میوه‌های چربی سوز کدام اند؟ بررسی ۱۰ میوه شگفت‌انگیز برای لاغری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مصرف میوه‌های کم کالری و سرشار از فیبر، یک راهکار موثر برای کاهش وزن است. برخی از میوه‌ها، میزان چربی سوزی را در بدن افزایش می‌دهند و موجب کاهش میل شما به غذا خوردن می‌شوند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با لیستی از میوه‌های چربی سوز آشنا شوید.

کدام میوه‌ها برای چربی سوزی و کاهش وزن مفید هستند؟

مصرف میوه‌ها به خاطر ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر زیادی که دارند، برای بدن بسیار مفید است و خطر افزایش وزن، ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهند. در ادامه این بخش می‌توانید با میوه‌های چربی سوز و مفید برای لاغری آشنا شوید. اگر به دنبال داشتن یک رژیم غذایی صحیح و اصولی برای کاهش وزن هستید توصیه می‌کنیم به یک دکتر تغذیه مراجعه کنید.

اینفوگرافی میوه‌های چربی سوز
از مهم‌ترین میوه‌های چربی سوز می‌توان به گریپ‌فروت، زغال‌اخته، توت و پرتقال اشاره کرد.

۱- گریپ‌فروت

گریپ‌فروت یک میوه خوشمزه و آبدار است که شاخص گلیسمی پایینی دارد و از همین رو قند آن با سرعت کمتری وارد جریان خون می‌شود و برای افراد دیابتی بسیار مفید است. یک عدد گریپ‌فروت نصفه با وزن ۱۲۳ گرم، حدود ۳۷ کالری دارد و می‌تواند ۵۱ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. در این میوه نوعی آنتی‌اکسیدان خاص به نام نارینژنین وجود دارد که التهاب را در بدن کاهش می‌دهد و از همین رو از برای جلوگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی نیز مفید است. این میوه سرشار از فیبر است و کالری کمی دارد و از همین رو مصرف آن به کاهش وزن کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:لاغری موضعی و راه‌هایی برای خلاصی از چربی شکم و پهلو

۲- زغال‌اخته

زغال‌اخته یکی از بهترین میوه‌های چربی سوز است که آنتی‌اکسیدان و فیبر فراوانی دارد. هر فنجان از این میوه حدود چهار گرم فیبر دارد. مصرف این میوه متابولیسم را افزایش می‌دهد و برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی نیز مفید است.

۳- سیب

یکی دیگر از میوه‌های مفید برای افزایش چربی سوزی و کاهش وزن، سیب است. سیب حاوی پلی فنول‌هایی است که از تجمع چربی احشایی در بدن جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که در پوست سیب نوعی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات خاص وجود دارد که خطر ابتلا به چاقی را کاهش می‌دهد. مصرف این میوه اشتهای شما را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید. پلی فنول‌های موجود در سیب، التهاب را در بدن کاهش می‌دهند و به بهبود سطح کلسترول خوب یا HDL نیز کمک می‌کنند.  برای کاهش وزن و افزایش چربی سوزی می‌توانید سیب را به صورت خام یا پخته مصرف کنید.

۴- توت

توت‌ها از سالم‌ترین و کم کالری‌ترین میوه‌هایی هستند که برخلاف ظاهر کوچکی که دارند، سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و فیبر هستند. یک فنجان (۱۲۳ گرم) تمشک حاوی ۶۴ کالری و یک فنجان توت‌فرنگی (۱۵۲ گرم) حاوی ۵۰ کالری است. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انواع توت به عنوان میان‌وعده می‌تواند میل به خوردن شیرینی‌جات را کاهش دهد و به شما کمک کند تا برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری را تجربه کنید. از طرف دیگر مصرف انواع توت موجب افزایش متابولیسم، کاهش سطح کلسترول، کاهش فشار خون و کاهش التهاب در بدن می‌شود و برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف مفید است.

تصویر انواع توت
مصرف توت به افزاش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و موجب کاهش وزن می‌شود.

۵- پشن فروت

پشن فروت سرشار از فیبر است و یک عدد از آن تنها ۱۸ کالری دارد. مصرف یک عدد پشن فروت می‌تواند ۳۳ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند و موجب افزایش احساس سیری و جلوگیری از گرسنگی شود. برای کاهش وزن می‌توانید از این میوه به عنوان میان وعده استفاده یا آن را به نوشیدنی و دسر خود اضافه کنید.

بیشتر بدانید:5 غذای پرحجم که شما را چاق نمی کنند

۶- کیوی

یکی دیگر از میوه‌های مفید برای افزایش چربی سوزی، کیوی است. این میوه سرشار از فیبر، ویتامین C، ویتامین K و اسیدفولیک است. مصرف این میوه به افزایش چربی سوزی در ناحیه کمر و شکم کمک می‌کند و موجب کاهش کلسترول و تنظیم قند خون می‌شود. کیوی شاخص گلیسمی پایینی دارد و از زیاد شدن قند خون شما به صورت یک باره جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر این میوه سرشار از فیبر است و برای بهبود سلامت روده و افزایش احساس سیری نیز مفید است.

۷- خربزه

خربزه یک میوه کم‌ کالری و پرآب است که یک فنجان از آن حدود ۴۶ تا ۶۱ کالری دارد. این میوه سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. مصرف خربزه به افزایش احساس سیری، بهبود سوخت و ساز و کاهش وزن کمک می‌کند و مانع کم‌آبی بدن می‌شود.

۸- پرتقال

پرتقال مثل همه انواع مرکبات، کالری کمی دارد و سرشار از فیبر و ویتامین C است. مصرف این میوه موجب کاهش احساس گرسنگی، افزایش متابولیسم و تامین بخش زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌شود. به خاطر داشته باشید که برای کاهش وزن باید از میوه پرتقال استفاده کنید، زیرا آب پرتقال فاقد فیبر است و تنها موجب افزایش قند خون می‌شود.

۹- موز

موز یک میوه فوق‌العاده برای کاهش وزن است که کالری آن نسبت به دیگر میوه‌ها کمی بیشتر است، اما این میوه شاخص گلیسمی پایین و مواد مغذی فراوانی دارد و از همین رو بعد از مصرف موز معمولا احساس سیری بیشتری را تجربه می‌کنید و قند خون شما نیز یک باره افزایش پیدا نمی‌کند.

بیشتر بدانید:بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا چیست؟

تصویر فردی که در حال خوردن موز است.
موز نسبت به دیگر میوه‌ها کالری بالایی دارد، اما این میوه بسیار سیرکننده است و اشتهای شما را کاهش می‌دهد.

۱۰- آووکادو

آووکادو یک میوه چرب و پرکالری است که ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۱۶۱ کالری است. این میوه سرشار از اسیدهای چرب مفید است و از همین رو مصرف آن به کاهش چربی‌های مضر می‌شود. مصرف آووکادو موجب افزایش احساس سیری می‌شود و اشتهای شما را کاهش می‌شود.

سخن نهایی

در این مقاله به ۱۰ میوه چربی سوز و مفید برای کاهش وزن اشاره شد. به خاطر داشته باشید که برای کاهش وزن باید در کنار مصرف میوه‌های مفید، از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. اگر به دنبال راهی برای کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های اضافه بدن‌تان هستید، می‌توانید به صورت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر تغذیه با یکی از متخصصان تغذیه در درمانکده ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

آیا موز باعث لاغری می‌شود؟

موز یک میوه فاقد چربی است که فیبر زیادی دارد و از همین رو مصرف آن موجب می‌شود تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید و کمتر به سراغ مصرف تنقلات ناسالم بروید.

آیا می‌توان از میوه‌های خشک به جای تازه، برای کاهش وزن استفاده کرد؟

میوه خشک کالری بیشتری نسبت به میوه تازه دارد و از همین رو بهتر است برای چربی سوزی و کاهش وزن بیشتر از میوه‌های تازه استفاده کنید.

منابع: healthline، eatingwell

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها