سرم نیاسینامید چیست؟ معرفی محبوب‌ترین برندها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرم نیاسینامید یکی از محبوب‌ترین محصولات مراقبت از پوست محسوب می‌شود که به دلیل خواص بی‌نظیرش برای سلامت و زیبایی پوست مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این محصول خواص ضد التهابی و روشن‌کنندگی دارد و می‌تواند با تقویت سد دفاعی پوست، آن را در برابر آسیب‌های محیطی مقاوم‌تر کند. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا سرم نیاسینامید برای خیلی از افراد به یکی از اجزای اصلی روتین مراقبت از پوست تبدیل شود. 

اگر از مشکلاتی پوستی رنج می‌برید، در این مقاله از مجله سلامت درمانکده همراه ما باشید تا شما را با کاربرد، روش مصرف و چند نمونه از محصولات پرطرفدار سرم نیاسینامید بیشتر آشنا کنیم.

سرم نیاسینامید چیست؟

تصویر صورت یک خانم با پوست شفاف و صاف
سرم‌های نیاسینامید برای انواع پوست از جمله پوست‌های چرب و حساس مناسب هستند.

نیاسینامید نوعی ویتامین B۳ است که به دلیل خواص تسکین‌دهندگی و آنتی‌اکسیدانی بالا در محصولات پوستی مانند انواع مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های دور چشم و پاک‌کننده‌های صورت وجود دارد. بهترین فرم این ماده مغذی برای پوست به شکل سرم نیاسینامید تولید می‌شود. 

سرم نیاسینامید (Niacinamide Serum) یک محصول مراقبت از پوست به‌شمار می‌آید که علاوه بر این ماده مغذی حاوی مقدار زیادی آب است و می‌تواند به طور خاص مشکلات پوستی را برطرف کند. اغلب متخصصان پوست معتقدند، این محصول با تقویت سد چربی پوست به درمان آکنه کمک می‌کند و به دلیل هیدراته نگه داشتن پوست از خشکی آن جلوگیری می‌کند. از طرفی، سرم نیاسینامید نوعی آبرسان قوی محسوب می‌شود و می‌تواند با بهبود ظاهر پوست مانع از ظاهر شدن علائم پیری شود.

بیشتر بدانید: مزوتراپی صورت

کاربرد سرم نیاسینامید

این سرم می‌تواند به ایجاد احساس آرامش در پوست و درخشان‌تر به نظر رسیدن آن کمک کند. در واقع، نیاسینامید خاصیت تسکین‌دهندگی موضعی دارد و در کاهش حساسیت، قرمزی و تحریک پوست ناشی از بیماری‌های پوستی موثر است. از طرفی، اغلب افراد از این محصول در روتین پوستی خود به دلیل خاصیت روشن‌کنندگی، توانایی کاهش چربی اضافی و ترمیم سد طبیعی پوست استفاده می‌کنند. 

از دیگر کاربرد این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- سرم نیاسینامید برای منافذ باز پوست

این سرم به کاهش اندازه منافذ در بافت پوست کمک می‌کند. نیاسینامید با تنظیم تولید چربی و کاهش ترشح سبوم (چربی پوست) مانع از مسدود شدن منافذ و بزرگتر شدن آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، نیاسینامید با تقویت ساختار پوست کمک می‌کند تا منافذ کوچکتر شوند و بافت زبر پوست از بین برود.

۲- سرم نیاسینامید برای جای جوش

تصویر پوست صورت دارای جای جوش
قبل از استفاده از محصولات حاوی نیاسینامید، در ناحیه کوچکی از پوست تست حساسیت بگیرید تا مطمئن شوید پوست شما واکنش نشان نمی‌دهد.

نیاسینامید خاصیت ضد التهابی دارد که به تسکین التهاب‌ات پوستی و کاهش قرمزی ناشی از جو‌ش‌ها کمک می‌کند. از طرفی، قدرت این محصول در از بین بردن لکه‌های پوستی ناشی از جوش (هیپرپیگمنتاسیون پس از التهاب) بی‌نظیر است. بنابراین، افرادی که از جای آکنه رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده منظم از این محصول به بهبود ظاهر پوست و رفع جای جوش خود کمک کنند.

بیشتر بدانید: روتین پوست چرب

۳- سرم نیاسینامید برای پوست چرب 

یکی دیگر از کاربردهای این محصول حاوی ویتامین B۳، تنظیم چربی پوست است. نیاسینامید میزان چربی پوست را کاهش می‌دهد که نتیجه آن جلوگیری از بروز جوش در پوست‌های چرب و مستعد آکنه است. این ویژگی باعث می‌شود تا افراد دارای پوست چرب که همیشه از براق بودن و درخشندگی بیش از حد پوست خود شاکی هستند، احساس بهتری داشته باشند.

۴- سرم نیاسینامید برای دور چشم

خاصیت روشن‌کنندگی سرم‌های نیاسینامید برای رفع تیرگی دور چشم موثر است. از طرفی، خاصیت آبرسانی این محصولات باعث می‌شوند تا خطوط ریز دور چشم و چین‌وچروک آن ناحیه به مرور زمان از بین بروند. تعداد زیادی از افرادی که در روتین پوستی خود از محصولات حاوی نیاسینامید استفاده می‌کنند، گزارش کرده‌اند که این سرم‌ها می‌توانند به سفت شدن بافت زیر چشم کمک کنند و مانع از افتادگی آن شوند. با این حال، به یاد داشته باشید که همه سرم‌های نیاسینامید با توجه به داشتن غلظت و ترکیبات خاص برای دور چشم مناسب نیستند. بهتر است برای انتخاب فرم مناسب این محصول با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

۵- سرم نیاسینامید برای لک صورت

تصویری از ریختن سرم روی پوست دارای کک و مک
این محصول یکی از سرم‌های پرطرفدار برای رفع لک‌های پوستی و جای جوش به‌شمار می‌آید.

یکی از دلایل اصلی ایجاد لک‌های صورت، تولید بیش از حد ملانین است که می‌تواند به دلیل آفتاب‌سوختگی، جای جوش یا سایر عوامل رخ دهد. خاصیت روشن‌کنندگی نیاسینامید باعث مهار انتقال ملانین به سطح پوست می‌شود که نتیجه آن، روشن شدن لک‌های تیره و جلوگیری از ایجاد لک‌های جدید است. لازم به ذکر است، برای بهره‌مندی از این کاربرد محصولات حاوی نیاسینامید باید آن‌ها را به طور منظم و صحیح استفاده کنید.

۶- سرم نیاسینامید برای پوست خشک

نیاسینامید با تقویت سد دفاعی پوست به حفظ رطوبت و جلوگیری از تبخیر آب از سطح پوست کمک می‌کند. این ماده با افزایش تولید سرامیدها، پوست را مرطوب و نرم نگه می‌دارند. در واقع، محصولات حاوی نیاسینامید به بهبود آبرسانی و جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست افراد دارای پوست خشک کمک می‌کنند.

بیشتر بدانید: آزلائیک اسید برای چی خوبه؟

نحوه استفاده از سرم نیاسینامید

بهترین روش استفاده از این سرم، قرار دادن آن در روتین پوستی روزانه است. متخصصان پوست معتقدند که سرم نیاسید را می‌توان ۲ بار در روز، هر زمانی از صبح و شب مورد استفاده قرار داد. برای استفاده موثر از این محصول بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا پوست خود را با یک پاک‌کننده ملایم که با صورت‌تان سازگار است، کاملا تمیز کنید.
  • زمانی که هنوز رطوبت پوست به طور کامل برطرف نشده، ۲ یا سه قطره از سرم نیاسینامید را روی پوست بریزید و آن را به آرامی ماساژ دهید.
  • پس از اینکه پوست صورت، محتویات سرم را جذب کرد، می‌توانید روتین پوستی خود را با استفاده از مرطوب‌کننده صورت ادامه دهید.

بیشتر بدانید: روتین پوست خشک

مزایای سرم نیاسینامید 

این سرم مغذی جذب سریعی دارد و ویتامین B۳ فعال آن به تغذیه پوست صورت کمک می‌کند. از دیگر مزایای مهم سرم نیاسینامید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبرسانی پوست
  • رفع لکه‌های پوستی
  • دارای خاصیت روشن‌کنندگی و یکدستی رنگ پوست  
  • بستن منافذ باز پوست
  • کمک به ساخت کراتین و جلوگیری از افتادگی پوست
  • دارای خاصیت تسکین‌دهندگی موضعی پوست
  • درمان آکنه و رفع جای جوش
  • کاهش میزان چربی پوست
  • رفع علائم قابل مشاهده پیری
  • محافظت از پوست در برابر نور شدید خورشید
  • کاهش قرمزی و التهاب پوست صورت

بهترین سرم نیاسینامید کدام است؟

اینفوگرافیک برندهای محبوب سرم نیاسینامید
اوردینری، بالانس، برایت مکس، ویتالیر، رویوال
برای انتخاب بهترین برند سرم‌های نیاسینامد با یک متخصص پوست مشورت کنید.

انتخاب سرم‌های نیاسینامید به نیازهای پوستی شما و ترکیبات موجود در محصول بستگی دارد. با این حال، برخی از سرم‌های حاوی نیاسینامید به دلیل کیفیت بالا و اثرات مطلوب‌شان محبوبیت بیشتری دارند. در اینجا چند نمونه از محصولات پرکاربرد نیاسینامید را معرفی می‌کنیم:

سرم نیاسینامید اوردینری

این محصول حاوی ۱۰ درصد نیاسینامید و یک درصد زینک است که با کنترل چربی پوست می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش کمک کند. همچنین برای منافذ باز و بهبود لکه‌های پوستی مفید است.

بیشتر بدانید: گلیکولیک اسید

سرم نیاسینامید بالانس

سرم ۱۵ درصد بالانس بر پایه آب و نیاسینامید تولید می‌شود. این محصول به طور ویژه برای رفع لک‌های پوستی فرموله شده و به یکنواخت کردن رنگ پوست کمک می‌کند. از دیگر ویژگی مهم سرم‌های بالانس حاوی نیاسینامید می‌توان به ترمیم و بازسازی سلول‌های پوست و تقویت سد محافظتی طبیعی پوست در برابر عوامل خارجی اشاره کرد. لازم به ذکر است، این محصول نمونه‌های تقلبی زیادی در بازار دارد. برای تشخیص سرم نیاسینامید بالانس اصل و فیک به موارد زیر توجه کنید:

  • محصول اصل، روی بسته‌بندی دارای چاپ دقیق، شفاف و بدون حروف اضافه است، اما محصولات تقلبی معمولا چاپ کدر، نامرتب و همراه با اشتباهات تایپی دارند.
  • نوشته‌های روی قوطی محصول اصل معمولا دارای فونت یکدست و مرتب هستند، در حالی که محصولات تقلبی فونت‌های غیر معمول دارند.
  • بارکد یا QR کد روی بسته‌بندی محصول اصل باید قابل اسکن و معتبر باشد.
  • سرم نیاسینامید بالانس اصل بوی خاص و قوی ندارد، اما محصولات تقلبی معمولا دارای بوی غیر طبیعی و ناخوشایند هستند.

سرم نیاسینامید برایت مکس

برایت مکس بهترین برند سرم نیاسینامید ایرانی است که به روشن کردن و ترمیم بافت پوست صورت کمک می‌کند. این محصول در ترکیبات خود حاوی ۱۰ درصد نیاسینامید و یک درصد زینک گلوکونات است. از مهم‌ترین ویژگی آن می‌توان به یکدست کردن رنگ پوست و تولید کلاژن اشاره کرد که باعث کاهش تیرگی پوست و بسته شدن منافذ باز می‌شود.

سرم نیاسینامید ویتالیر

سرم‌های ویتالیر یکی دیگر از محصولات ایرانی حاوی نیاسینامید هستند که به تنظیم چربی سطح پوست کمک می‌کنند و باعث کاهش ایجاد آکنه می‌شوند. همچنین، این محصول به کاهش قرمزی و التهاب ناشی از جوش کمک می‌کند و به دلیل خاصیت روشن‌کنندگی برای بهبود لکه‌های پوستی موثر است.

بیشتر بدانید: هیالورونیک اسید چیست؟

سرم نیاسینامید رویوال

این سرم به بهبود ظاهر کلی پوست و مقابله با علائم قابل مشاهده پیری کمک می‌کند. از دیگر ویژگی‌های مهم سرم‌های حاوی نیاسینامید رویوال باید به کاهش تولید چربی سطح پوست، کنترل جو‌شهای زیر پوستی و التهابات ناشی از آن‌ها اشاره کنیم. از طرفی، بافت سبک این محصول به نحوی فرموله شده تا برای هیدراته نگه داشتن پوست و آبرسانی آن موثر باشد.

راهنمای مراجعه به پزشک

سرم نیاسینامید یکی از محصولات مراقبت از پوست محبوب در سراسر جهان است. این محصول اگر به شکل صحیح و مداوم استفاده شود، تاثیرات شگفت‌انگیزی بر سلامت و رفع مشکلات پوستی می‌گذارد. برای مشاهده نتایج معجزه‌آسای این محصول باید کمی صبور باشید و آن را روزانه به مدت چند هفته قبل از اجرای روتین پوستی خود استفاده کنید. سرم‌های حاوی نیاسینامید برای انواع پوست مناسب هستند؛ با این حال اگر پوست بسیار حساسی دارید، بهتر است قبل از استفاده با یک متخصص پوست مشورت کنید.

شما می‌توانید برای پرسیدن سوالات خود درباره نحوه اثربخشی این محصول به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر پوست آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر پوست از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

سرم نیاسینامید برای چی خوبه؟

این سرم به کاهش التهاب ناشی از آکنه، تنظیم چربی پوست، رفع لکه‌های تیره، درمان جای جوش و ترمیم بافت پوست کمک می‌کند.

بهترین زمان استفاده سرم نیاسینامید چه وقتی است؟

شما می‌توانید این سرم را ۲ بار در روز و در هر زمانی از صبح یا شب استفاده کنید.

کدام سرم نیاسینامید بهتر است؟

سرم‌های نیاسینامید انواع مختلفی دارند که هر یک در حوزه مراقبت از پوست بسیار محبوب هستند. شما باید بهترین سرم را متناسب با نیازهای خاص پوست صورت‌تان و ویژگی‌های هر محصول انتخاب کنید.

طرز استفاده از سرم نیاسینامید اوردینری چگونه است؟

برای استفاده از این محصول کافیست چند قطره از سرم را روی پوست تمیز بریزید و به آرامی آن را با انگشتان خود به شکل دایره‌ای ماساژ دهید.

منابع: clevelandclinic | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها