ویروس جدید کودکان چیست؟ نحوه تشخیص این بیماری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ویروس‌ها شایع‌ترین علت بیماری در کودکان هستند. آن‌ها به عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، آبله مرغان و… منجر می‌شوند. کودکان بیشتر از بزرگسالان بیماری‌های ویروسی را تجربه می‌کنند. چون سیستم ایمنی ایمنی آن‌ها هنوز به طور کامل توسعه پیدا نکرده است. در این مقاله از مجله درمانکده تصمیم داریم شما را با ویروس جدید کودکان ۱۴۰۳ و راه‌های مقابله با آن آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علائم ویروس جدید کودکان

در بسیاری از موارد، ویروس جدید کودکان اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند. همچنین ممکن است با تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد همراه باشد. از سایر علائم بیماری‌های ویروسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • سرفه یا عطسه زیاد
  • احساس خستگی
  • کاهش اشتها
  • اسهال
  • بثورات پوستی

بسته به نوع بیماری ممکن است کودک علائم دیگری هم داشته باشد.

بیشتر بدانید:سرماخوردگی نوزاد چه علائمی دارد؟ سریع‌ترین روش درمان!

اینفوگرافی درباره علائم ویروس جدید کودکان
بیماری‌های ویروسی در کودکان باعث سرفه، عطسه، تب، مشکلات گوارشی و بثورات پوستی می‌شوند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر ویروس جدید کودکان با تب بالا همراه است، در اسرع وقت نزد متخصص اطفال بروید. کمک گرفتن از پزشک به خصوص در مورد شیرخواران کمتر از سه ماه از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا به اورژانس مراجعه کنید:

  • خواب‌آلودگی شدید
  • کاهش اشتها و ناتوانی در مصرف مایعات کافی
  • کاهش حجم ادرار
  • تنفس سریع یا سایر مشکلات تنفسی
  • سردرد شدید
  • سفتی گردن
  • مشکل در تمرکز یا فکر کردن
  • گیجی
  • از دست دادن هوشیاری
  • تشنج

راه‌های انتشار ویروس جدید کودکان

اگر کودک شما قطرات ناشی از سرفه یا عطسه افراد بیمار را تنفس کند، ممکن است به ویروس آلوده شود. ویروس‌ها همچنین می‌توانند از طریق استفراغ یا مدفوع پخش شوند. در این موارد، معمولا خوردن غذا یا آب آلوده باعث بیمار شدن کودک می‌شود.

نحوه تشخیص ویروس جدید کودکان

معمولا متخصص اطفال با گرفتن شرح حال و معاینه بدنی می‌تواند به راحتی علت بیماری کودک را تشخیص دهد. در بیشتر موارد، برای تشخیص بیماری‌های ویروسی به آزمایش نیاز نیست. با این حال، گاهی‌اوقات ممکن است پزشک آزمایش خون یا سایر تست‌های تشخیصی را توصیه کند.

درمان بیماری‌های ویروسی در کودکان

استراحت کردن بهترین درمان برای ویروس جدید کودکان است. چون به سیستم ایمنی کودک اجازه می‌دهد که با ویروس مبارزه کند. علاوه بر این، مصرف مایعات هم می‌تواند به رفع علائم بیماری‌های ویروسی به ویژه سرفه، عطسه و گلودرد کمک می‌کند.

گاهی‌اوقات مصرف دارو برای بهبود سریع‌تر کودک ضروری است. به یاد داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند بیماری‌های ویروسی را درمان کنند. چون فقط روی باکتری‌ها تاثیر دارند. به‌علاوه، توصیه می‌شود بدون مشورت با پزشک برای درمان کودکان و نوجوانان از آسپرین استفاده نکنید. چرا که این دارو ممکن است به یک بیماری جدی به نام سندرم ری (Reye’s syndrome) منجر شود.

بیشتر بدانید:تب در کودکان؛ علت‌ها و راه‌های درمان تب کودک

 یک کودک که خوابیده است و سرفه می‌کند
بیشتر بیماری‌های ویروسی با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابند.

در ادامه به نحوه درمان تعدادی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی در کودکان اشاره می‌کنیم.

۱. سرماخوردگی

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی شایع است که گلو و بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند همه افراد را در گروه‌های سنی مختلف درگیر کند. اما شواهد نشان می‌دهد که نوزادان و کودکان خردسال بیشتر از بزرگسالان به آن مبتلا می‌شوند.

در حال حاضر، هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. در بیشتر موارد، این بیماری طی هفت تا ۱۰ روز با استراحت کردن و خودمراقبتی بهبود می‌یابد. با این حال، بعضی از داروها مثل استامینوفن، ایبوپروفن، شربت‌های ضد سرفه و… ممکن است به تسکین علائم آن کمک کنند.

قبل از اینکه داروهای بدون نسخه را به فرزند خود بدهید، با دکتر کودک در مورد فواید و عوارض احتمالی آن‌ها مشورت کنید. چون ممکن است بعضی از این محصولات برای کودکان مناسب نباشند.

بیشتر بدانید:بیماری اوریون در کودکان و بزرگسالان؛ نکاتی که حتما باید بدانی

۲. گاستروانتریت (آنفولانزای معده)

گاستروانتریت یک نوع عفونت روده‌ای است که به اسهال آبکی، معده‌درد، حالت تهوع، استفراغ و گاهی‌اوقات تب منجر می‌شود. زمانی که کودک از غذا یا آب آلوده استفاده می‌کند، به احتمال زیاد به گاستروانتریت ویروسی مبتلا می‌شود. استفاده از حوله، ظروف یا غذای فرد آلوده به ویروس هم ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

معمولا گاستروانتریت ویروسی به درمان پزشکی نیاز ندارد. محلول‌های آبرسانی خوراکی (ORS) که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، به تامین آب مورد نیاز کودک و هیدراته نگه داشتن او کمک می‌کنند. اگر در مورد نحوه مصرف این محصولات به راهنمایی نیاز دارید، با متخصص اطفال مشورت کنید.

تا زمانی که کودک بهبود پیدا نکرده است، از دادن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین مثل بستنی، نوشابه و آبنبات به او خودداری کنید. چون این‌ها باعث بدتر شدن اسهال می‌شوند. همچنین به سراغ داروهای ضد اسهال نروید، مگر اینکه پزشک اجازه این کار را به شما داده باشد. چرا که این داروها خلاص شدن از شر ویروس را برای بدن کودک دشوارتر می‌کنند.

بیشتر بدانید:بیماری های رایج کودکان و راه‌های درمان آنها

پزشک گلوی یک پسربچه را معاینه می‌کند تا
بدون مشورت با پزشک از دارو برای درمان اسهال ناشی از گاستروانتریت استفاده نکنید.

۳. آبله مرغان

آبله مرغان هم بیماری ویروسی دیگری است که اغلب کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری که با بثورات خارش‌دار، تب، بی‌اشتهایی و سردرد همراه است، توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود.

کودکان سالم معمولا برای درمان آبله مرغان به دارو نیاز ندارند. با این حال، گاهی‌اوقات ممکن است پزشک مصرف آنتی‌هیستامین را برای تسکین خارش توصیه کند. همچنین اگر کودک در معرض خطر عوارض آبله مرغان باشد، پزشک از داروهای ضد ویروس برای مبارزه با بیماری استفاده می‌کند. این داروها زمانی موثرند که در عرض ۲۴ ساعت پس از ظهور بثورات پوستی مصرف شوند.

راه‌های پیشگیری از ویروس جدید کودکان

رعایت بهداشت نقش چشمگیری در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی دارد. معمولا کودکان کم‌سن و سال برای رعایت نکات بهداشتی به کمک نیاز دارند، اما کودکان بزرگ‌تر با آموزش صحیح می‌توانند بسیاری از این کارها را خودشان به تنهایی انجام دهند.

توصیه‌های بهداشتی معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • شستشوی منظم دست‌ها با آب و صابون (به خصوص بعد از رفتن به سرویس بهداشتی و قبل از غذا خوردن)
  • به اشتراک نگذاشتن لیوان، قاشق و سایر ظروف غذاخوری با دیگران
  • پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه
  • اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار
  • شستن میوه‌ها و سبزیجات قبل از مصرف آن‌ها
  • اجتناب از نوشیدن آبی که از تمیز بودن آن مطمئن نیستید
  • اجتناب از مصرف گوشت و ماهی نیم‌پز

بیشتر بدانید:24 بیماری شایع کودکان

یک پسربچه دست‌های خود را می‌شوید برای جلوگیری از ویروس جدید کودکان
رعایت بهداشت از کودکان در برابر بیماری‌های ویروسی محافظت می‌کند.

کلام پایانی

عفونت‌های ویروسی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران کودکی هستند. این بیماری‌ها معمولا مشکل جدی ایجاد نمی‌کنند. اما اگر با علائم شدید همراه بودند یا برای مدت طولانی ادامه پیدا کردند، باید در مورد آن‌ها با متخصص اطفال مشورت کنید. متخصص اطفال تنها فردی است که می‌تواند ویروس جدید کودکان را به سرعت تشخیص دهد و درمان مناسب را برای مقابله با آن شروع کند.

اگر نگران سلامتی فرزندتان هستید، توصیه می‌کنیم از طریق سایت درمانکده از دکتر اطفال وقت بگیرید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با پزشکان باتجربه آشنا شوید و با آن‌ها به صورت حضوری یا مشاوره آنلاین کودکان مشورت کنید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان بیماری ویروسی را از بیماری باکتریایی تشخیص داد؟

ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند علائم مشابهی مانند تب، سرفه و بثورات پوستی ایجاد کنند. بنابراین به تنهایی نمی‌توانید بفهمید که کدام‌یک از آن‌ها باعث بیمار شدن فرزند شما شده است. تنها راه برای دانستن نوع عفونت این است که به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی به بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند؟

همه افراد ممکن است در مقطعی از زندگی خود به بیماری‌های ویروسی مبتلا شوند. اما این بیماری‌ها معمولا در کودکان کمتر از پنج سال و سالمندان بالای ۶۵ سال شایع‌تر هستند.

آیا ویروس جدید کودکان مسری است؟

بله. تقریبا همه عفونت‌های ویروسی مسری هستند؛ به این معنی که می‌توانند از فردی به فرد دیگر سرایت ‌کنند.

منابع: childrens.health, mayoclinic

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها