قرص فیناستراید؛ از رفع مشکلات پروستات تا درمان ریزش مو + افراد آسیب‌پذیر

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص فیناستراید که با نام‌های تجاری مختلف در داروخانه‌ها در دسترس است اغلب برای مردان تجویز می‌شود. این دارو به درمان ریزش مو با الگوی مردانه و رفع مشکلات پروستات کمک می‌کند. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره نحوه مصرف فیناستراید و عوارض احتمالی آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص فیناستراید

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروفیناستراید یک ترکیب ضد آندروژن است که هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) و ریزش مو با الگوی مردانه را درمان می‌کند.
نام دارواین دارو با نام فیناستراید (Finasteride) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروقرص Finasteride با مهار آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز از تبدیل تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون (DHT) جلوگیری می‌کند. این دارو اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات تایید شد. سپس در سال ۱۹۹۸ تاییدیه این سازمان را برای درمان ریزش مو دریافت کرد.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروقرص Finasteride یک داروی تایید شده است.
ساختار داروقرص فیناستراید
فرمول شیمیاییC23H36N2O2
داروهای هم گروهدوتاستراید
فرم‌های موجود داروقرص فیناستراید ۱ میلی‌گرم و قرص فیناستراید ۵ میلی‌گرم

نام برندهای قرص Finasteride

قرص Finasteride با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • فیناید
  • فین‌پشیا
  • فینید
  • فینازکس آی‌اچ
  • فینوسکار

قرص فیناستراید برای چیست؟

داروی Finasteride به تنهایی یا در ترکیب با داروی دوکسازوسین برای درمان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات که به آن بزرگی پروستات هم می‌گویند، استفاده می‌شود. این دارو علائم BPH شامل مشکلات ادراری را برطرف کرده و از احتباس حاد ادرار (ناتوانی ناگهانی در دفع ادرار) پیشگیری می‌کند. همچنین ممکن است نیاز به جراحی پروستات را کاهش دهد.

علاوه بر این، قرص فیناستراید برای ریزش مو با الگوی مردانه (عقب رفتن خط مو یا طاسی در بالای سر) استفاده می‌شود. معمولا قرص فیناستراید برای رشد مو در مردان تجویز می‌شود و در زنان و کودکان کاربرد ندارد.

۱. موارد مصرف قرص فیناستراید بعد از کاشت مو

قرص Finasteride نتیجه کاشت مو را بهبود می‌بخشد و به تقویت موهای جدید یا حفظ آن‌ها کمک می‌کند. با این حال، مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک و با توجه به وضعیت خاص هر فرد انجام شود.

مردی که کاشت مو انجام می‌دهد
گاهی‌اوقات ممکن است پزشک مصرف Finasteride را بعد از کاشت مو توصیه کند.

۲. فواید مصرف قرص فیناستراید برای ریش و سبیل

در مورد تاثیر قرص Finasteride روی رشد موهای صورت مطالعات کمی انجام شده است. نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر Finasteride روی رشد ریش و سبیل از فردی به فرد دیگری متفاوت است. بعضی از افراد ممکن است هیچ تغییر مثبتی را تجربه نکنند یا حتی شاهد کاهش رشد موهای صورت خود باشند. بنابراین توصیه می‌شود بدون مشورت با پزشک از این دارو استفاده نکنید.

نحوه مصرف قرص فیناستراید

بهترین زمان مصرف قرص فیناستراید باید توسط پزشک مشخص شود. با این حال، معمولا توصیه می‌شود آن را یک بار در روز با یک لیوان آب (همراه با غذا یا بدون آن) بخورید. سعی کنید Finasteride را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید تا بیشترین بهره را از فواید آن ببرید.

اگر از Finasteride برای BPH استفاده می‌کنید، باید بدانید که دارو می‌تواند بیماری شما را کنترل ‌کند، اما باعث درمان آن نمی‌شود. ممکن است حداقل ۶ ماه طول بکشد تا علائم BPH بهبود یابد. حتی اگر احساس خوبی دارید، مصرف دارو را ادامه دهید و استفاده از آن را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

در صورتی که از فیناستراید برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه استفاده می‌کنید، حداقل سه ماه طول می‌کشد تا شاهد بهبودی باشید. چون رشد مو در طول زمان و به کندی اتفاق می‌افتد. اگر ریزش مو بعد از ۱۲ ماه بهبود پیدا نکند، احتمالا مصرف این دارو کمک‌کننده نیست. بنابراین باید با پزشک خود در مورد ادامه درمان صحبت کنید.

بیشتر بدانید: قرص فولیکوژن برای چیست؟ راه‌حلی برای خداحافظی با ریزش مو

عوارض جانبی قرص Finasteride

حتی اگر از بهترین قرص فیناستراید استفاده کنید، ممکن است با عوارض جانبی مواجه شوید. اگر علائم زیر شدید بودند یا با گذشت زمان از بین نرفتند، موضوع را به پزشک اطلاع دهید:

  • ناتوانی در رسیدن به نعوظ یا حفظ آن
  • کاهش میل جنسی
  • مشکلات مربوط به انزال (از جمله کاهش حجم انزال)
  • درد بیضه‌ها
  • افسردگی
اینفوگرافی درباره عوارض قرص فیناستراید
از عوارض قرص Finasteride می‌توان به کاهش عملکرد جنسی و افسردگی اشاره کرد.

بعضی از عوارض جانبی Finasteride جدی هستند و به درمان فوری نیاز دارند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  • تغییر سینه‌ها از جمله درد، ترشح، افزایش اندازه یا ایجاد توده
  • کهیر
  • خارش
  • تورم لب‌ها و صورت
  • مشکل در تنفس یا بلع

بیشتر بدانید: قرص مگنیفورت برای ریزش مو

قرص Finasteride ممکن است عوارض جانبی دیگری هم ایجاد کند. بنابراین لازم است بروز هر گونه مشکل غیر عادی را به پزشک گزارش دهید. این دارو همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و نوع خاصی از سرطان پروستات که به سرعت گسترش می‌یابد را افزایش دهد. اگر نگران این موضوع هستید، سوالات خود را از طریق مشاوره آنلاین با دکتر پوست یا دکتر اورولوژی مطرح کنید.

موارد احتیاط یا منع مصرف

برای اینکه از عوارض جدی قرص Finasteride در امان بمانید، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • سابقه حساسیت به Finasteride یا سایر داروها را به پزشک اطلاع دهید.  
  • قبل از تجویز قرص فیناستراید برای مو یا بزرگی پروستات به پزشک بگویید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید یا قصد دارید مصرف آن‌ها را در آینده شروع کنید.
  • در مورد سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به‌ویژه بیماری کبدی یا سرطان پروستات با پزشک صحبت کنید.
  • در زمان مصرف Finasteride از اهدای خون خودداری کنید. این کار از انتقال دارو به زنان باردار جلوگیری می‌کند. از پزشک خود بپرسید که از چه زمانی پس از قطع مصرف Finasteride می‌توانید برای اهدای خون اقدام کنید.
  • این دارو با تست آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) تداخل دارد. اگر قرار است برای تشخیص سرطان پروستات آزمایش انجام دهید، به پزشک یا پرسنل آزمایشگاه بگویید که این دارو را مصرف می‌کنید.

تداخلات دارویی قرص Finasteride

قرص Finasteride ممکن است با بعضی از داروها یا مکمل‌ها از جمله مکمل نخل اره‌ای تداخل داشته باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از تجویز آن فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

بیشتر بدانید: قرص سیستین ب6 برای ریزش مو + بهترین زمان خوردن

فعل و انفعالات قرص Finasteride در بدن

قرص Finasteride به دسته خاصی از داروها به نام مهارکننده‌های ۵-آلفا ردوکتاز تعلق دارد. این دارو با مهار تولید هورمون مردانه در بدن که در بزرگ شدن پروستات نقش دارد، به درمان BPH کمک می‌کند. همچنین با کاهش تولید هورمون مردانه در پوست سر، از توقف رشد مو جلوگیری می‌کند و باعث درمان ریزش موی مردانه می‌شود.

یک مرد که موهای جلوی سرش ریخته است و در آینه به خود نگاه می‌کند
قرص Finasteride با کاهش تولید هورمون مردانه به درمان ریزش مو کمک می‌کند.

افراد آسیب‌پذیر

استفاده از قرص فیناستراید در زنان مورد تایید FDA نیست. اما بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که زنان یائسه یا زنانی که قادر به بچه‌دار شدن نیستند می‌توانند تحت نظر پزشک از آن برای درمان ریزش مو استفاده کنند.

بیشتر بدانید: داروی تامسولوزین برای چیست؟

عوارض قرص فیناستراید برای زنان باردار یا شیرده قابل‌توجه است. مصرف قرص فیناستراید قبل از بارداری و در حین آن توصیه نمی‌شود. همچنین زنانی که قصد باردار شدن دارند یا ممکن است باردار شوند نباید از آن استفاده کنند. حتی لمس قرص‌های خردشده هم می‌تواند برای این زنان خطرناک باشد و به سلامت جنین آسیب برساند. استفاده از قرص فیناستراید در دوران شیردهی هم توصیه نمی‌شود. چون می‌تواند سلامت نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات ضروری در مورد قرص Finasteride را در اختیارتان قرار دهیم. اگر در مورد مزایا و خطرات مصرف این دارو به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، شما می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص پوست آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص پوست از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید با متخصص اورولوژی آنلاین مشاوره داشته باشید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص اورولوژی به متخصص مد نظر خود مراجعه کنید.

سوالات متداول

قرص فیناستراید باعث چاقی میشود یا لاغری؟

این سوال که قرص فیناستراید باعث لاغری میشود یا خیر، از سوی بسیاری از افراد مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که تاثیر قرص فیناستراید بر وزن به طور دقیق مشخص نیست. با این حال، به نظر نمی‌رسد که باعث تغییر آن شود.

ایا قرص فیناستراید باعث نازایی میشود؟

کاهش قدرت باروری یکی از عوارض قرص فیناستراید در مردان است. مردانی که از Finasteride استفاده می‌کنند، ممکن است در حین درمان یا بعد از قطع مصرف دارو با مشکلاتی مثل کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ مواجه شوند.

ایا قرص فیناستراید باعث جوش میشود؟

نتیجه تحقیقات مختلف در مورد این موضوع ضدونقیض است. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که Finasteride علائم آکنه را کاهش می‌دهد. اما در سایر مطالعات مشاهده شده است که باعث افزایش آکنه می‌شود.

آیا ریختن قرص فیناستراید در شامپو به رشد مو کمک می‌کند؟

 مالیدن قرص فیناستراید به سر یا اضافه کردن آن به شامپو ایده‌ای است که گاهی‌اوقات مطرح می‌شود. با این حال، به نظر نمی‌رسد که موثر باشد. چون Finasteride به اندازه کافی جذب پوست نمی‌شود تا اثرات درمانی لازم را داشته باشد.

کاربرد قرص فیناستراید در بدنسازی چیست؟

بعضی از ورزشکاران به‌خصوص آن‌هایی که به دلیل مصرف استروئیدهای آنابولیک دچار ریزش مو می‌شوند ممکن است از Finasteride برای رشد مو استفاده کنند. از آنجا که مصرف Finasteride می‌تواند با عارضه همراه باشد، این کار باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

منابع: go.drugbank, medlineplus, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها