قرص مگنیفورت برای دیسک کمر مفید است؟ بررسی اثرات و فواید آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دیسک کمر یکی از مشکلات شایع و دردناک سیستم اسکلتی-عضلانی است که می‌تواند به شدت کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می‌شود و معمولا با درد، التهاب و محدودیت در حرکت همراه است. استفاده از قرص مگنیفورت برای دیسک کمر یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در کنار دارودرمانی، فیزیوتراپی و ورزش‌های مناسب به تسکین و بهبود این عارضه کمک کند. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با اثرات و فواید کپسول مگنیفورت برای دیسک کمر بیشتر آشنا کنیم.

قرص مگنیفورت برای دیسک کمر مفید است؟

تصویر فردی که به دلیل درد شدید، دستش را روی کمرش گذاشته
کپسول مگنیفورت به دلیل داشتن ترکیبات موثر برای افرادی که از دیسک کمر رنج می‌برند، مفید است.

قرص مگنیفورت یک مکمل غذایی است که از ترکیبات منحصربه‌فردی همچون منیزیم و ویتامین‌های گروه B تشکیل شده است. منیزیم با خاصیت ضد التهابی و ضد اسپاسمی طبیعی می‌تواند به ترمیم و بازسازی مهره‌های ستون فقرات کمک کند. 

از آن جایی که التهاب باعث ایجاد تورم، درد، سفتی عضلات و محدودیت حرکتی می‌شود و این علائم نقش مهمی در بروز دیسک کمر دارند، مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی با خاصیت ضد التهابی همچون منیزیم برای بهبود علائم دیسک کمر مفید هستند. از همین‌رو می‌توان مصرف قرص مگنیفورت برای دیسک کمر را موثر دانست. 

با این حال، خوب است بدانید کپسول مگنیفورت برای بهبود دردهای نوروپاتیک تجویز می‌شود و به تقویت اعصاب محیطی درگیر کمک می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان گفت، مگنیفورت داروی اصلی درمان‌کننده دیسک کمر است. در واقع، از آن جهت که دیسک کمر با التهاب و درد شدیدی در ناحیه ستون فقرات همراه است، متخصصان قرص مگنیفورت را برای دیسک کمر تجویز می‌کنند. این قرص با خاصیت ضد التهابی قوی، برای کاهش و تسکین درد کمر، کرامپ‌های عضلانی و دردهای عصبی ناشی از فتق دیسک مفید است اما بیرون‌زدگی دیسک کمر را درمان نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: کپسول مگنیفورت برای چی خوبه؟

اثرات مثبت کپسول مگنیفورت برای دیسک کمر

قرص مگنیفورت به دلیل داشتن ترکیبات منحصربه‌فرد مانند منیزیم، ویتامین D، ویتامین گروه B و ویتامین K می‌تواند به تقویت عضلات کمر کمک کند. در واقع، می‌توان مهم‌ترین اثربخشی کپسول مگنیفورت برای دیسک کمر را شامل ترکیبات طبیعی آن دانست که به دلیل خاصیت ضد التهابی باعث کاهش علائم این عارضه می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع خوب است با مهم‌ترین ترکیبات قرص مگنیفورت آشنا شوید:

  • منیزیم: این ماده معدنی نقش مهمی در تولید پروتئین مورد نیاز برای استحکام و قابلیت ارتجاعی دیسک دارد و از تخریب دیسک‌های کمر جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین D: این ویتامین نقش مهمی در جذب کلسیم و فسفر بدن دارد. از همین‌رو می‌تواند با بهبود عملکرد عضلات، بازسازی سلول‌های دیسک و ثبات ستون فقرات به بهبود علائم دیسک کمر کمک کند.
  • ویتامین‌های گروه B: ویتامین‌های B۱ و B۶ با خاصیت ضد التهابی و تقویت سیستم عصبی بدن نقش مهمی در سلامت دیسک کمر ایفا می‌کنند. در واقع، ویتامین‌های گروه B با کمک به عملکرد صحیح سیستم عصبی در ناحیه آسیب‌دیده کمر، باعث بهبود درد و ناراحتی مرتبط با دیسک کمر می‌شوند.
  • ویتامین K: این ویتامین به تثبیت کلسیم در استخوان‌ها و مهره‌های ستون فقرات کمک می‌کند. در واقع، ویتامین K با تقویت عضلات کمر، سرعت تخریب مهره‌های ستون فقرات را کاهش می‌دهد و درد ناشی از دیسک کمر را بهبود می‌بخشد.

فواید قرص مگنیفورت برای دیسک کمر چیست؟

اینفوگرافیک فواید کپسول مگنیفورت برای دیسک کمر
اگر کپسول مگنیفورت با تجویز پزشک مصرف شود، اثربخشی بالایی در بهبود علائم دیسک کمر دارد.

منیزیم یکی از ضروری‌ترین مواد معدنی برای سلامتی بدن است. این ماده معدنی، تاثیرات مثبتی بر عملکرد صحیح دیسک کمر دارد. از طرفی، تامین منیزیم مورد نیاز بدن به تسکین و بهبود علائم دیسک کمر مانند درد و التهاب آزاردهنده کمک می‌کند. شواهد علمی و بالینی نشان داده‌‌اند، مهم‌ترین فواید مصرف کپسول مگنیفورت برای دیسک کمر شامل موارد زیر است:

۱- کاهش اسپاسم عضلانی

این کپسول حاوی مقادیر زیادی منیزیم است که باید آن را یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد عضلات و اعصاب دانست. در واقع، می‌توان گفت منیزیم موجود در قرص مگنیفورت برای کاهش اسپاسم عضلانی مفید است و تا حد زیادی  تنش و فشار روی عضلات اطراف ستون فقرات را برطرف می‌کند. 

در واقع، این قرص به دلیل داشتن سطوح کافی منیزیم، باعث ترشح نوعی انتقال‌دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) می‌شود که تاثیر زیادی بر آرامش عضلات دارد. به همین دلیل افراد مبتلا به درد دیسک کمر پس از خوردن قرص مگنیفورت، در مدت زمان کوتاهی احساس بهتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: روش مصرف قرص ایندومتاسین

۲- بهبود عملکرد عصبی

ویتامین‌های گروه B موجود در کپسول مگنیفورت، مخصوصا ویتامین‌های B۱، B۶ و B۱۲ به سلامت و عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن کمک می‌کنند. به همین دلیل می‌توان مصرف کپسول مگنیفورت را در کاهش دردهای عصبی مرتبط با دیسک کمر موثر دانست.

۳- کاهش التهاب

قرص مگنیفورت به دلیل داشتن منیزیم و مواد طبیعی از جمله زنجبیل، خواص ضد التهابی فراوانی دارد. این ترکیبات در شرایط التهابی بدن مانند آرتروز و دردهای عضلانی ناشی از دیسک کمر به کاهش تورم دیسک و درد آزاردهنده بافت اطراف آن کمک می‌کنند. 

در واقع، منیزیم موجود در این قرص، نقش مهمی در مسدودسازی طبیعی کانال کلسیم دارد و می‌تواند سطح کلسیم را در سلول‌های بدن تنظیم کند. نتیجه این امر، کنترل التهاب و محافظت از دیسک‌های کمر در برابر شرایط آسیب‌زا است.

۴- تقویت مهره‌های ستون فقرات

ترکیبات منحصربه‌فرد کپسول مگنیفورت به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می‌کنند؛ از همین‌رو نقش مهمی در تقویت مهره‌های ستون فقرات و بهبود سلامت کلی سیستم اسکلتی-عضلانی بدن دارند.

بیشتر بخوانید: کاربرد قرص داکسی سایکلین

۵- کاهش استرس و بهبود خواب

اغلب افراد مبتلا به فتق دیسک کمر نمی‌توانند راحت بخوابند و تنش عضلانی زیادی را تجربه می‌کنند. از دیگر فواید قرص مگنیفورت برای دیسک کمر می‌‌توان به خاصیت آرام‌بخشی آن برای عضلات اشاره کرد. این مکمل غذایی علاوه بر جلوگیری از گرفتگی عضلات و تقویت مهره‌های ستون فقرات، می‌تواند به کاهش دردهای مرتبط با دیسک کمر و بهبود کیفیت خواب بیمار کمک کند.

لازم به ذکر است، هر چند که اثربخشی بالای کپسول مگنیفورت برای دیسک کمر می‌تواند به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کند، اما نباید جایگزین درمان‌های اصلی این عارضه شود. برای درمان مناسب بهتر است حتما به متخصص ارتوپد مراجعه کنید و در صورت تجویز قرص مگنیفورت برای دیسک کمر، مصرف آن را در برنامه درمانی خود بگنجانید.

بیشتر بدانید:قرص مگنیفورت برای ریزش مو خوبه؟

نحوه مصرف قرص مگنیفورت برای دیسک کمر چگونه است؟

تصویر فردی در حال خوردن کپسول و یک لیوان آب
کپسول مگنیفورت را باید برای جذب بهتر منیزیم، ویتامین‌های گروه B و جلوگیری از تحریک دستگاه گوارش پس از وعده غذایی مصرف کنید.

مصرف این قرص برای تسکین علائم دیسک کمر باید طبق توصیه پزشک انجام شود؛ زیرا هر فردی ممکن است نیازها و شرایط خاص خودش را داشته باشد. معمولا دوز توصیه‌شده مگنیفورت برای بزرگسالان، یک یا ۲ عدد کپسول در روز است. از طرفی، بهتر است کپسول مگنیفورت برای دیسک کمر را بعد از وعده غذایی و با معده پر میل کنید تا از ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش جلوگیری شود.

نگاهی کوتاه به قرص مگنیفورت برای دیسک کمر

مگنیفورت یک مکمل غذایی موثر برای تسکین علائم دیسک کمر است. این قرص به دلیل داشتن ترکیبات منحصربه‌فرد مانند منیزیم می‌تواند علاوه بر تسکین درد به تقویت عضلات و مهره‌های ستون فقرات کمک کند. با این حال، به یاد داشته باشید که مکمل‌ها نمی‌توانند جایگزین درمان اصلی دیسک کمر شوند و باید به عنوان درمان کمکی در کنار روش‌های درمانی اصولی مورد استفاده قرار بگیرند. از همین‌رو توصیه می‌شود، از قرص مگنیفورت برای دیسک کمر بدون مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد یا دکتر داروساز استفاده نکنید. 

شما می‌توانید برای مشورت در مورد اثربخشی کپسول مگنیفورت بر علائم دیسک کمر خود در وب‌سایت درمانکده با بهترین پزشکان متخصص در ارتباط باشید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

اثرات قرص مگنیفورت برای دیسک کمر چیست؟

این قرص با کاهش اسپاسم عضلانی، بهبود عملکرد عصبی، کاهش التهاب، تقویت مهرهای ستون فقرات، کاهش استرس و بهبود خواب به تسکین علائم دیسک کمر کمک می‌کند.

کدام ترکیبات قرص مگنیفورت برای دیسک کمر مفید است؟

کپسول مگنیفورت از ترکیبات منحصربه‌فردی همچون منیزیم، ویتامین گروه B، ویتامین D و K تشکیل شده که همگی در تسکین و بهبود علائم دیسک کمر موثر هستند.

قرص مگنیفورت برای دیسک کمر را تا کی بخوریم؟

کپسول مگنیفورت باید طبق دستورالعمل تجویزی پزشک مصرف شود؛ زیرا مدت زمان مصرف این قرص ممکن است بسته به نظر پزشک و بهبود علائم دیسک کمر در هر فرد متفاوت باشد.

منابع: healthline | webmd | verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها