گلو درد عصبی چیست؟ بررسی بهترین روش تشخیص این نوع گلودرد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گلودرد اغلب به دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شود، اما ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. به عنوان مثال، گاهی‌اوقات منشاء عصبی دارد و در اثر استرس و اضطراب رخ می‌دهد. در این مقاله از مجله درمانکده نگاهی دقیق‌تر به گلو درد عصبی و نقش اضطراب در بروز آن می‌پردازیم. همچنین در مورد آسیب‌های عصبی که می‌توانند به گلودرد منجر شوند، صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علت گلو درد عصبی

هنگامی که تحت استرس قرار می‌گیرید یا احساس اضطراب می‌کنید‌، بدن شما شروع به آزاد کردن آدرنالین و کورتیزول در جریان خون می‌کند. علاوه بر افزایش ضربان قلب و فشار خون، ترشح این هورمون‌ها می‌تواند به واکنش‌های جسمی مختلف منجر شود که اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • تنفس سریع و کم‌عمق
  • تنفس از طریق دهان
  • هیپرونتیلاسیون (تهویه بیش از حد به دلیل افزایش تنفس)
  • سرفه اضطرابی
  • تنش عضلانی

مشکلات فوق به‌نوبه‌خود می‌توانند باعث خشکی، سفتی، سوزش و درد گلو شوند. علاوه بر این، اگر گلوی شما به دلیل سرماخوردگی، تونسیلیت (التهاب لوزه)، رفلاکس اسید و… دچار التهاب یا درد شده باشد، اضطراب ممکن است علائم این بیماری‌ها را تشدید کند.

بیشتر بخوانید:درمان سریع گلو درد

آیا آسیب عصبی می‌تواند باعث گلودرد شود؟

نورالژی گلوفارنکس (GPN) یک بیماری نادر است که  باعث درد شدید و کوبنده در ناحیه گلو (نزدیک لوزه‌ها، پشت زبان یا پشت گوش میانی) می‌شود. درد ناشی از این بیماری معمولا متناوب است و هر بار از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد. گاهی‌اوقات درد چند بار در روز رخ می‌دهد، اما در سایر موارد ممکن است تا چند هفته یا چند ماه عود نکند.

بیشتر بخوانید: گلو درد چرکی چیست؟ علت، علائم و بهترین درمان خانگی گلو درد

در حال حاضر، هیچ دلیل مشخصی برای GPN وجود ندارد. با این حال، به نظر می‌رسد که فشرده شدن عصب گلوفارنکس توسط یک رگ خونی در نزدیکی ساقه مغز می‌تواند عصب را تحریک کند و باعث درد شود. ترومای ناشی از آسیب یا عمل جراحی هم ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشد. سایر علل احتمالی عبارت‌اند از: عفونت، تومور و ناهنجاری‌های عروقی. بیماران مبتلا به ام‌اس (MS) هم ممکن است GPN را به دلیل تجزیه غلاف میلین تجربه کنند.

یک زن جوان مبتلا به گلو درد عصبی
مشکلات سلامت روان مثل اضطراب و بعضی از آسیب‌های عصبی ممکن است باعث گلودرد شوند.

راه‌های تشخیص گلو درد عصبی

دکتر عفونی با معاینه بدنی، گرفتن شرح حال و بررسی علائم شما می‌تواند علت گلودرد را تشخیص دهد. علائم گلو درد عصبی با سایر انواع گلودرد متفاوت است. چنانچه گلودرد شما به اضطراب مربوط باشد، هنگام مواجهه با استرس عاطفی افزایش می‌یابد. اما هنگامی که آرامش پیدا می‌کنید، کمتر می‌شود. علاوه بر این، ممکن است همراه با آن علائم دیگری مثل تنفس از طریق دهان را هم تجربه کنید.

اگر هنگام گلودرد احساس اضطراب ندارید یا همراه با آن علائمی مثل تورم لوزه، گرفتگی بینی، سرفه مرطوب، تب، حالت تهوع، استفراغ، بدن‌درد و سردرد را تجربه می‌کنید، احتمالا مشکل شما به استرس مربوط نیست و دلیل دیگری دارد.

اگر پزشک با توجه به تاریخچه پزشکی شما به بیماری‌های دیگری مثل نورالژی گلوفارنکس مشکوک باشد، ممکن است تست‌های تشخیصی مختلف مثل سی‌تی اسکن یا ام‌آرآی (MRI) را توصیه کند.

روش درمان گلو درد عصبی

در صورتی که دچار اضطراب شدید هستید، باید برای درمان آن به متخصص سلامت روان مراجعه کنید. متخصص سلامت روان می‌تواند با روان‌درمانی و در صورت لزوم دارودرمانی به کاهش علائم اضطراب کمک کند. اما اگر اضطراب‌تان خفیف است، احتمالا خودمراقبتی و راه‌کارهای خانگی برای کنترل آن کافی است. رعایت نکات زیر به درمان خانگی گلو درد عصبی و کاهش سایر علائم اضطراب کمک می‌کند:

  • روی تنفس آرام و عمیق تمرکز کنید. از طریق بینی نفس بکشید و اجازه دهید ریه‌های شما کاملا از هوا پر شوند. سپس به آرامی هوا را طریق دهان از ریه‌ها خارج کنید.
  • قدم بزنید. از خانه خارج شوید و پیاده‌روی کنید. در حین راه رفتن به جای چیزهایی که باعث اضطراب شما می‌شوند، به محیط اطراف خود توجه کنید.
  • به موسیقی گوش دهید. برای اینکه آرامش بیشتری داشته باشید به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید یا چند دقیقه ساز بزنید.
  • برای انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان وقت بگذارید. با انجام یک بازی سرگرم‌کننده یا تماشای یک فیلم کمدی می‌توانید ذهن خود را از عوامل استرس‌زا دور کنید.
  • با دیگران معاشرت کنید. اگر نمی‌توانید به صورت حضوری با دوستان یا اعضای خانواده خود صحبت کنید‌، با آن‌ها تماس بگیرید یا به آن‌ها پیام دهید.
  • افکار خود را بنویسید. در هنگام استرس یا اضطراب، نوشتن به شما کمک می‌کند که احساسات خود را بهتر تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید:گلو درد ویروسی چیست؟

اینفوگرافی درباره راه‌های درمان گلو درد عصبی ناشی از اضطراب
با خودمراقبتی و انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش می‌توان گلودرد عصبی ناشی از اضطراب را درمان کرد.

در طولانی‌مدت، اصلاح سبک زندگی می‌تواند به کاهش اضطراب و تسکین گلو درد عصبی ناشی از آن کمک کند. برای داشتن سبک زندگی سالم باید:

  • به طور منظم ورزش کنید. برای ورزش کردن لازم نیست دوی ماراتن انجام دهید؛ حتی ۱۰ دقیقه پیاده‌روی سریع یا انجام حرکات کششی ساده می‌تواند به آرامش شما کمک کند.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. استفاده از غذاهای شیرین و پرچرب را محدود کنید و غذاهای سالم بخورید.
  • از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید. نوشیدن الکل یا کشیدن سیگار ممکن است در ابتدا شما را آرام کند‌، اما در درازمدت باعث افزایش علائم اضطراب می‌شود.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید. کافئین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها مثل شکلات، قهوه، چای و نوشابه یافت می‌شود.
  • به اندازه کافی بخوابید. حداقل از یک ساعت قبل از خواب از تلویزیون، موبایل یا لپ‌تاپ استفاده نکنید. همچنین بهتر است در یک اتاق خنک، تاریک و ساکت بخوابید.
  • مدیتیشن را بیاموزید. به کمک مدیتیشن می‌توانید افکار استرس‌زای خود را با افکار مثبت جایگزین کنید.

درمان سایر علل زمینه‌ای گلو درد عصبی

اگر یک بیماری زمینه‌ای باعث گلو درد عصبی شده باشد، درمان آن می‌تواند به تسکین درد کمک کند. به عنوان مثال، در بیشتر موارد می‌توان گلو درد عصبی ناشی از نورالژی گلوفارنکس را با مصرف دارو (از جمله داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی و داروهای بی‌حس‌کننده) درمان کرد. در سایر موارد ممکن است برای درمان این بیماری به جراحی نیاز باشد.

بیشتر بدانید:درمان التهاب گلو ناشی از اسید معده

یک مرد جوان که با پزشک صحبت می‌کند
پزشک گلودرد عصبی را با توجه به علت زمینه‌ای بروز آن درمان می‌کند.

کلام پایانی

گلودرد دلایل مختلفی دارد که اضطراب یکی از آن‌ها است. اگر گلودرد دارید، برای مشخص شدن علت آن به پزشک عمومی مراجعه کنید. دکتر عمومی می‌تواند دلیل مشکل شما را شناسایی کند و بسته به علت بروز آن، شما را به سایر متخصصان ارجاع دهد.

به یاد داشته باشید که گلو درد عصبی همیشه به دلیل اضطراب ایجاد نمی‌شود. این عارضه گاهی‌اوقات ممکن است به دلایل دیگری مثل آسیب‌دیدگی اعصاب رخ دهد. بنابراین تشخیص درست و درمان به موقع آن اهمیت زیادی دارد.

اگر در مورد وضعیت سلامتی خود نگران هستید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین متخصص عفونی مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به راحتی از پزشک مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین عفونی وقت بگیرید.

سوالات متداول

گلو درد عصبی چیست؟

به گلو دردی که به دلیل استرس و اضطراب یا آسیب‌دیدگی اعصاب رخ می‌دهد، گلو درد عصبی می‌گویند.

بهترین راه برای درمان گلو درد عصبی چیست؟

از آنجا که انواع گلو درد عصبی وجود دارد، درمان این عارضه باید با توجه به علت بروز آن انجام شود. به عنوان مثال، گلو درد ناشی از اضطراب را می‌توان با خودمراقبتی، اصلاح سبک زندگی، روان‌درمانی یا دارودرمانی تسکین داد.

علت گلو درد عصبی در کودکان چیست؟

کودکان هم ممکن است مثل بزرگسالان به دلیل اضطراب دچار گلو درد عصبی شوند. چرا که اضطراب به غیر از تاثیری که روی روان کودکان دارد، می‌تواند از طرق مختلف جسم آن‌ها را هم تحت تاثیر قرار دهد.

منابع: .healthline, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها