۱۰ روش خانگی و کم هزینه برای خارج کردن آب از گوش

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

جمع شدن آب در مجرای گوش موجب می‌شود تا شنوایی شما دچار مشکل شود و در معرض بروز التهاب و عفونت گوش قرار بگیرید. خارج کردن آب از گوش بسیار راحت است و در اکثر موارد پس از مدتی آب خود به خود از گوش تخلیه می‌شود، اما در برخی مواقع خاص نیز ممکن است این مشکل پس از چند روز برطرف نشود و سبب بروز عفونت و کاهش شنوایی شود. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده می‌توانید با بهترین روش‌های خارج كردن اب از گوش بعد از استخر و شنا آشنا شوید.

علائم آب در گوش

گیر کردن آب در گوش موجب بروز علائمی آزاردهنده می‌شود. در ادامه این بخش به مهم‌ترین علائم ماندن آب در گوش اشاره شده است.

تصویر فردی که آب در گوش او جمع شده است.
گیر کردن آب در گوش موجب احساس سنگینی در گوش و کاهش شنوایی می‌شود.
  • احساس گرفتگی و سنگینی در گوش
  • کاهش شنوایی
  • احساس خارش در گوش
  • وزوز گوش
  • درد جزئی در گوش

بیشتر بدانید: گرفتگی گوش بعد از استخر

درمان خانگی آب رفتن داخل گوش

به طور کلی روش خارج كردن آب از گوش بسیار راحت است و هر چقدر سریع‌تر اقدام به خروج آب از مجرای گوش کنید، مراحل انجام آن ساده‌تر خواهد بود. در ادامه این بخش به موثرترین روش‌های خارج کردن آب از گوش اشاره شده است.

اینفوگرافی درمان خانگی خارج کردن آب از گوش
برای خروج آب از گوش می‌توانید از روش‌هایی مثل تکان دادن لاله گوش، فشار کف دست و روغن زیتون استفاده کنید.

۱- تکان دادن لاله گوش

برای خارج کردن آب از گوش بهتر است قبل از هر کاری لاله گوش‌تان را با دست بکشید و کمی تکان دهید. سپس سرتان را به سمت شانه خود خم کنید تا آب از گوش شما خارج شود. در این روش باید کشیدن لاله گوش به جهات مختلف را برای چند دقیقه ادامه دهید تا مسیر خروج آب باز شود.

بیشتر بدانید: درد پشت گوش

۲- دراز کشیدن به پهلو

یکی از ساده‌ترین روش‌های خارج کردن آب از گوش این است که به پهلو دراز بکشید و به نیروی جاذبه اعتماد کنید. در این روش آب به آرامی از مجرای گوش تخلیه و به سمت بیرون هدایت می‌شود.

۳- فشار با کف دست

برای ایجاد مکش و خروج راحت‌تر آب از گوش می‌توانید سرتان را کمی خم کنید و سپس کف دست‌تان را روی سوراخ گوش قرار دهید. کمی کف دست‌تان را فشار دهید و سپس به آرامی آن را به سمت جلو و عقب فشار دهید. این کار موجب ایجاد مکش در گوش می‌شود و به خروج آب از گوش کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بدانید: جرم گوش

۴- کمک گرفتن از گرمای سشوار

شاید دمیدن هوا به داخل گوش عجیب به نظر برسد، اما گرمای سشوار به تخلیه سریع‌تر آب از گوش کمک می‌کند. در این روش باید سشوار را روی کم‌ترین قدرت قرار دهید و با کمی فاصله از گوش نگه دارید. سپس آن را به سمت عقب و جلو حرکت دهید و لاله گوشتان را به آرامی بکشید تا هوای گرم سشوار وارد مجرای گوش شود.

۵- استفاده از ترکیب سرکه و الکل

اگر با خودتان فکر می‌کنید که اب داخل گوش را چگونه خشک کنیم، بهتر است از ترکیب سرکه و الکل استفاده کنید. ماساژ گوش با الکل، موجب تبخیر آب از گوش می‌شود. به علاوه سرکه به نرم شدن جرم‌های گوش کمک می‌کند و مسیر خروج آب را باز می‌کند. به خاطر داشته باشید که این روش به هیچ عنوان برای افراد مبتلا به عفونت گوش میانی و افرادی که به مشکلات مربوط به پرده گوش مبتلا هستند مناسب نیست.

در این روش باید الکل و سرکه سفید را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید. سپس ۳ تا ۴ قطره از این محلول را با یک قطره چکان استریل داخل گوش بریزید. در ادامه قسمت بیرونی گوش را ماساژ دهید و بعد از ۳۰ ثانیه سر خود را به سمت شانه خم کنید تا آب از گوش خارج شود.

بیشتر بدانید: علت خارش گوش

۶- استفاده از روغن زیتون

برای درمان اب رفتن در گوش در طب سنتی از روغن زیتون استفاده می‌شود. این روغن به خارج کردن آب از گوش و همچنین جلوگیری از عفونت گوش کمک زیادی می‌کند. در این روش ابتدا باید روغن زیتون را کمی گرم کنید. سپس آن را روی مچ دست خود تست کنید و مطمئن شوید که روغن خیلی داغ نیست. در ادامه سه تا چهار قطره از روغن را داخل گوش بچکانید. حدود ۱۰ دقیقه به شکلی دراز بکشید که گوش آسیب‌دیده رو به بالا باشد. سپس سرتان را به طرف شانه خم کنید و اجازه دهید روغن و آب به طور کامل خارج شوند.

تصویر فردی که در حال ریختن روغن زیتون در گوش است.
ریختن چند قطره روغن زیتون در گوش به خروج آب از گوش کمک زیادی می‌کند.

۷- ریختن آب در گوش

شاید عجیب به نظر برسد، اما اگر کمی آب در گوش‌تان بریزید، آبی که در گوش شما گیر کرده است، سریع‌تر خارج می‌شود. در این روش باید به پهلو دراز بکشید و سپس با یک قطره چکان چند قطره آب داخل گوش آسیب‌دیده بریزید تا با آب پر شود. بعد از ۵ ثانیه سرتان را به سمت شانه خم کنید تا تمام آب به طور کامل تخلیه شود. در این روش باید یک دستمال کاغذی حوله‌ای را لوله کنید و در مجرای گوش قرار دهید تا تمام آب را به خود جذب کند.

بیشتر بدانید: علت صدا دادن گوش راست

۸- خمیازه کشیدن و آدامس جویدن

برای خارج کردن آب از گوش بهتر است خمیازه کشیدن و آدامس جویدن را امتحان کنید. در این روش ماهیچه‌های اطراف شیپور استاش در گوش فعال می‌شوند و آب راحت‌تر به سمت بیرون هدایت می‌شود. شیپور استاش لوله‌ای است که گوش میانی را به حفره بینی و قسمت فوقانی گلو متصل می‌کند.

۹- استفاده از هیدروژن پراکسید ۳ درصد

بهترین قطره برای اب رفتن داخل گوش هیدروژن پراکسید است. این کار به پاکسازی مجرای گوش و باز شدن مجرای گوش برای خروج آب کمک می‌کند. در این روش باید مقداری هیدروژن پراکسید ۳ درصد را با مقدار برابر آب ترکیب کنید. سپس سرتان را خم کنید و ۲ تا سه قطره از این ترکیب را در گوش بچکانید. به آرامی سرتان را به سمت شانه خم کنید تا آب به طور کامل تخلیه شود. به خاطر داشته باشید افرادی که به تازگی جراحی گوش انجام داده‌اند، افراد مبتلا به عفونت گوش یا افرادی که در گوش آن‌ها زخم باز وجود دارد، نباید از این روش استفاده کنند.

بیشتر بدانید: درمان فوری گوش درد بزرگسالان

۱۰- استفاده از کمپرس گرم

برای این که آب راحت‌تر از گوش شما خارج شود، می‌توانید یک حوله کوچک را با آب گرم خیس کنید و آن را خوب بچلانید و روی گوش قرار دهید. حدود 30 ثانیه صبر کنید و بعد آن را بردارید. یک دقیقه بعد دوباره این کار را تکرار کنید تا آب از گوش شما خارج شود.

بیشتر بدانید: علائم پارگی پرده گوش

عوارض آب رفتن در گوش

باقی ماندن آب در گوش بسیار نادر است و در اکثر مواقع پس از مدتی از گوش خارج می‌شود. اما در صورتی که آب برای مدت طولانی در گوش بماند، موجب ایجاد عفونت می‌شود. به علاوه این موضوع خطر بروز بیماری‌های پوستی و اگزما را در گوش افزایش می‌دهد و ممکن است موجب بروز مشکلات جدی در شنوایی، تورم غدد، تب و حتی چرکی شدن گوش شود.

سخن نهایی

اگر پس از حمام کردن یا شنا مقداری آب در گوش شما گیر کرده است، بهتر است در اولین فرصت نسبت به خروج آن اقدام کنید. اگر بعد از چند ساعت آب از گوش شما خارج نشد، بهتر است از طریق سایت درمانکده اقدام کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص گوش و حلق و بینی از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آب رفته تو گوشم چیکار کنم؟

برای خارج کردن آب از گوش می‌توانید از روش‌هایی مثل کشیدن لاله گوش، ریختن چند قطره روغن زیتون گرم در گوش و همچنین باد سشوار با کمترین قدرت و از فاصله دور کمک بگیرید.

علت آب آمدن از گوش چیست؟

اگر احساس می‌کنید از گوش‌تان آب خارج می‌شود یا احساس پری و تجمع مایعات در گوش را تجربه می‌کنید، ممکن است به عفونت گوش مبتلا شده باشید.

منابع: lexiehearing، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها