درمان زگیل تناسلی با 7 روش فوری در منزل + بررسی نکات مهم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زگیل تناسلی زائده کوچکی است که در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد ایجاد می‌شود. این زائده معمولا کمتر از پنج میلی‌متر است، اما گاهی‌اوقات می‌تواند به توده‌های بزرگ تبدیل شود. راه‌های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد که اغلب برای بهره‌مندی از آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله از مجله درمانکده ابتدا نحوه درمان زگیل تناسلی را با روش‌های پزشکی توضیح می‌دهیم. سپس شما را با بهترین درمان زگیل تناسلی خانگی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین درمان زگیل تناسلی زنان و مردان با راه‌کارهای پزشکی

در بیشتر موارد، زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. بیش از ۱۲۰ گونه HPV وجود دارد که معمولا انواع کم‌خطر آن (یعنی HPV 6 و HPV 11) باعث زگیل تناسلی می‌شوند. این سویه‌ها در بروز سرطان دهانه رحم نقش ندارند. ۱۴ نوع HPV سرطان‌زا شامل سویه‌های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶ و ۶۸ می‌شوند. برای اینکه درباره این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید مقاله «زگیل تناسلی چیست» و «اچ پی وی چیست» را بخوانید.

زگیل تناسلی ممکن است طی ۲ سال خودبه‌خود برطرف شود، اما با درمان مناسب روند بهبودی آن تسریع می‌شود. راه‌کارهای پزشکی توصیه‌شده برای درمان زگیل تناسلی مردان و زنان عبارت‌اند از:

  • داروهای موضعی: استفاده از محلول، کرم یا پماد زگیل تناسلی ساده‌ترین روشی است که معمولا برای درمان این عارضه توصیه می‌شود. شما باید این محصولات را چند بار در هفته مستقیما روی زگیل بمالید.
  • کرایوتراپی: پزشک از نیتروژن مایع برای از بین بردن زگیل استفاده می‌کند. گاهی‌اوقات برای کسب نتیجه مطلوب به چند جلسه درمان نیاز است.
  • الکتروکوتر: در این روش که با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، پزشک زگیل را با استفاده از جریان الکتریکی برمی‌دارد.
  • لیزردرمانی: در این روش پرتوهای نور به از بین رفتن زگیل کمک می‌کنند.
  • جراحی: عمل جراحی برای برداشتن زگیل تناسلی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
تصویر واقعی زگیل تناسلی
پزشکان از روش‌های مختلف برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده می‌کنند.

عضی از درمان‌های فوق ممکن است برای چند روز باعث سوزش یا تحریک شوند. در این شرایط مصرف داروهای مسکن بدون نسخه می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر این سوال ذهن‌تان را مشغول کرده که آیا لیزر زگیل تناسلی درد دارد یا خیر، باید گفت هر شخصی ممکن است لیزردرمانی را به شکل متفاوتی تجربه کند. با این حال، حذف زگیل با لیزر معمولا بدون درد است یا درد شدید ایجاد نمی‌کند.

ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا درمان موثر واقع شود. با این حال، درمان‌ها برای تعدادی از بیماران مفید نیستند. بعضی از افراد هم ممکن است بعد از مدتی متوجه برگشت زگیل شوند.

بیشتر بدانید:پاپ اسمیر چیست؟

درمان زگیل تناسلی مردان و زنان با روش‌های خانگی

بعضی از مردم درمان زگیل تناسلی از طریق طب سنتی و روش‌های خانگی را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل، ممکن است به درمان زگیل تناسلی با واجبی، سرکه سیب، سیر و… روی بیاورند. در مورد اثربخشی اکثر این روش‌ها تحقیقات کافی وجود ندارد. به‌علاوه، ممکن است بعضی از آن‌ها برای پوست مضر باشند و به آن آسیب برسانند.

در ادامه به هفت روش خانگی برای درمان این بیماری اشاره می‌کنیم. قبل از امتحان کردن هر کدام از این روش‎ها حتما با پزشک مشورت کنید.

۱. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک اسانس یا روغن ضروری است که می‌تواند قارچ‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد. برای استفاده از این روغن باید یک قطره از آن را با یک تا ۲ قطره روغن حامل (مثل روغن بادام یا روغن نارگیل) رقیق کنید. سپس روغن رقیق‌شده را روی زگیل بمالید.

بعضی از افراد ممکن است به روغن درخت چای حساسیت داشته باشند. بنابراین ابتدا مقدار کمی از روغن رقیق‌شده را روی بازوی خود آزمایش کنید. اگر پوست‌تان بعد از ۲۴ ساعت هیچ واکنشی نشان نداد، مجاز به مصرف روغن درخت چای هستید.

هرگز روغن چای را نبلعید یا داخل واژن نمالید. همچنین اگر این روغن باعث تحریک بیش از حد پوست شما می‌شود، استفاده از آن را متوقف کنید.

اینفوگرافی درباره راه‌کارهای خانگی برای درمان زگیل تناسلی
قبل از امتحان کردن راه‌کارهای خانگی برای حذف زگیل تناسلی حتما با پزشک مشورت کنید.
  • روغن درخت چای
  • سیر
  • فندق جادوگر
  • چای سبز
  • سرکه سیب
  • مکمل فولات و ویتامین B12
  • پیروی از سبک زندگی سالم

۲. درمان زگیل تناسلی با سیر

شواهد بیانگر آن است که عصاره سیر می‎تواند زگیل تناسلی را از بین ببرد. با این حال، تحقیقات زیادی درباره این موضوع انجام نشده است. اگر می‌خواهید این راه‌کار را امتحان کنید، عصاره سیر را بخرید و آن را مستقیما روی زگیل بمالید. روش دیگر این است که گاز استریل را در مخلوطی از سیر و روغن خیس کنید و آن را روی زگیل قرار دهید.

بیشتر بدانید:زگیل دهانی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

۳. فندق جادوگر

فندق جادوگر حاوی یک ماده قابض است که اغلب برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‎‌شود. یکی از ویژگی‎های فندق جادوگر این است که پوست‌های حساس را تحریک نمی‌‎کند.

در بعضی از مطالعات مشاهده شده است که فندق جادوگر برای از بین بردن HPV موثر است. با این حال، این تحقیقات محدود هستند و روی انسان انجام نشده‌اند. بنابراین برای درک بهتر این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

به یاد داشته باشید که نباید از فندق جادوگر روی غشاهای مخاطی از جمله داخل واژن یا مقعد استفاده کنید.

۴. چای سبز

راه‌کار دیگری که برای درمان زگیل تناسلی زنان در خانه پیشنهاد می‎شود، استفاده از چای سبز است. چون تحقیقات نشان داده‎‌اند که چای سبز می‌‎تواند در برابر زگیل تناسلی موثر باشد. بعضی از پمادها که برای درمان این عارضه فرموله شده‎اند حاوی چای سبز هستند. علاوه بر این، می‎توانید عصاره چای سبز را بخرید و به آن یک یا ۲ قطره روغن نارگیل اضافه کنید. سپس این ترکیب را روی زگیل بمالید.

بیشتر بدانید:قرص پرگابالین چیست؟

۵. درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است به روشی مشابه داروهای تجویزی که از مواد اسیدی برای از بین بردن ویروس استفاده می‌کنند، عمل کند. با این حال، تحقیقات اثربخشی آن را روی زگیل تناسلی بررسی نکرده‌اند.

در صورت تمایل، می‌توانید یک پنبه را در سرکه سیب آغشته کنید و روی زگیل بمالید. اما باید بدانید که پوست ناحیه تناسلی حساس است و سرکه سیب ممکن است باعث تحریک آن شود.

سرکه سیب
بعضی از افراد سرکه سیب را برای حذف زگیل تناسلی مفید می‌دانند. اما تحقیقات کافی درباره این موضوع انجام نشده است.

۶. مکمل فولات و ویتامین B12

بین کمبود فولات (ویتامین B9) و ویتامین B12 با افزایش خطر ابتلا به HPV ارتباط وجود دارد. در صورتی که به کمبود این ۲ ویتامین مبتلا باشید، مصرف مکمل به بدن شما در از بین بردن زگیل‌ها کمک می‌کند.

۷. پیروی از سبک زندگی سالم

داشتن زگیل تناسلی به بدن فشار وارد می‌کند. همچنین ممکن است مقابله با سایر بیماری‌ها را برای آن دشوار کند. برای کمک به بهبودی سریع‌تر بدن، سعی کنید از عواملی که به سیستم ایمنی فشار می‌آورند (مانند سیگار کشیدن یا مصرف غذاهای فرآوری‌شده) بپرهیزید. غذاهایی که باید در رژیم خود بگنجانید عبارت‌ا‌ند از:

  • غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان (بلوبری، گیلاس، گوجه‌فرنگی، فلفل‌ دلمه‌ای و کدو حلوایی)
  • سبزیجات برگ‌دار تیره مانند اسفناج
  • غلات کامل
  • بادام
  • حبوبات
  • گوشت لخم یا کم‌چرب

به‌علاوه، لازم است برای کمک به درمان زگیل تناسلی از مصرف غذاهای زیر خودداری کنید:

  • هر گونه غذایی که به آن آلرژی دارید
  • غذاهای تصفیه‌شده مانند نان سفید و پاستا
  • گوشت قرمز
  • غذاهای حاوی چربی ترانس
  • کافئین و سایر محرک‌ها

نکات مهم در مورد زگیل تناسلی

هر چقدر درباره زگیل تناسلی در زنان و مردان اطلاعات بیشتری داشته باشید، سریع‌تر می‌توانید این بیماری را تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید. در ادامه به چند نکته مهم درباره زگیل تناسلی اشاره می‌کنیم:

  • معمولا زگیل تناسلی در اثر رابطه جنسی با فرد آلوده به HPV ایجاد می‌شود. در حال حاضر، درباره علت زگیل تناسلی بدون رابطه تحقیقات زیادی انجام نشده است، اما بعضی از متخصصان معتقدند که این بیماری‌ می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. برای مثال، در موارد نادر امکان انتقال زگیل تناسلی از استخر وجود دارد.
  • در مورد اینکه زگیل دهانی بعد از چند وقت نمایان میشود باید بگوییم که بعضی از افراد در عرض چند هفته پس از ورود HPV به بدن دچار زگیل می‌شوند. با این حال، در بیشتر موارد زگیل بعد از چند ماه یا چند سال ظاهر می‌شود.
  • تشخیص زگیل تناسلی در خانه با استفاده از کیت‌های خانگی امکان‌پذیر است. اما نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد به نتیجه این کیت‌ها اعتماد کرد؛ بنابراین بهتر است برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید.
یک زن جوان در مطب پزشک
پزشک بهترین فردی است که می‌تواند به سوالات شما درباره زگیل تناسلی پاسخ دهد.

کلام پایانی

امروزه راه‌کارهای تخصصی زیادی برای از بین بردن زگیل‌های ناحیه تناسلی وجود دارد. حتی بعضی از روش‌های خانگی هم ممکن است به درمان سریع‌تر این بیماری کمک کنند. با این حال، توصیه می‌شود همیشه برای درمان هر گونه عفونت مقاربتی که ممکن است به زگیل منجر شود، به متخصص زنان، متخصص اورولوژی یا متخصص عفونی مراجعه کنید. چرا که دکتر زنان می‌تواند سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی را به شما پیشنهاد دهد.

اگر زگیل تناسلی دارید یا فکر می‌کنید که به HPV آلوده شده‌اید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین متخصصان مشورت کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین دکتر زنان فراهم شده است.

سوالات متداول

اگر زگیل تناسلی درمان نشود چه میشود؟

در پاسخ به این سوال که اگر زگیل تناسلی را درمان نکنیم چه میشود، باید بگوییم که این عارضه معمولا بی‌خطر است. اما در صورت درمان نشدن ممکن است بزرگ شود یا مشکلاتی مثل خونریزی و خارش ایجاد کند.

آیا امکان درمان صد در صد زگیل تناسلی وجود دارد؟

خیر. حتی بعد از درمان امکان برگشت زگیل وجود دارد. چون HPV می‌تواند در سلول‌های پوست باقی بماند و دوباره باعث زگیل شود.

آیا زگیل تناسلی می‌تواند به طور خودبه‌خود ناپدید شود؟

بله.گاهی‌اوقات زگیل تناسلی طی ۲ سال خودبه‌خود از بین می‌رود. با این حال، درمان مناسب برای تسریع روند بهبودی مهم است.

آیا خمیردندان قاتل زگیل تناسلی است؟

خیر. خمیردندان به درمان زگیل تناسلی کمک نمی‌کند. در حقیقت، خمیردندان بیشتر از اینکه مفید باشد ممکن است برای شما ضرر داشته باشد. چون به پوست به‌خصوص پوست ناحیه تناسلی آسیب می‌رساند و باعث تحریک آن می‌شود.

منابع: healthline, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها