برای مخملک چی خوبه بخوریم؟ 8 خوراکی با خاصیت درمانی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مخملک یک بیماری عفونی است که معمولا موجب بروز گلودرد و بثورات پوستی می‌شود و در اکثر مواقع، کودکان ۵ تا ۱۵ ساله را درگیر می‌کند. اما بهترین مواد غذایی مفید برای درمان مخملک چیست و در دوران بیماری باید از چه غذاها و خوراکی‌هایی استفاده کنیم؟ در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که برای مخملک چی خوبه بخوریم.

با مواد غذایی مفید برای درمان مخملک آشنا شوید

مصرف برخی خوراکی‌ها و مواد غذایی می‌تواند علائم مخملک را کاهش دهد و به بهبود این بیماری کمک کند. این بیماری موجب افزایش دمای طبیعی بدن و همچنین درد و التهاب گلو می‌شود، از همین رو مصرف غذاهای خنک و گرم برای کاهش علائم مفید است. اما برای مخملک چی خوبه بخوریم؟ در ادامه می‌توانید با مواد غذایی مفید برای مخملک آشنا شوید.

بیشتر بدانید:مخملک چیست؟ این بیماری واگیر دارد؟ (همراه با عکس واقعی)

اینفوگرافی برای مخملک چی خوبه بخوریم؟
برای درمان مخملک می‌توانید از عسل، دمنوش‌های گیاهی و سوپ استفاده کنید.

 ۱- از عسل کمک بگیرید

عسل یکی از بهترین مواد غذایی برای تسکین گلودرد ناشی از مخملک است. عسل خاصیت ضدالتهابی دارد و برای رفع گلودرد و بهبود علائم این بیماری مفید است. برای تسکین درد گلو می‌توانید مقداری عسل را با آب گرم ترکیب کنید و به کودک بدهید. به خاطر داشته باشید که کودکان زیر ۱۲ ماه نباید از عسل استفاده کنند. 

جالب است بدانید که استفاده از عسل به صورت موضعی روی بثورات پوستی ناشی از مخملک نیز به کاهش درد و ناراحتی کمک زیادی می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید مقداری عسل و نمک صورتی هیمالیا را در آب گرم بریزید و آن را غرغره کنید تا گلودرد شما بهبود پیدا کند.

۲- مقداری بستنی بخورید

مصرف بستنی و غذاهای منجمد می‌تواند به کاهش گلودرد کمک کند و موجب بهبود درد شود. سرما، درد و تورم گلو را کاهش می‌دهد و برای کاهش دمای بدن نیز مفید است. اگر به بستنی دسترسی ندارید، می‌توانید به جای آن از میوه منجمد شده نیز استفاده کنید.

۳- سوپ مرغ را فراموش نکنید

سوپ مرغ پروتئین زیادی دارد و به افزایش انرژی بدن در دوران بیماری کمک می‌کند. برای کاهش درد و ناراحتی گلو می‌توانید از مقداری سوپ مرغ استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که سوپ مرغ را به صورت گرم مصرف کنید؛ استفاده از سوپ داغ می‌تواند گلودرد را افزایش دهد.

بیشتر بدانید:مخملک در کودکان چیست؟ درمان قطعی این بیماری (با عکس واقعی)

تصویر کودک مبتلا به مخملک که در حال خوردن سوپ است.
سوپ یکی از بهترین غذاها برای تسکین گلودرد و افزایش انرژی کودکان در دوران بیماری است.

۴- یک عدد پاستیل یا آبنبات مخصوص گلودرد میل کنید

احتمالا در اکثر داروخانه‌ها پاستیل و آبنبات مخصوص گلودرد را دیده‌اید. برای کاهش علائم مخملک به خصوص برای کودکان، می‌توانید از پاستیل و آبنبات مخصوص استفاده کنید. فراموش نکنید که پاستیل و آبنبات برای کودکان کمتر از ۳ تا ۴ سال مناسب نیست و ممکن است موجب ایجاد خفگی شود.

 ۵- آبمیوه طبیعی بنوشید

آبمیوه طبیعی خواص زیادی برای بدن دارد و می‌تواند به افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود بیماری کمک کند. از طرف دیگر آبمیوه طبیعی بدن را هیدراته می‌کند و به خنک شدن بدن کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که در دوران بیماری تنها از آبمیوه‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید.

بیشتر بدانید:خواص خاکشیر فقط رفع تشنگی در روزهای گرم تابستان نیست!

۶- از عرقیات خنک استفاده کنید

ابتلا به مخملک، موجب گرم شدن بدن و تب می‌شود. برای کاهش حرارت بدن بهتر است در این دوران از عرقیات خنک استفاده کنید. در طب سنتی توصیه می‌شود برای درمان علائم مخملک در کودکان عرقیاتی مثل عرق کاسنی، عرق گشنیز، عرق خرفه، عرق کاهو و عرق ترنجبین را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید و روزانه یک استکان به کودک بدهید.

۷- از آویشن دم کرده یا عرق آویشن استفاده کنید

آویشن فواید زیادی برای درمان گلودرد دارد و یک درمان فوق‌العاده برای کاهش علائم مخملک است. برای تسکین گلودرد ناشی از این بیماری می‌توانید از عرق آویشن استفاده کنید یا مقداری آویشن را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. در ادامه قوری را روی حرارت غیرمستقیم کتری قرار دهید تا آویشن برای ۱۰ دقیقه دم بکشد و آماده شود.

۸- مقداری شربت خاکشیر بنوشید

بهتر است بدانید که خاکشیر برای مخملک خوبه و به خاطر طبع خنک و خواص بی‌نظیری که دارد، به درمان تب و عوارض مخملک کمک می‌کند. مصرف خاکشیر موجب بهبود بثورات پوستی و رفع گلودرد می‌شود و یک درمان راحت و بدون عارضه برای این بیماری است. برای مصرف خاکشیر باید آن را بشویید و با مقداری آب و عسل ترکیب کنید و به کودک یا فرد بیمار بدهید.

بیشتر بدانید:نیش زنبور خطرناک است؟ + چگونه درمان می‌شود؟

تصویر شربت خاکشیر
برای کاهش حرارت  بدن و همچنین بهبود گلودرد ناشی از مخملک می‌توانید از شربت خاکشیر استفاده کنید.

سخن نهایی

مخملک یک بیماری نسبتا رایج است که موجب ایجاد گلودرد و بثورات پوستی می‌شود. این بیماری واگیردار است و ممکن است از طریق قطرات تنفسی، تماس مستقیم و مصرف غذای آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل شود. هر چند مصرف مواد مغذی مفید تا حد زیادی به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند، اما در کنار درمان‌های خانگی، لازم است از یک دکتر عفونی نیز برای بررسی وضعیت بیمار کمک بگیرید. در صورتی که شما یا کودک‌تان به این بیماری مبتلا شده‌اید، می‌توانید به صورت حضوری یا مشاوره آنلاین از یکی متخصص آنلاین عفونی در درمانکده کمک بگیرید و این بیماری را درمان کنید.

سوالات متداول

چه غذایی برای مخملک خوب است؟

در پاسخ به این سوال که برای مخملک چی خوبه بخوریم باید بگوییم که این بیماری موجب گلودرد و التهاب گلو می‌شود، از همین رو افراد مبتلا به این بیماری باید از سوپ یا غذاهای پوره شده مقوی استفاده کنند.

خاکشیر برای مخملک خوبه؟

خاکشیر یکی از مفیدترین گیاهان برای تسکین گلودرد است که به بهبود علائم مخملک نیز کمک می‌کند.

منابع: verywellhealth، mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها