فولیک اسید برای کودکان؛ ۵ فایده ویتامین B9 برای رشد و سلامتی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

فولیک اسید یکی از ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین به بدن در ساخت سلول‌های جدید کمک می‌کند. به همین دلیل، دریافت آن برای کودکان که در دوران رشد به‌سر می‌برند، حیاتی است. اگر می‌خواهید در مورد خواص فولیک اسید برای کودکان اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

فواید فولیک اسید برای کودکان

فولیک اسید که گاهی‌اوقات به آن فولات یا ویتامین B9 گفته می‌شود، فواید زیادی برای کودکان دارد. به عنوان مثال:

۱. به رشد بدن کمک می‌کند

فولیک اسید برای رشد کودکان ضروری است. این ماده مغذی مهم به تولید سلول‌ها و رشد بافت‌های مختلف بدن کمک می‌کند و در سنتز DNA و RNA، یعنی فرآیندی که به طور فعال در دوران کودکی اتفاق می‌افتد، نقش دارد.

۲. از بروز نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کند

دریافت فولیک اسید کافی در دوران بارداری از تولد نوزاد مبتلا به مشکلات لوله عصبی از جمله اسپینا بیفیدا جلوگیری می‌کند. همچنین عملکرد ذهنی کودک را بهبود می‌بخشد و احتمال ابتلای او را به اختلال طیف اوتیسم (ASD) کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید:فولیک اسید در بارداری برای چیست؟

اینفوگرافی درباره فواید فولیک اسید برای کودکان
فولیک اسید از سلامت جسم و روان کودکان محافظت می‌کند.

۳. احتمال ابتلا به کم‌خونی را به حداقل می‌رساند

فولیک اسید به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. در نتیجه، کمبود آن باعث کم‌خونی مگالوبلاستیک می‌شود. کودکان مبتلا به این نوع کم‌خونی از مشکلاتی مثل ضعف، خستگی، رنگ‌پریدگی، بی‌قراری و بی‌اشتهایی رنج می‌برند.

۴. از ابتلا به افسردگی پیشگیری می‌کند

فولیک اسید در تولید مواد شیمیایی مغز که به آن‌ها نوروترنسمیتر (انتقال‌دهنده عصبی) می‌گویند، نقش دارد؛ بنابراین مصرف ناکافی آن با افزایش خطر ابتلا به افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان مرتبط است.

۵. التهاب را در بدن کاهش می‌دهد

التهاب در بروز بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد. بر اساس تحقیقات، فولیک اسید می‌تواند نشانگر‌های التهابی از جمله پروتئین واکنش‌گر C‌ را کاهش دهد.

فواید مصرف فولیک اسید برای کودکان مینور

تالاسمی یک اختلال خونی ارثی است که باعث کاهش هموگلوبین می‌شود. هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون یافت می‌شود و وظیفه حمل اکسیژن را به سراسر بدن بر عهده دارد.

بیماری تالاسمی انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تالاسمی مینور است. کودکان مبتلا به تالاسمی مینور متوجه هیچ علامت یا مشکلی نمی‌شوند، اما ناقل بیماری هستند و می‌توانند آن را در آینده به فرزندان خود منتقل کنند.

تالاسمی مینور معمولا به درمان نیاز ندارد. با این حال، در صورت کم‌خونی خفیف ممکن است پزشک استفاده از مکمل فولیک اسید را توصیه کند.

بیشتر بدانید:فولیک اسید در پریودی چرا توصیه می‌شود؟

مقدار فولیک اسید مورد نیاز کودکان

میزان فولیک اسید مورد نیاز بدن به سن بستگی دارد و به شرح زیر است:

  • شیرخواران کمتر از ۶ ماه: ۶۵ میکروگرم
  • شیرخواران هفت تا ۱۲ ماهه: ۸۰ میکروگرم
  • کودکان یک تا سه ساله: ۱۵۰ میکروگرم
  • کودکان چهار تا هشت ساله: ۲۰۰ میکروگرم
  • کودکان ۹ تا ۱۳ ساله: ۳۰۰ میکروگرم
  • نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله: ۴۰۰ میکروگرم

دختران نوجوانی که در دوران بارداری یا شیردهی به‌سر می‌برند، باید به ترتیب ۶۰۰ و ۵۰۰ میکروگرم ویتامین B9 دریافت کنند.

ویتامین B9 به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مثل اسفناج، کلم بروکلی، مرکبات، آووکادو، تخم‌مرغ و جگر گاو یافت می‌شود. به همین دلیل، کمبود آن به ندرت اتفاق می‌افتد. با این حال، کودکانی که قادر به تامین این ویتامین از طریق رژیم غذایی نیستند باید تحت نظر پزشک از مکمل استفاده کنند.

بیشتر بدانید:فولیک اسید: فواید، عوارض جانبی و دوز مصرفی توصیه شده آن

غذاهای غنی از فولات یا ویتامین B9
بسیاری از غذاها مثل سبزیجات برگ‌دار، مرکبات، تخم‌مرغ و… منبع خوب ویتامین B9 هستند.

بهترین زمان مصرف فولیک اسید برای کودکان

دوز مکمل فولیک اسید و مدت زمان مصرف آن به سن کودک و وضعیت سلامتی او بستگی دارد. از این مکمل دقیقا طبق دستور پزشک یا شرکت سازنده استفاده کنید و خودسرانه مقدار یا مدت زمان مصرف آن را تغییر ندهید.

کودک می‌تواند مکمل فولیک اسید را همراه با غذا یا با معده خالی دریافت کند. قرص فولیک اسید باید به طور کامل و همراه با یک لیوان آب مصرف شود. اگر از شربت فولیک اسید برای کودکان استفاده می‌کنید، آن را با قاشق مخصوص اندازه بگیرید. چون قاشق‌های خانگی دقیق نیستند و ممکن است شما را به اشتباه بیندازند.

بیشتر بدانید:فولیک اسید در چه غذاهایی است؟

چنانچه کودک گاهی‌اوقات مصرف فولیک اسید را فراموش کند، احتمالا مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود. اما اگر این اتفاق به طور مکرر رخ می‌دهد، با پزشک صحبت کنید.

عوارض مصرف زیاد فولیک اسید برای کودکان

در مورد حداکثر مقدار مجاز مصرف فولیک اسید در شیرخواران اطلاعات کافی وجود ندارد. اما توصیه می‌شود سایر کودکان و نوجوانان دریافت این ویتامین را به مقادیر زیر محدود کنند، مگر اینکه دکتر کودک دستور دیگری بدهد:

  • کودکان یک تا سه ساله: ۳۰۰ میکروگرم
  • کودکان چهار تا هشت ساله: ۴۰۰ میکروگرم
  • کودکان ۹ تا ۱۳ ساله: ۶۰۰ میکروگرم
  • نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله: ۸۰۰ میکروگرم

به طور کلی، مصرف غذاهای غنی از فولات برای کودکان بی‌خطر است. اما زیاده‌روی در دریافت مکمل‌های این ماده مغذی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. شواهد نشان می‌دهد که فولیک اسید بالا در کودکان ممکن است به مشکلات گوارشی (مثل حالت تهوع و اسهال)، تغییرات رفتاری، واکنش‌های پوستی یا تشنج منجر شود یا سیستم ایمنی را سرکوب کند.

بیشتر بدانید:فواید فولیک اسید برای مو چیست؟

یک دختربچه در حال خوردن قرص فولیک اسید
زیاده‌روی در مصرف مکمل فولیک اسید برای سلامتی کودکان مضر است.

کلام پایانی

اکثر کودکان می‌توانند فولیک اسید مورد نیاز خود را از طریق غذاها دریافت کنند. اگر فکر می‌کنید رژیم غذایی فرزندتان فاقد فولیک اسید کافی است، از متخصص اطفال بپرسید که آیا مصرف مکمل ضروری است یا خیر.

توصیه می‌شود هرگز خودسرانه از قرص، شربت یا قطره فولیک اسید برای کودکان استفاده نکنید. چون مصرف زیاد این ماده مغذی برای سلامتی مضر است.

برای مشورت با متخصص اطفال وارد سایت درمانکده شوید و از پزشک مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکنر کودک وقت بگیرید.

سوالات متداول

قرص فولیک اسید برای کودکان برای چیست؟

هر کودکی که به دلیل رژیم غذایی نامناسب، بیماری و… نمی‌تواند ویتامین B9 کافی دریافت کند، باید قرص، شربت یا قطره فولیک اسید بخورد. فولیک اسید به رشد کودک می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کم‌خونی را در او کاهش می‌دهد.

فولیک اسید برای کودکان ۶ ساله چه فوایدی دارد؟

کودک ۶ ساله همانند سایر کودکان از فولیک اسید برای رشد بافت‌های بدن، سنتز DNA، تولید گلبول‌های قرمز و ساخت مواد شیمیایی مغز استفاده می‌کند.

کودکان در طول روز به چه مقدار فولیک اسید نیاز دارند؟

میزان نیاز بدن به این ویتامین به سن کودک بستگی دارد. هر چقدر سن کودک بالاتر باشد، بدن به فولیک اسید بیشتری نیاز دارد. بسته به سن، افراد باید در دوران کودکی و نوجوانی ۶۵ تا ۴۰۰ میکروگرم ویتامین B9 دریافت کنند.

کدام بیماری‌ها می‌توانند به کمبود فولیک اسید منجر شوند؟

ابتلا به تشنج، بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده (IBD) و لوپوس ممکن است باعث کمبود فولیک اسید شود.

منابع: healthline, nhs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها