دارو برای مخملک چیست؟ معرفی بهترین داروهای درمانی موثر

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مخملک یک نوع عفونت باکتریایی است که با بثورات صورتی مایل به قرمز، تب و گلودرد مشخص می‌شود. خطر ابتلا به این بیماری در کودکان پنج تا ۱۵ ساله بیشتر از سایر گروه‌های سنی است؛ به طوری که تقریبا ۸۰ درصد موارد ابتلا به آن در کودکان کمتر از ۱۰ سال رخ می‌دهد. مخملک با مصرف دارو به راحتی درمان می‌شود. اما در صورت عدم درمان، می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. این مقاله از مجله درمانکده به معرفی دارو برای مخملک اختصاص دارد. اگر می‌خواهید با نحوه درمان این بیماری آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین دارو برای مخملک کودکان و بزرگسالان چیست؟

در بیشتر موارد، مخملک خفیف بدون هیچ درمانی در عرض یک هفته برطرف می‌شود. با این حال، درمان آن مهم است. چون این کار سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد و از بروز عوارض جانبی جدی جلوگیری می‌کند.

اینفوگرافی درباره بهترین داروها برای درمان مخملک
دارو برای مخملک را بدون نسخه می‌توان دریافت کرد.

درمان مخملک معمولا با داروهای زیر انجام می‌شود:

۱. داروهای مسکن و تب‌بر

برای تسکین تب و درد می‌توانید از داروهای بدون نسخه (OTC) استفاده کنید. استامینوفن و ایبوپروفن بهترین دارو برای مخملک بزرگسالان هستند. اما کودکان بهتر است تحت نظر متخصص اطفال از آن‌ها استفاده کنند.

هرگز برای درمان تب در افراد کمتر از ۱۶ سال از داروی آسپرین استفاده نکنید. چون این دارو ممکن است به یک بیماری بالقوه خطرناک به نام سندرم ری (Reye’s syndrome) منجر شود.

بیشتر بدانید:مخملک چیست؟ این بیماری واگیر دارد؟ (همراه با عکس واقعی)

استامینوفن

استامینوفن برای کاهش درد و تسکین دردهای خفیف و متوسط گزینه مناسبی است. این دارو را می‌توان همراه با غذا یا بدون آن مصرف کرد.

توصیه می‌شود از استامینوفن بیش از سه روز برای درمان تب استفاده نکنید، مگر اینکه دکتر عفونی اجازه این کار را به شما بدهد. همچنین این دارو نباید در بزرگسالان بیش از ۱۰ روز و در کودکان بیش از پنج روز برای درمان درد مصرف شود.

استامینوفن معمولا عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند. اما اگر علائم غیر عادی مثل کهیر، گرفتگی صدا، تورم صورت، تنگی نفس یا مشکل در بلع را تجربه کردید، فورا نزد پزشک بروید.

کودکان، زنان باردار یا شیرده، کسانی که داروهای دیگری مصرف می‌کنند یا افراد بیمار (به خصوص افراد مبتلا به بیماری کبدی) نباید بدون مشورت با پزشک از استامینوفن استفاده کنند.

استامینوفن ممکن است با بعضی از تست‌های آزمایشگاهی تداخل داشته باشد؛ بنابراین مطمئن شوید که هم پزشک معالج شما و هم پرسنل آزمایشگاه از مصرف آن مطلع هستند.

ایبوپروفن

ایبوپروفن هم یک نوع دارو برای مخملک است که معمولا بزرگسالان می‌توانند آن را بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کنند. این دارو که یک نوع داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است، درد خفیف تا متوسط و تب را تسکین می‌دهد.

یک جعبه قرص ایبوپروفن که دارو برای مخملک است
داروی ایبوپروفن درد و تب ناشی از بیماری مخملک را تسکین می‌دهد.

افراد بزرگسال می‌توانند بسته به شدت درد یا تب هر چهار تا ۶ ساعت یک‌بار از ایبوپروفن استفاده کنند. اما دوز مصرف این دارو برای کودکان باید توسط پزشک مشخص شود. هرگز بدون مشورت با پزشک از ایبوپروفن بیش از ۱۰ روز برای تسکین درد و بیش از سه روز برای کاهش تب استفاده نکنید. کودکان هم نباید بیش از سه روز از این دارو استفاده کنند، مگر اینکه پزشک اجازه بدهد.

ایبوپروفن ممکن است در بعضی از افراد باعث نفخ، یبوست و سرگیجه شود. اگر این علائم برای مدت طولانی ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده علائم جدی مثل تورم شکم یا پاها، تنگی نفس، تپش قلب، مشکل در بلع، گرفتگی صدا، زرد شدن پوست یا چشم یا تاری دید به سرعت به دنبال درمان بروید.

کودکان، زنان باردار یا شیرده، افراد سالمند، کسانی که داروهای دیگری مصرف می‌کنند و افراد بیمار (به ویژه افراد مبتلا به نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبدی و لوپوس) باید از این دارو حتما تحت نظر پزشک استفاده کنند.

بیشتر بدانید:مخملک در کودکان چیست؟ درمان قطعی این بیماری (با عکس واقعی)

۲. آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای دیگری هستند که معمولا توسط پزشک برای درمان مخملک تجویز می‌شوند. این داروها به عملکرد سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کنند، باکتری‌ها را از بین می‌برند و مدت زمان بیماری را کاهش می‌دهند. اگر باکتری‌ها از بین نروند، ممکن است به لوزه‌ها، ریه‌ها، پوست، کلیه‌ها، خون یا گوش میانی گسترش یابند و به مشکلات جدی مثل تب روماتیسمی، بیماری کلیوی، پنومونی (ذات‌الریه) و درد مفاصل منجر شوند.

پنی‌سیلین رایج‌ترین دارو برای مخملک است. اما افرادی که به آن حساسیت دارند می‌توانند طبق نظر پزشک از اریترومایسین، آزیترومایسین یا سایر آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنند.

معمولا تب در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف اولین داروی آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود و بیماران چهار تا پنج روز پس از شروع درمان بهبود می‌یابند. اگر طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از شروع درمان با آنتی‌بیوتیک احساس بهتری نداشتید، با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

پنی‌سیلین

پزشکان از پنی‌سیلین برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌کنند. این دارو با توقف رشد باکتری‌ها اثرات درمانی خود را اعمال می‌کند.

بیشتر بدانید:خواص خاکشیر فقط رفع تشنگی در روزهای گرم تابستان نیست!

یک جعبه قرص پنی‌سیلین وی
پنی‌سیلین باکتری‌هایی که باعث بیماری مخملک می‌شوند را از بین می‌برد.

پزشک دوز پنی‌سیلین را بر اساس سن و وضعیت سلامتی شما تعیین می‌کند. سعی کنید از این دارو در فواصل زمانی مشخص استفاده کنید تا بیشترین بهره را از فواید آن ببرید.

پنی‌سیلین ممکن است در بعضی از افراد به عوارض جانبی از جمله حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل‌درد یا زبان سیاه و مودار منجر شود. اگر این عوارض شدید بودند یا به مرور زمان از بین نرفتند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت ابتلا به مشکلات جدی مثل کهیر، گرفتگی صدا، خس‌خس سینه، تنگی نفس، مشکل در بلع، تورم صورت و درد مفاصل، فورا نزد پزشک بروید.

آزیترومایسین

از آزیترومایسین هم می‌توان تحت نظر پزشک به عنوان دارو برای مخملک استفاده کرد. این دارو جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد و عفونت‌های ناشی از آن‌ها را درمان می‌کند.

دوز مصرف آزیترومایسین توسط پزشک مشخص می‌شود. سعی کنید آن را هر روز در ساعت‌های مشخص بخورید تا سریع‌تر بهبود یابید. هرگز دوز یا مدت زمان مصرف این دارو را خودسرانه تغییر ندهید. چون ممکن است به مشکلات جدی دچار شوید.

اگر از آنتی‌اسیدهای حاوی هیدروکسید آلومینیوم یا هیدروکسید منیزیم استفاده می‌کنید، باید بین مصرف این آنتی‌اسیدها و داروی آزیترومایسین کمی فاصله در نظر بگیرید. از پزشک خود بپرسید که چند ساعت قبل یا بعد از مصرف آزیترومایسین می‌توانید آنتی‌اسید بخورید.

از عوارض شایع آزیترومایسین می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل‌درد و سردرد اشاره کرد. در صورت شدید بودن این علائم یا مشاهده علائم جدی مثل تپش قلب، سرگیجه، خس‌خس سینه، مشکل در بلع یا تنفس و زرد شدن پوست یا چشم، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:نیش زنبور خطرناک است؟ + چگونه درمان می‌شود؟

اریترومایسین

اریترومایسین هم مثل سایر آنتی‌بیوتیک‌ها جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد و عفونت‌های مرتبط با آن‌ها را از بین می‌برد. مصرف این دارو با معده خالی به جذب بهتر آن کمک می‌کند. اما در صورت بروز حالت تهوع می‌توانید آن را همراه با غذا یا شیر بخورید.

یک جعبه قرص اریترومایسین
اریترومایسین مانع رشد باکتری‌های ایجادکننده مخملک می‌شود.

شایع‌ترین عوارض جانبی اریترومایسین عبارت‌اند از: اسهال، استفراغ، دل‌درد و از دست دادن اشتها. چنانچه این عوارض شدید بودند یا برای مدت طولانی ادامه داشتند، با پزشک در مورد راه‌های کنترل آن‌ها مشورت کنید. همچنین اگر دچار مشکلات جدی مثل کهیر، خارش، مشکل در بلع یا تنفس، تپش قلب، زرد شدن پوست یا چشم، ادرار تیره‌ رنگ و تشنج شدید، فورا به دنبال کمک پزشکی بروید.

بیشتر بدانید:استئوآرتریت چیست؟ مهم‌ترین علائم استئوآرتریت و درمان آن

کلام پایانی

مخملک یک بیماری عفونی مسری است که معمولا کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما احتمال بروز آن در سایر گروه‌های سنی هم وجود دارد. این بیماری با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اما داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن هم می‌توانند به کاهش علائم آن کمک کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از عوارض مخملک، درمان به موقع آن است. اگر فکر می‌کنید شما یا فرزندتان به این بیماری مبتلا هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند بهترین دارو برای مخملک را تجویز کند و راه‌کارهای موثر برای پیشگیری از عوارض جدی این بیماری را به شما ارائه دهد. برای این کار می‌توانید وارد سایت درمانکده شوید و از بهترین متخصصان عفونی یا متخصصان اطفال برای ویزیت حضوری یا از متخصص آنلاین عفونی وقت بگیرید.

سوالات متداول

بهترین دارو برای درمان مخملک چیست؟

آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله پنی‌سیلین، بهترین دارو برای از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده این بیماری هستند. داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن و ایبوپروفن هم می‌توانند به کنترل علائم آن کمک کنند.

آیا مصرف دارو گیاهی برای مخملک مفید است؟

در یک مطالعه مشاهده شد که استفاده از پماد روغن درخت چای به درمان بثورات مخملک کمک می‌کند. از آنجا که برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است، توصیه می‌شود قبل از امتحان کردن روش‌های خانگی یا گیاهی با پزشک مشورت کنید.

چگونه با راه‌کارهای خانگی به درمان مخملک کمک کنیم؟

در حین مصرف دارو برای مخملک، محیط را خنک نگه دارید و مقدار زیادی مایعات بنوشید. همچنین اگر هنگام غذا خوردن احساس درد می‌کنید، از غذاهای مایع یا نرم استفاده کنید.

منابع: , medicalnewstoday, medlineplus, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها