فواید فولیک اسید برای مو چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در طول زندگی ممکن است رشد مو فراز و نشیب‌های زیادی داشته باشد. وقتی جوان و سالم هستید، موهای شما به سرعت رشد می‌کنند. اما با افزایش سن، سرعت رشد مو به دلایل مختلف از جمله تغییر هورمون‌ها و تغییر فولیکول‌های مو کمتر می‌شود. با این حال، به غیر از سن، سلامت مو به عوامل دیگری مثل تغذیه هم بستگی دارد. به همین دلیل، بسیاری از مردم از ویتامین‌های مختلف مثل فولیک اسید برای مو استفاده می‌کنند.

فولیک اسید که یکی از ویتامین‌های گروه B است، فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ویتامین نه تنها به حفظ سلامت پوست و اندام‌های داخلی بدن کمک می‌کند؛ بلکه می‌تواند روی رشد مو تاثیر بگذارد. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید تا درباره فولیک اسید و نقش آن در حفظ سلامت مو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فولیک اسید چه تاثیری روی مو دارد؟

فولیک اسید، فولات یا ویتامین B9 یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است. ویتامین B9 که به طور طبیعی در غذاها یافت می‌شود، فولات نام دارد. اما به ویتامینی که به غذاهای غنی‌شده اضافه می‌شود یا در مکمل‌ها وجود دارد، فولیک اسید می‌گویند. علیرغم وجود نام‌های مختلف، فولات و فولیک اسید در بدن به یک شکل عمل می‌کنند.

فولیک اسید مسئول رشد سلول‌ها است. این سلول‌ها شامل سلول‌هایی می‌شوند که در پوست، مو و ناخن وجود دارند. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره مزایای مصرف این ماده مغذی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

بیشتر بدانید:فولیک اسید در پریودی چرا توصیه می‌شود؟

۱. فواید فولیک اسید برای مو چیست؟

مصرف فولیک اسید به اندازه کافی می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی روی موهای شما داشته باشد. به عنوان مثال:

  • با تولید سلول‌های جدید سرعت رشد مو را بهبود می‌بخشد.
  • برای کسانی که از نازک بودن موهایشان شکایت دارند، مناسب است. چون باعث افزایش ضخامت مو می‌شود.
  • درخشندگی مو را افزایش می‌دهد.
  • به ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. تولید گلبول‌های قرمز برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سراسر بدن، به خصوص سلول‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند مانند سلول‌های مو، ضروری است.
اینفوگرافی درباره فواید فولیک اسید برای مو
فولیک اسید از راه‌های مختلف روی سلامت مو تاثیر می‌گذارد.

۲. آیا فولیک اسید برای ریزش مو مفید است؟

علت اصلی ریزش مو را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله وراثت، هورمون‌ها، بیماری‌ها و حتی کمبود مواد مغذی نسبت داد. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود فولیک اسید ممکن است با کم‌خونی، خشکی مو، کم‌پشت شدن مو و شکنندگی ناخن مرتبط باشد. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد مفید بودن مصرف قرص فولیک اسید برای جلوگیری از ریزش مو باید تحقیقات بیشتری انجام شود. اگر متوجه شدید که در طول روز بیش از ۱۵۰ تار مو از دست می‌دهید، در مورد مزایا و معایب مصرف فولیک اسید برای مو با دکتر پوست و مو مشورت کنید.

۳. تاثیر فولیک اسید بر سفیدی مو چیست؟

تاثیر فولیک اسید برای سفیدی مو، موضوع رایج دیگری است که از سوی بسیاری از مردم مطرح می‌شود. یک مطالعه روی ۵۲ بزرگسال مبتلا به سفیدی زودرس مو نشان داد که این افراد از کمبود فولات، بیوتین (ویتامین B7) و ویتامین B12 رنج می‌برند.

به گفته محققان، فولیک اسید سطح گلبول‌های قرمز غنی از اکسیژن را در محدوده طبیعی نگه می‌دارد. اگر فولیک اسید کافی در بدن وجود نداشته باشد، فرآیند تولید این سلول‌ها مختل می‌شود که این موضوع ممکن است به تغییر رنگدانه مو منجر شود.

برای داشتن موهای سالم به چقدر فولیک اسید نیاز داریم؟

اکنون که متوجه شدید فولیک اسید برای مو چه فوایدی دارد، باید در مورد میزان مصرف آن اطلاعات کسب کنید. دوز توصیه‌شده فولیک اسید برای مردان و زنان بالغ ۴۰۰ میکروگرم در روز است. اگر به اندازه کافی از غذاهای حاوی فولات استفاده نکنید، ممکن است به مصرف مکمل نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید:فولیک اسید: فواید، عوارض جانبی و دوز مصرفی توصیه شده آن

کمبود فولات می‌تواند به کم‌خونی منجر شود که این بیماری با علائم زیر همراه است:

  • سردرد
  • تحریک‌پذیری
  • پوست رنگ‌پریده
  • تغییر رنگدانه موجود در مو و ناخن
  • خستگی شدید
  • سوزش دهان
  • نازک شدن مو

فولیک اسید: فواید، عوارض جانبی و دوز مصرفی توصیه شده آناگر کمبود فولات ندارید، نیاز نیست از مکمل فولیک اسید برای مو استفاده کنید. چون مصرف بیش از حد این ویتامین نه تنها باعث رشد سریع موهای شما نمی‌شود؛ بلکه برای سلامتی‌تان مضر است.  

یک زن جوان در حال خوردن فولیک اسید
اگر به کمبود فولات مبتلا هستید، می‌توانید برای حفظ سلامتی موهای خود از مکمل غذایی استفاده کنید.

فولیک اسید هم به صورت مکمل جداگانه یافت می‌شود و هم ممکن است همراه با سایر مواد مغذی در مکمل‌های مولتی‌ویتامین وجود داشته باشد. از دکتر پوست و مو یا متخصص تغذیه بپرسید که کدام محصول برای شما مناسب‌تر است.

بیشتر بدانید:آزمایش فولیک اسید (Folate) یا تست B9 چیست؟

کدام غذاها حاوی فولات هستند و به رشد مو کمک می‌کنند؟

اکثر افراد می‌توانند با پیروی از رژیم غذایی سالم تمام مواد مغذی مورد نیاز خود از جمله فولیک اسید را تامین کنند. اگر می‌خواهید از فولیک اسید برای مو استفاده کنید، مصرف غذاهای زیر را افزایش دهید:

  • لوبیا
  • کلم بروکلی
  • مرکبات
  • سبزیجات برگ سبز
  • گوشت
  • آجیل
  • ماکیان
  • جوانه گندم

بیشتر بدانید:فولیک اسید برای کم خونی مفید است؟

به خاطر داشته باشید که هر چقدر یک غذا بیشتر فرآوری شده باشد، مقدار فولات و سایر مواد مغذی موجود در آن کمتر است. اگر به دنبال افزایش مصرف غذاهای حاوی فولیک اسید هستید، می‌توانید از غذاهای غنی‌شده با این ویتامین استفاده کنید.

 غذاهای غنی از فولات
فولات در بسیاری از غذاها به خصوص غذاهای گیاهی به وفور یافت می‌شود.

کلام پایانی

وقتی از ریزش مو یا کم‌پشت شدن مو صحبت به میان می‌آید، ممکن است پیدا کردن علت بروز این مشکل چالش‌برانگیز و زمان‌بر باشد. چون عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند روی سلامت موها تاثیر بگذارند.

فولیک اسید یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای ساخت سلول‌های جدید است. با این حال، به احتمال زیاد نمی‌تواند مشکل ریزش مو یا کند بودن رشد آن را به تنهایی برطرف کند. بنابراین بهتر است ابتدا روی مصرف غذاهای غنی از فولات تمرکز کنید. سپس اگر فکر می‌کنید رژیم غذایی شما قادر به تامین نیازهای بدن‌تان نیست، نظر پزشک را در مورد ضرورت مصرف قرص فولیک اسید برای مو جویا شوید.

علاوه بر این، توصیه می‌شود در مواقعی که با ریزش موی ناگهانی یا شدید مواجه می‌شوید، در اسرع وقت نزد پزشک بروید. چون ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای مهم مثل عدم تعادل هورمونی مبتلا باشید. برای مشورت با متخصص پوست می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو فراهم شده است.

سوالات متداول

آیا فولیک اسید برای ریزش مو خوبه؟

اگر به کمبود فولیک اسید مبتلا باشید، مکمل این ویتامین می‌تواند به بهبود مشکل شما کمک کند.

آیا قرص فولیک اسید 5 برای مو مفید است؟

قرص فولیک اسید در دوزهای مختلف از جمله دوز یک و پنج میلی‌گرم تولید می‌شود. انتخاب دوز مناسب به وضعیت سلامتی شما و شدت کمبود ویتامین بستگی دارد. اگر کمبود فولیک اسید شدید باشد، می‌توانید تحت نظر پزشک از قرص پنج میلی‌گرمی برای بهبود سلامت موهای خود استفاده کنید.

آیا فولیک اسید به درمان ریزش موی شدید کمک می‌کند؟

اگر از ریزش موی شدید رنج می‌برید، قبل از مصرف هر نوع مکملی حتما به پزشک مراجعه کنید. چون ریزش موی شدید معمولا نشان‌دهنده یک مشکل جدی است که به درمان تخصصی نیاز دارد.

آیا در دوران بارداری مصرف فولیک اسید برای مو مفید است؟

به تمام زنان توصیه می‌شود از یک تا سه ماه قبل از بارداری تا هفته ۱۶ بارداری از مکمل فولیک اسید استفاده کنند. چون ویتامین B9 از نقص لوله‌ عصبی در جنین جلوگیری می‌کند. بعضی از محققان معتقدند که بهبود رشد مو در دوران بارداری احتمالا به مصرف این مکمل مربوط می‌شود.

عوارض مکمل فولیک اسید چیست؟

مصرف اسید فولیک در دوز کمتر از یک میلی‌گرم در روز برای اکثر افراد بی‌خطر است. اما دوزهای بالاتر ممکن است برای سلامتی مضر باشند. زیاده‌روی در مصرف فولیک اسید به عوارض زیادی مثل سردرد، حالت تهوع، بثورات پوستی، گیجی، تشنج و… منجر می‌شود. بنابراین تا زمانی که مطمئن نشده‌اید که به کمبود این ویتامین مبتلا هستید یا خیر، از مصرف مکمل آن خودداری کنید.

منابع: healthline, womenshealthmag, byrdie

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها