هیالورونیک اسید و معجزه‌ آن در سلامت پوست شما

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid) یک ماده لغزنده است که به طور طبیعی در بدن، مخصوصا بافت هم‌بند، پوست و چشم یافت می‌شود. این ماده توانایی بالایی در حفظ آب دارد و می‌تواند بافت‌های بدن را مرطوب نگه دارد. ویژگی مذکور به همراه سایر خواص شگفت‌انگیز این ماده باعث شده‌اند تا امروزه از هیالورونیک اسید برای ساخت سرم‌های موضعی جوان‌ساز، قطره‌های چشمی، کرم‌های مراقبت از پوست و آمپول‌های تزریقی استفاده کنند. اما بهترین هیالورونیک اسید کدام است و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ در مقاله پیش‌رو از مجله سلامت درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم هیالورونیک اسید برای چی خوبه و به سوالات پرتکرار در این زمینه پاسخ دهیم.

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید که به طور اختصاری به آن AH هم می‌گویند، یک گلیکوز آمینو گلیکان طبیعی در بدن است که به طور عمده در بافت هم‌بند وجود دارد. بدن به طور طبیعی این ماده شفاف و لغزنده را تولید می‌کند و بیشترین مقدار آن در پوست، چشم و سراسر بافت هم‌بند یافت می‌شود. مهم‌ترین وظیفه این ماده، نگه داشتن آب در سلول‌ها و بافت‌ها است تا رطوبت، انعطاف‌پذیری و نرمی آن‌ها حفظ شود. همچنین، وجود Hyaluronic Acid در مفاصل به عنوان یک روان‌کننده عمل می‌کند و مانع از سایش بین استخوان‌ها می‌شود.

انواع هیالورونیک‌اسید

از این ماده در ساخت ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود و اشکال متفاوتی دارد. یکی از آن‌ها، هیالورونیک اسید با وزن مولکولی بالاست که به آبرسانی لایه سطحی پوست و ایجاد یک لایه محافظ برای حفظ رطوبت کمک می‌کند. معمولا از این نوع برای تولید فیلرهای پوستی با اثر حجم‌دهی و از بین بردن چین‌وچروک استفاده می‌کنند. 

نوع دیگر Hyaluronic Acid، با وزن مولکولی پایین است که به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و بیشتر از آن در تولید کرم‌های پوستی، سرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده می‌شود. ۲ نوع پرکاربرد این ماده که در ساخت محصولات زیبایی و جوان‌ساز پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل موارد زیر هستند:

۱- سرم حاوی Hyaluronic Acid

 تصویری از ریختن سرم هیالورونیک اسید روی صورت
این ماده به دلیل خواص آبرسانی و ترمیم‌کنندگی در حوزه‌های مختلف زیبایی و پزشکی کاربرد دارد.

سرم‌های حاوی AH به طور شگفت‌انگیزی برای جوان‌سازی پوست موثر هستند. سرم‌ها معمولا با وزن مولکولی پایین ساخته می‌شوند و می‌توانند در لایه‌های عمیق پوست نفوذ کنند. به همین دلیل اثربخشی بسیار خوبی در از بین بردن چین‌وچروک دارند. در واقع می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین خواص سرم هیالورونیک اسید برای پوست، افزایش رطوبت، انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی آن است. همچنین به دلیل توانایی بالا در حفظ آب می‌تواند به عنوان یک آبرسان قوی به کاهش چین‌وچروک عمیق پوست کمک کند.

بیشتر بدانید: آزلائیک اسید

۲- کرم حاوی Hyaluronic Acid

مهم‌ترین خاصیت کرم‌های حاوی این ماده، آبرسانی و نرم‌کنندگی است. کرم‌های حاوی اسید هیالورونیک به رفع خشکی پوست و ایجاد نرمی کمک می‌کنند. این محصولات با وزن مولکولی بالا تولید می‌شوند و اثربخشی مطلوبی روی سطح پوست دارند. از همین‌رو می‌توان گفت، کرم‌های حاوی ترکیبات AH برای بهبود سریع‌تر زخم‌ها، آکنه، رفع جای آن‌ها و افزایش لطافت پوست موثر هستند.

فواید اسید هیالورونیک

 اینفوگرافیک فواید هیالورونیک اسید
این ماده برای بخش‌های مختلف بدن فواید زیادی دارد.

از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسریع روند بهبود زخم‌ها
  • کاهش خطر عفونت زخم‌ها
  • جوان‌سازی و کندتر کردن روند پیری پوست
  • کاهش علائم رفلاکس معده
  • حفظ استحکام استخوان
  • جلوگیری از دردهای مثانه
  • درمان مشکلات تنفسی
  • درمان زخم‌های دهانی و بیماری‌های لثه

فرق هیالورونیک اسید با آبرسان چیست؟

هیالورونیک اسید و آبرسان، هر ۲ به حفظ رطوبت و بهبود وضعیت پوست کمک می‌کنند، اما تفاوت‌های مهمی از نظر عملکرد و ترکیبات دارند. ترکیبات AH می‌توانند تا ۱۰۰۰ برابر وزن خود آب جذب کنند. در واقع، هیالورونیک‌اسید آب را از محیط یا لایه‌های زیرین پوست به خود جذب می‌کند و از این طریق باعث آبرسانی به پوست می‌شود. در حالی که محصولات مراقبت از پوست همچون آبرسان‌ها از ترکیبات مختلفی مانند روغن‌ها، سرامیدها، گلیسیرین و اسیدهای چرب ساخته می‌شوند. این محصولات مانند یک مانع عمل می‌کنند و رطوبت را در پوست به دام می‌اندازند و مانع از تبخیر آن می‌شوند.

بیشتر بدانید: عکس تزریق ژل گونه قبل و بعد

کاربردهای Hyaluronic Acid

مهم‌ترین کاربردهای این ماده شامل موارد زیر هستند:

۱- هیالورونیک اسید برای پوست چرب

سرم‌های حاوی AH به کنترل چربی و افزایش رطوبت پوست‌های چرب کمک می‌کنند. این محصولات در ترکیبات خود چربی ندارند، به همین دلیل جایگزین مناسبی برای انواع کرم‌های مرطوب‌کننده، مخصوصا پس از استفاده از محصولات شوینده قوی هستند.

بیشتر بدانید: سرم نیاسینامید

۲- هیالورونیک اسید برای مو

ترکیبات AH می‌توانند به سلامت موهای خشک و آسیب‌دیده کمک کنند. به همین دلیل این روزها اغلب محصولات مراقبت از مو مانند شامپوها، ماسک‌ها و نرم‌کننده‌ها در ترکیبات خود اسید هیالورونیک دارند. این ماده باعث آبرسانی عمیق تار مو می‌شود و به رفع مشکلاتی مانند موخوره، خشکی یا ریزش کمک می‌کند.

۳- هیالورونیک اسید برای کوچک شدن بینی

 تصویری از تزریق آمپول به بینی
به تزریق این ماده در قسمت‌های مختلف بینی با هدف کوچکتر شدن آن، رینوپلاستی مایع می‌گویند.

تزریق اسید هیالورونیک یکی از روش‌های غیر تهاجمی برای اصلاح ظاهر بینی است. با تزریق این ماده در قسمت‌های خاصی از بینی، می‌توان برجستگی‌های جزئی را اصلاح کرد و برای بینی‌های گوشتی لیفت انجام داد.

۴- هیالورونیک‌اسید برای چشم

سرم‌ها و کرم‌های حاوی AH می‌توانند به رفع تیرگی دور چشم، چین‌وچروک، پف و خطوط پنجه کلاغی اطراف آن کمک کنند. همچنین، برخی متخصصان چشم‌پزشک قطره حاوی Hyaluronic Acid را برای افراد درگیر خشکی چشم شدید تجویز می‌کنند. 

۵- هیالورونیک اسید برای تسکین دردهای مفصلی

این ماده به طور طبیعی در مفاصل بدن، به‌ویژه زانوها وجود دارد و مانع از ساییدگی استخوان‌ها روی یکدیگر می‌شود. پزشک با تزریق هیالورونیک اسید در زانوی فرد مبتلا به آرتروز به کاهش درد و افزایش دامنه حرکت آن‌ها کمک می‌کند. 

بیشتر بدانید: درمان قطعی کک ومک در خانه

۶- هیالورونیک‌اسید برای جوش

اسید هیالورونیک به طور مستقیم دارای خواص ضد جوش نیست، اما ترکیبات آن تاثیرات مثبتی بر روی پوست مستعد جوش دارند. ترکیبات AH به دلیل خواص آبرسانی و ترمیم‌کنندگی می‌توانند به بهبود وضعیت پوست‌هایی که به دلیل خشکی یا آسیب‌های دیگر مستعد جوش هستند، کمک کنند. همچنین، اثربخشی بالایی در حفظ سلامت و انعطاف‌پذیری پوست دارند؛ به همین دلیل از ایجاد جاش جوش و التهاب بعد از آن جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بدانید: پاکسازی صورت

فرق هیالورونیک اسید با نیاسینامید چیست؟

اسید هیالورونیک و نیاسینامید، ۲ ماده محبوب در محصولات مراقبت از پوست هستند، اما عملکرد و فواید آن‌ها کاملا متفاوت است. در جدول زیر به مقایسه تفاوت این ۲ ماده می‌پردازیم:

تفاوت‌هااسید هیالورونیکنیاسینامید
نحوه عملکردنوعی مرطوب‌کننده قوی است.نوعی تنظیم‌کننده چربی و ضد التهاب است.
کاربردبیشتر برای رفع خشکی و افزایش رطوبت پوست موثر است و به نرم‌تر شدن پوست کمک می‌کند.بیشتر برای پوست‌های دارای جوش، قرمزی، لک و چربی بیش از حد مناسب است.
نتایجتاثیرات فوری دارد.تاثیرات بلندمدت دارد.
جدول تفاوت اسید هیالورونیک و نیاسینامید

روش مصرف هیالورونیک اسید

نحوه استفاده از این ماده به کاربرد و هدف شما از مصرف آن بستگی دارد. رایج‌ترین شکل مصرف ترکیبات AH به صورت کرم‌های مرطوب‌کننده، لوسیون‌ها و سرم‌های نرم‌کننده است. این محصولات را باید به شکل استعمال خارجی روی پوست استفاده کنید. در واقع، بهتر است استفاده از آن‌ها را در روتین پوستی خود بگنجانید. 

برای اطلاع از دوز مصرفی و بهترین فرم هیالورونیک اسید باید حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. همچنین، برخی پمادهای حاوی AH برای ترمیم زخم‌ها استفاده می‌شوند که روش مصرف آن‌ها هم باید زیر نظر پزشک انجام شود. 

فرم تزریقی این ماده به صورت زیر جلدی و در قالب فیلرهای پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر روش‌های مصرف آن می‌توان به فرم خوراکی، ژل‌های دهانی (برای تسکین درد لثه و دهان) و قطره چشمی (برای درمان خشکی چشم) اشاره کرد.

بیشتر بدانید: روتین پوست خشک

نحوه استفاده از سرم هیالورونیک اسید

معمولا پزشک متخصص پوست توصیه می‌کند، سرم‌های حاوی AH را ۲ بار در روز (صبح و شب) استفاده کنید. ابتدا صورت‌تان را با شوینده ملایم، خوب بشویید و با تونر تمیز کنید. سپس می‌توانید چند قطره از سرم حاوی اسید هیالورونیک را روی پوست تمیز بریزید و به شکل دایره‌ای ماساژ دهید. زمانی که سرم به صورت کامل جذب پوست‌تان شد، از کرم مرطوب‌کننده مخصوص پوست خود استفاده کنید.

هیالورونیک اسید در چه غذاهایی است؟

 اینفوگرافیک مواد غذایی حاوی هیالورونیک اسید
این ماده به طور طبیعی در بدن وجود دارد، اما برخی مواد غذایی می‌توانند به افزایش تولید آن در بدن کمک کنند.

مواد غذایی حاوی این ماده عبارت‌اند از:

  • آب استخوان
  • مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت، انگور، گوجه فرنگی و موز
  • سیب‌زمینی شیرین و هویج
  • آووکادو، آجیل، میوه و مغزیجات
  • سویا و محصولاتی مانند توفو یا شیر سویا
  • سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم و برگ چغندر

معرفی بهترین برندهای هیالورونیک‌اسید

محصولات حاوی AH در بازار تنوع زیادی دارند. در ادامه با بهترین برندهای ایرانی و خارجی Hyaluronic Acid آشنا می‌شوید:

بهترین هیالورونیک اسید خارجی

در بین محصولات خارجی، هیالورونیک اسید اوردینری یک سرم آبرسان بسیار پرفروش است که به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا محبوبیت فراوانی دارد. دیگر محصولات خارجی پرفروش عبارت‌اند از:

  • بالانس
  • لانکوم
  • اوسرین
  • بیوآکوا
  • بادی شاپ
  • آدرا
  • نئودرم

بیشتر بدانید: لیفت بینی

بهترین هیالورونیک اسید ایرانی

در حال حاضر، کرم‌ها و سرم‌های ایرانی حاوی AH از کیفیت خوبی برخوردار هستند. در ادامه با پرفروش‌ترین برندهای ایرانی آشنا می‌شوید:

  • هیدروسنس
  • ویتالیر
  • آردن
  • فیداتو
  • هیدرا برایت

بیشتر بدانید: گلیکولیک اسید

هیالورونیک اسید برای چه کسانی مناسب نیست؟

این ماده به طور طبیعی در بدن وجود دارد و معمولا استفاده از آن برای همه افراد مناسب است. با این حال، افرادی که سابقه واکنش آلرژیک مانند شوک آنافیلاکسی دارند باید قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنند. همچنین، در حال حاضر مطالعه علمی در مورد تاثیر هیالورونیک اسید در بارداری و شیردهی وجود ندارد. از همین‌رو پزشکان توصیه می‌کنند از استفاده فرم‌های خوراکی و تزریقی این ماده در دوران بارداری و شیردهی بدون مشورت با پزشک متخصص زنان بپرهیزید.

بیشتر بدانید: لیفت صورت

راهنمای مراجعه به پزشک

هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی در بدن است که با حفظ رطوبت در بافت همبند، پوست، چشم و مفاصل به نرمی، لطافت و درمان برخی مشکلات مرتبط با آن‌ها کمک می‌کند. این ماده ممکن است با افزایش سن کمتر در بدن تولید شود که نتیجه آن بروز مشکلاتی پوستی مانند چین‌وچروک و ایجاد ساییدگی بین استخوان‌ها است. استفاده از محصولات حاوی AH مانند کر‌‌م‌ها، لوسین‌ها، سرم‌ها یا فر‌م‌های خوراکی و تزریقی آن می‌توانند به جبران کمبود این ماده در بدن کمک کنند.

اگر می‌خواهید بدانید کدام نوع از محصولات حاوی Hyaluronic Acid برای شما مناسب هستند، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر پوست آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر پوست از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا هیالورونیک اسید باعث جوش میشود؟

محصولات حاوی این ترکیب نه تنها باعث جوش نمی‌شوند، بلکه به درمان آن کمک می‌کنند. با این حال، اگر کرم‌های حاوی این ماده را با سایر کرم‌های چرب استفاده کنید، ممکن است باعث بسته شدن منافذ و ایجاد جوش شوند.

هیالورونیک اسید از کجا بخرم؟

شما می‌توانید محصولات حاوی این ماده را از داروخانه‌ها، سایت‌های فروشگاهی معتبر، فروشگاه‌های تخصصی لوازم آرایشی و بهداشتی، کلینیک‌های زیبایی و مراکز درمانی خریداری کنید.

استفاده از هیالورونیک اسید در شیردهی مجاز است؟

این ماده به طور طبیعی در بدن وجود دارد، اما در حال حاضر درباره اثرات فرم تزریقی یا خوراکی آن در دوران شیردهی اطلاعات کافی در دست نیست. بنابراین بهتر است از محصولات حاوی AH بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید.

منابع: healthline | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 21

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها