بهترین دارو برای زود انزالی مردان و زنان چیست؟ 5 دارو برای این عارضه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زود انزالی یکی از شایع‌ترین مشکلات جنسی است که مردان و گاهی زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل از سمت انجمن بین‌المللی پزشکی جنسی به عنوان انزال زیر یک دقیقه و خیلی زودتر از آن چیزی که شما یا همسرتان دوست دارید به ارگاسم برسید، معرفی می‌شود و می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر رضایت جنسی و کیفیت زندگی زناشویی داشته باشد. اگر چه عوامل روانشناختی، بیولوژیکی و اجتماعی مختلفی در بروز زود انزالی نقش دارند، اما خوشبختانه امروزه می‌توان از دارو برای زود انزالی استفاده کرد و اثرات آن را به حداقل رساند. 

در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با بهترین دارو برای جلوگیری از زود انزالی آشنا کنیم.

کدام دارو برای زود انزالی مفید است؟

اینفوگرافیک بهترین دارو برای زود انزالی مردان
داروهای کنترل‌کننده زود انزالی در مردان باید حتما توسط پزشک تجویز شوند.

برای درمان این عارضه، داروهای پزشکی و تکنیک‌های رفتاری مختلفی وجود دارند که ما در اینجا به معرفی بهترین دارو برای زود انزالی در مردان می‌پردازیم:

۱- داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین انتخابی (SSRI)

داروهای SSRI از خانواده داروهای ضد افسردگی به‌شمار می‌آیند که اغلب توسط پزشک برای درمان زود انزالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها باعث افزایش ترشح سروتونین در مغز می‌شوند و حساسیت نورون‌ها به اثرات تحریک‌آمیز را کاهش می‌دهند. از رایج‌ترین قرص‌های مهارکننده بازجذب سروتونین انتخابی برای درمان زود انزالی آقایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داپوکستین (Dapoxetine)

این قرص را می‌توان رایج‌ترین و بهترین دارو برای زود انزالی شدید معرفی کرد. داپوکستین ۳۰ یا ۶۰ میلی‌گرمی به کنترل انزال، کاهش استرس و افزایش رضایت جنسی کمک می‌کند. این دارو باید برای مدت مشخصی قبل از شروع رابطه جنسی مصرف شود. 

از عوارض مصرف خودسرانه داپوکستین برای درمان زود انزالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • کاهش اشتها
  • تهوع
  • اسهال
  • سرگیجه

بیشتر بدانید:قرص متادون چیست؟

پاروکستین (Paroxetine)

یکی دیگر از داروهای موثر در کنترل زود انزالی مردان، پاروکستین ۲۰ میلی‌گرمی است که می‌تواند با اثرگذاری بر روی مغز، حساسیت جنسی را کاهش دهد. این دارو در دسته قرص‌های ضد افسردگی جای دارد و باید حتما توسط پزشک برای درمان زود انزالی مردان تجویز شود. 

عوارض مصرف خودسرانه پاروکستین عبارت‌اند از: 

  • تهوع
  • سرگیجه
  • خستگی مفرط
  • اضافه وزن

سرترالین (Sertraline)

سرترالین ۵۰ میلی‌گرمی یک دارو برای زود انزالی آقایان است که باید زیر نظر پزشک مصرف شود. این قرص می‌تواند به افزایش مدت زمان انزال و بهبود کنترل عصبی کمک کند. از عوارض شناخته‌شده زیاده‌روی در مصرف سرترالین برای زود انزالی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • کاهش میل جنسی
  • مشکلات نعوظ

فلوکستین (Fluoxetine)

این قرص در دسته داروهای SSRI جای دارد و می‌تواند با مهار بازحذب سروتونین و کنترل غلظت سروتونین در سیستم عصبی مرکزی به بهبود زمان انزال در مردان کمک کند. از عوارض جانبی آن می‌توان به سردرد و سرگیجه اشاره کرد. همچنین اگر این قرص بدون تجویز پزشک برای کنترل زود انزالی مصرف شود، ممکن است در بلندمدت اثرگذاری خود را از دست بدهد.

سیتالوپرام (Citalopram)

سیتالوپرام ۱۰ یا ۲۰ میلی‌گرمی یکی دیگر از داروهای ضد افسردگی است که توسط پزشک برای کنترل زود انزالی در مردان تجویز می‌شود. میزان رضایتمندی از این قرص برای بهبود زمان انزال در آقایان تقریبا بالاست که اثربخشی مثبت آن را نشان می‌دهد. با این حال، به باید داشته باشید زیاده‌روی در مصرف سیتالوپرام می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی زیر شود:

  • خشکی دهان
  • تاری دید
  • تهوع
  • سرگیجه
  • تعریق شدید

۲- داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

این داروها مانند داروهای خانواده SSRI با افزایش سروتونین و نوراپی‌نفرین در مغز، باعث کنترل زود انزالی می‌شوند. لازم به ذکر است، داروهای این گروه عوارض جانبی جدی‌تری ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیل پزشک آن‌ها را در خط دوم درمان قرار می‌دهد. 

کلومیپرامین (Clomipramine)

تصویر بسته‌بندی قرص کلومیپرامین
این قرص، نوعی داروی ضد افسردگی است و به درمان وسواس کمک می‌کند، اما برای کنترل زود انزالی مردان هم تجویز می‌شود.

دکتر زنان در برخی مواقع، قرص کلومیپرامین ۲۵ میلی‌گرمی را به عنوان دارو برای زود انزالی مردان تجویز می‌کنند. این قرص ممکن است برای کنترل زود انزالی در همه مردان موثر نباشد، از همین‌رو پزشک قبل از تجویز فاکتورهای مهمی مثل زمان وقوع انزال و تعداد دفعات آن در هفته را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

از عوارض جانبی این قرص برای درمان زود انزالی آقایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی دهان
  • یبوست
  • تهوع
  • سرگیجه
  • سوزش سر دل

بیشتر بدانید:قرص ویاگرا چیست؟

ایمی پرامین (Imipramine)

این قرص، در دسته داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای جای دارد و به طور عمده برای درمان افسردگی و برخی اختلالات اضطرابی تجویز می‌شود. با این حال، برخی پزشکان از این دارو برای به تاخیر انداختن انزال در مردان استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد، ایمی پرامین می‌تواند با مهار بازجذب نوراپی‌نفرین و سروتونین در مغز، سطح این انتقال‌دهنده‌های عصبی را افزایش دهد و زود انزالی مردان را کنترل کند. 

مهم‌ترین عوارض مصرف خودسرانه این دارو برای زود انزالی عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • بی‌خوابی
  • تاری دید
  • خشکی دهان

۳- مهارکننده‌های فسفودی استراز نوع ۵ (PDE۵)

داروهای مهارکننده PDE۵ با افزایش جریان خون در آلت تناسلی، به کاهش حساسیت و کنترل زمان انزال مردان کمک می‌کنند. داروهای این خانواده بیشتر برای درمان اختلال نعوظ تجویز می‌شوند؛ از همین‌رو پزشک زمانی که زود انزالی مردان را ناشی از مشکل بیولوژیکی تشخیص دهد، داروهای زیر را برای جلوگیری از این عارضه توصیه می‌کند:

بیشتر بدانید:قرص ترامادول برای تاخیری چه تاثیری دارد؟

سیلدنافیل (ویاگرا)

 تصویر قرص سیلدنافیل
این قرص با افزایش خون‌رسانی به آلت تناسلی باعث بهبود زود انزالی مردان می‌شود.

این دارو برای زود انزالی آقایان از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند با افزایش جریان خون در آلت تناسلی به حفظ نعوظ و به تاخیر افتادن انزال کمک کند. معمولا متخصصان توصیه می‌کنند، مردان این قرص را ۲ تا ۶ ساعت قبل از شروع رابطه جنسی مصرف کنند. 

از عوارض شایع قرص سیلدنافیل برای کنترل زود انزالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • سوءهاضمه
  • گرگرفتگی
  • گیجی

تادالافیل (سیالیس)

یکی دیگر از داروهای موثر در اختلالات نعوظ جنسی مردان، قرص تادالافیل است که پزشکان آن را برای به تاخیر انداختن انزال تجویز می‌کنند. این قرص را برای کنترل زود انزالی باید زیر نظر پزشک مصرف کنید تا از عوارض جانبی مانند تغییر در فشار خون، سردرد، تاری دید، تهوع و استفراغ جلوگیری شود.

بیشتر بدانید:مقایسه قرص پرگابالین با گاباپنتین چیست؟

واردنافیل (لوویترا)

واردنافیل نوعی دارو برای زود انزالی مردان است که اثربخشی سریع‌تری نسبت به ویاگرا و سیالیس دارد. معمولا پزشکان قرص لوویترا را برای آقایانی تجویز می‌کنند که نمی‌توانند به درستی نعوظ داشته باشند و این نعوظ را حفظ کنند. 

از عوارض جانبی احتمالی این قرص در کنترل زود انزالی مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • سرگیجه

آوانافیل (استندرا)

این قرص با شروع اثربخشی سریع و مدت اثر طولانی می‌تواند به بهبود عملکرد جنسی مردان و حفظ نعوظ آلت تناسلی کمک کند. آوانافیل معمولا در برخی افراد غیر از عوارض جانبی شایع مثل سردرد و ناراحتی گوارشی، خطرات جدی ایجاد نمی‌کند.

۴- کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی

داروهای موضعی برای زود انزالی اثربخشی سریعی دارند و معمولا باید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از شروع رابطه جنسی استفاده شوند. در واقع، این کرم‌ها می‌توانند با ایجاد بی‌حسی در آلت تناسلی مردان باعث به تاخیر افتادن انزال شوند. بهترین کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی برای ناحیه تناسلی مردان عبارت‌اند از:

  • لیدوکائین (Lidocaine)
  • پریلوکائین (Pralocaine)
  • بنزوکائین (Benzocaine)

بیشتر بدانید:اسپری تاخیری برای چیست؟

۵-  داروهای گیاهی

اینفوگرافیک قوی‌ترین داروهای گیاهی برای زود انزالی
داروهای گیاهی نسبت به شیمیایی عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کنند.

برخی افراد معتقدند داروهای شیمیایی عوارض جانبی جدی ایجاد می‌کنند؛ از همین‌رو به دنبال قویترین داروی گیاهی برای زود انزالی هستند. این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:

کپسول گیاهی دایان مکث پلاس

این دارو با داشتن ترکیبات گیاهی و اثرگذاری بر روی گیرنده‌های عصبی آلت تناسلی مردان، باعث به تاخیر افتادن انزال می‌شود. ترکیبات گیاهی قرص دایان مکث پلاس مانند تمر هندی و ساپونین باعث شده‌اند این کپسول به عنوان بهترین دارو برای زود انزالی بدون عوارض شناخته شود.  معمولا توصیه می‌شود یک یا ۲ عدد از این قرص را ۲ تا سه ساعت قبل از شروع رابطه جنسی میل کنید تا اثرگذاری مطلوبی داشته باشد.

قرص گیاهی آفرودیت گل دارو

این قرص از ترکیبات گیاهی منحصربه‌فردی مانند زعفران، زنجبیل، دارچین و خارخاسک تشکیل شده و به عنوان قوی‌ترین قرص گیاهی برای زود انزالی مردان و زنان شناخته می‌شود. معمولا توصیه می‌کنند، آقایان برای کنترل زود انزالی خود به مدت چندین ماه، روزی سه بار و در هر وعده یک عدد از این قرص را بعد از غذا میل کنند. 

اگر مصرف قرص برای شما دشوار است، می‌توانید از قطره گیاهی آفرودیت گل دارو استفاده کنید. برای این منظور کافیست روزی سه بار، ۵۰ تا ۶۰ قطره از این محصول را در یک فنجان آب بریزید و بعد از غذا بخورید.

کپسول تاخیری دیلی کیم

کپسول دیلی کیم با ماده موثر تمر هندی به عنوان بهترین دارو برای زود انزالی گیاهی شناخته می‌شود. شما می‌توانید یک یا ۲ عدد از این قرص را برای کاهش حساسیت اندام تناسلی و به تاخیر افتادن انزال، یک ساعت قبل از شروع رابطه جنسی  مصرف کنید.

بهترین دارو برای زود انزالی زنان کدام است؟

زود انزالی در زنان تعریف متفاوتی نسبت به مردان دارد. این عارضه در زنان به معنی تجربه ارگاسم سریع و بدون خروج ترشحات جنسی است. با توجه به اینکه، زود انزالی در زنان به دلیل فرآیند پیچیده به ارگاسم رسیدن آن‌ها به ندرت رخ می‌دهد، اما مطالعات نشان داده‌اند که حدود سه درصد از خانم‌ها این عارضه را تجربه می‌کنند. 

بهترین روش درمان این عارضه در خانم‌ها، شناخت عوامل ایجادکننده زود انزالی و ترک آن‌هاست. با این حال، برخی روانپزشکان برای درمان فوری زود انزالی در زنان، گروهی از داروهای ضد افسردگی با نام مهارکننده‌های بازجذب سروتونین را تجویز می‌کنند. همچنین، می‌توان از راه‌کارهای موقتی برای جلوگیری از انزال زودرس در زنان به استفاده از اسپری‌ها، بی‌حس‌کننده‌های موضعی و مصرف برخی قرص‌های گیاهی زیر نظر دکتر زنان اشاره کرد.

برای دریافت نوبت حضوری یا مشاوره با دکتر زنان آنلاین می‌تونید از طریق پلتفرم درمانکده اقدام کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

در اغلب موارد، می‌توان مشکل زود انزالی در مردان و زنان را با مشاوره جنسی نزد یک روانشناس باتجربه برطرف کرد. با این حال اگر روانشناس تشخیص دهد، زود انزالی به عوامل بیولوژیکی مربوط می‌شود یا آن‌قدر شدید است که نیاز به درمان دارویی دارد، بیمار را به روانپزشک، متخصص زنان یا اورولوژیست ارجاع می‌دهد. شما باید قبل از استفاده از هرگونه دارو برای زود انزالی حتما با پزشک مشورت کنید؛ زیرا قرص‌های کنترل‌کننده این عارضه ممکن است با سایر داروها تداخل ایجاد کنند و باعث بروز عوارض جانبی جدی شوند. 

برای این منظور می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین متخصص اورولوژی این مجموعه مشاوره آنلاین بگیرید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر اورولوژی نزد پزشک مورد نظر خود نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

بهترین دارو برای زود انزالی چیست؟

داروهای کنترل‌کننده زود انزالی معمولا توسط پزشک از بین مهارکننده‌های بازجذب سروتونین، قرص‌های ضد افسردگی سه حلقه‌ای، مهارکننده‌های فسفودی استراز نوع ۵، کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی و داروهای گیاهی انتخاب می‌شوند.

کدام دارو برای درمان زود انزالی زنان موثر است؟

معمولا برای درمان این عارضه در زنان از دارو استفاده نمی‌کنند. با این حال، ممکن است پزشک در موارد حاد، داروهای مهارکننده‌های بازجذب سروتونین، اسپری‌های بی‌حس‌کننده یا نوعی قرص گیاهی تجویز کند.

قوی‌ترین داروی گیاهی برای زود انزالی چیست؟

از بین قرص‌های گیاهی موثر در کنترل زود انزالی می‌توان به کپسول گیاهی دایان مکث پلاس، قرص گیاهی آفرودیت گل دارو و کپسول تاخیری دیلی کیم اشاره کرد.

منابع: mayoclinic | ncbi | drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها