دمنوش برای درمان سرماخوردگی: بهترین و ارزان‌ترین دمنوش برای بهبودی سریع

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که مصرف دمنوش برای درمان سرماخوردگی می‌تواند بسیار مفید باشد. وقتی در حال مبارزه با بیماری هستید، ضروری است که مایعات بدون کافئین مصرف کنید تا بدن شما هیدراته باقی بماند. مصرف یک فنجان دمنوش می‌تواند گلودرد و بدن‌درد را تسکین دهد و احتقان و تنگی نفس را از بین ببرد. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده به معرفی انواع دمنوش برای تسکین علائم سرماخوردگی می‌پردازیم.

معرفی بهترین دمنوش برای سرماخوردگی

دمنوش‌ها حاوی خواصی هستند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و میکروب‌های مضر را از بین می‌برند. برخی از این دمنوش‌های شگفت‌انگیز عبارت‌اند:

تصویر یک فنجان دمنوش
نوشیدن دمنوش‌ در زمان سرماخوردگی به تامین مایعات بدن و دفع سریع‌تر سموم کمک می‌کند.

۱. دمنوش برای سرماخوردگی و گلودرد

نوشیدن چای لیمو یا فشردن لیمو در سایر دمنوش‌ها می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند. لیمو از خانواده مرکبات بوده و سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یکی از مواد ضروری برای مقابله با ویروس‌ها و سرماخوردگی شناخته می‌شود.

دمنوش زنجبیل فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ زیرا دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان بوده و به کاهش علائم آنفولانزا کمک می‌کند. همچنین، زنجبیل حاوی ترکیباتی است که به کاهش سرفه و شل شدن عضلات راه هوایی در گلو کمک می‌کند.

دمنوش نعناع فلفلی یکی از بهترین دمنوش‌ها برای تسکین گلودرد و سرفه است. برگ نعناع فلفلی حاوی منتول (Menthol) است که خواص ضد میکروبی، آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد. این دمنوش همچنین می‌تواند به پاک شدن سینوس‌های مسدود‌شده کمک کند.

بیشتر بدانید: پودر روتارین چیست؟ بررسی تداخل‌های دارویی این پودر

۲. دمنوش برای سرماخوردگی و عفونت

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که عصاره سنجد می‌تواند به بهبود سریع‌تر عفونت‌های ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند. سایر مطالعات نیز نشان داده‌اند که دمنوش سنجد دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی بوده و در کاهش طول مدت آنفولانزا موثر است.

بیشتر بدانید: آشواگاندا چیست؟

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که اکیناسه فعالیت دستگاه ایمنی را برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی و ویروس‌ها تحریک می‌کند. اکیناسه (Echinacea) یا سرخارگل، گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و یک مطالعه در سال ۲۰۰۰ نشان داد که نوشیدن دمنوش اکیناسه می‌تواند مدت زمان بیماری‌های تنفسی فوقانی و آنفولانزا را کاهش دهد.

دمنوش ریشه شیرین بیان به دلیل خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی می‌تواند به کاهش عفونت و سایر علائم آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند. البته در نظر داشته باشید که مصرف مقدار زیاد ریشه شیرین بیان ممکن است باعث افزایش فشار خون یا افت سطح پتاسیم شود.

۳. دمنوش برای سرماخوردگی و بدن درد

علت سرماخوردگی مکرر می‌تواند سیستم ایمنی ضعیف باشد. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان و پلی فنول بوده و سلامت کلی بدن را تقویت می‌کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که به کاهش التهاب و درد عضلانی بدن نیز کمک کند.

اینفوگرافیک کدام دمنوش‌ها برای تسکین علائم سرماخوردگی مفید هستند؟ (دمنوش برای درمان سرماخوردگی)
دمنوش‌ها می‌توانند به باز کردن مجاری تنفسی و کاهش علائم احتقان بینی کمک کنند.

۴. دمنوش برای سرماخوردگی و سردرد

 گیاه بابونه دارای فلاونوئید‌هایی است که خاصیت آرام‌بخشی دارند و می‌توانند سردرد را کاهش دهند. علاوه بر این، نوشیدن دمنوش بابونه می‌تواند به کاهش التهابات سرماخوردگی کمک کند. دمنوش اسطوخودوس به‌دلیل داشتن خواص آرام‌بخشی یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌های جهان است و می‌تواند به کاهش سردرد در زمان سرماخوردگی نیز کمک کند.

۵. دمنوش برای پیشگیری از سرماخوردگی

هیبیسکوس (Hibiscus) یا گل ختمی سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و آهن است. مصرف این دمنوش در ماه‌های سرد سال می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به  سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. علاوه بر این، دمنوش آقطی سیاه (Elderberry) سرشار از ویتامین‌های A، B و C بوده و تحقیقات نشان داده‌اند که این دمنوش برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است.

۶. دمنوش برای سرماخوردگی در بارداری

تحقیقات نشان داده‌اند که ابتلا به سرماخوردگی در بارداری برای جنین خطرناک نیست. با این حال، تب شدید می‌تواند باعث نقص‌های مادرزادی شود، به‌ویژه که مادران باردار نمی‌توانند به‌راحتی از داروهای رایج تب‌بر استفاده کنند. بنابراین متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مادران باردار در زمان سرماخوردگی از دمنوش‌های گیاهی مانند چای سبز و زنجبیل استفاده کنند.

در نظر داشته باشید که مصرف زیاد دمنوش در زمان بارداری می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم، برای اطلاع از میزان مناسب مصرف دمنوش به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. همچنین، در زمان بارداری از مصرف دمنوش‌های زیر خودداری کنید:

  • یونجه
  • بومادران
  • رزماری
  • مریم گلی
  • ریشه شیرین‌بیان
  • گل ختمی
  • خاراگوش (ماگورت)
  • برگ گزنه 
اینفوگرافیک دمنوش‌های مضر برای زنان باردار
استفاده از دمنوش‌های مضر در دوران بارداری می‌تواند باعث تحریک رحم، سقط جنین، زایمان زودرس یا مشکلات دیگر شود.

نوشیدن دمنوش برای سرماخوردگی در شیردهی منعی ندارد. شما می‌توانید برای بهبود علائم آنفولانزا و سرماخوردگی در دوران شیردهی از دمنوش‌هایی مانند آویشن، چای سبز، سرخارگل و بابونه استفاده کنید.

بیشتر بدانید: خواص آویشن برای عفونت

۷. دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی کودکان

برای کاهش علائم سرماخوردگی نوزاد و کودکان توصیه می‌کنیم از دمنوش‌های زیر استفاده کنید:

دمنوشخاصیت دمنوش
دمنوش بابونهآرام‌بخش، تسکین‌دهنده درد گلو، کاهش التهاب، متوقف کردن آب‌ریزش بینی
دمنوش زنجبیلتسکین گلودرد، کاهش حالت تهوع، کاهش گرفتگی بینی
دمنوش نعناع فلفلیباز شدن مجاری تنفسی، تقویت سیستم ایمنی
دمنوش عسل و آب‌لیموتقویت سیستم ایمنی، کاهش سرفه، تسکین گلودرد
دمنوش آویشندرمان مشکلات تنفسی از جمله آب‌ریزش بینی و سرفه
دمنوش گل زیرفونکاهش تب، تسکین گلودرد، رفع گرفتگی بینی
دمنوش گل آقطی سیاهکاهش التهاب مجاری بینی

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی انواع دمنوش برای درمان سرماخوردگی و بررسی خواص آن‌ها پرداختیم. نوشیدن دمنوش‌ها در زمان بیماری می‌تواند به کاهش علائم و دهیدراته ماندن بدن کمک کند. با این حال، توصیه می‌کنیم قبل از اضافه کردن انواع دمنوش به رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. این متخصصان با بررسی وضعیت سلامت شما می‌توانند بهترین دمنوش‌ها را به شما پیشنهاد دهند.

پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص تغذیه از متخصص تغذیه مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی بزرگسالان چیست؟

چای سبز، دمنوش زنجبیل، دمنوش بابونه و نعناع فلفلی از بهترین دمنوش‌ها برای تسکین علائم سرماخوردگی هستند.

کدام دمنوش برای سرماخوردگی خوب است؟

دمنوش‌های آویشن، زنجبیل، اسطوخودوس، بابونه، چای سبز و سرخارگل برای سرماخوردگی مفید هستند.

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی کودکان چیست؟

دمنوش آویشن، دمنوش گل آقطی سیاه، دمنوش گل بابونه و دمنوش گل زیرفون می‌توانند به درمان علائم سرماخوردگی در نوزادان و کودکان کمک کنند.

منبع:

healthline | pharmeasy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 52

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
مرضیه برزگر
مرضیه برزگر
19 روز قبل

مرضئهبرزگر

شهر
شیراز