تفاوت قرص اورژانسی با ال دی چیست؟ مقایسه عوارض این دو دارو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بارداری یکی از تجربه‌های لذت‌بخش پس از ازدواج است که اگر با برنامه‌ریزی رخ ندهد می‌تواند باعث ایجاد تنش در خانواده شود. معمولا زوجین برای پیشگیری از بارداری ناخواسته به سراغ استفاده از قرص‌های ضد بارداری مانند قرص LD می‌روند. در این میان، برخی قرص‌ها به عنوان قرص‌های اورژانسی شناخته می‌شوند و پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده به صورت اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرند. آگاهی از تفاوت قرص اورژانسی با ال دی به شما کمک می‌کند تا از هر یک در مواقع درست استفاده کنید. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله از مجله درمانکده به مقایسه قرص اورژانسی با ال دی بپردازیم و تفاوت‌های کلیدی آن‌ها را بررسی کنیم.

تفاوت قرص اورژانسی با ال دی چیست؟

اینفوگرافیک مهم‌ترین تفاوت قرص اورژانسی با ال دی
هر یک از قرص‌های اورژانسی و ال دی به عنوان روش ضد بارداری برای موارد خاص و در زمان متفاوتی طراحی شده‌اند.

قرص‌های اورژانسی و ال دی هر ۲ به عنوان روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های مهمی در نحوه عملکرد، ترکیبات و زمان مصرف آن‌ها با هم وجود دارد. اگر هنوز نمی‌دانید قرص اورژانسی چیست، بهتر است مقاله مربوط به آن را در درمانکده بخوانید.

برای درک بهتر فرق قرص اورژانسی با ال دی، در ادامه به بررسی مقایسه آن‌ها با یکدیگر توجه کنید:

۱- نحوه عملکرد

انواع قرص‌های اورژانسی همچون قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ برای پیشگیری فوری از بارداری در مواقع اضطراری (رابطه جنسی محافظت‌نشده) استفاده می‌شوند، اما قرص ال دی برای پیشگیری منظم و بلندمدت طراحی شده است. 

تفاوت در نحوه عملکرد این قرص‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • قرص اورژانسی: برای موارد اضطراری پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده استفاده می‌شود. تاثیر این قرص در کوتاه‌مدت و در زمان مشخصی (حداکثر سه روز) پس از رابطه جنسی بیشتر است. در واقع، مکانیزم عمل این قرص شامل پیشگیری از بارداری، به تاخیر انداختن تخمک‌گذاری، جلوگیری از لقاح یا لانه‌گزینی تخمک بارورشده است.
  • قرص LD: این قرص به صورت روزانه و منظم مصرف می‌شود و اثرات پیشگیرانه طولانی‌مدتی دارد. در واقع، مکانیزم عمل این قرص شامل پیشگیری از تخمک‌گذاری، تغییر مخاط دهانه رحم برای جلوگیری از نفوذ اسپرم و تغییر پوشش داخلی رحم برای جلوگیری از لانه‌گزینی تخمک بارورشده است.

متخصصان معتقدند، اگر قرص‌های اورژانسی به موقع و در زمان مناسب مصرف شوند تا ۸۵ درصد موثر هستند. با این حال، برخی شرایط ممکن است باعث عدم اثربخشی کامل این قرص‌ها شوند. اگر برای شما هم سوال پیش آمده در چه صورت قرص اورژانسی اثر نمیکند، می‌توانید مقاله مرتبط با آن را در درمانکده مطالعه کنید.

۲- ترکیبات

قرص اورژانسی یکی از رایج‌ترین روش‌های پیشگیری از بارداری در مواقع اضطراری است. این قرص، معمولا به صورت قرص اورژانسی تکی حاوی ۱.۵ میلی‌گرم لوونورژسترول یا قرص اورژانسی دوتایی حاوی ۲ دوز ۰.۷۵ میلی‌گرم لوونورژسترول عرضه می‌شود. شما می‌توانید برای درک بهتر تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی، مقاله مرتبط با آن را در درمانکده مطالعه کنید.

قرص ال دی یکی دیگر از قرص‌های ضد بارداری به‌شمار می‌آید که حاوی استروژن و شکل مصنوعی پروژسترون است. این قرص در دوزهای پایین‌تر عرضه می‌شود.

بیشتر بدانید:تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی

۳- زمان مصرف

یکی دیگر از مواردی که در بررسی تفاوت قرص اورژانسی با ال دی باید بررسی کنیم، زمان مصرف آن‌هاست که به شرح زیر است:

  • قرص اورژانسی: این قرص باید حداکثر در عرض ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده یا در صورت شکست روش‌های دیگر (پاره شدن کاندوم) مصرف شود. تاثیر آن در ۲۴ ساعت اول بیشتر است و با گذشت زمان کاهش می‌یابد.
  • قرص ال دی: این قرص به صورت روزانه و منظم مصرف می‌شود. بدین شکل که قرص LD را ۲۱ روز به طور منظم مصرف می‌کنید و هفت روز به بدن استراحت می‌دهید. متخصصان معتقدند، بهتر است این قرص هر روز در یک ساعت مشخصی مصرف شود تا اثربخشی و ثبات هورمونی بهتری داشته باشد.

۴- کاربرد

مهم‌ترین کاربرد هر ۲ قرص به عنوان قرص‌های ضد بارداری، پیشگیری از حاملگی است، اما قرص ال دی علاوه بر جلوگیری از بارداری یا به تاخیر انداختن تخمک‌گذاری در موارد دیگری هم کاربرد دارد که عبارت‌اند از:

  • تنظیم سیکل قاعدگی
  • کاهش دردهای قاعدگی
  • کنترل سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  • کاهش خطر کیست تخمدان
  • کمک به درمان تخمدان پلی‌کیستیک
  • توقف رشد موهای زائد
  • بهبود آکنه
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و روده بزرگ در زنان

بیشتر بدانید:قرص اورژانسی تنسی ۱/۵

آیا عوارض جانبی قرص اورژانسی با ال دی متفاوت است؟

عوارض جانبی قرص‌های اورژانسی و ال دی در اغلب موارد مشابه یکدیگر هستند، اما به دلیل ترکیبات و نحوه مصرف متفاوت، در برخی موارد تفاو‌ت‌هایی دارند. از همین‌رو توصیه می‌شود، هر یک از قرص‌های اورژانسی و ال دی را حتما تحت نظر متخصص زنان و زایمان مصرف کنید.

مهم‌ترین تفاوت قرص اورژانسی با LD از لحاظ عوارض جانبی به شرح زیر است:

عوارض قرص اورژانسی

این قرص‌ها ممکن است به دلیل دوز بالای هورمون‌ها عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد، خستگی، دردهای شکمی، نفخ، تغییر در چرخه قاعدگی و حساسیت در سینه‌ها ایجاد کنند. از عوارض قرص اورژانسی بر رحم می‌توان به احتمال بارداری خارج از رحم و افزایش ریسک ابتلا به سرطان رحم اشاره کرد.

بیشتر بدانید:قرص اورژانسی دوتایی چیست؟

عوارض قرص ال دی

این قرص حاوی استروژن و پروژسترون است؛ از همین‌رو می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند تهوع، نوسانات خلقی، سردرد، خونریزی بین قاعدگی، ایجاد حساسیت در سینه‌ها، افزایش وزن، تغییر در میل جنسی و افزایش خطر لخته‌های خونی شود. با این حال، متخصصان معتقدند قرص LD به دلیل اینکه به طور منظم و با دوز هورمون پایین‌تر مصرف می‌شود، عوارض جانبی خفیف‌تری ایجاد می‌کند.

نگاهی کوتاه به تفاوت قرص اورژانسی با ال دی

قرص‌های اورژانسی و ال دی هر ۲ از روش‌های موثر برای پیشگیری از بارداری به‌شمار می‌آیند، اما هر یک برای موارد خاص و در زمان‌های متفاوتی طراحی شده‌اند. قرص اورژانسی در شرایط اضطراری مانند رابطه جنسی محافظت‌نشده یا در صورت شکست روش‌های دیگر (پاره شدن کاندوم) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که قرص ال دی برای پیشگیری بلندمدت و منظم از بارداری قابل استفاده است. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده به طور مفصل به بررسی تفاوت قرص اورژانسی با ال دی پرداختیم. اگر هنوز نمی‌دانید فرق قرص اورژانسی با LD چیست، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص مانند دکتر متخصص زنان و زایمان این مجموعه مشاوره آنلاین بگیرید. 

همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان نزد پزشک مورد نظر خود نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

قرص اورژانسی با ال دی چه تفاوتی دارد؟

قرص اورژانسی و ال دی هر ۲ از قرص‌های پیشگیری از بارداری محسوب می‌شوند، اما از لحاظ ترکیبات، نحوه عملکرد، زمان مصرف و عوارض جانبی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که به طور مفصل در این مقاله درباره آن‌ها صحبت کردیم.

تفاوت قرص اورژانسی با ال دی از لحاظ عوارض جانبی چیست؟

قرص‌های اورژانسی به دلیل داشتن دوز بالایی از هورمون‌ها، معمولا عوارض شدیدتری ایجاد می‌کنند؛ در حالی که عوارض جانبی قرص LD به دلیل دوز پایین‌تر و مصرف منظم، خفیف‌تر و قابل تحمل‌تر است.

اصلی‌ترین تفاوت قرص اورژانسی با ال دی از نظر زمان مصرف چیست؟

قرص اورژانسی باید در اسرع وقت (حداکثر تا سه روز) پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف شود، اما قرص ال دی برای پیشگیری مداوم از بارداری طراحی شده و باید به صورت روزانه و منظم مورد استفاده قرار بگیرد.

منابع: howuknow | .scientificamerican

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها