بیماری زونا واگیر دارد؟ تا چند روز امکان سرایت آن هست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زونا یک بیماری ویروسی با منشا ویروس واریسلا زوستر (Varicella-Zoster) است. این ویروس در کودکی باعث ایجاد آبله مرغان می‌شود و پس از بهبودی به صورت نهفته درون سیستم عصبی نزدیک به ستون فقرات باقی می‌ماند. پس از چند سال، اگر شرایط برای بروز بیماری زونا فراهم باشد، ویروس واریسلا زوستر به شکل زونا که با ضایعات پوستی و تاول‌های دردناک همراه است، در بخش‌های مختلف بدن ظاهر می‌شود. 

اغلب افراد با شنیدن اسم این بیماری، برایشان سوال پیش می‌آید که آیا زونا مانند آبله مرغان واگیر دارد؟ در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و بررسی کنیم بیماری زونا تا چند روز قابل سرایت است.

آیا زونا واگیر دارد؟

تصویر بثورات پوستی زونا روی کمر
زونا در مرحله‌ای که تاول‌های پوستی هنوز به طور کامل خشک نشده‌اند، به عنوان بیماری واگیردار شناخته می‌شود.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، بیماری زونا مسری نیست، اما ویروس واریسلا زوستر که باعث بروز این بیماری می‌شود، به افرادی که قبلا آبله مرغان نگرفته‌اند، سرایت می‌کند. در واقع، ویروس واریسلا زوستر (همان عامل اصلی بیماری آبله مرغان) علت مسری بودن این بیماری به‌شمار می‌آید. این ویروس از طریق تماس مستقیم فرد سالم با ضایعات پوستی و تاول‌های زونا منتقل می‌شود. 

زمانی که تاول‌ها سر باز کنند و ذرات ویروس وارد هوا شوند، تنفس هوای آلوده می‌تواند ویروس این بیماری را انتقال دهد. در واقع، می‌توان گفت هر گونه تماس فرد سالم با ذرات ویروسی، منجر به ابتلای فرد به زونا خواهد شد. از طرفی، تماس نزدیک با ترشحات دهان، بینی و بثورات پوستی فرد مبتلا به زونا می‌تواند انتقال‌دهنده بیماری باشد. 

متخصصان معتقدند انتقال زونا از طریق نفس کشیدن به ندرت رخ می‌دهد، مگر اینکه بیمار دچار علائم تنفسی مانند عطسه و سرفه باشد که در این صورت ویروس از طریق تنفس وارد ریه می‌شود.

بیشتر بدانید:بیماری زونا چیست؟ بهترین روش درمان سریع زونا

بیماری زونا تا چه مدت واگیردار است؟

ویروس عامل این بیماری تا زمانی مسری است که تاول‌های پوستی تازه هستند. اولین نشانه زونا، احساس سوزش و درد است که در بخش مشخصی از بدن (مرتبط با ریشه‌های عصبی نخاع) احساس می‌شود. در این لحظه، هنوز ویروس واریسلا زوستر واگیردار نیست. زمانی که راش‌های قرمز روی پوست ظاهر شدند و به شکل تاول‌های کوچک بروز پیدا کردند، احتمال سرایت ویروس عامل زونا افزایش می‌یابد و در این مرحله زونا را به عنوان بیماری واگیردار می‌شناسند.

بیشتر بدانید:بیماری زونا در کودکان قابل درمان است؟ علائم و درمان خانگی آن

در واقع، متخصصان معتقدند، این بیماری تا زمانی که بثورات پوستی و تاول‌ها کاملا خشک شوند، واگیر دارد. واگیر ویروس واریسلا زوستر برای افرادی خطرناک است که تاکنون آبله مرغان نگرفتند یا واکسن این بیماری را در کودکی نزده‌اند. این افراد اگر در دوره مسری بودن زونا در تماس مستقیم با ویروس واریسلا زوستر باشند، به آبله مرغان مبتلا می‌شوند.

زونا تا چند روز قابل سرایت است؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، خود بیماری زونا مسری نیست. مثلا اگر ما به زونا مبتلا شویم، فرد در تماس با ما به این بیماری مبتلا نمی‌شود. در چنین وضعیتی، ویروس واریسلا زوستر که عامل اصلی زونا و آبله مرغان به‌شمار می‌آید، منتقل می‌شود و در فرد، بیماری آبله مرغان ایجاد می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت، ویروس واریسلا زوستر به عنوان عامل اصلی این بیماری برای افراد سالم حدود هفت تا ۱۰ روز پس از مشاهده ضایعات پوستی و تاول‌ها واگیردار است.

آیا واگیر زونا خطرناک است؟

اینفوگرافیک واگیر زونا برای چه افرادی خطرناک است؟
علائم زونا معمولا حدود ۲ تا چهار هفته باقی می‌مانند.

خطرناک بودن این بیماری، ارتباط مستقیمی با سلامت عمومی بدن شما دارد. افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند و از بیماری زمینه‌ای کنترل‌نشده رنج نمی‌برند، کمتر در معرض عوارض خطرناک زونا قرار می‌گیرند و این بیماری به شکل خفیف در آن‌ها بروز پیدا می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به سرطان‌های مختلف و سالمندان بالای ۶۵ سال به کمک راه‌کارهای پیشگیری از سرایت ویروس واریسلا زوستر، بیشتر مراقب خود باشند. این ویروس می‌تواند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، عوارض جدی مانند عفونت ثانویه، عفونت پوست و مشکلات حاد سیستم عصبی نخاعی ایجاد کند.

بیشتر بدانید:بیماری زونا در مردان درمان می‌شود؟ علائم زونا در مردان چیست؟

آیا فرد مبتلا به زونا ناقل است؟

فردی که به زونا مبتلا شده، می‌تواند باعث انتقال ویروس واریسلا زوستر به افرادی شود که در برابر آبله مرغان مصون نیستند. این سرایت ویروس از طریق تماس مستقیم فرد سالم با تاول‌های باز زونا رخ می‌دهد. لازم به ذکر است، در صورت انتقال ویروس، فرد سالم به بیماری آبله مرغان مبتلا می‌شود؛ زیرا خود این ویروس واگیردار نیست، بلکه ویروس عامل اصلی ایجادکننده آن، به فردی که تاکنون آبله مرغان نگرفته سرایت می‌کند.

زونا در کودکان مسری است؟

در جواب این سوال باید بگوییم، زونا معمولا به ندرت در کودکان دیده می‌شود، اما بروز آن غیر ممکن نیست. اگر کودک در سنین پایین به آبله مرغان مبتلا شده باشد، ممکن است ویروس واریسلا زوستر نهفته در سیستم عصبی بدن، سال‌های بعد در اثر یک محرک ناشناخته مانند ضعف شدید سیستم ایمنی بدن به شکل بیماری زونا فعال شود. در واقع، می‌توان گفت خود زونا برای کودکان و حتی بزرگسالان واگیردار نیست، بلکه ویروس عامل اصلی ایجادکننده آن به نام واریسلا زوستر واگیر دارد.

از طرفی، احتمال سرایت ویروس زونا به کودکان زمانی افزایش می‌یابد که فرزند شما تاکنون آبله مرغان نگرفته باشد و در معرض مستقیم با ویروس واریسلا زوستر از طریق تاول‌ها و ضایعات پوستی تازه قرار بگیرد که در چنین وضعیتی، ویروس واریسلا زوستر در کودکان به شکل آبله مرغان بروز پیدا می‌کند. 

بیشتر بدانید:بیماری زونا در زنان چه علائمی دارد؟ بهترین راه های درمان

سخن پایانی

زونا یک بیماری ویروسی است که پس از فعال شدن ویروس واریسلا زوستر (همان ویروس عامل آبله مرغان) ایجاد می‌شود. این ویروس در افرادی که قبلا آبله مرغان گرفته‌اند، پس از بهبودی در سیستم عصبی نخاعی به صورت خاموش باقی می‌ماند و ممکن است سال‌های بعد بر اثر محرک خاصی مانند سیستم ایمنی ضعیف به شکل زونا فعال شود. 

همیشه وقتی صحبت زونا به میان می‌آید، افراد زیادی نگران واگیردار بودن آن هستند. ما در این مقاله از مجله درمانکده اطلاعات مفیدی را درباره مدت زمان مسری بودن ویروس زونا با شما به اشتراک گذاشتیم. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات در مورد روش درمان بیماری زونا با متخخص عفونی درمانکده در ارتباط باشید. برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر عفونی نوبت بگیرید.

بیشتر بدانید:بیماری گال چیست؟ 3 تا از بهترین روش‌های درمان بیماری

سوالات متداول

آیا بیماری زونا واگیر دارد؟

زونا مسری نیست، اما ویروس واریسلا زوستر که باعث بروز این بیماری می‌شود به افرادی که قبلا آبله مرغان نگرفته‌اند، سرایت می‌کند.

بیماری زونا تا چند روز قابل انتقال است؟

ویروس واریسلا زوستر به عنوان عامل اصلی زونا برای افراد سالم حدود هفت تا ۱۰ روز پس از مشاهده ضایعات پوستی و تاول‌ها واگیردار است.

آیا زونا واگیر دارد برای بچه ها؟

بله. ویروس زونا می‌تواند به کودکان هم منتقل شود. اگر کودکان قبلا آبله مرغان گرفته باشند، ممکن است در سال‌های بعد به زونا مبتلا شوند. از طرفی، سرایت زونا در کودکان زمانی محتمل است که بچه شما در معرض مستقیم تاول‌های پوستی این بیماری قرار بگیرد.

منابع: webmd | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها