پودر مورینگا (درخت معجزه) و ۷ خاصیت جادویی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پودر مورینگا (Moringa Powder) از گیاه الیفرا (Oleifera) به دست می‌آید و تحقیقات نشان داده که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. درخت مورینگا بومی نواحی جنوبی کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و در سراسر جهان کشت می‌شود. تقریبا هر قسمت از درخت مورینگا قابل خوردن است و اغلب به‌عنوان غذا یا دارو استفاده می‌شود.

این گیاه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی‌ای است که معمولا در رژیم‌های غذایی مردم کشورهای در حال توسعه یافت نمی‌شود. برگ‌های خشک این گیاه را می‌توان به پودر نرم تبدیل کرد و چندین ماه بدون نیاز به یخچال آن را نگهداری کرد. در ادامه این مقاله از مجله سلامت درمانکده به بررسی خواص این گیاهی جادویی خواهیم پرداخت.

خواص پودر مورینگا

مورینگا فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از تسریع بهبود زخم‌ها تا مدیریت قند خون. برخی از فواید این پودر گیاهی عبارت‌اند از:

۱. خواص پودر مورینگا برای مو

گیاه مورینگا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین‌های A ،C و E است که برای رشد سالم مو ضروری هستند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این پودر به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک کرده و به رشد موهایی قوی‌تر و سالم‌تر کمک می‌کنند.

تصویر گیاه مورینگا
تحقیقات نشان داده که این گیاه می‌تواند از بدن در برابر سموم آرسنیک محافظت کند.

علاوه بر این، این گیاه دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند پوست سر را تسکین داده و شوره سر را کاهش دهد. همچنین، مصرف این پودر گیاهی می‌تواند به مرطوب کردن موها نیز کمک کند.

۲. درمان ادم

ادم (Edema) زمانی رخ می‌دهد که مایعات به دلایل مختلف مانند التهاب، در بافت‌های بدن جمع شوند. در یک تحقیق نشان داده شد که استفاده از روغن دانه این گیاه می‌تواند التهاب پوستی را در موش‌های دارای ادم گوش کاهش دهد. تحقیقات بیشتر درباره اثرگذاری این گیاه بر وضعیت ادم، همچنان ادامه دارد.

۳. حفاظت از کبد

تحقیقات نشان می‌دهد که مورینگا ممکن است به حفاظت از کبد در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند. در یک مطالعه، پژوهشگران به خوکچه‌های هندی رژیمی حاوی برگ‌های این گیاه دادند. خوکچه‌هایی که غلظت بالاتری از این گیاه را مصرف کرده بودند، سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید کمتری داشتند و التهاب کبدی کمتری نشان دادند.

بیشتر بدانید: کامبوچا چیست؟

۴. فواید پودر مورینگا برای پوست

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این پودر به تغذیه پوست کمک می‌کنند. همچنین، این پودر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و علائم پیری را کاهش می‌دهد. مورینگا دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند پوست تحریک‌شده را تسکین و قرمزی آن را کاهش دهد.

این پودر دارای خواص ترمیم‌کنندگی بوده و می‌تواند به بهبود زخم‌ها و کاهش اسکار پوست نیز کمک کند. علاوه بر این، مورینگا می‌تواند به تنظیم تولید چربی کمک کند و برای افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند، مفید است. از این پودر می‌توانید به‌عنوان یک پاک‌کننده طبیعی برای از بین بردن آلودگی‌ها و کثیفی‌ها از روی پوست استفاده کنید.

۵. پیشگیری و درمان سرطان

این گیاه حاوی نیازیمیسین (Niazimicin) است، ترکیبی که رشد سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کند. به گفته برخی از دانشمندان، عصاره‌های برگ، پوست و سایر بخش‌های این گیاه می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. تحقیقات بیشتر برای اثبات اثربخشی این گیاه در درمان سرطان‌های سینه، کبد و روده بزرگ ادامه دارد.

بیشتر بدانید: خواص عرق خارشتر برای عفونت واژن

۶. درمان ناراحتی‌های معده

عصاره این گیاه می‌تواند در درمان اختلالات گوارشی نیز اثربخش باشد. فواید این گیاه برای ناراحتی‌های گوارشی عبارت‌اند از:

  • غلاف‌های فیبری موجود در این گیاه می‌توانند به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری کنند.
  • این گیاه اثر ملین داشته و برای درمان یبوست گزینه مناسبی است.
  • این گیاه می‌تواند اسید معده را تا حدود ۸۵ درصد کاهش دهد و از بروز زخم‌های گوارشی پیشگیری کند.
  • خواص آنتی‌بیوتیکی و ضد باکتریایی مورینگا به جلوگیری از رشد پاتوژن‌هایی که می‌توانند باعث عفونت شوند، کمک کند.

۷. خواص پودر مورینگا برای لاغری

برخی از خواص پودر این گیاه که می‌تواند به لاغری کمک کند، عبارت‌اند از:

  • کالری کم: این گیاه به‌دلیل میزان پایین کالری، به یک افزودنی سالم برای وعده‌های غذایی تبدیل شده است و مصرف آن تاثیر زیادی بر افزایش کالری دریافتی ندارد.
  • سرشار از مواد مغذی: این پودر سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ است و مواد مغذی ضروری بدن را فراهم کرده و به مدیریت گرسنگی و هوس غذا کمک می‌کند.
  • غنی از فیبر: محتوای بالای فیبر در مورینگا می‌تواند حس سیری را افزایش دهد و به کاهش کل میزان مصرف غذا کمک کند.
  • افزایش متابولیسم: این گیاه خواص ملین داشته و می‌تواند به فرایندهای متابولیکی و سوزاندن کالری‌ها به طور موثر‌تر کمک کند.
  • تنظیم سطح قند خون: مورینگا به تثبیت سطح قند خون کمک کرده و تمایل به مصرف غذاهای قندی را کاهش می‌دهد.
  • افزایش سطح انرژی: مواد مغذی موجود در این پودر می‌تواند به افزایش سطح انرژی که برای انجام فعالیت بدنی و ورزش ضروری است، کمک کند.
اینفوگرافیک خواص پودر مورینگا برای لاغری
استفاده از پودر مورینگا به‌عنوان یک مکمل غذایی می‌تواند در کنار یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم، به بهبود سلامت کلی بدن کمک کند.

نحوه مصرف پودر مورینگا برای لاغری

این پودر را به روش‌های مختلفی می‌توان مصرف کرد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

۱. ترکیب با اسموتی‌ها

یک قاشق چای‌خوری پودر مورینگا را به اسموتی مورد علاقه‌تان اضافه کنید تا اسموتی مغذی‌تری داشته باشید. این پودر با میوه‌هایی مانند موز، توت و اسفناج ترکیب و طعم خوبی دارد.

۲. ترکیب با عصاره‌ها

این پودر را می‌توانید به آب‌میوه‌های تازه یا آب‌سبزیجات اضافه کنید. این کار می‌تواند ارزش غذایی را افزایش دهد و به فرایند لاغر شدن کند.

۳. ترکیب با سوپ یا خورشت‌

این پودر را می‌توانید به انواع سوپ و خورشت نیز اضافه کنید. علاوه بر افزایش مواد مغذی غذا، این گیاه نوعی چاشنی نیز بوده و طعم خوبی به غذا می‌دهد.

۴. چایی مورینگا

این پودر را می‌توانید با آب جوش نیز دم کرده و یک چای گیاهی تهیه کنید. همچنین می‌توانید برای طعم بهتر از عسل یا لیمو نیز استفاده کنید.

بیشتر بدانید: آشواگاندا چیست؟

۵. ترکیب با سالادها

این پودر را می‌توانید روی سالاد بپاشید یا با سس‌ سالاد مخلوط کنید.

۶. استفاده از کپسول مورینگا

اگر طعم این گیاه برای شما خوشایند نیست؛ اما دوست دارید که از فواید آن بهره‌مند شوید، می‌توانید از قرص یا کپسول مورینگا استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف پودر مورینگا

بهترین زمان برای مصرف این پودر به ترجیحات شخصی و سبک زندگی شما بستگی دارد. این پودر را می‌توانید صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب، قبل از خوردن وعده‌های غذایی یا پس از تمرینات ورزشی مصرف کنید.

 عوارض پودر مورینگا

هیچ عوارض جانبی جدی پس از مصرف گیاه مورینگا گزارش نشده است؛ زیرا سرعت جذب مواد این گیاه در خون بسیار بالا است. با این حال، هنگام مصرف این پودر توصیه می‌کنیم نکات زیر را در نظر بگیرید:

  •  مصرف بیش از حد این پودر می‌تواند منجر به ناراحتی‌های گوارشی مانند نفخ، اسهال یا تهوع شود؛ بنابراین از مصرف زیاد این پودر خودداری کنید.
  • مورینگا ممکن است قند خون را کاهش دهد؛ بنابراین افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که داروهای کنترل قند خون مصرف می‌کنند باید با احتیاط آن را مصرف کنند.
  • مورینگا ممکن است با برخی داروها مانند داروهای رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشد.
  • برخی افراد ممکن است به مورینگا آلرژی داشته باشند. در صورت بروز علائم آلرژیک مانند خارش، ورم یا مشکل تنفسی مصرف آن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  • زنان باردار یا شیرده باید قبل از مصرف این پودر مورینگا با پزشک مشورت کنند؛ زیرا برخی از خواص آن ممکن است برای این گروه‌ها مناسب نباشد.

به‌طور کلی، قبل از مصرف این پودر توصیه می‌کنیم از یک متخصص تغذیه درباره مصرف این محصول مشاوره دریافت کنید.

اینفوگرافیک عوارض جانبی پودر مورینگا
همیشه بهتر است قبل از شروع هرگونه مکمل جدید با پزشک مشورت کنید.

پودر مورینگا از کجا بخرم؟

شما می‌توانید این پودر را از داروخانه‌های معتبر سراسر کشور تهیه کنید. همچنین می‌توانید در فروشگاه‌های تخصصی گیاهان دارویی و ارگانیک نیز به دنبال این محصول باشید. توصیه می‌کنیم پیش از خرید از فروشنده‌ها در مورد کیفیت و اصالت محصول سوال کنید.

بیشتر بدانید: خواص تخم کتان

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی خواص پودر مورینگا و روش استفاده از آن پرداختیم. همان‌طور که اشاره شد، این پودر خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد و استفاده از آن به همه افراد به‌ویژه ورزشکاران توصیه می‌شود. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف این پودر با یک متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید. متخصص تغذیه می‌تواند درباره میزان مصرف این پودر و عوارض جانبی آن به شما مشاوره دهد.

برای این کار می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر تغذیه از متخصص تغذیه مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

پودر گیاه مورینگا چیست؟

این پودر از برگ‌های خشک‌شده و آسیاب‌شده درخت مورینگا به دست می‌آید و سرشار از خواص غذایی و دارویی است.

پودر مورینگا برای چی خوبه؟

این پودر به تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب بدن، تقویت انرژی، کاهش وزن، کنترل قند خون و حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.

منبع:

medicalnewstoday | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها