سرطان رحم بدخیم چیست؟ آیا تومور بدخیم رحم درمان می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرطان رحم بدخیم یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌های زنانه است که معمولا در سلول‌های پوشاننده دیواره داخلی رحم (آندومتر) ایجاد می‌شود. در حال حاضر، علت اصلی ایجاد تومور بدخیم در رحم مشخص نیست، اما برخی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند. 

با توجه به پیشرفت پزشکی و درمان‌های مختلف، بسیاری از بیماران مبتلا به تومور رحم بدخیم می‌توانند بهبود کامل پیدا کنند و زندگی سالمی داشته باشند. در واقع، پیشگیری، تشخیص و درمان مناسب از مهم‌ترین عوامل در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان رحم بدخیم به‌شمار می‌آیند. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با روش درمان و علائم تومور بدخیم رحم بیشتر آشنا کنیم.

سرطان رحم بدخیم چیست؟

تصویر گرافیکی رحم و اشاره به بافت سرطانی آن
پیگیری منظم و انجام معاینات دوره‌ای می‌تواند به تشخیص زودهنگام و درمان تومور بدخیم رحم کمک کند.

تومور بدخیم رحم به نوعی سرطان اشاره دارد که در سلول‌های رحم شکل می‌گیرد و قابلیت گسترش و تهاجم به بافت‌ها و اعضای دیگر بدن را دارد. در ابتدا این تومور بدخیم از سلول‌های رحم شروع می‌شود، اما اگر به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است به سایر قسمت‌های بدن مانند لگن، غدد لنفاوی، ریه‌ها، کبد و استخوان‌ها گسترش پیدا کند. 

شایع‌ترین تومور بدخیم رحم، آدنوکارسینوم اندومتریوئید نام دارد که در غدد اندومتر تشکیل می‌شود. متخصصان معتقدند، سرطان رحم بدخیم یا کارسینوم اندومتر چهارمین سرطان شایع در زنان است و به عنوان هشتمین علت مرگ و میر ناشی از بدخیمی در زنان شناخته می‌شود.

علت بروز سرطان رحم بدخیم

در حال حاضر، علت اصلی تومور بدخیم رحم کاملا شناخته شده نیست، اما عوامل متعددی می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • اختلالات هورمونی: عدم تعادل هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن، مخصوصا زنانی که استروژن بیشتری نسبت به پروژسترون دارند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانید:سرطان رحم خوش خیم؛ علائم شایع و راه‌کارهای درمانی موثر

  • سن: این بیماری بیشتر در زنان بالای ۵۰ سال و پس از یائسگی دیده می‌شود.
  • اضافه وزن: چاقی می‌تواند سطح استروژن را در بدن افزایش دهد. در نتیجه فرد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم بدخیم قرار می‌گیرد.
  • سابقه خانوادگی: داشتن سابقه خانوادگی این بیماری یا سایر سرطان‌های مرتبط مانند سرطان کولون و سرطان تخمدان می‌توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.
  • دیابت: زنان مبتلا به دیابت کنترل‌نشده بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
  • سابقه بیماری خاص: زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک اگر به موقع برای درمان اقدام نکنند، در معرض ابتلا به تومور بدخیم رحم قرار می‌گیرند.
  • درمان‌های هورمونی: زنانی که درمان‌های هورمونی برای سرطان پستان دریافت کرده‌اند، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

بیشتر بدانید:سرطان رحم در دختران چه علائمی دارد؟

  • رژیم غذایی و سبک زندگی: رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم و مصرف الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان رحم بدخیم را در زنان افزایش دهد.

آیا سرطان رحم بدخیم کشنده است؟

تومورهای بدخیم رحم مخصوصا اگر در مراحل پیشرفته باشند، خطرناک هستند و به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابند. میزان مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان به مرحله تشخیص، نوع سرطان، سرعت رشد تومور و نحوه پاسخ‌دهی بدن به درمان بستگی دارد. 

با این حال، اگر سرطان رحم در مراحل اولیه شناسایی شود، معمولا درمان‌پذیرتر است و احتمال بقای بلندمدت بیمار بیشتر می‌شود. به طور کلی می‌توان سرطان رحم بدخیم را یک بیماری کشنده دانست، اما پس از تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، بیماران می‌توانند بهبود یابند و زندگی طولانی‌تری داشته باشند.

بیشتر بدانید:متاستاز سرطان رحم به کجاها می‌زند؟

علائم سرطان رحم بدخیم

 اینفوگرافیک علائم و نشانه‌های سرطان بدخیم رحم
اگر علائم تومور بدخیم رحم جدی گرفته شوند، در بسیاری از موارد می‌توان آن را درمان کرد.

تومور بدخیم رحم معمولا تا پیشرفت کامل بیماری، علائم قابل توجهی ندارد. از شایع‌ترین نشانه‌های این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی غیر طبیعی واژینال
  • ترشحات غیر طبیعی واژینال
  • درد لگن
  • احساس درد هنگام رابطه جنسی
  • تکرر ادرار
  • احساس درد هنگام تخلیه مثانه یا موقع مدفوع
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • از دست دادن اشتها
  • ورم پاها

با مشاهده علائم فوق نمی‌توان به طور قطعی، بروز این بیماری را تایید کرد؛ زیرا علائم مذکور در برخی موارد با سایر بیماری‌های دستگاه تناسلی زنانه مشترک هستند. از همین‌رو، توصیه می‌شود در صورت داشتن هر یک از این علائم، مخصوصا خونریزی غیر طبیعی واژینال، سریعا به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید تا معاینات پزشکی و آزمایشات لازم برای تشخیص دقیق تومور بدخیم رحم انجام شوند.

طول عمر بیماران سرطان رحم بدخیم چقدر است؟

به طور کلی می‌توان طول عمر بیماران مبتلا به این بیماری را حدود پنج سال دانست، اما هر چه تومور بدخیم رحم زودتر تشخیص داده شود، طول عمر آن‌ها هم بیشتر می‌شود. با این حال، آمار ذکر شده عمومی است و هر بیمار می‌تواند شرایط خاص خودش را داشته باشد که بی‌تاثیر بر طول عمر او نیست. 

عواملی مانند سن، وضعیت سلامت کلی، پاسخ به درمان، نوع و درجه تومور می‌توانند نتایج بیماری را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین، پیشرفت‌های جدید در درمان سرطان ممکن است نتایج بهتری برای بیماران به همراه داشته باشند.

بیشتر بدانید:درمان سرطان رحم چیست؟

تشخیص تومورهای بدخیم رحم

تشخیص تومور بدخیم رحم شامل چندین مرحله و روش است که پزشکان برای تایید این بیماری از آن‌ها استفاده می‌کنند. جدول زیر نشان‌دهنده اقدامات لازم جهت تشخیص و تعیین مرحله بیماری است:

اقدامات لازمتوضیحات
معاینه بالینیانجام معاینه لگنی برای بررسی علائم غیر طبیعی
آزمایش خونبررسی نوع سرطان
سونوگرافی ترانس واژینالثبت تصاویر دقیق از رحم و تخمدان‌ها جهت بررسی ضخامت دیواره رحم یا توده‌های غیر طبیعی
هیستروسکوپیبررسی مستقیم داخل رحم و نمونه‌برداری در صورت نیاز
سی‌تی اسکن و MRIتشخیص گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن
جدل روش تشخیص تومور بدخیم رحم

آیا سرطان رحم بدخیم قابل درمان است؟

اینفوگرافیک روش‌های درمانی تومور بدخیم رحم
با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، اغلب بیماران می‌توانند زندگی طولانی و سالمی را تجربه کنند.

تومورهای بدخیم رحم در بسیاری از موارد قابل درمان هستند. با این حال، درمان قطعی سرطان بدخیم رحم و میزان موفقیت آن به سلامت کلی بیمار، مرحله و نوع سرطان بستگی دارد. در اینجا به چندین روش مختلف درمانی اشاره می‌کنیم:

۱- جراحی

هیسترکتومی (برداشتن رحم) اولین گزینه درمانی پس از تشخیص تومورهای بدخیم رحم است. اگر سرطان به غدد لنفاوی یا بافت‌های اطراف گسترش یافته باشد، آن نواحی هم پاکسازی می‌شوند. این روش برای درمان سرطان دهانه رحم بدخیم هم استفاده می‌شود؛ زیرا پزشک در طول جراحی، رحم، دهانه رحم، تخمدان‌ها، لوله‎های فالوپ و به طور کلی تمام بافت رحم را برمی‌دارد.

۲- پرتودرمانی

سلول‌های سرطانی باقیمانده بعد از جراحی، به کمک پرتودرمانی از بین می‌روند. این روش برای افرادی که به دلیل وخامت حال‌شان قادر به انجام جراحی نیستند، به عنوان درمان اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳- شیمی‌درمانی

شیمی درمانی سرطان رحم بدخیم هنگام پیشرفت بیماری و متاستاز آن به سایر نقاط بدن انجام می‌شود. در واقع، این روش را از طریق داروهای ضد سرطان برای کشتن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آن‌ها انجام می‌دهند.

۴- درمان هورمونی

برای بیمارانی که سرطان رحم بدخیم آن‌ها وابسته به هورمون استروژن است، از داروهای هورمونی مانند آنتی‌استروژن‌ها استفاده می‌کنند.

۵- درمان هدفمند

در این روش، از داروهایی استفاده می‌شود که به طور خاص، مولکول موثر در رشد و گسترش سرطان را مورد هدف قرار می‌دهند.

بیشتر بدانید:سرطان دهانه رحم چه علائمی دارد؟

راهنمای مراجعه به پزشک

سرطان رحم بدخیم چهارمین سرطان شایع در بین زنان به‌شمار می‌آید. این عارضه اغلب تا پیشرفت کامل بیماری علائم قابل توجهی ندارد، به همین دلیل  نرخ مرگ و میر آن بالاست. مراجعه منظم به پزشک و انجام معاینات دوره‌ای در تشخیص زودهنگام تومور بدخیم رحم موثر هستند. همچنین، پیگیری دقیق دستورات پزشکی می‌تواند به موفقیت درمان و بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کند. 

شما می‌توانید سوالات و نگرانی‌های خود درباره این بیماری را با بهترین پزشکان متخصص در وب‌سایت درمانکده در میان بگذارید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

چه عواملی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم بدخیم می‌شوند؟

اضافه وزن، اختلالات هورمونی، دیابت، سابقه خانوادگی، درمان‌های هورمونی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک درمان‌نشده، رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی غلط.

ایا سرطان رحم بدخیم درمان دارد؟

بله. این بیماری در بسیاری از موارد، مخصوصا اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان می‌شود.

آیا خونریزی غیر طبیعی واژینال یکی از علائم سرطان رحم بدخیم است؟

خونریزی واژینال می‌تواند یکی از نشانه‌های این عارضه باشد، اما نمی‌توان با مشاهده آن به تنهایی، وجود تومور بدخیم رحم را تایید کرد. پزشک برای بررسی دقیق‌تر به معاینه فیزیکی و آزمایشات دیگر نیاز دارد.

منابع: cancer | cdc

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها