بهترین پماد برای درمان گال چیست؟ معرفی 6 مورد از بهترین‌ها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گال (Scabies) یک بیماری پوستی است که توسط کنه Sarcoptes scabiei ایجاد می‌شود. این حشرات کوچک زیر پوست تونل‌هایی برای زندگی، تغذیه و تخم‌گذاری ایجاد می‌کنند. در نتیجه، پوست با ایجاد بثورات خارش‌دار به وجود آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. گال یک مشکل جهانی است، اما در مناطق شلوغ و گرمسیری به ویژه در کشورهای کمتر توسعه‌یافته شایع‌تر است. معمولا پزشکان از پماد برای بیماری گال استفاده می‌کنند. اما گاهی‌اوقات ممکن است به داروی خوراکی هم نیاز باشد. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید تا درباره درمان‌های موضعی این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بهترین محصول موضعی یا پماد برای بیماری گال چیست؟

بیشتر افراد مبتلا به بیماری گال را می‌توان با داروهایی که به پوست خود می‌مالند، درمان کرد. این داروها معمولا روی تمام قسمت‌های پوست، از گردن به پایین، استفاده می‌شوند. نوزادان و کودکان خردسال اغلب برای پوست سر و صورت خود هم به درمان نیاز دارند.  پیروی از دستورالعمل‌های متخصص پوست در مورد نحوه استفاده از انواع پماد برای درمان بیماری گال بسیار مهم است. چون زیاده‌روی در استفاده از این محصولات می‌تواند بثورات و خارش را بدتر کند.

داروهایی که معمولا برای درمان بیماری گال تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

۱. کرم پرمترین (۵ درصد)

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از پرمترین را برای کودکان بالای ۲ ماه، بزرگسالان و زنان باردار تایید کرده است. توصیه می‌شود از این دارو بلافاصله بعد از تجویز پزشک استفاده کنید. دارو را از سر تا کف پا حتی زیر ناخن‌ها و بین انگشت‌های پا بمالید و روی پوست ماساژ دهید. سپس بعد از هشت تا ۱۴ ساعت دوش بگیرید.

از ورود پرمترین به داخل چشم، بینی، دهان یا واژن جلوگیری کنید. اگر دارو وارد چشم شد، آن را با آب فراوان بشویید و در صورت ادامه‌دار بودن تحریک چشم با پزشک خود تماس بگیرید.

بعد از تماس پرمترین با پوست ممکن است علائم بیماری گال از جمله خارش، تورم و قرمزی به طور موقت بدتر شود. اگر این علائم برای مدت طولانی ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنید.

اینفوگرافی درباره بهترین محصولات موضعی برای درمان گال
در بیشتر موارد، بیماری گال با استفاده از کرم، لوسیون یا پماد درمان می‌شود.

۲. کرم یا لوسیون کروتامیتون (۱۰ درصد)

این دارو که برای درمان بزرگسالان تایید شده است، کنه‌های ایجادکننده بیماری گال را از بین می‌برد. قبل از استفاده از کروتامیتون باید دوش بگیرید و پوست خود را با حوله خشک کنید. سپس یک لایه نازک از محصول را روی تمام قسمت‌های بدن بمالید و ماساژ دهید. بعد از ۲۴ ساعت دوباره از کروتامیتون استفاده کنید.

بیشتر بدانید:قارچ پوستی چیست؟ با انجام این روش‌ها فوری درمان شوید!

هر بار که از کروتامیتون استفاده می‌کنید، صبح روز بعد لباس، حوله و ملحفه خود را عوض کنید و آن‌ها را در آب داغ بشویید تا همه کنه‌ها از بین بروند و از بازگشت آن‌ها جلوگیری شود. ۴۸ ساعت پس از آخرین استفاده استحمام کنید تا دارو از روی پوست شما پاک شود.

بعد از مالیدن کروتامیتون روی پوست ممکن است خارش و قرمزی تشدید شود. در صورت ادامه‌دار بودن این علائم نزد پزشک بروید.

۳. لوسیون بنزیل بنزوات (۲۵ درصد)

این لوسیون ممکن است برای درمان گال پوسته‌دار استفاده شود. در افراد مبتلا به این بیماری پوست فلس‌دار و پوسته‌پوسته می‌شود.  اعتقاد بر این است که بنزیل بنزوات توسط کنه‌ها جذب می‌شود و روی سیستم عصبی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

برای استفاده از بنزیل بنزوات باید دوش بگیرید و پوست خود را خشک کنید. سپس دارو را به اندازه کافی روی پوست بمالید و به خوبی ماساژ دهید. اجازه دهید بنزیل بنزوات به مدت ۲۴ ساعت روی پوست بماند. بعد از آن، بدن خود را با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید. در صورت شدید بودن بیماری ممکن است لازم باشد درمان را تکرار کنید.

۴. پماد گوگرد (۵ تا ۱۰ درصد)

هنگامی که از پماد برای بیماری گال صحبت به میان می‌آید، می‌توان به پماد گوگرد هم اشاره کرد. این محصول حتی در نوزادان کمتر از ۲ ماه هم قابل استفاده است. با این حال، به دلیل بوی ناخوشایند خود طرفداران زیادی ندارد.

اگر پزشک پماد گوگرد را برای شما تجویز کرده باشد، باید طبق دستور سه تا ۶ شب از آن استفاده کنید. قبل از هر بار استفاده، بدن خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید. سپس پماد را هنگام خواب روی تمام قسمت‌های بدن بمالید و ماساژ دهید. دارو را به مدت ۲۴ ساعت روی بدن خود نگه دارید و سپس دوش بگیرید.

به طور کلی استفاده کوتاه‌مدت از پماد گوگرد بی‌خطر است، اما این محصول ممکن است در بعضی از افراد باعث خشک شدن پوست شود.

بیشتر بدانید:برای بیماری گال چه بخوریم؟

 پماد گوگرد
اگر به بیماری گال مبتلا هستید، باید سه تا ۶ شب از پماد گوگرد استفاده کنید.

۵. مایع اسپینوساد (۰/۹ درصد)

استفاده از اسپینوساد برای درمان گال در بیماران بالای چهار سال تایید شده است. این دارو را به قدری روی بدن‌تان بمالید که تمام قسمت‌های آن را بپوشاند. مطمئن شوید که دارو روی چین‌های پوستی، بین انگشت‌های دست و پا و زیر ناخن‌ها هم مالیده شده باشد. قبل از پوشیدن لباس ۱۰ دقیقه صبر کنید تا اسپینوساد خشک شود. سپس لباس بپوشید و پس از حداقل ۶ ساعت دوش بگیرید.

ممکن است اسپینوساد باعث تحریک یا قرمزی پوست شود. در صورتی که این عارضه برای مدت طولانی ادامه داشت یا به تدریج بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:بیماری پیسی چیست؟ هرآنچه باید درباره این بیماری بدانید!

۶. لوسیون لیندان (۱ درصد)

FDA استفاده از لوسیون لیندان را برای درمان گال تایید کرده است. اما معمولا زمانی از این دارو استفاده می‌شود که سایر درمان‌ها با شکست مواجه شده باشند. ذکر این نکته ضروری است که استفاده از لیندان در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

دستورالعمل استفاده از این لوسیون یا پماد برای بیماری گال توسط پزشک مشخص می‌شود. اما اغلب باید فقط یک بار از آن استفاده کنید. ابتدا حمام بروید و یک ساعت صبر کنید تا پوست‌تان کاملا خشک شود. سپس دستکش بپوشید و لیندان را روی تمام قسمت‌های بدن بمالید. بعد از آن، لباس گشاد بپوشید و بگذارید محصول هشت تا ۱۲ ساعت روی پوست بماند. در این مدت اجازه ندهید کسی به پوست شما دست بزند.

بعد از حداکثر ۱۲ ساعت، با آب گرم دوش بگیرید. هرگز از آب داغ برای حمام کردن استفاده نکنید.

اگر بعد از مصرف لیندان برای مدت طولانی با مشکل خارش، سوزش، خشکی پوست، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا بثورات پوستی مواجه شدید، در اسرع وقت نزد پزشک بروید.

 لوسیون لیندان
اگر سایر روش‌ها برای درمان بیماری گال موثر نباشند، پزشک از لیندان برای از بین بردن کنه‌ها استفاده می‌کند.

کلام پایانی

اگر به دلیل وجود بثورات پوستی خارش‌دار نمی‌توانید بخوابید، به متخصص پوست مراجعه کنید. چون ممکن است به گال مبتلا باشید که یک بیماری عفونی است و توسط کنه‌های ریز ایجاد می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری، هم شما و هم سایر افرادی که با شما در تماس بوده‌اند باید فورا تحت درمان قرار بگیرید. خوشبختانه، در بیشتر موارد استفاده از پماد برای بیماری گال و کنترل علائم آن کافی است.

بیشتر بدانید:بیماری پروانه‌ای؛ تاول‌های پوستی که درمان ندارند!

اگر در مورد تشخیص یا درمان بیماری گال به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین متخصصان مشورت کنید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با متخصص پوست فراهم شده است.

سوالات متداول

پزشک چگونه بیماری گال را تشخیص می‌دهد؟

متخصص پوست اغلب می‌تواند بیماری گال را با معاینه بدنی تشخیص دهد. برای تشخیص دقیق‌تر ممکن است پزشک از پوست نمونه‌برداری کند. اگر در زیر میکروسکوپ کنه‌های گال یا تخم آن‌ها مشاهده شود، مطمئنا شما به بیماری گال مبتلا هستید.

چه کسانی به درمان بیماری گال نیاز دارند؟

گال به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. بنابراین فرد مبتلا به این بیماری و هر شخصی که با او تماس نزدیک داشته است باید درمان شود. حتی کسانی که هیچ علامتی ندارند باید تحت درمان قرار بگیرند.  پزشکان اغلب از کرم، لوسیون یا پماد برای بیماری گال استفاده می‌کنند.

درمان گال شدید یا گسترده چیست؟

اگر گال روی قسمت زیادی از بدن تاثیر گذاشته باشد، بیمار به داروهای قوی‌تر از جمله قرص ایورمکتین (Ivermectin) نیاز دارد. بعضی از افراد فقط باید یک دوز دارو مصرف کنند، اما بسیاری از بیماران به دو یا سه نوبت مصرف قرص نیا‌ز دارند. قرص ها معمولا هر ۲ هفته یک‌بار مصرف می‌شوند.

بهترین پماد برای بیماری گال چیست؟

پزشک بهترین محصول موضعی را با توجه به سن و وضعیت سلامتی شما تجویز می‌کند. محصولات موضعی که معمولا برای درمان گال استفاده می‌شوند عبارت‌اند از: پرمترین، کروتامیتون، بنزیل بنزوات، اسپینوساد، گوگرد و لیندان.

منابع: aad, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها