غر زدن و تاثیر آن بر سلامتی؛ چطور این عادت ناپسند را کنار بگذاریم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

غر زدن یک نوع اعلام نارضایتی و ناراحتی از شرایط موجود است که اکثر ما احتمالا این وضعیت را تجربه کرده‌ایم. برخی افراد زمانی که احساس می‌کنند نادیده گرفته شده‌اند و نیازهای آن‌ها برآورده نشده است، شروع به غر زن می‌کنند. این رفتار علاوه بر این که موجب ناراحتی اطرافیان می‌شود، مشکلات جدی برای خود فرد نیز ایجاد می‌کند. در اکثر مواقع افرادی که غر می‌زنند، دچار معده درد، احساس خستگی، نگرانی، اضطراب و عصبانیت می‌شوند و ممکن است احساسات ناخوشایندی را تجربه کنند. اما علت آن چیست و چطور می‌توان این عادت ناپسند را کنار گذاشت؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد غر زدن و همچنین روش‌های ترک این عادت آشنا شوید.

غر زدن چیست؟

آیا می‌دانید غر زدن یعنی چه؟ غر زدن (nagging) به شرایطی گفته می‌شود که فرد مدام از شرایط موجود ابراز نارضایتی و شکایت می‌کند. برخی از افراد تنها در شرایط ناراحت‌کننده غر می‌زنند و عده زیادی هم هستند که به این کار عادت دارند. زمانی که فردی به این رفتار عادت کند، حتی در بهترین شرایط نیز دلیلی برای این کار پیدا می‌کند، اما غر زدن یعنی چه؟ غر زدن در روانشناسی یعنی تمرکز بر رفتارهای منفی و اشتباه دیگران که موجب ناراحتی خود فرد و اطرافیان او می‌شود.

بیشتر بدانید: مشاوره کودکان پرخاشگر چیست؟ مزایای آن در تغییر خلقیات کودک

علت غر زدن چیست؟

بهتر است بدانید که این رفتار روشی نادرست برای بیان احساسات منفی است که هم برای فردی که غر می‌زند و هم افراد شنونده، آزاردهنده است. اکثر افراد غرغرو منفی‌گرا هستند و ممکن است به وسواس فکری اجباری (OCD) هم مبتلا باشند. غر زدن دلایل متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

اینفوگرافی علت غر زدن
غر زدن معمولا به دلیل تخلیه احساسات منفی و ابتلا به وسواس فکری اجباری ایجاد می‌شود.
  • تخلیه احساسات منفی
  • ابتلا به وسواس فکری اجباری
  • ترس از بی‌نظمی
  • احساس ناتوانی
  • قرار گرفتن در معرض بی‌توجهی زیاد

تاثیر غر زدن در سلامت

اگر غر می‌زنید، باید بدانید که این عادت برای سلامتی شما نیز مضر است و موجب افزایش ترشح هورمون کورتیزول و همچنین اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود. زمانی که دائما به نکات منفی فکر می‌کنید و شروع به غر زدن می‌کنید، استرس و اضطراب بیشتری به سراغتان می‌آید و از طرفی ممکن است بیشتر به بیماری‌هایی مثل دیابت، کلسترول بالا، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی مبتلا شوید. به طور معمول خطر ابتلا به معده درد و بیماری‌های گوارشی نیز در افراد غرغرو بیشتر است.

چگونه غر زدن را ترک کنیم؟

برای درمان این رفتار قبل از هر کاری باید شکرگزاری را یاد بگیرید. سعی کنید به جای این رفتار ناپسند و ابراز ناامیدی، هر روز به خاطر چیزهایی که در زندگی دارید خدا را شکر کنید. اگر چیزی شما را ناراحت می‌کند، می‌توانید برای بهبود شرایط وقت بگذارید و با آرامش در مورد آن موضوع با اعضای خانواده، دوستان یا هر فردی که موجب ناراحتی شما شده است، صحبت کنید. مطمئن باشید بسیاری از مشکلات با صحبت کردن حل می‌شوند. به علاوه بهتر است برخی شرایط را قبول کنید و خودتان را برای اتفاق‌هایی که قابل تغییر نیستند، ناراحت نکنید. وقتی نمی‌توانید شرایطی را تغییر دهید، پس بهترین راهکار پذیرش و شکرگزاری است.

تصویر فردی که در حال غر زدن است.
برای درمان غر زدن باید منفی‌گرایی را کنار بگذارید و سعی کنید بیشتر روی جنبه‌های مثبت زندگی متمرکز شوید.

بیشتر بدانید: مشاوره بچه‌های لجباز چگونه است؟ راهی برای کنترل آن‌ها

فراموش نکنید که دیگران نمی‌توانند همه انتظارات و نیازهای شما را برآورده کنند، اما این موضوع به این معنا نیست که آن‌ها شما را دوست ندارند یا نسبت به شما بی‌توجه هستند. برای این که آرامش بیشتری را تجربه کنید، باید بپذیرید که هرکس ویژگی‌های متمایزی دارد و همانطوری رفتار می‌کند که فکر می‌کند بهتر است! 

در ادامه به راهکارهای موثر برای درمان غر زدن اشاره شده است.

  • دست از تعیین وقت برای انجام دادن کارها بردارید و کمتر به خودتان و دیگران سخت بگیرید.
  • روی چند کاغذ بنویسید که غر زدن ممنوع و آن را در بخش‌های مختلف خانه و جلوی چشم‌تان قرار دهید.
  • به اعضای خانواده‌تان بگویید که خوش‌قول بودن برای شما اهمیت زیادی دارد.
  • برای هر یک از اعضای خانواده وظایفی را تعیین کنید تا کارهای خودتان کمتر شود.
  • روزانه چندین نفس عمیق بکشید و قبل از این که شروع به غر زدن کنید، به خودتان تلقین کنید که نیازی نیست شرایط را سخت بگیرید.
  • سعی کنید به جای غر زدن با کودکان، در مورد موضوعات مختلف با آن‌ها حرف بزنید و به آن‌ها یاد بدهید که چه وظایفی دارند و باید چگونه رفتار کنند.
  • دست از انتقاد کردن بردارید و سعی کنید بیشتر از زندگی لذت ببرید.
  • از یک مشاور یا روانشناس خوب برای افزایش مثبت‌گرایی و رفع مشکلات احتمالی کمک بگیرید.
  • اگر احساس می‌کنید که در برخی از کارها مهارت بیشتری دارید، بهتر است با کمال میل مسئولیت آن کارها را بپزید.

افراد غرغرو چه نشانه‌هایی دارند؟

افراد غرغر معمولا هر درخواستی را ۲بار تکرار می‌کنند، نسبت به کارهایی که خلاف میل‌شان است، سریع واکنش نشان می‌دهد و دائما احساس درماندگی می‌کنند. این افراد زیاد انتقاد می‌کنند و از خودشان رفتار مادرانه یا پدرانه نشان می‌دهند. جالب است بدانید که افراد غرغرو بیشتر از این که به فکر خودشان باشند، به فکر دیگران هستند و وقت کمی برای خوشحال کردن خودشان می‌گذارند و از همین رو دائما احساس نارضایتی می‌کنند.

بیشتر بدانید: مشاوره برای کودکان عصبی چگونه است؟

سخن نهایی

هر چند غر زدن مشکل جدی محسوب نمی‌شود، اما زمانی که این کار به عادت تبدیل شود، معمولا کنار گذاشتن آن مشکل خواهد بود. از طرف دیگر این رفتار موجب بروز مشکلاتی جدی در روابط می‌شود و می‌تواند برای سلامت جسم و روان شما نیز مضر باشد. برای دریافت نوبت از بهترین روانشناسان کشور به صورت آنلاین و حضوری، می‌توانید از درمانکده کمک بگیرید. پیشنهاد می‌شود به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله روانشناس آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری روانشناس از روانشناس مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

غر زدن نشانه چیست؟

غر زدن نشانه نارضایتی و منفی‌نگر بودن فرد نسبت به شرایط موجود است. در این وضعیت فرد در برخورد با شرایط موجود و همچنین رفتار اطرافیان، به صورت کلامی، ابراز نارضایتی می‌کند.

علت غر زدن بانوان چیست؟

اکثر خانم‌ها به خاطر مسئولیت‌های زیادی که در خانه دارند، بی‌توجهی اعضای خانواده و همچنین ترس از بی‌نظمی غر می‌زنند.

منابع: linkedin، psychologytoday، theparentwithin، strategicpsychology

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها