قرص مگنیفورت برای ریزش مو خوبه؟ 5 دلیل استفاده از این قرص

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تابه‌حال با مشکل ریزش مو روبه‌رو شده‌اید؟ آیا تجربه استفاده از قرص مگنیفورت برای ریزش مو را دارید؟ ریزش مو یک مشکل شایع است که اغلب در اثر عوامل ژنتیکی یا بیماری رخ می‌دهد. گاهی‌اوقات هم ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی اتفاق بیفتد. چون فولیکول‌های مو بسیار فعال و حساس هستند و به سرعت تقسیم می‌شوند. بنابراین تعجب‌آور نیست که کمبود مواد مغذی روی رشد موها تاثیر منفی داشته باشد.

مکمل‌ها با بهبود سطح مواد مغذی در بدن به درمان ریزش مو کمک می‌کنند. مگنیفورت یکی از مکمل‌هایی است که گاهی‌اوقات برای مقابله با این مشکل پیشنهاد می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده با فواید و عوارض مصرف این قرص برای ریزش مو آشنا می‌شوید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فواید مصرف قرص مگنیفورت برای ریزش مو

مگنیفورت یک محصول تخصصی برای پیشگیری از ریزش مو یا درمان آن نیست. چون اساسا با هدف حفظ سلامت استخوان‌ها، عضلات و اعصاب تولید شده است. با این حال، به دلیل داشتن چند نوع ماده مغذی ضروری می‌تواند به حفظ سلامت مو کمک کند.

کپسول مگنیفورت حاوی منیزیم، ویتامین D3، ویتامین K2، ویتامین B1 و ویتامین B6 است. در ادامه تاثیر این مواد مغذی را روی مو بررسی می‌کنیم.

اینفوگرافی درباره ترکیبات مفید مگنیفورت برای ریزش مو
کپسول مگنیفورت حاوی چند نوع ماده مغذی مختلف است.

۱. نقش منیزیم در حفظ سلامت مو

شواهد علمی زیادی در مورد رابطه مستقیم کمبود منیزیم با ریزش مو وجود ندارد. اما مشخص شده است که این ماده معدنی در تنظیم بسیاری از عملکردهای فیزیکی و روانی نقش دارد و بعضی از این عملکردها به تکثیر سلول‌های مو، خون‌رسانی به فولیکول‌های مو و جلوگیری از آسیب‌دیدگی مو کمک می‌کنند. بنابراین دریافت ناکافی منیزیم ممکن است روی این فرآیندها تاثیر منفی داشته باشد و در نهایت به کند شدن سرعت رشد مو یا تشدید ریزش مو منجر شود.

بیشتر بدانید:قرص سیستین چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که منیزیم از راه‌های زیر روی موهای شما تاثیر دارد:

  • در سنتز DNA، RNA، پروتئین و تکثیر سلولی نقش دارد؛ بنابراین به رشد طبیعی مو کمک می‌کند و باعث افزایش استحکام آن می‌شود.
  • به تولید آنتی‌اکسیدان گلوتاتیون و در نتیجه کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. استرس اکسیداتیو به موهای شما آسیب می‌رساند و باعث طاسی زودرس می‌شود.
  • التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. مشخص شده است که بعضی از مشکلات رایج پوست سر با التهاب مرتبط هستند. از سوی دیگر، التهاب می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و باعث ریزش مو شود.
  • به تنظیم قند خون کمک می‌کند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که قند خون بالا باعث تبدیل بیش از حد تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می‌شود و DHT از تولید مو جلوگیری می‌کند.
  • در تولید انرژی نقش دارد و به انتقال مواد مغذی به فولیکول‌های مو کمک می‌کند. بنابراین اگر کمبود منیزیم داشته باشید، به ریشه موهایتان انرژی، مواد مغذی و اکسیژن کافی نمی‌رسد.
  • به درمان اضطراب و پیشگیری از آن کمک می‌کند. اضطراب و استرس شدید یکی از دلایل مهم ریزش مو است.

بیشتر بدانید:کپسول مگنیفورت برای چی خوبه؟

۲. ویتامین D3 و ریزش مو

بخشی از فواید قرص مگنیفورت برای ریزش مو به ویتامین D موجود در آن مربوط می‌شود. از آنجا که ویتامین D به رشد فولیکول‌های مو کمک می‌کند، کمبود آن می‌تواند رشد مو را تحت تاثیر قرار دهد و حتی به ریزش مو منجر شود.

البته ریزش مو از علائم رایج کمبود ویتامین D نیست. در حقیقت، در بیشتر موارد، کمبود این ویتامین هیچ علامتی ندارد. در سایر موارد هم ممکن است مشکلاتی مثل درد عضلانی یا استخوانی، احساس سوزن سوزن شدن دست یا پا، افزایش حساسیت به درد، لرزش یا اسپاسم عضلات و ضعیف بودن عضلات بازو یا ران را تجربه کنید.

یک زن موهای او کم‌پشت شده است
در موارد نادر ممکن است کمبود ویتامین D‌ باعث ریزش مو شود.

۳. حفظ سلامت مو با دریافت ویتامین K2

ویتامین K‌ یک ویتامین محلول در چربی است که به لخته شدن خون و افزایش استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. این ویتامین به تنهایی روی سلامت مو تاثیر مستقیم ندارد. با این حال، در صورت کمبود این ویتامین ممکن است سلامت پوست سر شما به خطر بیفتد. چون کمبود ویتامین K می‌تواند خون‌رسانی به فولیکول‌های مو را مختل کند.

۴. ویتامین B1 و پیشگیری از ریزش مو

هنگامی که از فواید قرص مگنیفورت برای ریزش مو صحبت به میان می‌آید، باید به ویتامین B1 موجود در آن اشاره کرد. ویتامین B1 که به آن تیامین هم گفته می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها محلول در آب هستند و در تبدیل کربوهیدرات‌، چربی و پروتئین به انرژی نقش دارند. به علاوه، مشخص شده است که به حفظ سلامت کبد، چشم، پوست و مو کمک می‌کنند و برای عملکرد مناسب مغز ضروری هستند.

بیشتر بدانید:قرص مگنیفورت برای دیسک کمر مفید است؟

۵. ارتباط کمبود ویتامین B6 با ریزش مو

ویتامین B6 یا پیریدوکسین هم جزء ویتامین‌های گروه B طبقه‌بندی می‌شود. کمبود این ویتامین روی خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارد و احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد. چون ویتامین B6 در ساخت چند نوروترنسمیتر (انتقال‌دهنده عصبی) مانند سروتونین و گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA) نقش دارد. سروتونین و GABA هر ۲ به کنترل اضطراب و استرس کمک می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید استرس و اضطراب شدید می‌تواند به ریزش مو منجر شود یا آن را بدتر کند.

نحوه مصرف قرص مگنیفورت برای ریزش مو

شرکت تولیدکننده مگنیفورت توصیه می‌کند که این محصول را یک تا ۲ بار در روز بعد از غذا مصرف کنید. با این حال، اگر از ریزش مو رنج می‌برید، بهتر است در مورد میزان مصرف آن با متخصص پوست یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

عوارض مصرف قرص مگنیفورت برای ریزش مو

معمولا مصرف مگنیفورت در مقادیر توصیه‌شده عارضه جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر بیمار هستید، دارو مصرف می‌کنید یا در دوران بارداری یا شیردهی به‌سر می‌برید، قبل از امتحان کردن این محصول با دکتر پوست مو مشورت کنید. چون احتمال دارد به بعضی از ترکیبات آن نیاز نداشته باشید. همچنین ممکن است مگنیفورت با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد و باعث کاهش اثربخشی یا افزایش عوارض جانبی آن‌ها شود.

یک زن باردار که دسته‌ای از موهای خود را در دست گرفته است
در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک برای درمان ریزش مو از کپسول مگنیفورت استفاده نکنید.

کلام پایانی

کپسول مگنیفورت یک نوع مکمل غذایی است که اغلب برای افزایش توده استخوانی و حفظ سلامت اعصاب و عضلات تجویز می‌شود. با این حال، مصرف آن ممکن است روی مو هم تاثیر مثبت داشته باشد و ریزش مو را کاهش دهد.

ذکر این نکته ضروری است که ریزش مو همیشه به کمبود مواد مغذی مربوط نمی‌شود. گاهی‌اوقات برهم خوردن تعادل هورمون‌ها، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل اختلالات غده تیروئید، مصرف بعضی از داروها یا استرس‌های فیزیکی و روحی باعث ریزش مو می‌شود.

بیشتر بدانید:عوارض سشوار برای مو چیست؟

اگر متوجه ریزش موی شدید یا ناگهانی شدید، در اسرع وقت به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. برای نوبت گرفتن از پزشک می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با دکتر پوست مو فراهم شده است.  

سوالات متداول

آیا کپسول مگنیفورت برای ریزش مو مفید است؟

بله. این محصول به دلیل داشتن چند نوع ماده مغذی مختلف می‌تواند به حفظ سلامت مو کمک کند. اما از آنجا که به طور تخصصی برای ریزش مو فرموله نشده است، بهتر است برای انتخاب بهترین مکمل با دکتر پوست یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

مصرف قرص مگنیفورت برای ریزش مو چه عوارضی دارد؟

اگر از این مکمل غذایی طبق دستور شرکت سازنده یا توصیه پزشک استفاده کنید، با مشکل جدی مواجه نمی‌شوید.

آیا کودکان می‌توانند از کپسول مگنیفورت استفاده کنند؟

این دارو برای بزرگسالان فرموله شده است. کودکان باید از مکمل‌هایی که برای گروه سنی آن‌ها تولید می‌شود، استفاده کنند.

منابع: wimpoleclinic, medicalnewstoday, hkvitals

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها