با قرص چربی سوز لاغر شوید! انواع و بهترین قرص چربی سوز خانگی + نحوه ساخت

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

چاقی و اضافه‌وزن یکی از مهم‌ترین مشکلات جوامع امروزی است که خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل دیابت، مشکلات قلبی و فشارخون را نیز افزایش می‌دهد. هر چند اکثر متخصصان تغذیه بر این باور هستند که برای تناسب اندام باید سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، اما به هر حال استفاده از انواع قرص چربی سوز نیز می‌تواند به کاهش ذخیره چربی در بدن و افزایش سوخت و ساز چربی‌ها کمک کند. اما کدام‌یک از این مکمل‌ها اثربخشی بهتری دارد و موثرتر است؟ آیا چیزی در مورد انواع قرص چربی سوز و مضرات این قرص‌ها می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد مصرف انواع قرص چربی سوز آشنا شوید.

قرص چربی سوز چیست؟

قرص‌های چربی سوز از محبوب‌ترین مکمل‌های رژیمی هستند که به کاهش وزن و کاهش میزان چربی در بدن کمک می‌کنند. این قرص‌ها معمولا مکانیسم‌های متفاوتی دارند. برخی از قرص‌ها با مسدود کردن جذب چربی و افزایش حجم مدفوع و ادرار موجب کاهش وزن می‌شوند و برخی دیگر با کاهش میل به غذا خوردن در تناسب اندام موثر هستند. برخی افراد گمان می‌کنند که قرص‌های چربی سوز برخلاف قرص‌های لاغری، نیاز به تجویز پزشک ندارند، اما باید بدانید که مصرف بی‌رویه و نامناسب این قرص‌ها می‌تواند خطراتی جدی برای سلامت ایجاد کند.

انواع قرص چربی سوز

قرص‌های چربی سوز انواع مختلفی دارند و انتخاب صحیح قرص چربی سوز برای لاغری، به شما کمک می‌کند تا در طول مصرف این مکمل با عوارض کمتری روبه‌رو شوید. یکی از محبوب‌ترین انواع این قرص‌ها، قرص چربی سوز گیاهی است که در ترکیبات آن از عصاره گیاهان موثر استفاده شده است. از مهم‌ترین ترکیبات موثر در این قرص‌ها می‌توان به عصاره انبه، پرتقال، رازیانه، زیره، زنیان، مرزنجوش و فلفل چیلی اشاره کرد. این قرص‌ها معمولا عوارض کمتری دارند و در کنار سبک زندگی سالم، موثر هستند.

به خاطر داشته باشید که نحوه استفاده از این نوع قرص به ترکیبات و مواد موجود در آن بستگی دارد، بنابراین قبل از استفاده از هر مکملی ابتدا همه اطلاعات روی بسته‌بندی محصول را مطالعه کنید. در ادامه می‌توانید با انواع قرص چربی سوز آشنا شوید.

اینفوگرافی انواع قرص چربی‌ سوز
از بهترین انواع مکمل‌ها برای افزایش چربی‌سوزی می‌توان به قرص PhenQ و ال کارنیتین اشاره کرد.

قرص گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا یک نوع میوه استوایی است که گفته می‌شود اثرات فوق‌العاده ای بر کاهش وزن دارد. در این میوه ترکیباتی وجود دارد که متابولیسم چربی در بدن را افزایش می‌دهد و موجب کاهش احساس گرسنگی می‌شود.

 مصرف قرص گارسینیا کامبوجیا بر بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران موثر است و به کاهش کلسترول و قند نیز کمک می‌کند. امروزه از عصاره این میوه برای تهیه قرص‌های چربی سوز استفاده می‌شود. نکته مهمی که در مورد این قرص وجود دارد این است که مصرف آن ممکن است در برخی از افراد موجب بروز مشکلات مختلف مثل ناراحتی‌های گوارشی، بثورات پوستی، سردرد، حالت تهوع و همچنین آسیب‌های کبدی شود.

PhenQ، بهترین قرص چربی سوز آمریکایی

اگر به دنبال قویترین قرص چربی سوز شکم و پهلو 7 کیلو در 7 روز هستید و دوست دارید در کوتاه‌ترین زمان وزن خود را کاهش دهید، بهتر است از مکمل آمریکایی PhenQ استفاده کنید. این مکمل حاوی پودر کپسیمکس، کافئین و ال‌کارنیتین است که همگی بر کاهش وزن موثر هستند. مصرف این مکمل موجب افزایش چربی‌سوزی، سرکوب اشتها، مسدود کردن تولید چربی و همچنین افزایش انرژی می‌شود.

بیشتر بدانید: دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

قرص ال‌کارنیتین برای ورزشکاران

قرص ال‌کارنیتین بهترین قرص چربی سوز بدنسازی است که مصرف آن موجب کاهش درصد چربی بدن، افزایش عضل‌سازی و بالا بردن سوخت و ساز می‌شود.  این قرص قبل از ورزش مصرف می‌شود و بهترین زمان استفاده از آن یک ساعت قبل از شروع تمرینات ورزشی است. افرادی که از این قرص برای افزایش انرژی و ریکاوری بدن بعد از ورزش استفاده می‌کنند، باید آن را بعد از انجام تمرینات با یک لیوان آب میل کنند.

بیشتر بدانید: قرص ال کارنیتین چیست؟ فواید، عوارض و نحوه مصرف

قویترین قرص چربی سوز خانگی

برای افزایش چربی‌سوزی بدن می‌توانید به جای قرص‌های موجود در بازار، خودتان از مواد غذایی چربی سوز به صورت روزانه استفاده کنید. از بهترین چربی سوزهای خانگی می‌توان به قهوه، سرکه سیب، چای سبز، فلفل چیلی و همچنین عصاره ریشه قاصدک اشاره کرد.

مصرف میوه های مفید برای چربی‌ سوزی نیز می‌تواند به افزایش متابولیسم چربی‌ها و کاهش وزن شما کمک زیادی کند. شما می‌توانید با ترکیب مواد موثر برای افزایش چربی‌سوزی، خودتان در خانه یک قرص چربی سوز آماده کنید. برای تهیه این قرص قوی در خانه می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل را با یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه، یک قاشق غذاخوری زیره سیاه یا سبز و یک قاشق غذاخوری پودر دارچین ترکیب کنید. 

در ادامه باید مقداری عسل به این مواد اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کنند. حالا مواد را به صورت گلوله‌های کوچک درآورید و در سینی قرار دهید تا خشک شوند. بعد از خشک شدن مواد می‌توانید روزانه یک تا سه عدد از آن را برای افزایش چربی‌سوزی مصرف کنید.

بیشتر بدانید: داروی گیاهی لاغری قوی + معرفی ۶ تا از بهترین قرص‌های گیاهی

لووتیروکسین، بهترین قرص چربی سوز برای کم‌ کاری تیروئید

اگر به کم‌ کاری تیروئید مبتلا هستید، به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک متخصص از مکمل‌های چربی سوز استفاده کنید. بهترین مکمل چربی سوز برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید قرص لووتیروکسین است که در کنار کاهش چربی بدن و لاغری به تنظیم هورمون تیروئید نیز کمک می‌کند.

کدام قرص چربی سوز بهتر است؟

برای این که مطمئن شوید کدام قرص چربی‌سوز بهتر است، باید قبل از مصرف آن با یک پزشک متخصص مشورت کنید. میزان چربی بدن شما در کنار وضعیت بدن‌تان نقش مهمی بر انتخاب نوع چرب سوز دارد. معمولا مکل‌هایی که به صورت کاملا گیاهی تهیه می‌شوند و دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو یا FDA هستند، انتخاب مناسب‌تری برای افزایش متابولیسم چربی‌ها محسوب می‌شوند.

بیشتر بدانید: قرص لاغری گلوریا +  تشخیص قرص اصلی از تقلبی

تصویر فردی که در حال مصرف قرص چربی‌ سوز است.
قرص‌های چربی سوز زمانی اثربخشی مناسبی دارند که شما سبک زندگی سالمی داشته باشید.

عوارض مصرف قرص چربی سوز

قرص‌های چربی سوز درست مثل سایر مکمل‌های غذایی، می‌توانند عوارض نامطلوبی در بدن ایجاد کنند. برخی از این قرص‌ها حاوی ترکیباتی هستند که نباید با داروهای خاص مصرف شوند؛ بنابراین افرادی که از دارو یا مکمل خاصی استفاده می‌کنند، نباید بدون مشورت با پزشک از این قرص‌ها استفاده کنند. از طرف دیگر کافئین موجود در برخی از قرص‌های چربی سوز موجب افزایش سطح هورمون کورتیزول و بروز علائم اضطراب در فرد می‌شود. به خاطر داشته باشید که قرص چربی سوز قوی شکم و پهلوی شما را آب می‌کند، اما ممکن است پس از مدتی دوباره چاقی موضعی را تجربه کنید و دچار اضافه‌وزن شوید. 

به طور کلی اکثر متخصصان تغذیه، استفاده از قرص‌های لاغری و چربی سوز را برای سلامت مضر می‌دانند.به علاوه شاید کاهش وزن با این قرص‌ها اتفاق بیفتد، اما تا زمانی که شما سبک زندگی نادرستی داشته باشید و از غذاهای پرکالری استفاده کنید و ورزش نکنید، اضافه‌ وزن شما خیلی زود برمی‌گردد. نکته دیگری که در مورد مصرف قرص‌های چربی سوز وجود دارد این است که ممکن است متابولیسم بدن را کند کنند و در ادامه برای کاهش وزن با مشکلات جدی‌تری روبرو شوید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوارض مصرف قرص‌های چربی سوز اشاره شده است.

اینفوگرافی عوارض مصرف قرص چربی‌ سوز
از مهم‌ترین عوارض مصرف مکمل چربی‌سوزی می‌توان به کمبود مواد مغذی، کند شدن متابولیسم و همچنین مشکلات گوارشی اشاره کرد.
  • کاهش اشتها و کمبود مواد مغذی
  • اختلال در غذا خوردن
  • افزایش وزن در طولانی‌مدت
  • کند شدن متابولیسم بدن
  • مشکلات گوارشی
  • سردرد و اضطراب
  • افزایش فشارخون
  • مشکلات کبدی
  • مشکل در خوابیدن

سخن نهایی

در این مقاله به معرفی قرص چربی سوز پرداختیم و اثربخشی انواع این قرص‌ها را بررسی کردیم. به خاطر داشته باشید که مصرف بی‌رویه مکمل‌های چربی‌سوزی می‌تواند به بدن شما آسیب وارد کند و با کند کردن متابولیسم بدن، موجب افزایش چاقی شما در طولانی‌مدت شود. اگر از اضافه‌ وزن رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص تغذیه از متخصص تغذیه مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا مصرف قرص چربی سوز در دوران شیردهی مجاز است؟

بهتر است بدانید که هیچ‌کدام از مکمل‌های چربی سوزی برای مصرف در دوران شیردهی مناسب نیستند و از همین رو در این دوران، به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک از این قرص‌ها استفاده کنید.

قرص چربی سوز بعد از غذا مصرف می‌شود یا قبل از آن؟

روش مصرف هر یک از مکمل‌های چربی سوز متفاوت است و از همین رو لازم است هر قرص را طبق دستورالعمل آن مصرف کنید.

بهترین قرص چربی سوز قبل از باشگاه چیست؟

اگر ورزش می‌کنید، بهترین قرص چربی سوز قبل از باشگاه برای شما ال‌کارنیتین است.

منابع: forbes، medicinenet

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها