قرص ال کارنیتین چیست؟ فواید، عوارض و نحوه مصرف

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر زهرا خدامی
تخصص: عمومی

ال کارنیتین (L-carnitine) یک نوع اسید آمینه است که توسط بدن تولید می‌شود. همچنین در غذاها و مکمل‌ها وجود دارد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که این ماده ممکن است مزایای مختلفی مثل کاهش وزن، بهبود عملکرد مغز و موارد دیگر را ارائه دهد. در این مقاله از مجله درمانکده درباره اینکه قرص ال کارنیتین برای چی خوبه صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چه کسانی می‌توانند از این محصول استفاده کنید. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

توضیحات دکتر زهرا خدامی، پزشک عمومی، درباره مکمل ال کارنیتین

ال کارنیتین چیست و چه کاری در بدن انجام می‌دهد؟

ال کارنیتین یک نوع اسید آمینه است که با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری سلول‌ها، نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری‌ها در سلول‌های بدن به عنوان موتور عمل می‌کنند؛ یعنی چربی‌ها را می‌سوزانند تا انرژی قابل استفاده ایجاد کنند.

کبد و کلیه‌ها L-carnitine را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید می‌کنند. برای اینکه این فرآیند به درستی انجام شود، بدن به مقدار زیادی ویتامین C نیاز دارد. علاوه بر L-carnitine تولیدشده در بدن، شما می‌توانید این ماده مغذی را از محصولات حیوانی مانند گوشت یا لبنیات هم به دست آورید.

گیاه‌خواران یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند ممکن است نتوانند L-carnitine را به اندازه کافی به دست آورند یا آن را تولید کنند. به همین دلیل، گفته می‌شود L-carnitine یک ماده مغذی ضروری مشروط است؛ به این معنی که بدن می‌تواند این ماده مغذی را به اندازه کافی بسازد. اما در بعضی موارد، فرد ممکن است مجبور باشد آن را از غذا یا مکمل دریافت کند.

بیشتر بدانید:کاهش وزن بدون رژیم با 10 تکنیک طلایی

کاربرد قرص ال کارنیتین

این مکمل غذایی در دوزهای مختلف مثل ۲۵۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ میلی‌گرم تولید می‌شود. از فواید مکمل L-carnitine می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کاهش وزن

اینفوگرافی درباره مواد مصرف قرص ال کارنیتین
قرص L-carnitine برای کاهش وزن، بهبود عملکرد ورزشی و درمان بعضی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

محققان با بررسی ۳۷ مطالعه مختلف متوجه شدند که مکمل ال-کارنیتین می‌تواند وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و توده چربی را کاهش دهد. با این حال، هیچ تاثیری روی چربی شکم ندارد. در یک تحقیق دیگر مشاهده شد کسانی که از مکمل L-carnitine استفاده می‌کردند در مقایسه با دیگران ۱/۳ کیلوگرم وزن بیشتری از دست دادند. علاوه بر این، تعدادی از تحقیقات نشان داده‌اند که L-carnitine می‌تواند وزن بدن، BMI و چربی شکم را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) کاهش دهد. با این حال، برای درک تاثیر طولانی‌مدت مکمل L-carnitine روی وزن بدن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

بهتر است قبل از مصرف L-carnitine با متخصص تغذیه مشورت کنید. به یاد داشته باشید که هیچ مکملی نمی‌تواند به تنهایی وزن شما را کاهش دهد. برای رسیدن به وزن مناسب باید ابتدا رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و میزان فعالیت‌ بدنی‌تان را افزایش دهید.

۲. عملکرد مغز

وقتی از فواید قرص ال کارنیتین صحبت به میان می‌آید باید به نقش آن در بهبود عملکرد مغز اشاره کرد. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که فرم استیل این ماده مغذی یعنی استیل-ال-کارنیتین (ALCAR) از زوال ذهنی ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند. برای مثال، در یک مطالعه مشاهده شد که مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم ALCAR‌ به مدت ۲۸ هفته با بهبود عملکرد مغز در افراد مبتلا به زوال عقل مرتبط است.

با این حال، سایر مطالعات نتایج متفاوتی را نشان داده‌اند. برای مثال، در یک تحقیق مشاهده شد که مصرف L-carnitine به مدت سه روز در جوانان سالم هیچ تاثیری روی نشانگرهای عملکرد مغز (زمان واکنش، هوشیاری و حافظه فوری) ندارد؛ بنابراین در مورد مزایای این مکمل باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

۳. سلامت قلب

بعضی از تحقیقات انجام‌شده در مورد قرص L-carnitine به این نتیجه رسیده‌اند که این مکمل می‌تواند از چند جنبه برای سلامت قلب مفید باشد. برای مثال، بررسی ۱۰ مطالعه مختلف نشان داد که L-carnitine فشار خون را به‌خصوص در افراد چاق کاهش می‌دهد. در یک مطالعه دیگر هم مشاهده شد که این ماده مغذی می‌تواند در افراد در معرض خطر بیماری قلبی سطح کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) را کاهش و کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد.

بیشتر بدانید:7 نوشیدنی مختلف برای کاهش وزن

 یک لوله آزمایش که روی آن LDL نوشته شده است
قرص L-carnitine می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.

۴. عملکرد ورزشی

مصرف قرص ال کارنیتین قبل از ورزش طرفداران زیادی دارد. چون بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که این مکمل می‌تواند مزایای زیر را نصیب شما کند:

  • ریکاوری: ریکاوری بعد از ورزش را بهبود می‌بخشد.
  • تامین اکسیژن عضلانی: اکسیژن‌رسانی به عضلات را افزایش می‌دهد.
  • استقامت: جریان خون و تولید اکسید نیتریک را افزایش می‌دهد و به کاهش خستگی کمک می‌کند.
  • درد عضلانی: می‌تواند درد عضلانی را بعد از ورزش کاهش دهد.
  • تولید گلبول‌های قرمز: ممکن است تولید گلبول‌های قرمز را افزایش دهد. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به سراسر بدن از جمله عضلات منتقل می‌کنند.
  • عملکرد: اگر ال کارنیتین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از تمرین مصرف شود، عملکرد بدن را برای انجام تمرینات شدید بهبود می‌بخشد.

بیشتر بدانید: انواع و معرفی بهترین قرص چربی سوز خانگی

۵. دیابت نوع ۲

قرص ال کارنیتین ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید باشد. چون محققان با بررسی ۴۱ مطالعه مختلف به این نتیجه رسیدند که مکمل L-carnitine می‌تواند قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله (A1c) را کاهش دهد و در عین حال حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت یا اضافه وزن بهبود بخشد.

بیشتر بدانید:13 علت برای کاهش وزن ناگهانی

به گفته محققان، L-carnitine با تغییر گیرنده‌های انسولین و تغییر عملکرد ژن‌های خاصی که متابولیسم قند را تنظیم می‌کنند، اثرات مفید خود را اعمال می‌کند. همچنین ممکن است عملکرد سلول‌های بتای لوزالمعده (سلول‌های تولیدکننده انسولین) را بهبود بخشد.

۶. سرطان

گاهی‌اوقات شیمی‌درمانی به کمبود L-carnitine منجر می‌شود. در این موارد ممکن است قرص ال کارنیتین به کاهش علائم آزاردهنده مانند خستگی و ضعف کمک کند.

محققان در حال بررسی نقش این مکمل در جلوگیری از آسیب بافتی ناشی از شیمی‌درمانی هستند؛ اما این تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارند. اگر به بیماری سرطان مبتلا هستید، بدون مشورت با پزشک از هیچ مکملی استفاده نکنید.

۷. بیماری کلیوی یا کبدی

همان طور که گفته شد، کبد و کلیه‌ها به تولید L-carnitine کمک می‌کنند. بنابراین وجود هر گونه بیماری در این اندام‌ها می‌تواند به کمبود این ماده مغذی مهم منجر شود. در این موارد ممکن است دکتر تغدیه استفاده از مکمل L-carnitine را توصیه کند.

۸. افسردگی

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که L-carnitine برای درمان افسردگی مفید است. برای مثال، محققان با بررسی ۱۲ مطالعه مختلف متوجه شدند که استیل-ال-کارنیتین می‌تواند علائم افسردگی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. حتی در بعضی از مطالعات مشاهده شده است که استیل-ال-کارنیتین به اندازه داروهای ضد افسردگی موثر است، اما عوارض جانبی کمتری دارد. با این حال، برای تایید این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

بیشتر بدانید:بررسی 11 علت افزایش وزن ناگهانی

یک مرد افسرده 
مصرف قرص ال کارنیتین برای افراد افسرده توصیه می‌شود
قرص L-carnitine برای افراد افسرده مفید است.

نحوه استفاده از قرص ال کارنیتین

تعیین بهترین زمان مصرف قرص ال کارنیتین به هدف شما از خوردن این مکمل بستگی دارد. برای مثال، معمولا به کسانی که می‌خواهند عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشند توصیه می‌شود آن را قبل از تمرین مصرف کنند. بنابراین باید درباره این موضوع با متخصص تغذیه مشورت کنید.

در مورد دوز مصرف L-carnitine هم باید بگ

وییم که در مطالعات مختلف از مقادیر متفاوتی استفاده شده است. دوز توصیه‌شده برای اکثر افراد بین یک تا سه گرم در روز است. با این حال، کسانی که به دلیل بیماری در معرض خطر کمبود این ماده مغذی هستند باید با پزشک خود برای تعیین دوز دقیق صحبت کنند.

عوارض قرص ال کارنیتین

اکثر مردم مکمل L-carnitine را به خوبی تحمل می‌کنند. با این حال، گاهی‌اوقات مصرف آن با عارضه همراه است. از عوارض قرص ال کارنیتین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کرامپ معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

بعضی از افراد بعد از مصرف L-carnitine از اینکه بدن‌شان بوی ماهی می‌دهد، شکایت دارند. این عارضه به طور کلی مضر نیست، اما ممکن است آزاردهنده باشد.

علاوه بر این، بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که سطوح بالای L-carnitine ممکن است در درازمدت خطر آترواسکلروز (تصلب شرایین) را افزایش دهد.

قرص ال کارنیتین با چه داروهایی تداخل دارد؟

مکمل L-carnitine ممکن است با بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد تشنج تداخل داشته باشد. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتما درباره تداخل آن با L-carnitine با پزشک معالج خود مشورت کنید.

افراد آسیب‌پذیر

بعضی از افراد باید با احتیاط از قرص L-carnitine استفاده کنند یا به طور کامل از مصرف آن بپرهیزند. این افراد عبارت‌اند از:

  • زنان باردار: در مورد بی‌خطر بودن L-carnitine برای زنان باردار اطلاعات کافی وجود ندارد. بنابراین بهتر است در دوران بارداری از مصرف این مکمل خودداری کنید.
  • زنان شیرده: به نظر نمی‌رسد که مصرف قرص ال کارنیتین در شیردهی خطرناک باشد. با این حال، قبل از انجام این کار باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • کودکان: کودکان می‌توانند تحت نظر متخصص اطفال از L-carnitine برای مدت زمان کوتاه استفاده کنند.
  • افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید: مصرف L-carnitine ممکن است علائم کم‌کاری تیروئید را بدتر کند.

بیشتر بدانید:رژیم کانادایی چیست؟

یک زن که به فرزند خود شیر می‌دهد حتما قبل از شیردهی برای مصرف قرص ال کارنیتین با پزشک خود مشورت کنید
اگر به فرزند خود شیر می‌دهید، قبل از مصرف قرص L-carnitine با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

کلام پایانی

تحقیقات نشان می‌دهد که قرص ال کارنیتین به کاهش وزن و چربی‌سوزی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و احتمال ابتلا به بعضی از بیماری‌ها را کاهش دهد.

اکثر افراد می‌توانند L-carnitine را در بدن خود بسازند یا آن را از مواد غذایی دریافت کنند. با این حال، کسانی که به کمبود این ماده مغذی مبتلا هستند از مصرف مکمل آن سود می‌برند.

اگر در مورد قرص L-carnitine به راهنمایی نیاز دارید، با متخصص تغذیه مشورت کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین متخصص تغذیه فراهم شده است.

سوالات متداول

قرص ال کارنیتین برای چیست؟

از قرص ال کارنیتین ۵۰۰، قرص ال کارنیتین ۲۰۰۰ و سایر دوزهای این مکمل برای کاهش وزن، بهبود عملکرد مغز، تقویت عملکرد ورزشی و درمان بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود.

آیا قرص ال کارنیتین برای باروری مردان مفید است؟

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که قرص ال کارنیتین برای اسپرم مفید است، تعداد اسپرم را افزایش می‌دهد و حرکت آن را در مردان مبتلا به مشکلات باروری بهبود می‌بخشد.

آیا قرص ال کارنیتین برای پسردار شدن مفید است؟

خیر. هیچ تحقیقی نشان نداده است که این مکمل بتواند روی جنسیت جنین تاثیر بگذارد.

آیا می‌توان از قرص ال کارنیتین برای تخمک گذاری و بهبود باروری زنان استفاده کرد؟

در بعضی از مطالعات مشاهده شده است که قرص ال کارنیتین برای بارداری مفید است و قدرت باروری زنان را افزایش می‌دهد. چون به حفظ سلامت تخمک کمک می‌کند و کیفیت آن را بهبود می‌بخشد.

ایا قرص ال کارنیتین باعث ریزش مو میشود؟

خیر. بعضی از محققان معتقدند که این ماده مغذی به رشد مو کمک می‌کند و جلوی ریزش مو را می‌گیرد.

بهترین قرص ال کارنیتین چیست؟

امروزه این مکمل توسط بسیاری از شرکت‌ها تولید می‌شود. از بهترین انواع این مکمل می‌توان به قرص ال کارنیتین یوروویتال، ژن استار و کارن اشاره کرد.

منابع: healthline, medicalnewstoday, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها