آیا سرفه برای عمل بینی ضرر دارد؟ ۶ راه برای درمان سرفه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رینوپلاستی یک نوع جراحی است که شکل و اندازه بینی را تغییر می‌دهد. بعضی از افراد برای بهبود چهره خود به سراغ رینوپلاستی می‌روند، اما دیگران ممکن است این جراحی را برای رفع مشکلات تنفسی انجام دهند. روند بهبودی بعد از جراحی برای کسب بهترین نتیجه حیاتی است. با این حال، یکی از جنبه‌هایی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، کنترل سرفه پس از رینوپلاستی است.

اگر اخیرا تحت عمل رینوپلاستی قرار گرفته‌اید یا قصد انجام آن را دارید، احتمالا می‌خواهید بدانید که چرا کنترل سرفه مهم است. سرفه که یک رفلکس به ظاهر بی‌ضرر به نظر می‌رسد، می‌تواند باعث ایجاد عوارض و ناراحتی بعد از جراحی بینی شود. اگر می‌خواهید درباره علل و عوارض سرفه بعد از رینوپلاستی اطلاعات بیشتری کسب کنید و با راه‌های درمان آن آشنا شوید، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

علت سرفه بعد از عمل بینی

همه افراد هر از گاهی سرفه می‌کنند، اما سرفه مداوم ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی باشد. از رایج‌ترین دلایل سرفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دارو بعد از جراحی
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • آلرژی
  • تماس با مواد محرک مثل گردوغبار، دود، مواد شیمیایی و…
  • مصرف غذاهای تند و ادویه‌دار

بیشتر بدانید:عمل بینی گوشتی چگونه است؟

اینفوگرافی درباره علت سرفه بعد از جراحی بینی
داروها و عوامل محیطی از شایع‌ترین دلایل سرفه بعد از رینوپلاستی هستند.

عوارض سرفه بعد از عمل بینی

سرفه بعد از رینوپلاستی ممکن است روی نتیجه جراحی تاثیر منفی داشته باشد. چون فشار داخل بینی را افزایش می‌دهد که این می‌تواند به بافت‌های داخل بینی آسیب برساند و به تورم، خونریزی یا حتی تغییر شکل بینی منجر شود. علاوه بر این، سرفه مداوم خسته‌کننده است و باعث اختلال خواب و سردرد می‌شود.

روش صحیح سرفه کردن بعد از جراحی بینی

اگر جراحی ر:ینوپلاستی انجام داده‌اید، هرگز جلوی سرفه خود را نگیرید. چرا که این کار ممکن است فشار واردشده به بینی را افزایش دهد. بهترین کار این است که دهان خود را باز نگه دارید و سرفه‌های کوچک و ریز بزنید تا خارش گلو کمتر ‌شود و خطر بروز سرفه‌های شدید کاهش ‌یابد.

راه‌های درمان سرفه بعد از جراحی بینی

اگر بعد از رینوپلاستی با مشکل سرفه مواجه شدید، راه‌کارهای خانگی زیر را امتحان کنید:

۱. مایعات فراوان بنوشید. مایعات به مرطوب نگه داشتن گلو کمک می‌کنند و تحریکاتی که باعث سرفه می‌شوند را کاهش می‌دهند. فقط مراقب باشید که از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده نکنید. چون کافئین باعث کم‌آبی بدن می‌شود و سرفه را تشدید می‌کند.

۲. عسل بخورید. تحقیقات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند سرفه ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد. بهترین راه برای مصرف عسل این است که آن را با چای یا آب جوش مخلوط کنید.

بیشتر بدانید:عمل بینی عروسکی به چه صورتی میاد؟ + معرفی انواع این جراحی

۳. سوپ مرغ بخورید. مایعات گرم از جمله سوپ روی علائم سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیر مثبت دارند و به کاهش گلودرد یا سرفه ناشی از این بیماری‌ها کمک می‌کنند. برای جلوگیری از احتباس مایعات و تورم، توصیه می‌شود میزان نمک را در سوپ به حداقل برسانید.

۴. از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید. مصرف غذاهای تند یا پرادویه را به حداقل برسانید. همچنین در صورت ابتلا به رفلاکس اسید (برگشت اسید معده به مری)، از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث تشدید بیماری شما می‌شوند مثل الکل، قهوه، شکلات، سیر، پیاز، نعناع و مرکبات بپرهیزید. چون رفلاکس اسید باعث افزایش سرفه می‌شود.

۵. هوای محل زندگی خود را مرطوب نگه دارید. دستگاه بخور یا رطوبت‌ساز از خشکی بیش از حد هوا که ممکن است باعث سرفه شود، جلوگیری می‌کند.

۶. استراحت کنید. هیچ چیز به اندازه استراحت کردن نمی‌تواند به بهبودی بدن شما بعد از جراحی کمک کند. در هنگام خواب باید سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید تا تورم کاهش یابد و میل به سرفه کمتر شود.

هرگز بدون مشورت با پزشک به سراغ داروهای ضد سرفه نروید. چون این محصولات ممکن است روی نتیجه جراحی بینی تاثیر منفی داشته باشند.

بیشتر بدانید:قبل از عمل بینی چی بخوریم؟

پزشک در حال پانسمان بینی یک زن جوان
اگر جراحی بینی انجام داده‌اید، در مورد فواید و عوارض احتمالی داروهای ضد سرفه با پزشک خود صحبت کنید.

راه‌های پیشگیری از سرفه بعد از رینوپلاستی

سرفه برای پاکسازی راه‌های هوایی ضروری است. اما سرفه مداوم به خصوص بعد از رینوپلاستی می‌تواند آزاردهنده یا مشکل‌ساز باشد. با رعایت نکات زیر می‌توانید از بروز سرفه‌های شدید بعد از جراحی جلوگیری کنید:

  • سیگار نکشید و سعی کنید تا حد امکان در معرض دود سیگار دیگران قرار نگیرید.
  • اگر سابقه آلرژی دارید، از تماس با مواد آلرژی‌زا بپرهیزید. همچنین از پزشک خود بپرسید که آیا به مصرف داروهای ضد آلرژی نیاز دارید یا خیر.
  • به اندازه کافی مایعات مصرف کنید تا گلوی شما خشک نشود.
  • اگر در تابستان جراحی می‌کنید، در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیرید.

بیشتر بدانید:تغذیه بعد از عمل بینی؛ چه غذاهایی بعد جراحی بینی خوبه؟

  • اگر جراحی شما در فصل زمستان انجام می‌شود، مراقب باشید در معرض هوای سرد قرار نگیرید.
  • از رژیم غذایی متعادل و متنوع پیروی کنید. خوردن غذاهای سالم و مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود، توانایی بدن را برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا بهبود می‌بخشد و سرعت بهبودی را بعد از جراحی افزایش می‌دهد.
  • از تماس با افرادی که علائم سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا دارند، خودداری کنید.
  • محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید. این کار باعث می‌شود احتمال انتشار بیماری‌های عفونی به حداقل برسد.
  • بهداشت شخصی را رعایت کنید و به طور منظم دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
تعدادی سیگار که استفاده شده‌اند
سیگار کشیدن را قبل از جراحی بینی ترک کنید. این کار به جلوگیری از سرفه و سایر عوارض بعد از رینوپلاستی کمک می‌کند.

کلام پایانی

رینوپلاستی یک جراحی نسبتا ایمن و آسان است، اما بهبودی آن ممکن است مدتی طول بکشد. بعضی از اثرات جراحی طی چند هفته به طور کامل از بین می‌روند. با این حال، ممکن است حدود یک سال طول بکشد تا بتوانید نتیجه نهایی رینوپلاستی را ببینید.

اگر در مورد جراحی بینی و مراقبت‌های بعد از آن به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با متخصص گوش، حلق و بینی یا جراح پلاستیک مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که از بهترین متخصصان برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین گوش حلق بینی وقت بگیرید.

سوالات متداول

عوارض جراحی بینی چیست؟

عفونت، خونریزی، تغییر حس بویایی، درد و اسکار (جای زخم) از شایع‌ترین عوارض رینوپلاستی هستند.

چگونه سرعت بهبودی را بعد از رینوپلاستی افزایش دهیم؟

قرار دادن کمپرس خنک روی گونه‌ها یا زیر چشم‌ها، بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب، بلند نکردن اجسام سنگین و اجتناب از نور مستقیم خورشید به بهبودی شما بعد از جراحی کمک می‌کند.

علت سرفه بعد از جراحی بینی چیست؟

مصرف دارو، مواجهه با عوامل آلرژی‌زا یا محرک مثل دود، ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی و مصرف غذاهای پرادویه ممکن است باعث سرفه شود.

منابع: medium, goldcoastplasticsurgery

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها