آمپول متیل پردنیزولون استات برای چیست؟ 5 دلیل برای استفاده از این دارو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آمپول متیل پردنیزولون استات (Methylprednisolone Acetate) یکی از قوی‌ترین داروهای ضد التهابی است که برای بهبود و کاهش علائم طیف وسیعی از بیماری‌ها تجویز می‌شود. معمولا متخصصان از این آمپول زمانی استفاده می‌کنند که بخواهند اثرات التهابی برخی بیماری‌ها را که منجر به تورم، درد، خارش و قرمزی شده، برطرف کنند. اگر پزشک برای شما آمپول متیل پردنیزولون با دوز ۴۰ یا ۵۰۰ میلی‌گرم تجویز کرده، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را درباره موارد استفاده و روش تزریق این دارو در اختیارتان بگذاریم.

آمپول متیل پردنیزولون چیست؟

این آمپول با نام تجاری Meprolone و Medrol یک داروی کورتیکواستروئید است که برای درمان التهابات و بیماری‌های خود ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا پزشکان آمپول پردنیزولون استات (Methylprednisolone Acetate) را برای آرتریت روماتوئید، آسم، اختلالات خونی یا مغز استخوان، واکنش‌های آلرژیک شدید، بیماری‌های پوستی و چشمی، مشکلات کلیوی، لوپوس، کولیت اولسراتیو و بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن تجویز می‌کنند.

مکانیسم عمل این آمپول بدین شکل است که با کاهش شدت واکنش سیستم ایمنی بدن، باعث کاهش التهاب، تورم، درد و واکنش‌های آلرژیک می‌شود. در واقع، می‌توان گفت تزریق این دارو اثراتی در سرکوب سیستم ایمنی بدن دارد و به کاهش التهاب، تورم، قرمزی و واکنش‌های ایمنی بیش از حد کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:قرص پردنیزولون؛ دارویی برای بیماری‌های التهابی و خودایمنی

به یاد داشته باشید، متیل پردنیزولون باید حتما تحت نظارت پزشک و بر اساس دستورالعمل دقیق مصرف شود؛ زیرا استفاده نادرست یا بیش از حد می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. 

موارد استفاده از امپول متیل پردنیزولون استات

آلترنیتیو: اینفوگرافیک موارد استفاده از آمپول متیل پردنیزولون
تعداد دفعات و دوز مناسب این دارو برای تزریق باید توسط پزشک متخصص مشخص شود.

این آمپول به طور اختصاصی برای درمان موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • التهابات
  • شوک
  • داروی کمکی برای درمان پنومونی و پنوموسیستیس کارینی
  • درمان یا کاهش نواقص حسی و حرکتی ناشی از صدمه حاد نخاعی

آمپول متیل پردنیزولون برای چیست؟

این آمپول یک داروی هورمونی از خانواده کورتیکواستروئیدها است؛ از همین‌رو اثربخشی بالایی در کاهش التهاب دارد و می‌تواند درد و تورم ناشی از آرتریت یا سایر مشکلات مفصلی را تا حد زیادی برطرف کند. در ادامه با مهم‌ترین کاربرد متیل پردنیزولون در این زمینه آشنا می‌شوید:

۱- آمپول متیل پردنیزولون برای کمردرد

متخصصان معمولا برای تسکین کمردرد، درمان‌های متفاوتی را متناسب با شدت درد و ناحیه آسیب‌دیده در کمر انتخاب می‌کنند. زمانی که کمر درد ناشی از بیماری‌های التهابی مانند دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی یا آرتریت باشد، پزشک از این آمپول برای درمان فوری درد کمر استفاده می‌کند.

۲- آمپول متیل پردنیزولون برای زانو درد

متیل پردنیزولون زمانی از طرف پزشک برای درمان زانو درد استفاده می‌شود که این عارضه ناشی از بیماری‌های التهابی مانند آرتروز، آرتریت روماتوئید، بورسیت و تاندونیت باشد. تزریق متیل پردنیزولون می‌تواند به کاهش سریع درد و التهاب در زانو کمک کند و باعث بهبود عملکرد آن شود.

۳- آمپول متیل پردنیزولون بعد از عمل بینی

در برخی مواقع، پزشک به جای قرص پردنیزولون بعد از عمل بینی (رینوپلاستی)، آمپول متیل پردنیزولون تزریق می‌کند تا التهاب، تورم و درد ناشی از جراحی را کاهش دهد. این دارو به عنوان یک کورتیکواستروئید قوی می‌تواند مانع از بروز واکنش‌های التهابی شود و به کاهش التهاب و درد پس از رینوپلاستی کمک کند.

۴- آمپول متیل پردنیزولون برای گردن درد

آلترنیتیو: تصویر فردی که به دلیل درد، دستش را روی گردن خود گذاشته
تزریق متیل پردنیزولون زیر نظر پزشک می‌تواند به کاهش درد و التهاب گردن کمک کند و باعث بهبود عملکرد آن شود.

این دارو به عنوان یک کورتیکواستروئید قوی، اثربخشی خوبی در درمان فوری گردن درد دارد. متیل پردنیزولون می‌تواند با کاهش التهاب در ناحیه آسیب‌دیده گردن باعث بهبود درد و ناراحتی شود. متخصصان معمولا از این دارو برای تسکین دیسک گردن، تنگی کانال نخاعی گردن، آرتریت ستون فقرات مرتبط با گردن، التهاب و آسیب‌های ورزشی در ناحیه گردن استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید:قرص پردنیزولون بعد از عمل بینی چه کاربردی دارد؟

۵- آمپول متیل پردنیزولون بعد از کاشت مو

همان‌طور که گفتیم این دارو به کاهش التهاب، تورم و درد کمک می‌کند. به همین دلیل برخی پزشکان در مواقع خاص به جای قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو، از تزریق متیل پردنیزولون برای کاهش ورم سر استفاده می‌کنند.

آمپول متیل پردنیزولون استات 40 برای چیست؟

متیل پردنیزولون یک آمپول سوسپانسیون ۴۰ میلی‌گرم در یک میلی‌لیتر است. همان‌طور که موارد استفاده از آن را پیش‌تر گفتیم، این دارو برای تسکین التهاب، تورم و درد ناشی از بیماری‌ها و شرایط زیر هم کاربرد دارد:

  •  آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت
  • بورسیت
  • تاندونیت
  • دیسک کمر و گردن
  • آلرژی‌های شدید
  • آسم
  • لوپوس
  • کولیت اولسراتیو
  • بیماری کرون

بیشتر بدانید:قرص راکوتان برای چیست؟

آمپول متیل پردنیزولون ۵۰۰ برای چیست؟

دوز مناسب برای تزریق داروی متیل پردنیزولون توسط پزشک و بر اساس شدت و نوع بیماری التهابی یا خود ایمنی مشخص می‌شود. متیل پردنیزولون ۵۰۰ دارای ملح سدیم سوکسینات است و معمولا آن را برای شرایط حاد و بیمارانی که به درمان سریع نیاز دارند، تجویز می‌کنند. 

آلترنیتیو: اینفوگرافیک کاربرد آمپول متیل پردنیزولون ۵۰۰
استفاده طولانی‌مدت یا بیشتر از دوز تجویزی این آمپول می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

مهم‌ترین کاربرد این آمپول با دوز ۵۰۰ را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو
  • شرایط حاد التهابی مانند آسم، واکنش‌های آلرژیک شدید و شوک آنافیلاکتیک
  • شرایط نورولوژیک مانند تشدید مولتیپل اسکلروزیس (MS) و التهاب عصبی بینایی
  • درمان فوری و اضطراری در مواقع آسیب‌های شدید و جراحی‌های بزرگ 

روش تزریق آمپول متیل پردنیزولون (Methylprednisolone)

این آمپول باید حتما توسط پزشک متخصص تزریق شود. نحوه تزریق آمپول متیل پردنیزولون استات عضلانی است، اما در برخی موارد مانند زانو درد، پزشک این دارو را به داخل مفصل اطراف محل درد تزریق می‌کند. معمولا تا زمان بهبودی کامل، تزریق متیل پردنیزولون چندین بار تکرار می‌شود و پزشک پس از آن، قرص پردنیزولون تجویز می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرم خوراکی این دارو می‌توانید مقاله «قرص پردنیزولون ۵ برای چیست» را در درمانکده بخوانید.

نکات مهم حین تزریق این آمپول شامل موارد زیر می‌شوند:

  • این دارو برای درمان بیماری‌های التهابی و روماتولوژی استفاده می‌شود و فرم استات آن را فقط به صورتی عضلانی یا داخل مفصلی تزریق می‌کنند.
  • فرم سوکسینات این دارو (ویال‌های ۵۰۰ متیل پردنیزولون) را می‌توان به صورت وریدی تزریق کرد.
  • دکتر ارتوپد متیل پردنیزولون را برای بیماران مبتلا به آرتریت و نقرس داخل مفصل تزریق می‌کند.
  • این آمپول را برای افراد مبتلا به بیماری پوستی می‌توان در محل ضایعه تزریق کرد.
  • دوز ۵۰۰ ویال‌های متیل پردنیزولون بالاست و از آن برای سرکوب سیستم ایمنی در مواردی مانند لوپوس و MS استفاده می‌کنند.
  • این آمپول، ۶ برابر قوی‌تر از هیدروکورتیزون و پنج برابر ضعیف‌تر از دگزامتازون است.

اثرات آمپول متیل پردنیزولون استات در بارداری و شیردهی چگونه است؟

در حال حاضر، مطالعات انسانی درباره اثربخشی یا ایجاد عوارض جانبی پس از تزریق متیل پردنیزولون انجام نشده است. اما برخی مطالعات حیوانی نشان می‌دهند داروهای گروه گلوکوکورتیکوئیدها ممکن است به جنین آسیب برسانند؛ به همین دلیل تزریق این آمپول در دوره بارداری توصیه نمی‌شود. 

بیشتر بدانید:آمپول هیدروکورتیزون؛ دارویی با خاصیت فراتر از رفع التهابات!

همچنین، محققان هنوز از اثرات آمپول متیل پردنیزولون در شیردهی مطمئن نیستند. بنابراین از آن جهت که اگر این دارو به شیر مادر وارد شود، می‌تواند جلوی رشد صحیح نوزاد را بگیرد و عوارض جانبی ایجاد کند، مصرف آن در دوران شیردهی هم توصیه نمی‌شود.

راهنمای مراجعه به پزشک

آمپول متیل پردنیزولون (Methylprednisolone) یک دارو از گروه کورتیکواستروئیدها است که با سرکوب سیستم ایمنی به درمان التهابات و بیماری‌های خود ایمنی کمک می‌کند. این آمپول بسته به نوع بیماری و شدت آن به صورت عضلانی یا داخل مفصل تزریق می‌شود. بسیار مهم است که تزریق متیل پردنیزولون تحت نظارت پزشک انجام شود؛ زیرا استفاده نادرست از آن می‌تواند عوارض جانبی جدی مانند تشنج، افسردگی، تنگی نفس، ضربان قلب نامنظم یا تغییرات در بینایی ایجاد کند. 

شما می‌توانید برای پرسیدن سوالات خود درباره این دارو و دریافت مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد از بهترین پزشکان به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا آمپول متیل پردنیزولون درد دارد؟

تزریق این آمپول ممکن است مقداری درد و ناراحتی ایجاد کند. با این حال، شدت آن معمولا به محل تزریق، حساسیت فرد به درد، وضعیت جسمانی بیمار و مهارت پرستار یا پزشک بستگی دارد.

آیا آمپول متیل پردنیزولون کورتون دارد؟

بله. این آمپول یکی از داروهای گروه کورتیکواستروئیدها است که در اصطلاح عامیانه به آن‌ها کورتون می‌گویند.

آمپول متیل پردنیزولون برای پا درد خوب است؟

بله. معمولا پزشکان متیل پردنیزولون را برای تسکین پا درد ناشی از التهاب مانند سیاتیک، آرتریت یا آسیب‌های ورزشی تزریق می‌کنند. این دارو علاوه بر کاهش التهاب، درد و تورم به بهبود عملکرد پا کمک می‌کند.

آیا آمپول متیل پردنیزولون برای دیسک کمر مناسب است؟

بله. این دارو یک کورتیکواستروئید قوی به‌شمار می‌آید. بنابراین می‌تواند التهاب، تورم و درد ناشی از دیسک کمر را کاهش دهد و باعث بهبود حرکت در فرد شود.

نحوه تزریق آمپول متیل پردنیزولون استات ۴۰ چگونه است؟

ویال تزریقی متیل پردنیزولون استات ۴۰ فقط به صورت عضلانی یا داخل مفصلی استفاده می‌شود.

منابع: webmd | drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها