پماد هیدروکینون دشمن لک‌های تیره پوست (هایپرپیگمانتاسیون‌ها)

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پماد هیدروکینون (Hydroquinone) برای درمان لک‌های تیره پوست تجویز می‌شود. این لک‌ها که به دلیل تولید بیش از حد ملانین ایجاد می‌شوند، از نظر اندازه از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و می‌توانند در هر قسمتی از بدن ظاهر شوند. با این حال، در مناطقی از پوست که به طور مکرر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، شایع‌تر هستند.

در این مقاله از مجله درمانکده به این سوال که پماد هیدروکینون برای چیست و چه عوارضی دارد، پاسخ می‌دهیم. همچنین شما را با نحوه استفاده از این محصول و نکات مهمی که باید رعایت کنید، آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کاربرد پماد هیدروکینون

پماد هیدروکینون برای لک صورت و بدن تجویز می‌شود. لک‌های تیره پوست که به آن‌ها هایپرپیگمانتاسیون، لکه‌های کبدی یا لکه‌های پیری هم می‌گویند اغلب از افزایش سن، بارداری، آسیب‌دیدگی پوست یا مصرف قرص‌های ضد بارداری و داروهای هورمونی ناشی می‌شوند.

آیا پماد هیدروکینون برای بیکینی مناسب است؟

در حال حاضر، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هیچ محصولی را برای جوانسازی واژن یا رفع تیرگی آن تایید نکرده است. بنابراین بهتر است با پزشک درباره این موضوع مشورت کنید. استفاده از محصول نامناسب ممکن است به سوختگی واژن، درد و اسکار منجر شود.

روش استفاده از پماد هیدروکینون

تمام دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول را بخوانید یا طبق دستور پزشک از پماد Hydroquinone استفاده کنید. قبل از استفاده از این محصول، مقدار کمی از آن را روی پوست خود بمالید و حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر در ناحیه مورد آزمایش خارش، قرمزی، تورم یا تاول داشتید، از Hydroquinone استفاده نکنید و با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که شدت قرمزی کم باشد، ممکن است پزشک به شما اجازه دهد درمان با این محصول را شروع کنید.

یک جعبه پماد هیدروکینون
اگر تاکنون از Hydroquinone استفاده نکرده‌اید، تاثیر محصول را روی بخش کوچکی از پوست آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید.

دست‌های خود را قبل و بعد از استفاده از پماد هیدروکینون بشویید. همچنین مطمئن شوید که پوست‌تان تمیز و خشک است. پماد را به اندازه‌ای روی پوست بمالید که کاملا سطح ناحیه مورد نظر را بپوشاند. سپس آن را به آرامی مالش دهید.

پماد هیدروکینون را روی پوست آفتاب‌سوخته یا زخم‌ باز نمالید. به‌علاوه، به یاد داشته باشید که این محصول فقط روی پوست قابل استفاده است. بنابراین از آن در نزدیکی چشم، دهان یا سایر نواحی حساس بدن استفاده نکنید. اگر پماد به طور تصادفی با این نواحی تماس پیدا کرد، آن را با آب فراوان بشویید. در صورتی که چشم‌های شما درگیر هستند و سوزش آن‌ها پس از شستشوی کامل هنوز ادامه دارد، با پزشک تماس بگیرید.

پماد Hydroquinone ممکن است نواحی تحت درمان پوست را نسبت به نور آفتاب حساس‌تر کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود از تماس طولانی‌مدت با نور خورشید بپرهیزید و از تخت‌های برنزه‌کننده استفاده نکنید. همچنین در خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و تا حد امکان نواحی تحت درمان را با لباس بپوشانید.

پماد Hydroquinone را به طور منظم روی پوست خود بمالید تا بیشترین سود را از آن ببرید. شما باید در عرض چهار هفته شاهد روشن شدن پوست‌تان باشید. اگر وضعیت شما بعد از ۲ ماه ادامه یافت یا بدتر شد، موضوع را به متخصص پوست اطلاع دهید.

عوارض پماد هیدروکینون

حتی اگر بهترین پماد هیدروکینون را مصرف کنید، ممکن است با عوارض جانبی ناخواسته مواجه شوید. عوارض جانبی که باید به محض مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه کنید عبارت‌اند از:

  • سوزش یا خارش شدید پوست
  • پوسته پوسته شدن یا تورم نواحی تحت درمان
  • تغییر رنگ غیر عادی پوست

عوارض جانبی که معمولا به مراقبت پزشکی نیاز ندارند شامل موارد زیر هستند:

  • خارش یا سوزش خفیف
  • قرمز شدن پوست
  • خشکی پوست

اگر عوارض فوق برای مدت طولانی ادامه داشتند یا آزاردهنده بودند، در مورد آن‌ها با پزشک صحبت کنید.

اینفوگرافی درباره عوارض خفیف پماد هیدروکینون
از عوارض خفیف Hydroquinone می‌توان به خارش، سوزش، قرمزی و خشکی پوست اشاره کرد.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به پماد هیدروکینون نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو) و مشکلات تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است در این مقاله به تمام عوارض جانبی پماد Hydroquinone اشاره نشده باشد. بنابراین لازم است بروز هر گونه علامت غیر عادی را به پزشک معالج خود گزارش دهید.

بیشتر بدانید: بهترین دارو برای سفید شدن پوست صورت

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

برای اینکه بیشترین سود را از پماد هیدروکینون ببرید و در عین حال به عوارض جانبی جدی دچار نشوید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • سابقه واکنش غیر عادی یا آلرژیک به Hydroquinone، ضد آفتاب‌ها، سایر داروها، غذاها، رنگ‌ها یا مواد نگهدارنده را به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از امتحان کردن این محصول، درباره سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به‌ویژه آسم و بیماری‌های پوستی (مانند اگزما و پسوریازیس) با پزشک صحبت کنید.

تداخلات دارویی پماد هیدروکینون

پماد Hydroquinone ممکن است با بنزوئیل پراکسید و سایر محصولات پوستی تداخل داشته باشد. قبل از اینکه محصول دارویی دیگری را روی پوست خود بمالید، با پزشک مشورت کنید.

فعل و انفعالات پماد هیدروکینون در بدن

ملانوسیت‌ها سلول‌هایی هستند که مسئولیت تولید رنگدانه ملانین را در پوست بر عهده دارند. Hydroquinone تولید ملانین را در این سلول‌ها مختل می‌کند و از این طریق باعث روشن‌ شدن پوست می‌شود. این اثر در مواجهه با نور خورشید برگشت‌پذیر است. بنابراین لازم است تا کسب نتیجه مطلوب از پماد Hydroquinone به طور منظم استفاده کنید.

بیشتر بدانید: معرفی بهترین ضد آفتاب های ایرانی و خارجی

افراد آسیب‌پذیر

از پماد هیدروکینون در بارداری باید فقط در مواقع ضروری استفاده کنید. در مورد مزایا و خطرات این محصول برای زنان باردار با پزشک مشورت کنید.

در حال حاضر، مشخص نیست که آیا مصرف پماد هیدروکینون در شیردهی باعث ورود دارو به شیر مادر می‌شود یا خیر. اگر در دوران شیردهی به‌سر می‌برید، بدون مشورت با پزشک به سراغ محصولات حاوی Hydroquinone نروید.

علاوه بر این، توصیه می‌شود در مورد استفاده از این دارو در کودکان با متخصص اطفال صحبت کنید. چون ممکن است کودکان به مراقب‌های ویژه نیاز داشته باشند.

یک زن که به فرزند خود شیر می‌دهد
اگر به فرزند خود شیر می‌دهید، بدون مشورت با پزشک از Hydroquinone استفاده نکنید.

کلام پایانی

لکه‌های تیره روی پوست می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. آن‌ها معمولا بی‌ضرر هستند و به درمان نیاز ندارند. اما اگر روی زیبایی شما تاثیر گذاشته‌اند، می‌توانید از محصولات مختلف مثل پماد هیدروکینون برای روشن شدن پوست‌تان استفاده کنید.

چنانچه در مورد این پماد یا سایر محصولات روشن‌کننده پوست به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص پوست آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص پوست از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

پماد هیدروکینون چیست؟

پماد  Hydroquinoneبرای روشن‌ شدن پوست و رفع لکه‌های تیره استفاده می‌شود. این محصول در دوزهای مختلف (برای مثال، پماد هیدروکینون ۴ درصد و پماد هیدروکینون ۲ درصد) در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

پماد هیدروکینون برای چی خوبه؟

این پماد برای رفع لکه‌های تیره پوست که در اثر افزایش سن، مواجهه با نور خورشید، بارداری، مصرف داروهای هورمونی و… ایجاد شده‌اند گزینه خوبی است.

آیا استفاده از پماد هیدروکینون برای منافذ باز پوست توصیه می‌شود؟

خیر. کاربرد اصلی پماد Hydroquinone روشن کردن نواحی تیره پوست است. منافذ باز پوست معمولا به دلیل تجمع چربی، آلودگی یا سلول‌های مرده ایجاد می‌شوند و به محصولاتی نیاز دارند که به پاکسازی پوست کمک کنند.

روش استفاده پماد هیدروکینون 4 درصد چگونه است؟

شما باید طبق دستور پزشک این محصول را روی پوست تمیز و خشک بمالید. همچنین هنگام خروج از منزل حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

قوی ترین پماد هیدروکینون چیست؟

هر چقدر غلظت Hydroquinone بالاتر باشد، قدرت محصول بیشتر است. در بعضی از کشورها هیدروکینون ۲ درصد بدون نیاز به نسخه پزشک به فروش می‌رسد. اما برای تهیه محصولات قوی‌تر باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

منابع: webmd, my.clevelandclinic, aocd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها