کدام پماد تبخال خوب است؟ معرفی بهترین پماد برای انواع تبخال

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تبخال یکی از مشکلات شایع و ناخوشایند پوستی است که معمولا به صورت زخم‌های کوچک و دردناک در لب‌ها، اطراف دهان و اندام تناسلی ظاهر می‌شود. این عارضه ممکن است در برخی مواقع خودبه‌خود برطرف شود، اما معمولا کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با وجود اینکه تبخال‌ها به صورت مکرر عود می‌کنند و دوره بهبود طولانی دارند، انتخاب پماد تبخال مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

در حال حاضر، پمادهای مختلفی در بازار موجود هستند که هر یک به دلیل داشتن ترکیبات خاص برای تبخال در نواحی مختلف بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از مجله درمانکده بررسی می‌کنیم کدام پماد برای تبخال خوبه و چند عکس پماد تبخال را با شما به اشتراک می‌گذاریم، همراه ما باشید.

انواع تبخال‌ و راه‌های انتقال آ‌ن‌ها

تصویر تبخال روی لب‌ ها
تبخال دهانی یکی از انواع تبخال‌ها است که پزشک معمولا برای کاهش علائم دردناک آن، کرم‌های موضعی تجویز می‌کند.

تبخال‌ها، زخم‌هایی قرمز همراه با التهاب هستند که در دسته شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و ویروسی جای می‌گیرند . این زخم‌ها بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به وجود می‌آیند و ممکن است خودبه‌خود برطرف شوند، اما گاهی شدت پیدا می‌کنند و به دلیل اینکه شدیدا مسری هستند، باعث انتقال ویروس می‌شوند. 

به طور کلی تبخال‌ها به ۲ دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • تبخال دهانی: این نوع تبخال‌ها شامل زخم‌هایی هستند که اغلب دور دهان، روی لب و اطراف بینی دیده می‌شوند. فردی که به تبخال دهانی مبتلا شده است، در صورت بوسیدن دیگران باعث انتقال این ویروس می‌شود. از دیگر راه‌های انتقال آن می‌توان به نوشیدن و خوردن غذا در ظرف مشترک، استفاده از وسایل آرایش مشترک مانند رژ لب، مسواک، حوله یا سایر لوازم شخصی اشاره کرد.
  • تبخال تناسلی: تبخال‌های تناسلی همان‌طور که از نام‌شان پیداست، به شکل زخم و تاول دردناک روی ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند. اصلی‌ترین راه انتقال این نوع تبخال، رابطه جنسی محافظت‌نشده است. اگر رابطه جنسی دهانی داشته باشید، ممکن است تبخال تناسلی به دهان منتقل شود.

در حال حاضر، پمادهای مختلفی برای درمان تبخال وجود دارند که پزشک بر اساس نوع و شدت بیماری یکی از آن‌ها را برای شما انتخاب می‌کند. تبخال‌های دهانی به شدت ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تبخال‌های تناسلی به دلیل قرار گرفتن در ناحیه تناسلی ممکن است بسیار دردناک باشند. از همین‌رو انتخاب بهترین پماد برای تبخال که تا حد زیادی بتواند درد ناشی از آن را کاهش دهد و از ایجاد لک جلوگیری کند، اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد.

کدام پماد تبخال خوب است؟ 

تبخال‌ها به شدت مسری هستند و در صورت مشاهده کوچکترین علائم آن‌ها باید برای درمان از پماد مناسب استفاده کنید. بهترین پماد برای بهبود این عارضه محصولی است که حاوی مواد موثر باشد و بتواند به درمان هر چه سریع‌تر تبخال کمک کند. در ادامه با بهترین پماد برای انواع تبخال آشنا می‌شوید:

بیشتر بخوانید: علائم تبخال

۱- پماد آسیکلوویر

تصویر پماد پنج درصد آسیکلوویر
فرم موضعی آسیکلوویر یکی از پرکاربردترین داروهای ضد ویروسی برای درمان تبخال لب است.

این پماد از رشد ویروس هرپس سیمپلکس جلوگیری می‌کند؛ از همین‌رو اغلب متخصصان آن را بهترین پماد تبخال صورت و لب می‌شناسند. همچنین، این کرم موضعی را می‌توان بهترین پماد تبخال تناسلی معرفی کرد که برای درمان اولیه این عارضه در ناحیه تناسلی تجویز می‌شود. با این حال، یادتان باشد کرم آسیکلوویر برای استعمال روی پوست طراحی شده و نباید آن را تحت هیچ شرایطی درون دهان، چشم، بینی و واژن استفاده کنید.

معمولا پزشک توصیه می‌کند پماد آسیکلوویر را پنج بار در روز (هر سه تا چهار ساعت) به مدت چهار روز استفاده کنید. قبل از استفاده حتما دست‌هایتان را بشویید و دستکش بپوشید. داروی موضعی را به طور مستقیم روی ناحیه دارای تبخال بمالید و از تماس مستقیم آن با چشم‌ها بپرهیزید.

بیشتر بدانید: درمان خانگی تبخال لب

۲- پماد پنسیکلوویر

پنسیکلوویر دیگر پمادی است که می‌توان آن را با تجویز پزشک برای بهبود تبخال‌ها استفاده کرد. این داروی موضعی، ضد ویروس است و ضمن بهبود علائم بیماری، روند بهبود آن را تسریع می‌بخشد. برای استفاده از پماد پنسیکلوویر کافیست، ناحیه دارای تبخال را به آرامی بشویید و خشک کنید، سپس لایه نازکی از کرم موضعی را روی آن بمالید. این کار را باید هر ۲ ساعت در طول روز تکرار کنید.

۳- پماد زینوتکس

تصویر پماد زینوتکس
پماد زینوتکس به کاهش درد، سوزش، التهاب و خارش ناشی از تبخال دهان، اطراف لب و بینی کمک می‌کند.

داروی موضعی زینوتکس بهترین پماد تبخال روی لب و بینی است که از عصاره برگ درخت زیتون ساخته می‌شود. این پماد ماده‌ای به نام اولئوروپین دارد که در حال حاضر، تحقیقات اثرات ضد ویروسی آن را بر ویروس تبخال ثابت کرده‌اند. اگر این پماد را در مراحل اولیه بروز تبخال مورد استفاده قرار دهید، اثرات درمانی آن بیشتر احساس می‌شود.

۴-  پماد دوکوزانول

اگر به دنبال کرم موضعی هستید که از گسترش تبخال جلوگیری کند و باعث بهبود زخم‌های ناشی از آن شود، می‌توانید پماد دوکوزانول را خریداری کنید. این محصول به دلیل داشتن مکانیزم منحصربه‌فرد، مانع از ورود ویروس تبخال به سلول‌های پوستی می‌شود و از تکثیر آن جلوگیری می‌کند. در واقع می‌توان گفت، دوکوزانول به طور خاص برای مقابله با تبخال لب و بینی تولید می‌شود؛ از همین‌رو می‌توان آن را به عنوان بهترین پماد تبخال لب و بینی معرفی کرد. 

بیشتر بخوانید: درمان تبخال چشمی

۵- پماد هرپسیم

تصویر کرم هرپسیم
کرم موضعی هرپسیم به تسکین سریع علائم تبخال روی صورت کمک می‌کند.

هرپسیم به عنوان بهترین پماد تبخال صورت شناخته می‌شود؛ زیرا این کرم موضعی با خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد انگلی و آنتی‌اکسیدانی به تسکین علائم تبخال روی لب و بینی کمک می‌کند. شما می‌توانید این پماد را بدون نسخه بخرید و آن را تا روزی پنج بار به مدت یک هفته مورد استفاده قرار دهید. با این حال، بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید. لازم به ذکر است، استفاده از این کرم موضعی برای چشم و نواحی اطراف آن توصیه نمی‌شود.

۶- پماد کلین هرپس

کلین هرپس نوعی پماد تبخال گیاهی است که از عصاره خشک برگ بادرنجبویه ساخته می‌شود. این کرم موضعی با جلوگیری از ورود ویروس تبخال به سلول‌های پوست، اثربخشی زیادی در درمان انواع تبخال دهانی و تناسلی دارد. در واقع، ترکیبات منحصربه‌فرد عصاره گیاه بادرنجبویه از ناحیه سالم اطراف تبخال در صورت یا دستگاه تناسلی محافظت می‌کنند و مانع از گسترش ویروس می‌شوند.

۷- پماد هرپاز

یکی دیگر از کرم‌های موضعی که نقش موثری در بهبود تبخال لب دارد، پماد هرپاز است. این کرم با خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی‌کنندگی می‌تواند علائم ناشی از تبخال روی لب و بینی را تسکین ببخشد. کرم موضعی هرپاز از روغن درخت چای و سایر ترکیبات موثر ساخته شده است؛ از همین‌رو نقش موثری در درمان یا پیشگیری از تبخال صورت دارد.

بیشتر بخوانید: علائم تبخال تناسلی در زنان

اینفوگرافیک بهترین پماد برای تبخال
پمادهای مناسب برای تبخال‌ها به کاهش علائم، بهبود زخم‌ها و جلوگیری از عود مجدد این عارضه کمک می‌کنند.

پماد تبخال برای بارداری ضرر دارد؟

در حال حاضر، استفاده از پماد تبخال در بارداری مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست. پمادهایی که به درمان و تسکین علائم ناشی از این عارضه کمک می‌کنند، اغلب دارای ترکیباتی هستند که ممکن است در دوران بارداری تاثیرات منفی بر جنین بگذارد. از همین‌رو توصیه می‌شود، با مشاهده علائم اولیه تبخال در دوران بارداری حتما به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. پزشک با در نظر گرفتن سلامت مادر و جنین، بهترین پماد تبخال تناسلی یا دهانی را متناسب با مرحله بارداری تجویز می‌کند.

پماد تبخال برای جوش مناسب است؟

پمادهای تسکین‌دهنده تبخال معمولا حاوی ترکیبات ضد ویروس هستند و به درمان تبخال‌هایی که بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد شده‌اند، کمک می‌کنند. در حالی که جوش‌ها بر اثر باکتری، تغییرات هورمونی، چربی زیاد پوست یا مسدود شدن منافذ پوستی ایجاد می‌شوند. به همین دلیل پماد تبخال در درمان جوش موثر نیست و حتی در برخی موارد ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شود. شما می‌توانید برای درمان جوش از محصولات مختلفی که به طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند، مانند بنزوئیل پروکساید، سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسیدها و رتینوئیدها استفاده کنید.

بیشتر بدانید: درمان خانگی تبخال داخل دهان

از کدام پماد تبخال برای کودکان می‌توان استفاده کرد؟

تبخال در کودکان به شکل زخم‌های دردناک در اطراف دهان و لب‌ها بروز پیدا می‌کند که دلیل آن ویروسی به نام هرپس سیمپلکس است. درمان این تبخال‌ها در کودکان باید با دقت بسیار زیادی انجام شود؛ زیرا کودکان پوست و سیستم ایمنی حساس‌تری دارند. معمولا پزشک ابتدا راه‌کارهای خانگی درمان تبخال دهانی را برای کودکان امتحان می‌کند و در صورتی که علائم این عارضه بسیار دردناک باشند از پماد تبخال مانند آسیکلوویر برای کاهش آن‌ها کمک می‌گیرد.

نگاهی کوتاه به بهترین پماد برای تبخال

تبخال یکی از مشکلات پوستی نسبتا شایع در بین زنان و مردان است که بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند در اطراف دهان، روی لب‌ها، بینی و ناحیه تناسلی ظاهر شود. در حال حاضر، پمادهای ضد ویروسی مختلفی در بازار موجود هستند که به کاهش علائم، تسریع بهبود زخم‌ها و جلوگیری از عود مجدد تبخال کمک می‌کنند. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده بهترین پمادها برای درمان تبخال را معرفی کردیم و چند عکس پماد تبخال را با شما به اشتراک گذاشتیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر درباره نحوه استفاده دقیق از این پمادها به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو این مجموعه مشورت کنید. 

همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

پماد تبخال لب چیست؟

این کرم، نوعی داروی موضعی برای درمان تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس در ناحیه لب‌ها است که به کاهش علائم و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند.

بهترین پماد تبخال بینی کدام است؟

کرم‌های موضعی آسیکلوویر، زینوتکس، هرپسیم و هرپاز برای درمان تبخال‌های روی لب و بینی مفید هستند.

بهترین پماد تبخال تناسلی کدام است؟

کرم موضعی آسیکلوویر و پنسیکلوویر.

منابع: verywellhealth| mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها