فرق قرص فلوکستین با آسنترا چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص فلوکستین و آسنترا هر ۲ از مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) هستند که بیشتر برای درمان اختلالات افسردگی تجویز می‌شوند. به طور کلی می‌توان کارایی و اثربخشی این داروها را مشابه یکدیگر مشابه دانست، اما برخی تفاوت‌های کلیدی بین آ‌نها وجود دارد. مهم‌ترین فرق فلوکستین با آسنترا در عوارض جانبی و ماندگاری این ۲ قرص است.

اگر شما هم برای کنترل برخی اختلالات روانی از جمله افسردگی، داروهای متعلق به گروه SSRI مصرف می‌کنید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا تفاوت ۲ مورد از قرص‌های پرکاربرد این گروه مانند فلوکستین و آسنترا را بررسی کنیم.

آسنترا یا فلوکستین؟

آلترنیتیو: تصویری از قرص فلوکستین و آسنترا
پزشک بر اساس نوع و شدت علائم، تاریخچه پزشکی، واکنش‌های فردی به داروها و عوارض جانبی محتمل یکی از قرص‌های فلوکستین و آسنترا را برای شما تجویز می‌کند.

اگر این سوال که قرص فلوکستین بهتره یا آسنترا، ذهن شما را هم درگیر کرده، باید بگوییم فلوکستین و آسنترا هر ۲ از داروهای ضد افسردگی به‌شمار می‌آیند که کارایی و اثربخشی یکسانی دارند. انتخاب بین این ۲ دارو به شرایط خاص شما و توصیه پزشک بستگی دارد. با این حال، برای درک بهتر فرق قرص فلوکستین با آسنترا، بهتر است ابتدا با هر یک از این داروها به طور مختصر آشنا شوید:

قرص فلوکستین 

قرص فلوکستین با نام تجاری پروزاک یک داروی ضد افسردگی قوی است که در دسته داروهای مهارکننده بازجذب انتخابی سروتونین (SSRI) جای دارد. این دارو عمدتا برای درمان اختلالات روانی همچون افسردگی اساسی، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)، اختلال هراس، اختلالات خوردن و پرخوری عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، فلوکستین با افزایش سطح سروتونین در مغز باعث تنظیم خلق و خو می‌شود.

قرص آسنترا 

قرص آسنترا با نام تجاری زولوفت یکی دیگر از داروهای ضد افسردگی است که به گروه مهارکننده‌های بازجذب انتخابی سروتونین (SSRI) تعلق دارد. این دارو با مهار بازجذب سروتونین به درمان افسردگی، حملات پانیک، اختلالات وسواس، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال بدریختی بدن و شکل شدیدی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک می‌کند.

فرق قرص فلوکستین با آسنترا از لحاظ کاربرد

داروهای فلوکستین و آسنترا به گروه دارویی با نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین تعلق دارند. هر ۲ دارو به درمان بسیاری از بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب کمک می‌کنند. این داروها در برخی از موارد، کاربرد مشترکی دارند، اما گاهی‌اوقات روانپزشکان هر یک را برای اختلال خاصی تجویز می‌کنند.

کاربرد اختصاصی قرص فلوکستین

  • افسردگی مقاوم به درمان
  • پرخوری عصبی
  • اختلال دوقطبی

کاربرد اختصاصی قرص آسنترا

  • اضطراب اجتماعی
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • دردهای شدید سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
اینفوگرافیک فرق فلوکستین با آسنترا از لحاظ کاربرد
فلوکستین و آسنترا در برخی مواقع توسط روانپزشک برای درمان اختلال روانی خاص تجویز می‌شوند.

قرص فلوکستین و آسنترا از لحاظ نحوه مصرف چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فقط قرص فلوکستین را برای درمان افسردگی در کودکان هشت سال و بالاتر تایید می‌کند. همچنین، این دارو برای درمان اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) در کودکان هفت ساله مورد تایید FDA است. از طرفی، این سازمان قرص آسنترا را برای درمان OCD کودکان ۶ سال به بالا و بزرگسالان در نظر می‌گیرد. در غیر این صورت، آسنترا برای درمان سایر اختلالات روانی تنها برای بزرگسالان مورد تایید FDA است.

دیگر فرق قرص فلوکستین با آسنترا را می‌توان در اثربخشی آن‌ها هنگام مصرف بررسی کرد. داروی فلوکستین بعضی از آنزیم‌های کبدی را مهار می‌کند؛ از همین‌رو باعث ایجاد تداخل با بسیاری از داروها می‌شود. اما آسنترا نقشی در مهار آنزیم‌های کبدی ندارد. 

جالب است بدانید، قرص آسنترا تنها SSRI به‌شمار می‌آید که اگر با غذا مصرف شود، جذب بهتری خواهد داشت. در حالی که مصرف فلوکستین همراه با غذا تاثیری در جذب آن ندارد. تنها در مواقعی که پس از مصرف این دارو با معده خالی دچار ناراحتی گوارشی و درد معده شوید، روانپزشک توصیه می‌کند آن را همراه با غذا بخورید.

تفاوت قرص فلوکستین با آسنترا از لحاظ ماندگاری

قرص فلوکستین نیمه عمر بسیار بیشتری نسبت به آسنترا دارد. متخصصان، ماندگاری فلوکستین را چهار تا ۶ روز می‌دانند و معتقدند این دارو حتی وقتی وارد چرخه متابولیسم بدن می‌شود، ماده فعالی در مغز تولید می‌کند که نیمه عمر آن هم حدودا چهار تا ۶ روز است. اما آسنترا ماندگاری بسیار کوتاهی در بدن دارد. در واقع، این قرص حدودا ۲۶ تا ۳۲ ساعت در بدن باقی می‌ماند که در این مدت متابولیت فعالی تولید نمی‌کند.

بیشتر بدانید:قرص فلوکستین برای کودکان چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین فرق فلوکستین یا آسنترا از لحاظ عوارض جانبی

عوارض جانبی ناشی از این ۲ قرص از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حالت تهوع، سرگیجه، ضعف، اسهال، اختلال در خواب و سردرد از عوارض جانبی مشترک بین فلوکستین و آسنترا به‌شمار می‌آیند. با این حال، برخی عوارض جانبی ممکن است پس از مصرف آسنترا یا فلوکستین در برخی افراد بیشتر مشاهده شوند.

عوارض جانبی که پس از مصرف فلوکستین بیشتر دیده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • مشکلات خواب
  • خشکی دهان
  • سوزش بینی یا گلو
  • عصبانیت بیشتر
  • کابوس شبانه
  • خمیازه مداوم

در موارد نادر ممکن است مصرف قرص فلوکستین باعث بروز مشکلاتی همچون عدم کنترل حرکات بدن، احساس اضطراب و تجربه حملات پانیک شود.

عوارض جانبی که پس از مصرف آسنترا بیشتر دیده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • اسهال
  • افزایش تعریق
  • ناهنجاری جنسی مانند عدم انزال در مردان

بیشتر بدانید:فرق قرص سرترالین با فلوکستین چیست؟

از عوارض جانبی شدید آسنترا باید به مواردی مانند سرفه‌های خونی و بروز واکنش آلرژیک (تاول، پوسته پوسته شدن پوست، قرمزی چشم یا ایجاد زخم در دهان) اشاره کرد.

تصویر خانم افسرده در حال خوردن قرص همراه با یک لیوان آب
عوارض جانبی فلوکستین و آسنترا از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

این تصور در بین عموم مردم وجود دارد که فلوکستین باعث کاهش وزن و آسنترا باعث افزایش وزن می‌شود. در واقع، افراد زیادی مهم‌ترین فرق قرص فلوکستین با آسنترا را در ایجاد تغییرات وزنی می‌دانند. اگر شما هم این چنین فکر می‌کنید، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. در ابتدای درمان، ممکن است فلوکستین چند کیلو کاهش وزن ایجاد کند، اما مطالعات جدید نشان می‌دهند مصرف طولانی‌مدت این دارو (بیش از یک سال) حدود یک و نیم کیلوگرم وزن فرد را افزایش می‌دهد.

نگاهی کوتاه به فرق قرص فلوکستین و آسنترا

فلوکستین و آسنترا هر ۲ از داروهای ضد افسردگی به‌شمار می‌آیند و باعث افزایش سطح سروتونین مغز می‌شوند. ما در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی فرق قرص فلوکستین با آسنترا پرداختیم تا به این سوال پاسخ دهیم که قرص فلوکستین بهتره یا آسنترا؟ این ۲ دارو با وجود اینکه دارای شباهت‌های زیادی هستند، تفاو‌ت‌های مهمی دارند و انتخاب بین آن‌ها باید حتما توسط روانپزشک و بر اساس شرایط خاص شما انجام شود. 

اگر شما هم یکی از داروهای SSRI (مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین) همچون فلوکستین یا آسنترا را مصرف می‌کنید و در مورد تفاوت آن‌ها سوالاتی دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی نزد بهترین پزشکان متخصص از جمله روانپزشکان باتجربه مشاوره آنلاین ورانپزشکی بگیرید.

سوالات متداول

آیا قرص فلوکستین با آسنترا از لحاظ عوارض جانبی فرقی دارند؟

بله. یک سری عوارض مانند تهوع، سردرد و مشکلات خواب در بین این ۲ دارو مشترک هستند، اما آسنترا بیشتر باعث اسهال می‌شود و فلوکستین می‌تواند خشکی دهان ایجاد کند.

مهم‌ترین فرق قرص فلوکستین با آسنترا از نظر کاربرد چیست؟

فلوکستین و آسنترا هر ۲ از داروهای ضد افسردگی هستند، اما هر یک می‌توانند به طور اختصاصی برای درمان برخی اختلالات روانی استفاده شوند. به عنوان مثال، فلوکستین برای افسردگی مقاوم به درمان، پرخوری عصبی و اختلال دوقطبی خوب است، اما آسنترا به درمان اضطراب اجتماعی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و دردهای شدید سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک می‌کند.

قرص فلوکستین بهتره یا آسنترا؟

این قرص‌ها، هر ۲ از داروهای ضد افسردگی با قدرت اثربخشی بالا به‌شمار می‌آیند. انتخاب بین آن‌ها باید توسط روانپزشک و بر اساس شرایط خاص شما انجام شود؛ بنابراین از تغییر خودسرانه داروی خود بپرهیزید.

منابع: healthline | verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها