تغذیه برای درمان کیست سینه | فهرست کامل غذاهای مفید و مضر!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کیست‌ها کیسه‌های پر از مایعی هستند که در قسمت‌های مختلف بدن از جمله سینه‌ها ایجاد می‌شوند. کیست‌های سینه معمولا شبیه انگور یا بادکنک پر از آب به نظر می‌رسند؛ اما گاهی‌اوقات ممکن است سفت باشند. کیست سینه نیازی به درمان ندارد؛ مگر اینکه بزرگ شود یا درد و ناراحتی ایجاد کند. در این مقاله از مجله درمانکده به این سوال که بهترین تغذیه برای درمان کیست سینه چیست پاسخ می‌دهیم و غذاهای مفید و مضر برای این عارضه را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل ایجاد کیست سینه

کیست سینه می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما معمولا در زنان کمتر از ۵۰ سال شایع‌تر است. همچنین ممکن است در زنان یائسه‌ای که هورمون‌درمانی می‌کنند دیده شود. متخصصان دقیقا نمی‌دانند که علت به وجود آمدن كيست سينه چیست. با این حال، حدس می‌زنند که در اثر تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی ماهانه ایجاد می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد مشکلات سینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله «سفت شدن و درد سينه نشانه چيست» را بخوانید.

برای كيست سينه چه بخوريم؟

محققان هنوز مشخص نکرده‌اند که آیا فاکتورهای غذایی می‌توانند روی علائم کیست سینه تاثیر بگذارند یا خیر. با این حال، تغذیه برای درمان کیست سینه مهم است و مصرف غذاهای زیر می‌تواند به حفظ سلامت سینه‌ها کمک کند:

۱. انواع کلم

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم کیل سرشار از ویتامین A و ویتامین C هستند. این ویتامین‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و به دفع سموم و مواد سرطان‌زا که می‌توانند روی سینه‌ها تاثیر بگذارند، کمک می‌کنند.

اینفوگرافی درباره غذاهای مفید برای کیست سینه
بعضی از غذاها به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی مختلف به حفظ سلامت سینه‌ها کمک می‌کنند.

۲. دانه بزرک

دانه بزرک به دلیل داشتن اسید چرب امگا ۳ از شهرت زیادی برخوردار است. اما منبع خوب لیگنان هم محسوب می‌شود و به همین دلیل می‌تواند از سلامت سینه‌های شما محافظت کند. لیگنان یک نوع فیتواستروژن با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. به گفته محققان، فیتواستروژن‌ها گیرنده‌های استروژن را در سینه‌ هدف قرار می‌دهند و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند.

برای بهره‌مند شدن از خواص دانه بزرک توصیه می‌شود آن را به بلغور جو دوسر اضافه کنید یا داخل ماست، سالاد، اسموتی و سوپ بریزید.

۳. زردچوبه

قرن‌ها است که مردم از زردچوبه برای مهار التهاب استفاده می‌کنند. در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که کورکومین (ماده فعال موجود در زردچوبه) می‌تواند به حفظ سلامت سینه‌ها کمک کند. این ماده حتی جلوی گسترش سرطان سینه را می‌گیرد و آسیب ناشی از شیمی‌درمانی را در سایر قسمت‌های بدن کاهش می‌دهد. شما می‌توانید زردچوبه را به انواع غذاها از جمله خورشت، سوپ یا حتی شیر گرم اضافه کنید.

۴. سبزیجات قرمز و نارنجی

کاروتنوئیدها دسته‌ای از رنگدانه‌های طبیعی هستند که رنگ گوجه‌فرنگی، هویج و سیب‌زمینی شیرین از آن‌ها ناشی می‌شود. این ترکیبات در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند که برای حفظ سلامت چشم و پوست مهم است. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که بین مصرف کاروتنوئیدها و سلامت سینه‌ها ارتباط وجود دارد. با این حال، برای درک بهتر این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

۵. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب به دلیل داشتن اسید چرب امگا ۳ و ویتامین D برای حفظ سلامت سینه‌ها و پیشگیری از سرطان مفیدند. در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که امگا ۳ از رشد عروق خونی در توده‌های سینه جلوگیری می‌کند. برای اینکه از مسمومیت با جیوه جلوگیری کنید و بیشترین میزان مواد مغذی را در اختیار بدن خود قرار دهید، بهتر است ماهی سالمون یا ساردین بخورید.

۶. انواع توت

بلوبری، توت‌فرنگی، شاتوت و تمشک همگی سرشار از ویتامین C هستند که تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که از بدن شما در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کنند. شما می‌توانید انواع توت تازه، منجمد یا خشک را به ماست، غلات صبحانه یا اسموتی اضافه کنید.

انواع توت
توت از آسیب سلول‌های سینه جلوگیری می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۷. گردو

در واقع گردو هم به حفظ سلامت سینه‌ها و پیشگیری از ایجاد توده‌های غیر طبیعی در آن کمک می‌کند. گردو منبع خوب فیبر، اسید چرب امگا ۳، ویتامین B6، ویتامین E، فولات (ویتامین B9)، منگنز و مس است.

۸. انگور

انگور به‌خصوص انگور قرمز و بنفش مقدار زیادی رسوراترول دارد. رسوراترول از خاصیت آنتی‌اکسیدانی برخوردار است و از آسیب‌دیدگی سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید این میوه پرخاصیت را به صورت تازه یا منجمد بخورید یا آن را داخل سالاد و اسموتی بریزید. فقط به یاد داشته باشید که پوست انگور را جدا نکنید. چون بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های این میوه در پوست آن وجود دارد.

۹. عدس

عدس منبع خوب فیبر، آنتی‌اکسیدان و پروتئین گیاهی است. این ماده غذایی که جزء حبوبات محسوب می‌شود، التهاب را در سینه‌ها کاهش می‌دهد و از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می‌کند. برای داشتن سینه‌های سالم توصیه می‌شود بخشی از گوشت قرمز مصرفی خود را با انواع عدس از جمله عدس سبز یا قرمز جایگزین کنید.

۱۰. لوبیا سیاه

لوبیا سیاه یکی از بهترین حبوباتی است که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. چون حاوی آنتی‌اکسیدان‌ است و از بیمار شدن مکرر شما جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، مقدار زیادی ارگوتیونین (Ergothioneine) دارد. ارگوتیونئین یک نوع اسید آمینه است که از DNA محافظت می‌کند.

مواد غذايی مضر برای كيست سينه

بعضی از زنان متوجه شده‌اند که کاهش مصرف کافئین یا پیروی از رژیم غذایی کم‌چرب به تسکین علائم کیست سینه کمک می‌کند. با این حال، در مورد این موضوع شواهد علمی کافی وجود ندارد.

در یک مطالعه مشاهده شد که مصرف زیاد کافئین باعث بدتر شدن علائم کیست سینه می‌شود. اما محققان اعلام کردند که این مطالعه کوچک است و برای تایید یافته‌های آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

اگر به کیست سینه مبتلا هستید، می‌توانید تاثیر محدود کردن مصرف کافئین یا پیروی از رژیم غذایی کم‌چرب را روی علائم خود امتحان کنید. کافئین در قهوه، چای، شکلات و نوشابه یافت می‌شود.

 یک زن جوان در حال نوشیدن قهوه
زیاده‌روی در مصرف کافئین ممکن است باعث تشدید علائم کیست سینه شود.

بهترین مکمل‌های غذایی برای کیست سینه

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل گل مغربی و مکمل ویتامین B6 به کاهش درد ناشی از کیست سینه کمک می‌کنند. در بعضی از مطالعات هم مشاهده شده است که کمبود ویتامین D در زنان مبتلا به کیست سینه شایع‌تر است و به همین دلیل احتمال دارد مکمل این ویتامین در آینده برای درمان استفاده شود. با این حال، برای تایید این ادعاها باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

کلام پایانی

در حال حاضر، شواهد علمی زیادی در مورد نقش رژیم غذایی در ایجاد کیست سینه یا درمان آن وجود ندارد. اگر از علائم این عارضه رنج می‌برید، با متخصص تغذیه در مورد اصلاح رژیم غذایی خود صحبت کنید. متخصص تغذیه رژیم غذایی شما را بررسی کرده و تغییرات لازم تغذیه برای درمان کیست سینه را در آن ایجاد می‌کند. همچنین در صورت لزوم از شما می‌خواهد که از مکمل‌ غذایی استفاده کنید.

برای مشورت با دکتر تغذیه می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده امکان اخذ نوبت برای ویزیت حضوری یا ارتباط با دکتر تغذیه آنلاین فراهم شده است.

سوالات متداول

علائم کیست سینه چیست؟

شایع‌ترین علائم عبارت‌اند از: وجود یک توده صاف گرد یا بیضی شکل در سینه که به راحتی جابه‌جا می‌شود، ترشحات نوک سینه که ممکن است شفاف، زرد یا قهوه‌ای تیره باشد، درد یا حساسیت سینه در محل توده، افزایش اندازه توده و حساسیت سینه درست قبل از پریود و کاهش اندازه توده و رفع سایر علائم بعد از پریود.

آیا کیست سینه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

داشتن کیست خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد. اما ممکن است کشف توده‌های جدید یا سایر تغییراتی که به ارزیابی پزشک نیاز دارند را دشوارتر کند.

چگونه درد کیست سینه را تسکین دهیم؟

از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید. همچنین در صورت توصیه پزشک می‌توانید داروهای مسکن بدون نسخه مثل استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم را امتحان کنید.

منابع: mayoclinic, medicalnewstoday, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
مرضیه تقوی
مرضیه تقوی
14 روز قبل

آیا توده سینه برای خانوم ها خیلی خطر ناک هست

شهر
تهران