به لیمو: از بهبود عملکرد کبد تا قلب! چه کسانی نباید این دمنوش را بخورند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خواص به‌ لیمو (Lemon Beebrush) شامل اثرات ضد التهابی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به سیستم گوارش و کاهش استرس و اضطراب می‌شود. این گیاه به‌طور رایج به‌عنوان دم‌نوش و روغن اسانس استفاده شده و حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی است که فواید منحصربه‌فردی برای سلامتی دارند.

همچنین، لیمو اویلا (Lemon Verbena) صدها سال در سیستم‌های پزشکی سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده به بررسی فواید و مضرات این گیاه خوش‌عطر می‌پردازیم.

خواص دمنوش به لیمو

برخی از فواید دارویی این گیاه عبارت‌اند از:

۱. خواص به لیمو برای سرماخوردگی

به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد ویروسی، به لیمو می‌تواند یک دم‌نوش خانگی مفید برای تسکین بیماری سرماخوردگی باشد. آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. علاوه بر این، مصرف به‌لیمو در دوران سرماخوردگی به کاهش التهاب بدن، بهبود گلودرد و کاهش تورم مجاری بینی کمک می‌کند.

علاوه بر این، به‌لیمو یک گیاه خلط‌آور است و می‌تواند احتقان و سرفه را نیز کاهش دهد. در دوران سرماخوردگی می‌توانید از این گیاه به‌صورت دم‌نوش و استنشاق روغن آن استفاده کنید.

تصویر یک مرد که سرما خورده و در حال نوشیدن دم‌نوش به‌لیمو است
یک دسته برگ تازه یا خشک‌شده به‌لیمو را به مدت ۵-۱۰ دقیقه در آب داغ بجوشانید و سپس بنوشید تا علائم سرماخوردگی کاهش یابند.

بیشتر بدانید: خواص دمنوش آویشن

۲. خواص به لیمو برای رحم

آنتی اکسیدان موجود در به‌لیمو می‌تواند به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک کند که برای سلامت کلی رحم و دستگاه تولید مثل مفید است. علاوه بر این، به‌لیمو به کاهش التهاب در ناحیه لگن و تسکین ناراحتی‌های مربوط به دردهای قاعدگی نیز کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: خواص چای سبز برای رحم

در مورد خواص به لیمو در بارداری تحقیقات محدودی وجود دارد. علاوه بر این، مصرف به‌لیمو می‌تواند روی انقباضات رحمی در طول بارداری تاثیر بگذارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از این دم‌نوش با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

۳. خواص به لیمو برای کبد

به‌لیمو می‌تواند به هضم غذا کمک کند و علائمی مانند نفخ و سوء هاضمه را تسکین دهد. همچنین، این گیاه می‌تواند به دفع سموم بدن و پاک‌سازی کبد نیز کمک کند. با این حال، در نظر داشته باشید که مصرف زیاد این داروی گیاهی می‌تواند اثرات منفی برای کبد داشته باشد. اگر مبتلا به کبد چرب هستید، قبل از مصرف به‌لیمو با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

بیشتر بدانید: قرص آشواگاندا

۴. خواص به لیمو برای اعصاب

فواید مصرف به‌لیمو برای اعصاب عبارت‌اند از:

  • دارای خواص آرام‌بخشی
  • کمک به سلامت کلی اعصاب و روان
  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود کیفیت خواب
  • بهبود خلق‌وخو

بیشتر بدانید: دمنوش برای اسید معده

اینفوگرافیک خواص به لیمو برای اعصاب
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در به‌لیمو می‌توانند از سلول‌های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

۵. خواص به لیمو در طب سنتی

طبع به لیمو در طب سنتی، گرم است؛ بنابراین فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد. برخی از فواید این گیاه از نظر متخصصان طب سنتی عبارت است از:

  • تسکین مشکلات قلبی
  • بهبود وضعیت پوست به‌ویژه پوست‌های با آکنه و جوش
  • تقویت و بهبود فرایند هضم غذا
  • سم‌زدایی از بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به کاهش وزن

۶. خواص به لیمو برای قلب

آنتی‌اکسیدان‌ موجود در این گیاه خوش‌بو می‌تواند به مقابله با استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به قلب و رگ‌های خونی کمک کند. علاوه بر این، به‌لیمو دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در سیستم قلبی عروقی کمک کند و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: ۱۵ خاصیت فوق العاده دارچین! از لاغری تا پیشگیری از سرطان

همچنین، به لیمو و فشار خون با یکدیگر رابطه غیر مستقیم دارند. یعنی افزایش نوشیدن به‌لیمو به کاهش فشار خون منجر می‌شود. از دیگر خواص به لیمو برای فشار خون می‌تواند به خاصیت دیورتیک این گیاه اشاره کرد. دیورتیک به موادی گفته می‌شود که مصرف آن‌ها باعث افزایش دفع ادرار می‌شود. افزایش دفع مایعات و سموم از بدن به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

اینفوگرافیک خواص به لیمو برای لاغری
در نظر داشته باشید که مصرف زیاد به‌لیمو ممکن است منجر به مشکلات گوارشی یا عوارض جانبی دیگر شود.

چه کسانی نباید دمنوش به لیمو بخورند؟

به‌لیمو یکی از گیاهان دارویی مفید برای سلامت بدن است. با این حال، مصرف زیاد آن می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. علاوه بر این، برخی از گروه‌های خاص نباید از این داروی گیاهی استفاده کنند. برخی مضرات به لیمو عبارت‌اند از:

افرادی که باید از مصرف به‌لیمو خودداری کنندتوضیحات
افراد مبتلا به آلرژیافرادی که به گیاهان خانواده Verbenaceae یا به‌لیمو حساسیت دارند ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک مانند راش، خارش یا مشکلات تنفسی شوند.
زنان باردار و شیردهقبل از مصرف به‌لیمو در دوران بارداری و شیردهی با پزشک مشورت کنید.
افراد مبتلا به مشکلات هورمونیکسانی که مبتلا به سرطان‌های وابسته به هورمون یا اختلالات تیروئید هستند باید قبل از استفاده از به‌لیمو با پزشک مشورت کنند.
افراد مبتلا به مشکلات گوارشیمصرف زیاد به‌لیمو می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند تهوع، اسهال یا درد شکم شود.
افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنندبه‌لیمو ممکن است با برخی داروها از جمله رقیق‌کننده‌های خون و داروهای ضد دیابت تداخل داشته باشد.
افراد مبتلا به مشکلات کبدی و کلیویمقدار زیاد این گیاه ممکن است بر کبد و کلیه‌ها اثر منفی بگذارد.

سوالات متداول

در این مقاله به بررسی خواص به لیمو پرداختیم. علاوه بر این، توضیح دادیم که چه افرادی نباید از این گیاه دارویی استفاده کنند. با اینکه به‌لیمو دارای فواید بسیاری برای سلامت فیزیکی و روانی بدن است؛ اما مصرف زیاد آن می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مختلف شود.

اگر قصد دارید از این دم‌نوش گیاهی در رژیم غذایی خود استفاده کنید، شما می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص تغذیه از متخصص تغذیه مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

خواص شربت به لیمو چیست؟

کاهش وزن، بهبود خواب، کاهش اضطراب و بهبود عملکرد مفاصل از جمله فواید شربت به‌لیمو هستند.

فواید دمنوش به لیمو و گل محمدی چیست؟

نوشیدن دم‌نوش به‌لیمو و گل‌محمدی می‌تواند به کاهش التهاب بدن کمک کند.

خواص به لیمو با چای چیست؟

به‌لیمو و چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی، محافظت از سلول‌های بدن، رفع خستگی و کاهش رادیکال‌های آزاد کمک کنند.

منابع:

webmd | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها