عمل بینی طبیعی چگونه است؟ بررسی 5 نوع از بهترین روش‌های این جراحی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عمل بینی طبیعی یک عمل جراحی زیبایی است که برای تغییر شکل یا اصلاح بینی انجام می‌شود. برخلاف روش‌های سنتی‌تر رینوپلاستی (جراحی بینی) که تغییرات قابل‌توجهی را روی بینی اعمال می‌کردند، در این روش ساختار بینی با توجه به آناتومی و ویژگی‌های صورت بیمار اصلاح می‌شود. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده به بررسی چگونگی این عمل جراحی و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

فواید عمل بینی طبیعی

دلایل مختلفی وجود دارد که افراد جراحی بینی طبیعی را انتخاب می‌کنند. برخی افراد از اندازه، شکل یا ظاهر بینی خود ناراضی هستند؛ اما علاقه‌ای برای تغییر زیاد بینی خود نیز ندارند. از فواید این نوع عمل بینی طبیعی مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع آسیب بینی که ممکن است در اثر جراحت یا ضربه ایجاد شده باشد
  • رفع عیوب بینی که از بدو تولد وجود دارند
  • بهبود تنفس و جلوگیری از گرفتگی بینی به‌ویژه در ورزشکاران
  • اصلاح عمل‌های بینی ناموفق
اینفوگرافیک فواید عمل بینی طبیعی
جراحی بینی طبیعی بر حفظ و بهبود عملکرد بینی تمرکز دارد؛ بنابراین به تنفس و سایر عملکردهای بینی شخص آسیب وارد نمی‌کند.

بهترین عمل بینی طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد جراحی بینی طبیعی برای اصلاح ساختار بینی انجام می‌شود. در ادامه بررسی خواهیم کرد که این عمل برای هر فرم بینی به چه صورت انجام می‌شود. همچنین، می‌توانید تعدادی عکس از عمل بینی طبیعی مشاهده کنید.

بیشتر بدانید:عمل بینی چیست؟

۱. عمل بینی طبیعی گوشتی

بینی‌های گوشتی پوستی ضخیم، بافتی نرم و نوک پهن دارند. به‌دلیل بافت ضخیم، جراحی این نوع بینی می‌تواند برای پزشکان چالش‌هایی به همراه داشته باشد. نکاتی که پزشکان برای جراحی طبیعی بینی‌های گوشتی در نظر می‌گیرند، عبارت‌اند از:

  • ضخامت پوست: هر چقدر پوست بینی ضخیم‌تر باشد، زمان بیشتری برای فرم‌دهی به بینی نیاز است.
  • استحکام غضروف: غضروف‌های قوی می‌توانند به زیباتر شدن ساختار بینی‌های گوشتی کمک کنند.
  • غدد سباسه: اگر غدد چربی پوست یک بینی بزرگ‌ باشد می‌تواند روی بهبود و جمع‌شدن پوست بعد از جراحی تاثیر بگذارد.

در جراحی طبیعی بینی‌های گوشتی، پزشکان ابتدا بافت زیرجلدی و چربی را کاهش داده و با استفاده از گرافت‌های ساختاری به حفظ ظاهر بینی کمک می‌کنند. همچنین، باریک کردن سوراخ‌های بینی می‌تواند به زیباتر شدن نوک بینی و هماهنگی آن با نسبت‌های کلی صورت کمک کند.

در نظر داشته باشید که تورم پس از جراحی در بینی‌های گوشتی بیشتر از سایر بینی‌ها بوده؛ بنابراین برای مشخص شدن نتیجه عمل به زمان بیشتری نیاز است.

۲. عمل بینی طبیعی استخوانی

بینی‌های استخوانی، بهترین نوع بینی برای جراحی‌های زیبایی هستند و هدف جراح این است که ساختارهای نامنظم و برجسته بینی را متعادل کند. بسته به ساختار بینی ممکن است جراح از تراشیدن یا اضافه کردن غضروف برای تغییر ساختار بینی‌های استخوانی استفاده کند.

تصویر قبل و بعد از عمل بینی طبیعی استخوانی
استخوان‌شکنی (Osteotomies) یکی از روش‌هایی است که جراحان در جراحی بینی‌های استخوانی از آن استفاده می‌کنند.

۳. عمل بینی طبیعی زنانه

جراحان هنگام عمل بینی طبیعی دخترانه علاوه بر توجه به نکات زیبا‌شناختی، تلاش می‌کنند ظاهر طبیعی بینی و صورت بیمار حفظ شود. برای مثال، در جراحی‌های فانتزی، بینی قوس‌دار برای زنان ترجیح داده می‌شود؛ اما در جراحی بینی طبیعی هدف دکتر گوش حلق بینی رفع عیوب ظاهری با کمترین تغییر در چهره فرد است.

۴. عمل بینی طبیعی مردانه

جراحی زیبایی بینی طبیعی برای مردان باید با جراحی بینی زنان متفاوت بوده و ویژگی‌های آناتومیکی صورت مردان را حفظ کند. نکاتی که در جراحی بینی مردان باید به آن‌ها توجه شود، عبارت‌اند از:

  • ساختار بینی: بینی مردان دارای غضروف قوی‌تر و پوست ضخیم‌تر است که بر رویکرد و نتایج جراحی تاثیر می‌گذارد.
  • تناسب صورت: حفظ هماهنگی بینی با سایر اجزای صورت بسیار مهم است؛ زیرا مردان اغلب تغییرات ظریف را ترجیح می‌دهند که به جای زنانه‌سازی، ظاهرشان را بهبود می‌بخشد.
  • پل بینی: پل بینی در مردان باید صاف یا کمی محدب باشد.

بیشتر بدانید:4 عمل زیبایی بینی نیمه فانتزی

  • نوک و عرض بینی: در جراحی بینی مردان، نوک بینی طبیعی اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین باید دقت کرد که نوک بینی بیش از اندازه بالا‌آمده یا ظریف نباشد. مردان به‌طور کلی نوک بینی کمتر چرخیده را ترجیح می‌دهند و از ظاهر بالا‌آمده بینی یا بیش‌ از اندازه ظریف آن استقبال نمی‌کنند. همچنین، حفظ عرض بینی می‌تواند ظاهر مردانه بینی را تضمین کند.
  • تناسب نیمرخ: بینی باید با دیگر ویژگی‌های صورت، مانند چانه و پیشانی، تناسب داشته باشد تا ظاهر مردانه افراد حفظ شود.

۵. عمل بینی طبیعی با قوس ملایم

جراحی بینی با قوس ملایم که به‌عنوان پل بینی پایین نیز شناخته می‌شود بر اصلاح ملایم برای بهبود بینی با حفظ ویژگی‌های آن تمرکز دارد. این روش برای افرادی که از اختلال پولیپ بینی یا سایر مشکلات تنفسی مربوط به بینی رنج می‌برند و همچنین علاقه‌ای به تغییر شدید بینی خود ندارند، مناسب است.

انواع روش‌های جراحی بینی طبیعی

روش‌های مختلفی برای جراحی بینی به‌صورت طبیعی وجود دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم. قبل از تصمیم برای جراحی بینی، توصیه می‌کنیم با یک فوق تخصص جراحی بینی و سینوس (رینولوژی) درباره اینکه چه روش جراحی برای شما مناسب‌تر است، مشورت کنید.

بیشتر بدانید:نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

۱. جراحی بینی طبیعی با روش باز

جراحی باز بینی شامل ایجاد یک برش در ستونیلا (بافت بین سوراخ بینی‌ها) است که به جراح امکان می‌دهد پوست بینی را بالا برده و به‌طور مستقیم تغییرات لازم را در ساختارهای زیرین بینی اعمال کند.

۲. جراحی بینی طبیعی با روش بسته

در جراحی بینی بسته، جراح برش‌های کوچکی را درون سوراخ بینی انجام می‌دهد؛ بنابراین هیچ نشانی از زخم یا برش بیرونی در بینی وجود ندارد. با اینکه این روش ظاهری طبیعی‌تر به بینی می‌دهد؛ اما محدودیت‌های زیادی دارد و برای همه افراد مناسب نیست.

۳. عمل بینی با غضروف طبیعی

در جراحی رینوپلاستی با استفاده از غضروف طبیعی، پزشک با استفاده از غضروفی که از داخل بدن بیمار برداشته می‌شود، تغییرات لازم برای بینی را اعمال می‌کند. برای تغییرات کوچک بینی، غضروف ممکن است از قسمت عمیق‌تر بینی یا از گوش برداشته شود. برای تغییرات بزرگ‌تر جراحان از غضروف دنده یا استخوان سایر قسمت‌های بدن استفاده می‌کنند. این روش یکی از محبوب‌ترین روش‌ها در بین جراحان بینی است؛ زیرا عوارض ناشی از قرار دادن بافت‌های مصنوعی در بدن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید:قبل از عمل بینی چی بخوریم؟

معایب جراحی بینی طبیعی

جراحی بینی طبیعی نیز مانند سایر عمل‌های جراحی می‌تواند معایبی داشته باشد. برخی از معایب جراحی بینی طبیعی عبارت‌اند از:

  • بروز خطرات بیهوشی عمومی مانند واکنش‌های آلرژیک و مشکلات تنفسی
  • بروز عفونت
  • خون‌ریزی شدید بعد از جراحی
  • تورم و کبودی صورت
  • طولانی شدن زمان بهبودی تا حداقل یک‌ سال
  • ناهماهنگی جزئی بینی
  • ایجاد اسکار روی پوست در جراحی باز بینی
  • نیاز به جراحی مجدد بینی
  • مختل شدن عملکرد بینی و ایجاد مشکلات تنفسی
  • احساس درد در سر و صورت
  • عوارض ناشی از نصب گرافت‌ها مانند جابه‌جا شدن یا عفونت کردن
  • سوراخ شدن سپتوم (تیغه بین ۲ حفره بینی) و بروز خون‌ریزی و مشکلات تنفسی
اینفوگرافی معایب عمل بینی طبیعی
مراجعه به یک جراح رینوپلاستی مجرب می‌تواند عوارض بعد از عمل بینی را کاهش دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی روش‌های عمل بینی طبیعی، مزایا و معایب آن اشاره کردیم. با توجه به هزینه‌های زیاد جراحی بینی، توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به جراحی با یک متخصص درباره انتظارات خود از جراحی مشورت کنید. علاوه بر این، متخصصان جراحی بینی می‌توانند قبل از جراحی، مشکلات ساختاری بینی را بررسی و بهترین روش جراحی را به شما پیشنهاد دهند.

بیشتر بدانید:عمل بسته بینی چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

شما می‌توانید از طریق پلتفرم درمانکده از بهترین فوق تخصص‌های جراحی بینی و سینوس ایران نوبت حضوری دریافت کنید. علاوه بر این، می‌توانید به‌صورت مشاوره آنلاین دکتر گوش حلق بینی نیز با این پزشکان مشورت کنید.

سوالات متداول

عمل بینی طبیعی چگونه است؟

جراحی طبیعی بینی یک فرآیند جراحی است که برای اصلاح شکل، اندازه یا مشکلات ساختاری بینی انجام می‌شود.

مزایای عمل بینی با فرم طبیعی چیست؟

بهبود تنفس، اصلاح ظاهر بینی، افزایش اعتمادبه‌نفس و برطرف کردن آسیب‌های وارد شده به بینی از جمله مزایای جراحی بینی با فرم طبیعی هستند.

عمل بینی طبیعی با قوس کم برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی بینی با قوس کم برای افرادی که علاقه‌ای به تغییر زیاد بینی خود ندارند؛ اما به دلایل پزشکی مجبور به جراحی هستند، مناسب است.

آیا امکان عمل بینی طبیعی با لیزر وجود دارد؟

خیر. از لیزر برای تغییر شکل بینی استفاده نمی‌شود.

منابع:

scarlessnose |

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها