عمل چشم چند نوع است؟ معرفی بهترین جراحی برای چشم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عمل چشم یکی از حساس‌ترین جراحی‌ها در حوزه علم پزشکی است که به منظور بهبود بینایی، درمان بیماری‌های چشمی و اصلاح مشکلات ساختاری یا زیبایی چشم‌ها انجام می‌شود. چشم‌ها به عنوان یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن نقش مهمی در کیفیت زندگی و ارتباطات روزمره ما دارند؛ از همین‌رو توجه به سلامت و اصلاح مشکلات آن‌ها همواره در اولویت قرار دارد. در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های مختلفی برای عمل چشم وجود دارند که هر یک به منظور خاصی انجام می‌شوند. 

در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با انواع عمل‌های چشم آشنا کنیم.

بهترین عمل چشم کدام است؟

اینفوگرافیک بهترین عمل چشم
بهترین روش جراحی چشم باید پس از بررسی دقیق توسط چشم‌پزشک انتخاب شود.

مشکلاتی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی از جمله معضلاتی هستند که باعث ضعف بینایی و کاهش دید افراد می‌شوند. پزشک برای برطرف کردن این عیوب عینک تجویز می‌کند، اما از آن جایی که برخی افراد چهره خودشان را با عینک دوست ندارند یا به طور مداوم عینک زدن برایشان آزاردهنده است، به فکر عمل چشم می‌افتند. 

خوشبختانه در حال حاضر، روش‌های جراحی چشم زیادی وجود دارند که به رفع عیوب چشم و برداشتن عینک کمک می‌کنند. از طرفی، برخی جراحی‌های چشم مانند عمل شبکیه چشم و عمل آب مروارید با هدف درمان بیماری‌های چشمی انجام می‌شوند. در ادامه انواع عمل چشم را معرفی می‌کنیم:

۱- لیزیک 

جراحی لیزیک را می‌توان بهترین عمل چشم برای حذف عینک دانست. افراد مبتلا به نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم با این جراحی برای همیشه از شر عینک زدن خلاص می‌شوند. این جراحی برای افرادی که لنز تماسی یا عینک درند با نتایج مطلوبی همراه است. پزشک در طول جراحی لیزیک از لیزر برای برش قرنیه استفاده می‌کند و آن را به حالت اولیه درمی‌آورد.

۲- کراتکتومی فتورفرکتیو یا PRK

عمل PRK یکی دیگر از جراحی‌های موثر برای اصلاح دید است. این جراحی به صورت سرپایی و به کمک لیزر انجام می‌شود. پزشک در طول جراحی PRK سطح نازکی از قرنیه را با لیزر می‌تراشد تا عیوب انکساری مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم برطرف شوند.

۳- عمل لازک

جراحی لازک مانند لیزیک و PRK یکی عمل‌های موثر چشم برای رفع عیوب انکساری است. این جراحی نسبت به روش‌های دیگر کمتر باعث خشکی چشم می‌شود، اما طول دوره نقاهت آن نسبت به لیزیک و PRK کمی طولانی‌تر است. به طور کلی در مقایسه عمل های چشم لازک، لیزیک و PRK م‌یتوان گفت، درد و ناراحتی جراحی لازک نسبت به لیزیک بیشتر و نسبت به PRK کمتر است.

۴- اپی لازک

این نوع جراحی چشم به لیزیک و لازک شباهت زیادی دارد با این تفاوت که برای همه چشم‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اغلب چشم‌پزشکان معتقدند جراحی اپی لازک بهترین عمل چشم برای قرنیه نازک است؛ زیرا  در طول این جراحی لایه بسیار نازکی از روی قرنیه تراشیده می‌شود. در واقع، تفاوت جراحی لازک با اپی لازک در فلپ نازکی است که روی قرنیه ایجاد می‌کنند. در جراحی اپی لازک، برش با یک تیغه‌ی پلاستیکی نازک انجام می‌شود؛ از همین‌رو این عمل چشم برای افراد دارای قرنیه نازک و آن‌هایی که مشاغل پرخطر دارند و امکان ورود شی خارجی به چشم‌شان وجود دارد، مناسب است.

۵- عمل فمتواسمایل 

تصویری از مراحل انجام عمل چشم
چشم‌پزشک روش جراحی چشم را بر اساس نوع مشکل، شدت آن و شرایط هر فرد انتخاب می‌کند.

جراحی فمتواسمایل جدیدترین عمل چشم برای برداشتن عینک است. متخصصان، جراحی فمتواسمایل را بهترین عمل چشم برای ورزشکاران می‌دانند. این جراحی به‌خصوص برای رفع عیوب انکساری چشم ورزشکارانی که در سطح حرفه‌ای و قهرمانی ورزش می‌کنند، بسیار مناسب است. در طول این جراحی، برش بسیار نازکی روی قرنیه ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل قرنیه آسیب نمی‌بیند و پایداری خود را حفظ می‌کند.

۶- فمتولیزیک 

فمتولیزیک دیگر روش مدرن و موثر عمل چشم برای ضعیفی است. این جراحی با لیزر انجام می‌شود و به دلیل دقت بسیار بالا، درد و دوره نقاهت آن نسبت به عمل PRK کمتر است. جراح در طول فمتولیزیک، فلپ (غشا) را از روی چشم برمی‌دارد، به کمک لیزر لایه نازکی از سطح قرنیه را می‌برد و سپس فلپ را در جای خود می‌گذارد.

۷- تبادل لنز چشمی یا REL

جراحی REL برای افراد بالای ۴۵ سال و مبتلا به پیرچشمی مناسب است. در طول این جراحی، لنز طبیعی را از چشم بیمار خارج می‌کنند و یک لنز مصنوعی جایگزین آن می‌شود. جراحی چشم REL در دسته جراحی‌های چشمی بسیار ساده جای دارد و در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می‌شود.

۸-  پیوند قرنیه

افراد دارای قرنیه ناسالم، بینایی خوبی ندارند؛ از همین‌رو پیوند قرنیه برای آن‌ها ضروری است. این جراحی چشم زمانی انجام می‌شود که قرنیه به دلیل التهاب، ناصافی یا کدری باعث کاهش دید فرد شده باشد.

۹- عمل انحراف چشم 

 تصویری از چشم دارای انحراف
جراحی چشم با هدف بهبود بینایی، درمان بیماری‌های چشمی و رفع مشکلات ساختاری چشم انجام می‌شود.

این جراحی که به آن عمل استرابیسم هم می‌گویند، برای اصلاح موقعیت نادرست چشم‌ها انجام می‌شود. استرابیسم وضعیتی است که در آن چشم‌ها به طور همزمان به یک نقطه نگاه نمی‌کنند و این احتمال وجود دارد که چشم‌ها به داخل، خارج، بالا یا پایین منحرف شوند. اگر انحراف چشم عمل نشود، استرابیسم را تشدید می‌کند و باعث ایجاد تنبلی چشم یا تاری دید می‌شود.

۱۰- جراحی کاهش فشار اوربیت چشم

عمل چشم از حدقه بیرون زده با هدف کاهش فشار داخل حدقه چشم و جاگذاری بهتر چشم‌ها در حدقه انجام می‌شود. بیرون‌زدگی چشم یکی از مشکلات چشمی است که به دلیل بیماری زمینه‌ای مانند اختلال در غده تیروئید، التهابات، تومورها یا آسیب‌های چشمی بروز پیدا می‌کند.

کدام عمل چشم برای زیبایی انجام می‌شود؟

برخی جراحی‌های چشم صرفا با هدف افزایش زیبایی چشم‌ها انجام می‌شوند؛ از جمله:

  • جراحی زیبایی پلک
  • عمل چشم گربه ای
  • جراحی پف زیر چشم
  • عمل تغییر رنگ چشم
  • جراحی زیبایی چشم روباهی

هزینه عمل چشم برای برداشتن عینک چقدر است؟

هزینه این جراحی متناسب با نوع عمل، محل جغرافیایی و کیفیت خدمات متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت، جراحی‌های رفع عیوب انکساری چشم به دلیل پیچیدگی بیشتر، هزینه زیادی دارند. البته این هزینه شامل مشاوره اولیه، آزمایشات مورد نیاز، عمل جراحی، معاینات پس از عمل و داروها می‌شوند. لازم به ذکر است، بیمه تکمیلی بخشی از هزینه عمل چشم را برعهده می‌گیرد. با این حال، میزان پوشش بیمه به نوع و شرایط آن بستگی دارد.

راهنمای مراجعه به پزشک

عیوب انکساری از شایع‌ترین اختلالات بینایی هستند که به شدت بر کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارند. در حال حاضر، خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان عیوب انکساری و بیماری‌های چشمی وجود دارند که یکی از بهترین راه‌کارها، عمل چشم است. تصمیم برای انجام جراحی چشم باید پس از بررسی دقیق توسط متخصص چشم، با توجه به شرایط فرد و نوع مشکل چشم انجام شود. 

برای این کار می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله چشم پزشک آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری چشم پزشک از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

عمل چشم از چند سالگی انجام می‌شود؟

متخصصان ۱۸ سالگی به بعد را بهترین سن عمل چشم برای برداشتن عینک می‌دانند.

کدام عمل چشم برای استخدام مناسب است؟

هنگام استخدام، مخصوصا برای مشاغلی که به بینایی دقیق نیاز دارند، باید حتما با چشم‌پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز و بر اساس شرایط چشم شما، جراحی مناسب انجام شود.

آیا عمل چشم درد دارد؟

این جراحی با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود و فرد معمولا دردی احساس نمی‌کند. با این حال، تجربه درد و ناراحتی در افراد مختلف بر اساس نوع عمل و واکنش فرد کمی متفاوت است.

عمل چشم در بارداری انجام می‌شود؟

جراحی چشم معمولا در دوران بارداری انجام نمی‌شود؛ زیرا ممکن است نتایج جراحی به دلیل نوسانات هورمونی دوران حاملگی دچار تغییر شوند.

بهترین عمل چشم برای نمره بالا کدام است؟

روش‌های جراحی معمول مانند لیزیک یا PRK برای افراد دارای نمره چشم بالا توصیه نمی‌شوند. با این حال، پزشک ابتدا معاینه انجام می‌دهد و در صورت صلاحدید ممکن است تا نمره چشم حداکثر هشت دیوپتر یا حتی بالاتر در برخی افراد با شرایط خاص جراحی انجام شود. معمولا برای افراد دارای نمره چشم بالاتر از هشت دیوپتر از لنزهای انکساری به جای درمان لیزر استفاده می‌کنند.

منابع: clevelandclinic | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
محمد خیری پور
محمد خیری پور
10 روز قبل

سلام. عمل برای عصب های بینایی هست

محمد خیری پور
محمد خیری پور
10 روز قبل

سلام دورود بر شما. عمل برای عصب های بینایی داریم یا برای ترمیم عصب بینایی ممنون میشم

شهر
تهران
محمود
محمود
10 روز قبل

سلام من از زابل هستم چشمم خیلی ضعیف شده ویکیش آب مروارید آورده عینک هم دیگه تاثیر نداره چیکار کنم

شهر
تهران
خدیجه
خدیجه
11 روز قبل

ایا عمل اب مروارید داشته باشیم ولی دپربین باشد میشه از لنز نزدیک بین اطتفادت کرد

شهر
مشهد
حسین نصیری
حسین نصیری
11 روز قبل

سلام ببخشید عینک مطالعه هم دکتر نوشته میزنم لطفا جواب بدید مرسی

شهر
تهران
حسین نصیری
حسین نصیری
11 روز قبل

سلام ببخشید مزاحمتون شدم من یک بار عمل چشم آب مروارید انجام دادم ولی پس از ۶سال چشم راستم دوباره تا میبینه وچشم چپم خوب دید داره .میشه لطفا راهنمایی بفرمایید من چیکار کنم ممنون میشم پیام بدید

شهر
تهران
زهره نجفی
زهره نجفی
11 روز قبل

ایا خشکی شدید چشم با حراحی درمان میشود ۵۹ سالم ویک سال همراه با خشکی چشم جرقه چشمم میزنه

شهر
کرج