واکسن گارداسیل برای مردان لازم است؟ فواید تزریق این واکسن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی (HPV) از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است که می‌توان به کمک واکسن گارداسیل، ایمنی بدن را در برابر آن افزایش داد. احتمالا درباره اثرات مثبت این واکسن برای جلوگیری زنان از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم شنیده‌اید. واکسن گارداسیل برای مردان هم به اندازه زنان حائز اهمیت است. این واکسن می‌تواند از ویروس HPV در بدن مردان و بروز سرطان‌هایی در گردن، گلو و دهان یا زگیل تناسلی در آلت تناسلی آقایان جلوگیری کند.

اگر کنجکاو شده‌اید بیشتر درباره اثربخشی و فواید واکسن گارداسیل برای مردان بدانید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید.

واکسن گارداسیل برای مردان

تصویر تزریق واکسن به بازوی یک  پسر نوجوان
واکسن گارداسیل از سرطان دهان، گلو و مقعد در آقایان جلوگیری می‌کند.

این واکسن از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در مردان جلوگیری می‌کند. ویروس اچ پی وی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است که از طریق تماس مستقیم پوست فرد سالم با پوست فرد آلوده طی رابطه جنسی منتقل می‌شود. 

این عفونت می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی همچون سرطان دهان، گلو، بیضه و زگیل تناسلی روی آلت تناسلی مردان شود. واکسن گارداسیل برای مردان که در ۲ مرحله تزریق می‌شود، ایمنی بدن آن‌ها را در برابر ویروس پاپیلومای انسانی افزایش می‌دهد. 

متخصصان معتقدند، پسران و مردان ۹ تا ۴۵ سال باید ۲ مرحله از این واکسن را به فاصله ۶ ماه دریافت کنند. اگر چه تزریق این واکسن در دوران کودکی و نوجوانی اثربخشی بهتری دارد، اما مردان بزرگسالان هم می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. بنابراین، اگر یک مرد بالغ هستید و می‌خواهید از خطرات ویروس پاپیلومای انسانی در امان باشید، درباره واکسیناسیون و وضعیت سلامت خود با یک پزشک مشورت کنید تا برنامه‌ریزی درستی برای تزریق واکسن گارداسیل شما انجام شود.

اهمیت واکسن گارداسیل برای مردان

واکسن گارداسیل علاوه بر جلوگیری از ایجاد علائم زگیل تناسلی در زنان، برای مردان از آن جهت حائز اهمیت است که از انتقال انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی جلوگیری می‌کند. در مورد اینکه چه نوع زگیل تناسلی خطرناک است باید به نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ اشاره کنیم که می‌توانند در مردان ضایعات پیش‌ سرطانی ایجاد کنند.

در حال حاضر، اغلب والدین پسران نوجوان از تزریق واکسن گارداسیل برای فرزند خود مردد هستند. در ادامه شما را با اهمیت واکسن گارداسیل برای پسران و مردان آشنا می‌کنیم تا تصمیم درست‌تری بگیرید:

  • بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، تزریق این واکسن از علائم زگیل تناسلی در مردان و سرطان‌های مرتبط با HPV جلوگیری می‌کند.
  • تحقیقات نشان داده‌اند، واکسن گارداسیل برای مردان، به طور ویژه احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در آقایان را کاهش می‌دهد.
  • این واکسن از ابتلای پسران و مردان ۹ تا ۴۵ سال به سرطان‌های مقعد، اوروفارنکس و سایر سرطان‌های سر و گردن جلوگیری می‌کند.
  • واکسن گارداسیل، ایمنی بدن آقایان را در برابر ویروس عامل زگیل تناسلی افزایش می‌دهد.

تزریق واکسن گارداسیل در مردان باعث می‌شود تا آن‌ها کمتر نگران ابتلا به ویروس اچ پی وی باشند.  برخی از آقایان هر نوع برجستگی غیر طبیعی روی آلت تناسلی خود را نوعی زگیل تناسلی می‌دانند؛ در حالی که شما با آگاهی از فرق جوش و زگیل تناسلی می‌توانید تشخیص درست‌تری بدهید. البته تشخیص زگیل تناسلی در خانه دشوار است و باید علائم ظاهری آن حتما توسط پزشک متخصص بررسی شود. همچنین، اگر کنجکاو هستید بدانید آیا زگیل تناسلی مردانه بدون رابطه هم منتقل می‌شود یا خیر، می‌توانید مقاله علت زگیل تناسلی بدون رابطه در مردان را مطالعه کنید.

پسران و مردان چه زمانی باید واکسن گارداسیل دریافت کنند؟

زمانی که آقایان درگیر ویروس HPV شوند، پزشک از پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان استفاده می‌کند یا به سراغ جدیدترین روش درمانی یعنی لیزر برای زگیل تناسلی می‌رود. همچنین، کرایوتراپی بهترین روش درمان زگیل دهانی است. اما برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی باید واکسن گارداسیل تزریق شود. بهترین زمان تزریق گارداسیل برای مردان، قبل از شروع فعالیت جنسی است. بهترین زمان تزریق گارداسیل برای مردان، قبل از شروع فعالیت جنسی است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در این مورد توصیه می‌کند، پسران باید واکسن گارداسیل را از سن ۹ تا ۱۲ سالگی دریافت کنند. بر اساس منابع تحقیقاتی معتبر، اگر پسران بالای ۱۳ سال هنوز واکسن گارداسیل دریافت نکرده‌اند، تزریق آن تا سن ۲۶ سالگی توصیه می‌شود. از طرفی برخی منابع معتبر دیگر، تزریق گارداسیل برای مردان را تا سن ۴۵ سالگی ضروری می‌دانند، اگر در این بازه سنی هستید، برای اطمینان از اثربخشی واکسن گارداسیل با یک پزشک مشورت کنید.

فواید گارداسیل برای مردان 

اینفوگرافیک فواید واکسن گارداسیل برای مردان
تزریق واکسن گارداسیل برای پسران و مردان ۹ تا ۴۵ سال ضروری است.

برخی افراد تصور می‌کنند واکسن گارداسیل که از ابتلای زنان به ویروس HPV و سرطان دهانه رحم مرتبط با پاپیلومای انسانی جلوگیری می‌کند، فقط برای خانم‌ها است. در واقع، این تفکر باعث شده تا بخش زیادی از جمعیت جهان فکر کنند، مردان به دلیل نداشتن اندام زنانه مانند رحم به این واکسن نیازی ندارند. در حالی که، کاربرد واکسن گارداسیل برای مردان بسیار زیاد است و از ابتلای آن‌ها به سویه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی که باعث زگیل تناسلی و سرطان‌های مرتبط با HPV می‌شوند، جلوگیری می‌کند. از طرفی، تزریق این واکسن در آقایان نقش مهمی در جلوگیری از انتقال انواع پر خطر HPV به شریک جنسی آن‌ها دارد.

کاربرد واکسن گارداسیل برای مردان بسیار زیاد است. این واکسن از ابتلای مردان به سویه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی که باعث انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر  و سرطان‌های مرتبط با HPV می‌شوند، جلوگیری می‌کند. از طرفی، تزریق این واکسن در آقایان نقش مهمی در جلوگیری از انتقال انواع پر خطر HPV به شریک جنسی آن‌ها دارد.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا تبخال؟ این سوالی است که از سوی افراد زیادی پرسیده می‌شود و اغلب آن‌ها می‌خواهند بدانند که واکسن گارداسیل از تبخال تناسلی هم پیشگیری می‌کند یا خیر؟ در جواب باید بگوییم مهم‌ترین فایده واکسن گارداسیل برای مردان و زنان، شامل پیشگیری از بروز زگیل تناسلی می‌شود و این واکسن نقشی در پیشگیری از تبخال تناسلی ندارد.

تزریق گارداسیل برای پسران و مردان چگونه است؟

واکسن گارداسیل در بازو تزریق می‌شود و نوجوانان ۹ تا ۱۲ سال به ۲ دوز از این واکسن به فاصله ۶ ماه نیاز دارند. اگر یک مرد بالغ هستید، باید سه دوز از گارداسیل را طی مدت ۶ ماه تزریق کنید. در واقع، بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، تزریق ۲ دوز گارداسیل برای نوجوانان قبل از سن ۱۵ سالگی کافی است، اما اگر یک دوز را بعد از تولد ۱۵ سالگی دریافت کردید یا در بازه سنی ۱۵ تا ۴۵ سالگی تصمیم به دریافت این واکسن گرفتید، باید دوز دوم، یک تا ۲ ماه پس از اولین دوز تجویز شود و بهترین زمان برای نوبت سوم، ۶ ماه پس از نوبت اول است.

چرا تزریق واکسن گارداسیل در دوران نوجوانی توصیه می‌شود؟

افراد زیادی درباره سن تزریق واکسن گارداسیل برای پسران سوال می‌پرسند. بر اساس مستندات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، اگر این واکسن در دوره نوجوانی ( ۹ تا ۱۲ سال) دریافت شود، محافظت بالایی برای سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند. در واقع، می‌توان گفت اگر گارداسیل برای آقایان در دوره نوجوانی (تا قبل از ۱۵ سالگی) تزریق شود، بسیار موثر است، اما این امر بدین معنا نیست که مردان در سنین بزرگسالی از دریافت واکسن گارداسیل منصرف شوند.

عوارض واکسن گارداسیل برای مردان

گارداسیل به طور کلی ایمن است، اما این احتمال وجود دارد که برخی افراد با عوارض سبک و گذرا در محل تزریق واکسن مواجه شوند. شایع‌ترین عوارضی که ممکن است در محل تزریق واکسن به بازو احساس کنید، عبارت‌اند از:

  • قرمزی، تورم و کمی درد
  • احساس خارش یا سوزش در محل تزریق
  • احساس خستگی، تب خفیف یا سردرد
  • درد مفاصل یا درد عضلانی
 اینفوگرافیک عوارض شایع واکسن گارداسیل مردان
در اغلب موارد، عوارض شایع گارداسیل آقایان در محل تزریق پس از چند روز، خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

عوارض واکسن گارداسیل در مردان به ندرت رخ می‌دهد. با این حال، ممکن است مردان با عوارض جدی ناشی از تزریق این واکسن مانند واکنش‌های آلرژیک مواجه شوند. اگر پس از تزریق گارداسیل، علائم مشکوک مانند سرفه شدید، تنگی نفس، تب بالا، بی‌قراری، خونریزی، سردرد شدید داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

واکسن گارداسیل ۹ برای مردان مناسب است؟

گارداسیل ۹ یکی از جدیدترین انواع واکسن اچ پی وی است که برای هر ۲ جنس زن و مرد توصیه می‌شود. این واکسن می‌تواند بدن مردان را همچون زنان از ۹ سویه مختلف HPV مانند ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ حفظ کند. پسران و مردان ۹ تا ۴۵ سال با دریافت گارداسیل ۹ از ابتلا به سویه‌های پر خطر HPV در امان خواهند ماند.

خرید واکسن گارداسیل برای مردان

خرید نوع مناسب گارداسیل برای آقایان، موضوع بسیار مهمی است. مردان باید قبل از اقدام برای خرید، ابتدا به پزشک مراجعه کنند تا راهنمایی‌های لازم درباره نیاز آن‌ها به گارداسیل و دوره زمانی تزریق انجام شود. در حال حاضر، واکسن گارداسیل در ۲ نوع ۲ ظرفیتی و چهار ظرفیتی وجود دارد که ۲ ظرفیتی برای پیشگیری از عفونت‌های اچی پی وی نوع ۱۶ و ۱۸ توصیه می‌شود و چهار ظرفیتی برای جلوگیری از عفونت‌های HPV نوع ۶ و ۱۱ مناسب است. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک و مشخص شدن نوع واکسن، گارداسیل مورد نظر خود را از داروخانه‌های معتبر خریداری کنید.

جمع‌بندی

واکسن گارداسیل برای مردان همچون زنان بسیار حائز اهمیت است و از ابتلای آن‌ها به سویه‌های پر خطر HPV که باعث بروز زگیل تناسلی در آلت تناسلی و سرطان‌های گلو، گردن و بیضه می‌شود، جلوگیری می‌کند. متخصصان معتقدند، پسران و مردان ۹ تا ۴۵ سال باید در اسرع وقت جهت تزریق گارداسیل اقدام کنند تا برای طولانی‌مدت در برابر HPV در امان باشند. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را به طور مفصل با اهمیت، فواید و عوارض واکسن گارداسیل برای مردان آشنا کردیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه تزریق گارداسیل آقایان به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین متخصص اورولوژی در این مورد مشورت کنید. 

همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی، جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین اورولوژی مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا تزریق واکسن گارداسیل برای مردان بالای ۳۰ سال مناسب است؟

در گذشته اعتقاد بر این بود که اگر پسران نوجوان پس از سن ۱۳ سالگی همچنان واکسن گارداسیل را نزده‌اند، تا سن ۲۶ سالگی می‌توانند آن را دریافت کنند، اما در حال حاضر گارداسیل برای مردان بالای ۳۰ سال نیز توصیه می‌شود و آقایان می‌توانند آن را تا سن ۴۵ سالگی تزریق کنند.

آیا واکسن گارداسیل برای مردان بی‌خطر است؟

بله. گارداسیل یک واکسن با ایمنی و اثربخشی بالاست که می‌تواند بدن مردان را در برابر سویه‌های پر خطر اچ پی وی حفظ کند. متخصصان معتقدند احتمال بروز عوارض جانبی جدی پس از تزریق این واکسن برای آقایان بسیار نادر است.

گارداسیل برای مردان چند دوز است؟

واکسن گارداسیل آقایان از ۹ تا ۱۵ سالگی در ۲ دوز تزریق می‌شود، اما بعد از ۱۵ سالگی این واکسن را در سه دوز و به فاصله ۲ ماه و ۶ ماه تزریق می‌کنند.

واکسن گارداسیل برای مردان تا چه سنی تزریق می‌شود؟

بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آقایان می‌توانند تا سن ۴۵ سالگی این واکسن را دریافت کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

منابع: gardasil9 | cdc

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها