بی اختیاری مدفوع در کودکان و نوزادان + دلایل و درمان فوری!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بی اختیاری مدفوع در کودکان به دفع مکرر ارادی یا غیرارادی مدفوع در مکان نامناسب توسط کودک چهار ساله و بزرگتر گفته می‌شود. در این سن کودک توالت رفتن را آموخته و انتظار می‌رود بتواند مدفوع خود را کنترل کند.

بی اختیاری مدفوع در نوزادان کاملا طبیعی و رایج است. نوزادان در ابتدای تولد کنترلی بر حرکات روده خود ندارند و نمی‌توانند به‌طور مستقل مدفوع خود را نگه دارند. این به‌دلیل ضعف عضلات روده در نوزادان است. اما پس از گذشت 3 تا 4 ماهگی سیستم گوارشی نوزاد به تدریج قوی‌تر خواهد شد و بی اختیاری مدفوع در کودکان 4 سال به بالا دیگر وجود ندارد، مگر این‌که فرزند شما به صورت غیرارادی دچار این مشکل باشد. 

اگر شما هم نگران بی‌اختیاری مدفوع کودک خود هستید تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا علت، علائم و راه‌کار درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بی اختیاری مدفوع در کودکان چیست؟

بی اختیاری مدفوع در کودکان نوعی مشکل روانی فیزیکی به‌شمار می‌آید و معمولا با ناتوانی کودک در کنترل مدفوع یا تخلیه نامنظم آن همراه است. این مشکل به‌عنوان اختلال انکوپرزیس (Encopresis) یا کثیفی شناخته می‌شود. 

بی‌اختیاری مدفوع کودک زمانی رخ می‌دهد که فرزند شما از سن آموزش دستشویی رفتن گذشته اما نمی‌تواند زمان و مکان انجام دفع را کنترل کند. در این صورت کودکان اغلب در مکان‌هایی غیر توالت مانند لباس زیر خود مدفوع می‌کنند.

بیشتر بدانید: علائم بی‌اختیاری مدفوع چیست؟

 تصویر کودک نشسته بر روی توالت فرنگی بچگانه
بی اختیاری مدفوع در کودکان یک مشکل بسیار شایع است.

خوب است بدانید بی اختیاری مدفوع در کودکان تحت کنترل آن‌ها نیست. بنابراین برای آموزش صحیح می‌توانید از دکتر روانشناس درمانکده مشاوره تلفنی دریافت کنید. همچنین برای درمان مشکلات مادرزادی که منجر به بی‌اختیاری مدفوع در فرزند شما می‌شود، مشورت با دکتر متخصص گوارش درمانکده بهترین گزینه است.

بیشتر بدانید: آلرژی کودکان؛ علائم + معرفی انواع روش های درمان آن

انواع بی‌اختیاری مدفوع کودک

آن‌ها عبارتند از:

  • بی‌اختیاری مدفوع مادرزادی: در این موارد کودک به صورت مادرزادی نمی‌تواند بر حرکات روده خود کنترل داشته باشد. برخی شرایط مانند ناهنجاری آنورکتال و مشکلات ستون فقرات باعث بروز آن می‌شوند.
  • بی‌اختیاری مدفوع کاذب: در این موارد کودک توانایی دستشویی رفتن دارد و دچار مشکلات مادرزادی نیست اما عواملی مانند یبوست شدید، ترس از توالت یا دفع دردناک باعث ایجاد بی‌اختیاری مدفوع می‌شود.

برای درمان ترس از دستشویی رفتن کودک خود می‌توانید با دکتر روانشناس آنلاین درمانکده مشورت کنید.

علائم بی اختیاری مدفوع در کودکان چیست؟

اغلب کودکان مبتلا به بی‌اختیاری مدفوع با علائم یبوست دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این علائم عبارتند از:

  • درد شکمی
  • کاهش اشتها
  • دفع مدفوع دردناک
  • بروز مشکلات عاطفی و رفتاری
  • احساس درد و ناراحتی در مقعد
  • گوشه‌گیری و عدم فعالیت فیزیکی
  • نشت مایع آبکی مدفوع در طول روز و شب

بیشتر بدانید: مدفوع سیاه نشانه چیست؟

اینفوگرافیک علائم بی اختیاری مدفوع در کودکان
اصلی‌ترین نشانه این اختلال دفع مدفوع در لباس زیر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بی اختیاری مدفوع در کودکان شامل شرایط زیر بود باید فوری به دکتر عمومی مراجعه کنید:

  1. با آموزش دستشویی رفتن همچنان یبوست شدید دارد.
  2. با وجود کنترل زمان و مکان دفع دچار تهوع مداوم می‌شود.
  3. بعد از 4 سال نمی‌تواند در زمان و مکان درستی دفع مدفوع را کنترل کند.

علت و دلایل دفع بی‌اختیار مدفوع کودکان

بی اختیاری مدفوع در کودکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. یبوست

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز این اختلال یبوست مزمن است. ابتلای کودکان برای مدت طولانی به یبوست باعث جمع شدن مدفوع در رکتوم می‌شود. در این صورت فرزند شما دائما احساس کشیدگی راست روده دارد. به‌همین دلیل کودکان تمایل خود را برای رفتن به توالت از دست می‌دهند. 

این موضوع باعث می‌شود تا مدفوع مایع از اطراف مدفوع قدیمی گیر افتاده بیرون بزند و بدون این‌که کودک احساس کند یا بتواند تصمیمی بگیرد، سرریز شود.

2. حبس مدفوع توسط کودک

در برخی موارد نگه داشتن مدفوع باعث می‌شود تا روده قدرت انقباض خود را برای عملکرد صحیح از دست بدهد. بدین شکل اکثر آب مواد دفعی جذب روده خواهد شد و مدفوع حالت سفت پیدا می‌کند که نتیجه آن دفع دردناک برای کودک است. این امر موجب بی‌اختیاری مدفوع در کودکان می‌شود.

3. ناهنجاری‌های مقعدی

وجود مشکلات در ساختار مقعد کودکان باعث می‌شود تا آن‌ها دفع دردناکی داشته باشند. از همین‌رو تمایلی به انجام دفع ندارند و آن را به‌طور کامل تخلیه نمی‌کنند. نگه داشتن مدفوع باعث سفتی، دفع دردناک در نوبت بعدی و در نتیجه بروز بی اختیاری مدفوع در کودکان می‌شود.

4. خشم و لجبازی کودکان

یکی‌دیگر از عوامل بسیار مهم بی اختیاری مدفوع در کودکان که ریشه روانی دارد، خشم آن‌ها نسبت به والدین و لجبازی است. اکثر کودکان در اثر لجبازی با والدین خود از دستشویی رفتن اجتناب می‌کنند که نتیجه آن بی‌اختیاری عمدی مدفوع در کودکان است. 

البته این حالت مختص کودکان خردسال خواهد بود. درواقع بی اختیاری مدفوع در کودکان 10 ساله یا بزرگتر حتما ریشه عمیق روانی مانند خشم‌های گسترده یا آزار و اذیت جدی دارد که باید توسط یک دکتر روانشناس بررسی شود.

بیشتر بدانید: تربیت جنسی کودکان چگونه است؟

5. ترس یا خجالت از توالت رفتن

این عامل میت‌واند دلایل مختلفی داشته باشد که حتما باید توسط یک روانشناس یا روانپزشک مورد بررسی قرار بگیرد. اما اصل موضوع این است که ترس یا خجالت کودک از توالت رفتن باعث نگه داشتن مدفوع می‌شود. 

نتیجه این کار نشت مدفوع آبکی به لباس زیر کودک است که در اکثر مواقع بدون اختیار او اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید ابتدا با فرزند خود در مورد ترس یا خجالت او صحبت کنید، در صورت برطرف نشدن حتما از مشاور و متخصص کودکان مشورت بگیرید.

6. آموزش اشتباه برای توالت رفتن

اگر والدین زمان و مکان توالت رفتن را به کودکان اشتباه بیاموزند، این رفتار غلط تا مدت‌ها همراه آن‌ها باقی خواهد ماند. شما نباید هنگامی که کودک را از پوشک می‌گیرید رفتار سختگیرانه یا خشک داشته باشید. زیرا فرزند شما در این حالت از دستشویی رفتن متنفر خواهد شد. بهتر است از تشویق، برقراری ارتباط درست کودک با محیط و ایجاد فضای شاد استفاده کنید.

بیشتر بدانید: مدفوع سفید نشانه چیست؟

 اینفوگرافیک علت بی اختیاری مدفوع در کودکان
پزشک با پیدا کردن دلیل ایجاد دفع بی‌اختیار مدفوع از کودک می‌تواند به روش درمانی صحیحی برسد.

بی اختیاری مدفوع در کودکان چه پیامدی دارد؟

این مشکل که به‌عنوان  اختلال انکوپرزیس (Encopresis) شناخته می‌شود کودک را با احساس خجالت و شرم مواجه می‌کند. زیرا بچه مبتلا به اختلال انکوپرزیس مورد تمسخر گروه همسالان خود قرار می‌گیرد و به مرور از جمع برای عدم روبه‌رو شدن با آن‌ها دور می‌ماند.

این موضوع باعث گوشه‌گیر شدن فرزند شما خواهد شد. از طرفی کودک مبتلا به بی‌اختیاری مدفوع اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهد و عموما به‌دلیل سرزنش شدن از طرف خانواده احساس ناامنی و تنهایی دارد. 

از همین‌رو برخورد والدین با آن‌ها بسیار مهم است تا کودک بتواند بدون ایجاد عوارض روانی جدی‌تر این اختلال را پشت سر بگذارد.

بیشتر بدانید: برای سرماخوردگی نوزاد چی خوبه؟

بررسی ارتباط بین بی‌اختیاری مدفوع در کودکان و بیش فعالی

تحقیقات نشان داده کودکان بیش فعال مستعد ابتلا به یبوست مزمن و بی‌اختیاری مدفوع هستند. درواقع بر اساس تحقیق روی بیش از 750 کودک توسط محققان آمریکایی، می‌توان گفت بی اختیاری مدفوع در کودکان بیش فعال 6 برابر بیشتر از سایر بچه‌ها است. 

در ایالت متحده آمریکا بیش از 8 درصد کودکان به اختلال بیش فعالی (ADHD) مبتلا هستند. محققان دریافتند 4.1 درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی دچار یبوست می‌شوند، همچنین 0.9 درصد از آن‌ها با مشکل بی‌اختیاری مدفوع مواجه خواهند شد. توصیه محققان نیویورکی برای درمان این مشکل استفاده از میزان فیبر بیشتر در رژیم غذایی کودک است.

درمان دفع بی‌اختیار مدفوع در کودکان

برای درمان این مشکل ابتدا باید علت اصلی بروز آن برطرف شود. اگر بی اختیاری مدفوع در کودکان ناشی از یبوست مزمن است پزشک برای فرزند شما داروی ملین و برنامه غذایی مناسب جهت رسیدن به عادات روده‌ای خوب توصیه می‌کند. 

از طرفی شما می‌توانید نیم ساعت بعد از غذا خوردن کودک خود را برای نشستن روی توالت به مدت 10 دقیقه تشویق کنید. این کار باعث می‌شود تا روده‌های کودک برای انجام عمل دفع تحریک شود و بتواند بر روی مدفوع خود کنترل بیشتری داشته باشد. بهتر است برای مجاب کردن فرزند خود از پاداش و تمجید استفاده کنید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سایر روش‌های درمانی عبارتند از:

  • تمرین عضلات (انجام ورزش‌های خاص برای تقویت عضلات لگن کودک)
  • جراحی (عمل جراحی برای بهبودی عملکرد روده و برطرف کردن مشکل ساختاری)
  • بیوفیدبک ( استفاده از ابزار بالینی برای آموزش کودک در خصوص کنترل حرکات روده خود)
  • تحریک الکتریکی (استفاده از ایمپلنت‌هایی برای ایجاد پالس‎های الکترونیکی جهت مدیریت حرکات روده)

بیشتر بدانید:

نتیجه بی اختیاری مدفوع در کودکان

این اختلال می‌تواند کیفیت زندگی کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد و بر سلامت روانی او اثر بگذارد. از همین‌رو بسیار مهم است با مشاهده علائم بی اختیاری مدفوع در کودکان به آن‌ها کمک کنید تا هرچه سریع‌تر این مشکل را پشت سر بگذارند. فرزند شما تاکنون دچار اختلال بی‌اختیاری مدفوع شده است؟ نظرات و تجربیات خود را در خصوص این موضوع مجله درمانکده با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

علت شایع بی اختیاری مدفوع در کودکان چیست؟

یبوست شدید باعث گیر افتادن مدفوع بزرگ و سفت در رکتوم و ضعف عضلات راست روده خواهد شد.

آیا کودکان بیش‌فعال بیشتر به بی‌اختیاری مدفوع دچار می‌شوند؟

بله، این بیماری در کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی 6 برابر بیشتر است.

اصلی‌ترین نشانه بی‌اختیاری مدفوع کودکان چیست؟

یبوست، اسهال، دفع دردناک، نفخ و گاز روده

منبع: choc | raisingchildren | mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 24

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

22 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
آرزو کریمی
آرزو کریمی
7 روز قبل

سلام.دخترم ۸سالشه.موقعی ک مدفوع داره اول ی جای سفت میشینه تا جایی ک میتونه کنترلش میکنه ک نیاد بیرون ولی ولی حالشو ک متوجه میشم ب زور میفرستم دسشویی میره و میاد میگه ندارم،بعدکه لباس زیرشو چک میکنم میبینم کثیف شده.چیکار باید بکنم؟
لطفا راهنمایی بفرمایید

شهر
اصفهان
Zabiullah
Zabiullah
18 روز قبل

سلام

شهر
تهران
ناظری
ناظری
1 ماه قبل

دخترم ۷ساله اش شورتش بامدفوع کثیف میکنه ؛یه باردکتربردم وعکس شکمم گرفتم ودکتردارودادولی همچنان شورت شو کثیف میکنه وخیلی ناراحتم میره کلاس اول چکارکنم

هاجر
هاجر
1 ماه قبل

پسر من ۶ سالشه و بی اختیاری مدفوع داره واقعآ دیگه نمیدونم چکار کنم

شهر
تبریز
بهاره
بهاره
4 ماه قبل

سلام.دختر ۸ ساله من بعضی روزها مثلا در هفته ۲ یا ۳ بار در هر روز بکبار دچار بی اختیاری مدفوع میشود و لباس زیرش را کثیف میکنه و حتی بعد از یکساعت میفهمه و اعلام میکنه دکتر بردم ۶ ماهه پیدرولاکس داده ولی همچنان بعد از ۶ ماه مصرف پیدرولاکس همینطوره لطفا راهنمایی بفرمایید.با تشکر

شهر
اصفهان
سعید
سعید
5 ماه قبل

سلام
ممکنه وجود خون مخفی در مدفوع دلیل بی اختیاری هم باشه؟

شهر
کرج
ساکت
ساکت
3 ماه قبل
پاسخ به  سعید

فکر کنم این شقاق مقعد باشه یعنی زخمی چیزی داشته باشه

آرش
آرش
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر پسرم ۱۰سالشه قبلاً به صورت سکه ای لباس زیرش کثیف میشد متخصص اعصاب بردمش یه دوره دارو داد الان خیلی زیاد تر لباس زیرش و کثیف می‌کنه روزی دوسه مرتبه میگه دست خودم نیست خودشم خسته شده راه کاری داره ؟؟؟!

شهر
اصفهان
ساناز
ساناز
2 ماه قبل
پاسخ به  آرش

پسر منم اینجوریه
راه حلی پیدا کردین ؟

زهره
زهره
5 ماه قبل

من برای گرفتن پوشک از پسرم مشکل دارم باید ب چه پزشکی مراجعه کنم

شهر
کرج
کلاته عربی
کلاته عربی
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید
ببخشید پسرم ۳سال و دوماهشه.تقریبا بیست روزی هست که بی اختیاری مدفوع داره .اوایل خیلی کم به لباس زیرش بود و الان یهو داد میزنه میگه پی پی دارم و نمیتونه خودشو نگه داره.یبوست و اسهال هم نیست،ترس از توالت نداره

شهر
مشهد
ارانی
ارانی
5 ماه قبل

سلام دختر من ۱۲ سالشه همش داخل لباس زیرش پس میده هر چی سوال میکنم ازش هربار یه چیزی میگه راستشو نمیگه ببینم چیکار باید کنم یکم پنهان کاری میکنه گاهی لباس زیرشو برای اینکه من نبینم که پس داده میندازه دور خلاصه راستشو نمیگه سوال میپرسم ازش یه جواب درست نمیده ولی بعضی وقتا از لباس زیرش میفهمم خودشم خسته شده ازش میپرسم درد داری میگه نه میگم چرا زودتر نمیری دستشویی میگه یهو میاد تا پاشم پس میده نمیدونم از تنبلیشه یا نه لطفا راهنمایی کنید ممنون

فرهاد
فرهاد
4 ماه قبل
پاسخ به  ارانی

سلام‌پسر‌منم‌دقیقا‌‌همینجوریه‌‌دخترت‌خوب‌نشده؟؟؟

شهر
تبریز
محبوبه
محبوبه
6 ماه قبل

پسر ۴سال و نیمه من نزدیک یک سال است یه گوشه میشینه و جلوی مدفوع خود را میگیرد. قبلا این طور نبود دستشویی میرفت ولی نمی گذارد مدفوعش بیاد و تقریبا ۳ تا ۴ روز یه بار مدفوع می کند با تشویقم درست نمی شود.. به نظر شما چه کنم؟؟ قصه ای در این رابطه میشناسید براش تعریف کنم؟؟؟

آیدا
آیدا
1 ماه قبل
پاسخ به  محبوبه

دقیقا پسر منم ۴سالشه همینجوری میکنه وقتی مدفوعش میاد میره میشینه یه جایی یکم دستشویشو میکنه تو لباس زیرش بعدش پامیشیه یواشکی میگه مامان پی پی دارم خودشم خسته شده از این کارش روزی سه چهارتا شلوارو لباس زیر کثیف میکنه هربارم که میگم چرا زودتر نمیری پی پی کنی یه بهونه ای میاره یا میگه دیگه زود میرم ولی نمیره یه ساله که اینجوریه لطفا یه راهکار نشونم بدین خیلی نگرانم همچینین خسته شدم دیگه از لباس زیر کثیف شستن

شهر
تبریز
عفت سعادت طلب
عفت سعادت طلب
6 ماه قبل

سلام آقای دکتر دختر من روی خودش مدفوع می‌کنه حتی تو شب صبح که پا میشم میبینم روی شروارش مدفوع کرده بردمش دکتر گفته آموزش بده ولی هرچه تشویق میکنم فایده نداره

جانا
جانا
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید دخترم سه سال و یک ماهه الان حدود پنج شش ماهه که یبوست پیدا کرده الان خدارو شکر یکم بهتر شده ولی هر دو سه روزی یه بار مدفوع می‌کنه گاهی اوقات هم زره زره مدفوع می‌کنه ولی نرمه مدفوش آیا این مشکل خاصی داره یا نه دکتر هم خیلی بردم ممنون میشم منو راهنمایی کنید

ارزو رضایی
ارزو رضایی
8 ماه قبل

سلام پسر من ۱۰ سالشه لباس زیرش همیشه با مدفوع کثیف میشه خیلی نگرانم همیشه قبل از رفتن به سرویس رودهایش صدا می‌دهند میشه لطفا علتش را توضیح دهید ممنون

شهر
مشهد
فریبا
فریبا
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر دخترم رو در پایان دوسالگی با رضایت خودش از پوشک گرفتم ولی بعداز چندماه اصلا همکاری نکرد و گاهی اوقات ادرار و اکثر اوقات مدفوع تو لباسش انجام میده بعدش به من میگه الان سه سالشه و واقعا اذیت میشم هرجا میرم پوشکش میکنم لطفا کمکم کنید

شهر
تهران
ماهان محمدی جلال
ماهان محمدی جلال
9 ماه قبل

سلام خسته نباشی کودک ۷ساله من درروز۱۰بارمیره دستشویی کم دستشویی میکنه ومیادبیرون بی اختیارمدفوع میکنه برای درمانش راهنماییم کنید با تشکر

سیمی
سیمی
2 ماه قبل

سلام پسر منم هشت سالشه روزی چند بار می‌ره سرویس همیشه شلوارش کثیف شده پدر ماشین لباسشویی درآمده روزی ده تا بیست شلوار کثیف می‌کنه . پودر پیدرولاکس هم میخوره پس میده . مقعدش گشاد شده . مدرسه نرفته هنوز . چون از پاچه اش مدفوع میفته . بیش فعال هم هست دارو میخوره بسیار لاغره. بیوپسی روده شده عصب رودش کمه . درمانش چیه.

صدرا حالتی
صدرا حالتی
11 ماه قبل

سلام پسر من ۸ونیم سالش هستش لباس خودش رو کثیف میکنه وشب ادراری داره ممنون میشم راهنمایی کنید

شهر
تهران