چاقی صورت و جوانسازی پوست بدون مصرف قرص! معرفی ویتامین‌های ضروری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لاغری صورت مشکلی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن روبه‌رو می‌شوند. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلف از جمله ژنتیک، کاهش وزن سریع یا ابتلا به بعضی از بیماری‌ها رخ دهد. در جوامع مختلف نظرات متفاوتی درباره زیبایی صورت وجود دارد. بعضی از افراد صورت پر و بعضی دیگر صورت لاغرتر را ترجیح می‌دهند. با این حال، لاغری بیش از حد صورت باعث کاهش اعتمادبه‌نفس می‌شود. این مقاله از مجله درمانکده به معرفی ویتامین برای چاقی صورت اختصاص دارد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

بهترین ویتامین برای چاقی صورت

ویتامین‌ها به تنهایی نمی‌توانند لاغری صورت را برطرف کنند. اما بسیاری از آن‌ها در حفظ سلامت پوست و بهبود کیفیت آن نقش دارند و به تولید کلاژن کمک می‌کنند. کلاژن یک پروتئین مهم است که در ساختار و عملکرد پوست نقش حیاتی ایفا می‌کند.

کلاژن باعث افزایش استحکام پوست می‌شود و همراه با الاستین به آن خاصیت ارتجاعی می‌دهد. همچنین به جذب و نگهداری آب در پوست کمک می‌کند که این امر به‌نوبه‌خود باعث می‌شود صورت پرتر و شاداب‌تر به نظر برسد. علاوه بر این، مشخص شده است که کلاژن در فرآیند بازسازی و ترمیم پوست نقش دارد و چین و چروک‌های آن را کاهش می‌دهد.

در ادامه به تعدادی از ویتامین‌ها و موادی مغذی ضروری که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند و باعث زیباتر به نظر رسیدن چهره می‌شوند، اشاره می‌کنیم.

۱. ویتامین A برای چاقی صورت

هنگامی که از بهترین ویتامین برای پر شدن صورت صحبت به میان می‌آید، ویتامین A اولین موردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. چون هر ۲ لایه فوقانی و تحتانی پوست به این ماده مغذی مهم نیاز دارند.

ویتامین A خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در نتیجه، می‌تواند از پوست در برابر عوامل خارجی از جمله اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند و جلوی تجزیه کلاژن را بگیرد. این ویتامین به جایگزینی سلول‌های مرده با سلول‌های جدید کمک می‌کند و به پوست طراوت و زیبایی می‌بخشد. همچنین با تحریک تولید کلاژن باعث کاهش چین و چروک‌ها می‌شود.

اینفوگرافی درباره بهترین ویتامین برای چاقی صورت
بعضی از مواد مغذی با حفظ ساختار پوست به پرتر به نظر رسیدن صورت کمک می‌کنند.

۲. ویتامین C

از ویتامین C هم می‌توان به عنوان بهترین ویتامین برای چاقی صورت نام برد. چون در سنتز کلاژن نقش حیاتی دارد و به ساختار مارپیچ‌ مانند آن کمک می‌کند که شکل خود را حفظ کند. علاوه بر این، با پیری زودرس مقابله می‌کند و باعث کاهش چین و چروک و لکه‌های تیره می‌شود.

بیشتر بدانید: ۵ غذای پرحجم که شما را چاق نمی‌کند

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و احتمالا خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات، سطوح پایین این ویتامین می‌تواند باعث کبودی و خونریزی لثه شود و سرعت التیام زخم‌ها را کاهش دهد.

۳. ویتامین E

گاهی‌اوقات از ویتامین e برای چاقی صورت استفاده می‌شود. چون این ماده مغذی مهم خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد و از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند. نور خورشید به پوست آسیب می‌رساند و باعث افتادگی آن می‌شود. همچنین احتمال بروز چین و چروک و سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

ویتامین E مانند یک مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند و باعث حفظ رطوبت در پوست می‌شود. در نتیجه، ممکن است صورت شاداب‌تر و پرتر به نظر برسد.

روش مصرف ویتامین ای برای چاقی صورت به وضعیت سلامتی شما و نیاز بدن‌تان به این ماده مغذی بستگی دارد. شما احتمالا می‌توانید ویتامین E مورد نیاز خود را با مصرف غذا تامین کنید. اما اگر فکر می‌کنید این ویتامین به اندازه کافی در رژیم غذایی شما وجود ندارد، با متخصص تغذیه درباره ضرورت مصرف مکمل صحبت کنید.

۴. زینک

بعضی از مواد معدنی هم مثل ویتامین‌ها برای حفظ سلامت پوست و چاقی صورت مفیدند. به عنوان مثال، زینک (روی) از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که باعث پیری زودرس و ایجاد چین و چروک می‌شود، محافظت می‌کند. همچنین دیواره‌های سلولی را پایدار نگه می‌دارد و سرعت ترمیم زخم را افزایش می‌دهد.

۵. سلنیوم

سلنیوم هم یک ماده معدنی مهم است که با اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش مقابله می‌کند و باعث زیباتر به نظر رسیدن چهره می‌شود. بر اساس تحقیقات، کمبود سلنیوم با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست مرتبط است.

غذاهای حاوی سلنیوم برای چاقی صورت
با خوردن غذاهای حاوی سلنیوم می‌توانید به پرتر به نظر رسیدن صورت خود کمک کنید.

سایر مواد مغذی مفید برای چاقی صورت

به غیر از ویتامین‌ها و مواد معدنی، پوست به مواد مغذی دیگری هم نیاز دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت مواد مغذی زیر به حفظ سلامت پوست می‌کند و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد:

۱. چربی‌های سالم

دریافت ناکافی چربی نه تنها در خشک شدن پوست و ایجاد چین و چروک نقش دارد؛ بلکه به کمبود وزن منجر می‌شود که همین موضوع می‌تواند علت لاغری بیش از حد صورت باشد.

بیشتر بدانید: پودر جوانه گندم برای چاقی صورت

توصیه می‌شود در طول روز از منابع غذایی حاوی چربی‌های سالم مثل مغزیجات، دانه‌ها، آووکادو و ماهی (مثل سالمون) در حد اعتدال استفاده کنید. این مواد غذایی به پوست کمک می‌کنند که مرطوب، محکم و انعطاف‌پذیر باقی بماند.

۲. پروتئین

بدن شما پروتئین‌هایی را که می‌خورید به بلوک‌های ساختمانی به نام اسیدهای آمینه تبدیل می‌کند. اسیدهای آمینه برای ساخت سایر پروتئین‌ها از جمله کلاژن و کراتین که ساختار پوست را تشکیل می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این‌رو مصرف غذاهای پرپروتئین مثل مرغ، ماهی، لبنیات کم‌چرب، تخم‌مرغ و حبوبات نقش مهمی در چاقی صورت ایفا می‌کند.

۳. کوآنزیم کیوتن (Q10)

کوآنزیم کیوتن که به آن CoQ10 هم می‌گویند، از خاصیت آنتی‌اکسیدانی برخوردار است و از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. علاوه بر این، باعث تقویت ساختار پوست می‌شود و به افزایش تولید کلاژن و کاهش چین و چروک کمک می‌کند.

بهترین غذاها برای چاقی صورت

ماندگارترین روش چاقی صورت این است که ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز خود را با خوردن غذاهای سالم تامین کنید. در ادامه به تعدادی از بهترین غذاها برای حفظ سلامت پوست و مواد مغذی موجود در آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ماهی‌های چرب (سالمون و ساردین): پروتئین، اسید چرب امگا ۳ و سلنیوم
  • سبزیجات برگ‌دار تیره (کلم کیل و اسفناج): ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و سلنیوم
  • تخم‌مرغ: پروتئین، ویتامین A، ویتامین E، سلنیوم و زینک
  • دانه بزرک: امگا ۳ و سلنیوم
  • حبوبات (عدس و نخود): پروتئین و زینک
  • آووکادو: چربی‌های سالم، ویتامین C و ویتامین E
  • روغن زیتون فرابکر: چربی‌های سالم و ویتامین E
غذاهای سالم شامل قارچ، غذاهای دریایی و مرغ
ماهی، تخم‌مرغ و غذاهای گیاهی به حفظ سلامت پوست صورت و پرتر به نظر رسیدن آن کمک می‌کنند.

کلام پایانی

اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین برای چاقی صورت دریافت کنید، از متخصص تغذیه بپرسید که آیا مجاز به مصرف مکمل هستید یا خیر. متخصص تغذیه بهترین فردی است که می‌توانید از او برای معرفی قرص ویتامین برای چاقی صورت کمک بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص تغذیه از متخصص تغذیه مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

علت لاغری صورت چیست؟

از دلایل بروز این مشکل می‌توان به عوامل ژنتیکی، بالا رفتن سن، تغذیه نامناسب، کاهش وزن سریع، استرس و بیماری اشاره کرد.

کدام ویتامین برای چاقی صورت خوبه؟

از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E‌ به عنوان بهترین ویتامین چاق کننده صورت نام برده می‌شود.

چگونه از ویتامین ای برای چاقی صورت استفاده کنیم؟

این ویتامین در مواد غذایی مختلف و مکمل‌ها یافت می‌شود. نحوه استفاده از ویتامین ای برای چاقی صورت به وضعیت سلامتی شما و کیفیت رژیم غذایی‌تان بستگی دارد. اگر به کمبود ویتامین E مبتلا باشید، می‌توانید تحت نظر متخصص تغذیه از مکمل استفاده کنید. در غیر این صورت، بهتر است غذاهای حاوی آن را در رژیم خود بگنجانید.

منابع: webmd, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها