فولیک اسید در پریودی چرا توصیه می‌شود؟ بررسی عوارض این دارو در قاعدگی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مصرف فولیک اسید در پریودی به شما کمک می‌کند تا از بروز کم خونی ناشی از خونریزی‌های شدید عادت ماهانه جلوگیری کنید. در واقع اسید فولیک همان ویتامین B6 است که وجودش برای ساخت گلبول‌های قرمز خون ضروری است. بسیار از زنان باور دارند مصرف این مکمل می‌تواند در قطع خونریزی یا کاهش دردهای پریودی موثر باشد. اما واقعیت این است که قرص اسید فولیک نمی‌تواند تاثیری در این زمینه داشته باشد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم درباره فولیک اسید در دوران قاعدگی بیشتر صحبت کنیم.

چرا مصرف فولیک اسید در پریودی توصیه می‌شود؟

قبل از هر چیز باید بدانید خوردن فولیک اسید در پریودی باعث نمی‌شود تا سیکل عادت ماهانه سبک‌تری داشته باشید. مشکل اینجاست که دوره‌های سنگین و طولانی منجر به از دست دادن خون بیشتری می‌شوند. به همین دلیل در طی این زمان گلبول‌های قرمز بیشتری را از دست خواهید داد. این امر نیز به نوبه خود زمینه را برای کم‌خونی فراهم می‌کند. کم‌خونی یا همان آنمی نیز باعث می‌شود تا با عوارضی مانند احساس خستگی، ریزش مو، سرگیجه و حتی تنگی نفس مواجه شوید.

بیشتر بدانید:فولیک اسید برای کم خونی مفید است؟

قرص اسید فولیک در واقع همان ویتامین B6 است.

دوز مصرف فولیک اسید برای پریودی چقدر است؟

قرص فولیک اسید را می‌توانید در دوز‌های یک و پنج میلی‌گرمی از داروخانه‌ها تهیه کنید. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در میزان مواد موثره است و از نظر کاربردی فرق خاصی با یکدیگر ندارند. پزشکان متخصص اغلب قرص اسید فولیک یک را با هدف جلوگیری از کم‌خونی یا پیشگیری از بروز نقص لوله عصبی در جنین به زنان توصیه می‌کنند.

قرص اسید فولیک پنج نیز معمولا برای افرادی است که از کم‌خونی شدید رنج می‌برند و سطح فولات در بدن آن‌ها به شدت پایین است.

بدن به‌طور کلی روزانه به ۲۰۰ میلی‌گرم اسید فولیک نیاز دارد. این میزان برای زنان در سنین باروری و دوران بارداری به ۴۰۰ میلی‌گرم در روز می‌رسد. اگر قصد دارید از این مکمل در دوران پریودی و پیشگیری از کم‌خونی استفاده کنید، دوز آن را نیم تا یک میلی‌گرم در نظر بگیرید.

چنانچه شرایط خاص پزشکی دارید، بهتر است قبل از مصرف این قرص با پزشک متخصص زنان مشاوره داشته باشید. آن‌ها با توجه به شرایط سلامتی شما دوز مناسب را پیشنهاد می‌کنند. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین پزشکان متخصص درمانکده استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف قرص اسید فولیک نیز همراه با وعده اصلی غذا است. نکته مهم این است که مکمل را به‌طور منظم در زمان تعیین‌شده، استفاده کنید.

بیشتر بدانید:فولیک اسید: فواید، عوارض جانبی و دوز مصرفی توصیه شده آن

قرص فولیک اسید در پریودیرا  در هر ساعتی می‌توان مصرف کرد
قرص اسید فولیک را می‌توانید در هر ساعتی از روز مصرف کنید.

فواید فولیک اسید در پریودی چیست؟

مهم‌ترین مزیت قرص فولیک اسید در پریودی این است که به درمان فقر آهن کمک می‌کند. دیگر فواید این مکمل شامل موارد زیر می‌شود:

تامین انرژی و کاهش خستگی

مکمل اسید فولیک با کمک به تولید گلبول‌های قرمز خون می‌تواند به تامین انرژی زنان در دوران پریودی کمک کند. کاهش سطح گلبول‌های قرمز به معنای کاهش اکسیژن‌رسانی به اندام و بافت‌های مختلف بدن است. به همین دلیل زنانی که خونریزی‌های شدید عادت ماهانه را تجربه می‌کنند اغلب خسته و بیحال به نظر می‌رسند. در صورتی که مدت زمان خونریزی نیز طولانی باشد احتمال زردی پوست و چشم نیز وجود دارد.

بیشتر بدانید:فولیک اسید در چه غذاهایی است؟

تنظیم خلق و خو

اسید فولیک در سنتز انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین نقش دارد. سروتونین ماده‌ای است که خلق و خو در بدن را تنظیم می‌کند. مصرف اسید فولیک کافی در تثبیت نوسانات خلقی و کاهش علائم احساسی مرتبط با PMS و قاعدگی موثر است.

پشتیبانی از سیستم ایمنی

فولیک اسید در تولید و نگهداری گلبول‌های سفید خون نیز نقش دارد. این موضوع تقویت سیستم ایمنی بدن را در پی دارد. هر چقدر دستگاه ایمنی بدن قوی‌تر باشد به همان اندازه بهتر می‌تواند استرس فیزیولوژیکی قاعدگی را مهار کند و آسیب‌پذیری در برابر عفونت‌ها را کاهش دهد.

بیشتر بدانید:آزمایش فولیک اسید (Folate) یا تست B9 چیست؟

عوارض فولیک اسید در پریودی چیست؟

قرص اسید فولیک در حالت کلی عوارض جانبی خاصی ندارد و ایمن است. با این حال خوردن بیش از حد فولیک اسید در پریودی می‌تواند با عوارض جانبی زیر همراه باشد:

  • ناراحتی‌های معده: این مشکلات می‌توانند حالت تهوع، طعم تلخ در دهان و نفخ باشند.
  • مشکلات خواب: این عارضه اغلب زمانی بروز می‌کند که دوز بسیار بالایی از این مکمل را مصرف کرده باشید. در این شرایط احتمالا با علائمی مانند سرگیجه نیز مواجه خواهید شد.
  • واکنش‌های آلرژیک: بروز این عارضه بسیار نادر است با این حال دور از انتظار نیست. واکنش‌های آلرژيک می‌توانند به صورت بثورات پوستی، خارش، قرمزی، تورم یا مشکل در تنفس بروز کنند.

بیشتر بدانید:فولیک اسید در بارداری برای چیست؟

اینفوگرافی در مورد فولیک اسید در پریودی
هدف اصلی از مصرف مکمل فولیک اسید برای پریودی پیشگیری از کم‌خونی است.

فولیک اسید در پریودی در چند خط

قرص فولیک اسید در پریودی با هدف پیشگیری از کم‌خونی برای زنان تجویز می‌شود. شما می‌توانید بدون نسخه پزشک این دارو را از داروخانه‌ها تهیه کنید. دوز رایج و عمومی آن ۲۰۰ میلی‌گرم در روز است. برای تعیین دوز دقیق لازم است با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

بیشتر بدانید:فواید فولیک اسید برای مو چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این قرص با مراجعه به سایت درمانکده می‌توانید نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان خود را نزد پزشک مورد نظر رزرو کنید.

بیشتر بدانید:قرص فیفول چیست؟

سوالات رایج

آیا مصرف فولیک اسید در پریودی باعث قطع خونریزی می‌شود؟

خیر. این قرص نمی‌تواند خونریزی عادت ماهانه را قطع کند، فقط به جبران گلبول‌های قرمز از دست‌رفته کمک می‌‌کند تا کم‌خونی ناشی از فقر آهن ایجاد نشود.

تاثیر فولیک اسید در پریودی چیست؟

اگر سیکل ماهانه طولانی‌مدت و سنگین دارید، مصرف این مکمل در پیشگیری از کم‌خونی به شما کمک می‌کند.

آیا قرص فولیک اسید باعث عقب افتادن پریود می‌شود؟

مصرف این مکمل می‌تواند فاصله بین ۲ سیکل عادت ماهانه را افزایش دهد، اما این افزایش جزئی است. اگر به‌طور مرتب با این مشکل مواجه هستید بهتر است با پزشک مشورت کنید تا علت اصلی آن تشخیص داده شود.

آیا اسید فولیک بر هورمون ها تاثیر می‌گذارد؟

ویتامین B9 یا همان فولیک اسید بیشتر به عنوان یک ماده مغذی معرفی می‌شود. با این حال برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده می‌تواند در موارد زیر تاثیر‌گذار باشد:
– افزایش پروژسترون
– منظم کردن تخمک‌گذاری
– کاهش گرگرفتگی ناشی از یائسگی

آیا مصرف اسید فولیک فقط در پریودی به زنان توصیه می‌شود؟

خیر. مصرف منظم این مکمل در همه مواقع برای زنان ضروری است.

منبع: who |‌ sciencedirect | mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها