قطره چشم چیست و چه انواعی دارد؟ کاربرد و موارد تجویز آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قطره یک محلول دارویی استریل است که از ترکیبات مختلف تشکیل شده است و به همین دلیل می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های گوش، چشم و بینی را درمان کند. این مقاله از مجله درمانکده به معرفی بهترین قطره چشم و نحوه استفاده از آن اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

انواع قطره چشم

اگر نگاهی به عکس انواع قطره های چشمی بیندازید یا برچسب آن‌ها را بخوانید، متوجه می‌شوید که بعضی از قطره‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک به فروش می‌رسند. اما برای تهیه انواع خاصی از این محصولات باید به پزشک مراجعه کنید. به عبارت دیگر، قطره‌های چشمی به ۲ دسته بدون نسخه (OTC) و تجویزی تقسیم می‌شوند.

فواید استفاده از انواع قطره چشم در جدول زیر آورده شده است:

قطره‌های بدون نسخهقطره‌های تجویزی
کاهش ترشحات چشم
کاهش اصطکاک و روان کردن حرکت چشم
رفع قرمزی و التهاب چشم
تنظیم سطح مایعات داخل چشم
شستشوی چشم
بی‌حس کردن چشم یا کاهش درد
از بین بردن باکتری‌ها
کاهش پاسخ آلرژیک
گشاد کردن مردمک
کاهش فشار چشم
پیشگیری از آسیب ناشی از عملکرد نادرست سیستم ایمنی

قطره‌های چشم در چه مواردی تجویز می‌شوند؟

این محصولات در موارد مختلفی تجویز می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

۱. جراحی کاتاراکت (آب مروارید)

قطره‌ها قبل و بعد از جراحی تجویز می‌شوند. قطره‌های قبل از جراحی از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند و باعث بی‌حس شدن چشم و بزرگ شدن مردمک می‌شوند. هدف از تجویز قطره چشم بعد از عمل آب مروارید، کاهش خطر ابتلا به عفونت و تسریع روند بهبودی است.

۲. کنژنکتیویت (التهاب ملتحمه یا چشم صورتی)

اگر عفونت باکتریایی یا ویروسی علت این بیماری باشد، پزشک قطره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. چنانچه آلرژی یا محرک‌های محیطی در بروز آن نقش داشته باشند، باید از قطره‌های ضد التهاب استفاده کنید.

۳. مرطوب کردن لنزهای تماسی

اگر چشم‌ شما هنگام استفاده از لنز تماسی خشک می‌شود، از قطره برای رفع این مشکل استفاده کنید. حتما قطره‌هایی را انتخاب کنید که برای این کار فرموله شده‌اند.

اینفوگرافی درباره کاربردهای قطره چشم
از قطره‌ها برای درمان مشکلات مختلف چشم و بهبود بینایی استفاده می‌شود.

۴. کراتیت (عفونت قرنیه)

انتخاب بهترین قطره چشم برای عفونت قرنیه به علت بروز آن و شدت علائم شما بستگی دارد. قطره‌های ضد باکتری برای عفونت‌های خفیف مناسب هستند. اما برای درمان عفونت‌های شدید ممکن است به قطره‌های آنتی‌بیوتیک قوی نیاز داشته باشید. از قطره‌های ضد باکتری می‌توان به قطره چشمی کلوبیوتیک و قطره سیپلکس اشاره کرد.

۵. جراحی پیوند قرنیه

قطره‌هایی که بعد از این جراحی تجویز می‌شوند، سرعت بهبودی را افزایش می‌دهند و از پس زدن بافت پیوندی جلوگیری می‌کنند.

۶. خشکی چشم

قطره چشم برای خشکی چشم هم تجویز می‌شود. اگر از این عارضه رنج می‌برید، استفاده از اشک مصنوعی که بدون نیاز به نسخه پزشک به فروش می‌رسد می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما در صورت شدید بودن علائم باید به چشم‌ پزشک مراجعه کنید.

۷. آلرژی‌های چشمی

گاهی‌اوقات اشک مصنوعی بهترین قطره چشم برای قرمزی، سوزش و خارش ناشی از آلرژی است. در سایر موارد باید از قطره‌های حاوی آنتی‌هیستامین، ترکیبات ضد احتقان، کورتیکواستروئیدها و… مثل قطره چشمی: نفازولین، فلوکورت و بتامتازون استفاده کنید. برای انتخاب محصول مناسب از چشم پزشک کمک بگیرید.

۸. معاینه چشم

قطره چشم قبل از معاینه برای ایجاد بی‌حسی یا بزرگ کردن مردمک استفاده می‌شود. در نتیجه، پزشک راحت‌تر  چشم را معاینه می‌کند و بافت‌های داخل آن را می‌بیند.

۹. گلوکوم (آب سیاه)

این بیماری که با افزایش فشار مایع داخل چشم همراه است، در صورت درمان نشدن می‌تواند به عصب بینایی آسیب جدی وارد کند و باعث نابینایی شود. در مراحل اولیه، قطره‌هایی که تولید مایعات را در چشم کاهش می‌دهند و به تخلیه آن‌ها کمک می‌کنند، برای درمان گلوکوم مفیدند. این قطره‌ها همچنین از بروز گلوکوم در کسانی که فشار چشم بالایی دارند، جلوگیری می‌کنند.

یک مرد که پزشک در حال معاینه چشم‌های او است
بیماری گلوکوم در مراحل اولیه با استفاده از قطره قابل کنترل است.

۱۰. عفونت چشم هرپس سیمپلکس

از علائم اولیه این بیماری ویروسی می‌توان به ایجاد زخم دردناک در سطح چشم یا پلک و التهاب قرنیه اشاره کرد. در این شرایط، درمان سریع با محصولات ضد ویروس از آسیب‌دیدگی چشم جلوگیری می‌کند.

۱۱. جراحی لیزیک

 هدف از تجویز قطره چشم قبل از عمل لیزیک، ایجاد بی‌حسی و پیشگیری از درد است. قطره‌هایی که بعد از عمل تجویز می‌شوند، به بهبودی سریع‌تر شما و جلوگیری از عفونت کمک می‌کنند.

۱۲. گل مژه

گل مژه یک توده دردناک و قرمز رنگ است که در نزدیکی لبه پلک ایجاد می‌شود و شبیه جوش به نظر می‌رسد. از آنجا که باکتری‌ها در بروز این بیماری نقش دارند، آنتی‌بیوتیک بهترین قطره چشم برای گل مژه است.

آموزش ریختن قطره چشم

استفاده درست از قطره به افزایش اثربخشی دارو و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. در ادامه روش ریختن درست آن آورده شده است:

  • دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید تا از ورود میکروب‌ها به چشم جلوگیری کنید.
  • درپوش قطره را باز کنید. مراقب باشید نوک قطره‌چکان به هیچ سطحی برخورد نکند.
  • دراز بکشید یا سرتان را به عقب ببرید. سپس پلک پایینی خود را به سمت پایین بکشید تا یک فضای کیسه‌مانند بین پلک و کره چشم ایجاد شود.
  • نوک قطره‌چکان را نزدیک چشم نگه دارید. اما از تماس آن با چشم جلوگیری کنید.
  • به بالا نگاه کنید و قطره را در کیسه ایجادشده در پلک پایینی بچکانید.
  • چشم‌های خود را ببندید و چند ثانیه در این حالت بمانید.
  • گوشه داخلی چشم را به آرامی با انگشت فشار دهید تا از خروج دارو جلوگیری کنید.
  • درپوش قطره را ببندید و آن را در یک مکان مناسب قرار دهید.

توصیه می‌شود از قطره چشم در بارداری و شیردهی تحت نظر پزشک استفاده کنید. همچنین اگر بیماری خاصی دارید، با پزشک در مورد مزایا و عوارض انواع قطره‌ها مشورت کنید.

فردی که داخل چشم‌های خود قطره می‌ریزد
در هنگام استفاده از قطره‌های چشم اصول بهداشتی را رعایت کنید تا دچار عفونت نشوید.

کلام پایانی

در این مقاله درباره انواع قطره‌هایی که برای بهبود بینایی و رفع مشکلات چشمی تجویز می‌شوند صحبت کردیم. اگر در مورد اسامی قطره های چشمی و مزایا و عوارض آن‌ها به راهنمایی نیاز دارید، با دکتر چشم آنلاین مشورت کنید.

برای این کار می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله چشم پزشک آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری چشم پزشک از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

قطره چشم از چی درست میشه؟

از آنجا که این محصول بیماری‌های چشمی زیادی را درمان می‌کند، حاوی ترکیبات مختلفی است. از رایج‌ترین ترکیبات به‌کاررفته در این قطره می‌توان به کورتیکواستروئیدها و عوامل ضد باکتری اشاره کرد.

اسم قطره چشم قبل از آرایش چیست؟

گاهی‌اوقات از قطره‌های ضد آلرژی مثل نفازولین برای کاهش قرمزی، سوزش و خارش چشم استفاده می‌شود.

اسم قطره شستشوی چشم چیست؟

از محلول‌های استریل چشمی مثل آیوسپت برای شستشوی چشم و خارج کردن اجسام خارجی یا رفع سوزش، خارش و قرمزی ناشی از آلاینده‌های محیطی استفاده می‎‌شود.

بهترین قطره چشم برای جوشکاری چیست؟

اشک مصنوعی بهترین قطره چشم برای برق زدگی خفیف است. اما در موارد شدید باید از سایر قطره‌ها مثل دیکلوفناک استفاده کنید. برای راهنمایی بیشتر از چشم‌ پزشک کمک بگیرید.

بهترین قطره چشم برای تاری دید چیست؟

از آنجا که تاری دید دلایل مختلفی دارد، بهتر است برای درمان آن به چشم پزشک مراجعه کنید. بسته به علت تاری دید، پزشک می‌تواند بهترین قطره چشم برای بهبود بینایی را تجویز کند.

از کدام قطره چشم بعد از اکستنشن مژه استفاده کنیم؟

اشک مصنوعی می‌تواند خشکی و قرمزی چشم را بعد از اکستنشن مژه از بین ببرد. اگر نسبت به چسب به‌کاررفته در اکستنشن آلرژی داشته باشید، باید به دنبال قطره حساسیت چشم به چسب مژه باشید.

بهترین قطره حساسیت چشم به نور چیست؟

نوع قطره به علت زمینه‌ای مشکل شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اشک مصنوعی برای خشکی خفیف چشم مناسب است. اما اگر علت حساسیت به نور به خراش قرنیه مربوط باشد، باید از قطره آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

منابع: my.clevelandclinic, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
Maryam
Maryam
6 روز قبل

سلام

مدتیه چشم راستم تیر میکشه و درد بدی داره به نظر شما مشکل چیه؟ و درمانی دارد

شهر
تهران