شربت برای سرفه خشک چی خوبه؟ ۱۰ مورد از بهترین شربت‌ها

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
Placeholder
دکتر زهرا خدامی
تخصص: عمومی

سرفه کردن یک واکنش طبیعی دستگاه تنفس برای پاکسازی نای و نایژه است که گاهی افزایش تعداد دفعات آن‌ به دلیل عوامل مختلف همچون بیماری و آلرژن‌ها کلافه‌کننده می‌شود. در بین انواع مختلف سرفه که هر یک روش درمان خاصی دارند، سرفه خشک معمولا دوره درمان طولانی‌تری دارد. اگر تعداد سرفه‌ها کم باشد، پزشک استفاده از راه‌کارهای خانگی و طبیعی را توصیه می‌کند، اما زمانی که بیش از حد فراگیر شوند، شربت برای سرفه خشک تجویز می‌شود که دارای تنوع بالایی هستند. حال این سوال مطرح می‌شود که بهترین شربت ضد سرفه خشک کدام است؟

در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم، شربت برای سرفه خشک چی خوبه و کدام یک اثربخشی بهتری دارند.

توضیحات دکتر زهرا خدامی درباره سرفه خشک

انواع شربت برای سرفه خشک

 اینفوگرافیک انواع شربت برای سرفه‌های خشک
پزشک معمولا برای درمان سرفه‌های خشک، شربت تجویز می‌کند تا تورم راه تنفسی فوقانی را کاهش دهد.

سرفه خشک یا سرفه غیر مولد با هیچ خلطی در گلو و پشت حلق همراه نیست. زمانی که شما سرفه خشک دارید، در ناحیه گلو، درد، التهاب و خشکی زیادی احساس می‌کنید. همچنین اغلب افراد همراه با سرفه خشک، خارش شدید در گلو و گرفتگی صدا را تجربه می‌کنند. 

شربت‌هایی که پزشک برای این نوع سرفه تجویز می‌کند، خاصیت خلط‌ آوری دارند و به دلیل داشتن ترکیبات گیاهی یا شیمیایی موثر برای درمان خشکی گلو مناسب هستند. در ادامه با بهترین شربت‌ها برای سرفه خشک آشنا می‌شوید: 

۱- شربت دکسترومتورفان (Dextromethorphan)

این شربت برای سرفه خشک بزرگسالان که معمولا ناشی از گلودرد، سرماخوردگی یا آنفولانزا است، گزینه مناسبی به‌شمار می‌آید. پزشک برای سرفه‌های بدون خلط، شربت دکسترومتورفان را تجویز می‌کند که می‌تواند با اثرگذاری بر مرکز سرفه در بصل‌النخاع باعث کاهش بازتاب سرفه‌های خشک شود. اگر شدت سرفه‌های خشک شما زیاد است، می‌توانید این شربت را سه الی چهار بار در روز مصرف کنید.

۲- شربت هیدروکودون (Hydrocodone)

در بین انواع مختلف شربت‌های ضد سرفه، هیدروکودون را می‌توان بهترین شربت برای سرفه خشک شدید معرفی کرد. این شربت اغلب برای سرفه‌های خشک کلافه‌کننده همراه با خارش و بدون خلط تجویز می‌شود. با این حال، کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال نباید از این شربت استفاده کنند، زیرا احتمال بروز عوارض جانبی در آن‌ها بالاست. 

در واقع می‌توان گفت، هیدروکودون یک داروی مخدر سرکوب‌کننده سرفه‌های خشک مکرر است که با اثرگذاری بر بخش خاصی از مغز به کاهش تعداد سرفه کمک می‌کند. از همین‌رو متخصصان شربت هیدروکودون را اعتیاد‌آور می‌دانند و توصیه می‌کنند بدون تجویز پزشک از آن استفاده نکنید.

بیشتر بدانید:درمان سرفه در کوتاه‌ترین زمان به چه صورت است؟

۳- شربت سالبوتامول (Salbutamol)

تصویر شربت سالبوتامول
این شربت را می‌توانید سه الی چهار نوبت در روز مصرف کنید.

سالبوتامول را می‌توان بهترین شربت برای سرفه خشک بزرگسالان، نوجوانان و کودکان بالای ۲ سال معرفی کرد که به دلیل آسم، آلرژی یا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) به این عارضه مبتلا شده‌اند. معمولا پزشک این شربت را سه الی چهار نوبت در روز برای درمان سرفه‌های خشک تجویز می‌کند. لازم به ذکر است، پزشکان توصیه می‌کنند شربت سالبوتامول باید با دوز پایین شروع شود؛ سپس در صورت نیاز به آرامی دوز آن را افزایش دهید و سه الی چهار نوبت در روز مصرف کنید.

بیشتر بدانید:سرفه کودکان؛ علت‌ها و راه‌های درمان معجزه‌آسا!

۴- شربت آلرگارد (Alerguard)

آلرگارد یکی دیگر از شربت‌های موثر در بهبود سرفه خشک است که در دوران کرونا به تسکین سرفه‌های خشک و دردناک کمک بزرگی کرد. در حال حاضر، پزشکان این شربت را که از عصاره طبیعی گیاهانی مانند سیر، آویشن شیرازی، مرزه، گلپر، میخک و رازیانه تهیه شده، برای کاهش سرفه خشک و گلودرد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا تجویز می‌کنند. این شربت، خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و بر باکتری‌های مولد عفونت‌‌های دستگاه تنفسی اثر می‌گذارد. همچنین به دلیل داشتن اثرات خلط آور به عنوان یک ضد سرفه قوی شناخته می‌شود.

۵- شربت برونکو باریج (Broncho Barij)

شربت گیاهی برونکو باریج از عصاره آویشن شیرازی و عصاره ختمی تولید می‌شود و با اثرات خلط آور به درمان سرفه‌های خشک ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند. آویشن و گل ختمی اثربخشی بالایی در از بین بردن عفونت دستگاه تنفسی دارند که نتیجه آن بهبود سرفه خشک است. از همین‌رو متخصصان، این محصول را به عنوان قوی ترین شربت برای سرفه خشک بزرگسالان و کودکان بالای چهار سال تجویز می‌کنند.

۶- شربت پروسپیتان (Pruspitan)

بیشتر بدانید:درمان سرفه خشک با بهترین روش های خانگی در کوتاه‌ترین زمان

 تصویر شربت پروسپیتان این شربت برای سرفه خشک مناسب است
این شربت برای درمان سرفه‌های خشک بزرگسالان و کودکان بالای ۲ سال سال مناسب است.

بیشتر بدانید:فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی را چطور تشخیص دهیم؟

اگر به دنبال یک شربت ضد سرفه گیاهی هستید، پروسپیتان را می‌توان در لیست بهترین شربت گیاهی برای سرفه خشک جای داد. این شربت از عصاره گیاه پیچک تولید می‌شود و نقش موثری در رفع التهاب سیستم تنفسی، اسپاسم مجاری تنفسی و بهبود سرفه خشک دارد. بزرگسالان، نوجوانان و کودکان بالای ۲ سال می‌توانند برای درمان مشکلات تنفسی مختلف مانند التهاب ریه، سرفه خشک، احتقان و برونشیت از این شربت استفاده کنند.

۷- شربت توسیان (Tussian)

در بین شربت‌های گیاهی مناسب برای سرفه خشک، باید به شربت توسیان گل دارو اشاره کنیم. آویشن، ترکیب اصلی این شربت است که به بهبود سرفه‌های خشک ناشی از برونشیت، لارنژیت، سیاف سرفه و تنگی نفس کمک می‌کند. دیگر ویژگی مهم شربت توسیان، خاصیت خلط آوری و ضد اسپاسمی دستگاه تنفس است که این ویژگی‌ها نقش مهمی در کاهش تعداد سرفه‌های خشک دارند.

برای مطالعه بیشتر به مقاله بهترین شربت گلو درد بزرگسالان مراجعه کنید.

۸- شربت پلارژین بزرگسالان (Pelargin)

شربت پلارژین به عنوان بهترین شربت برای سرفه خشک بزرگسالان شناخته می‌شود و می‌تواند به درمان سریع این عارضه کمک کند. اگر به دنبال یک شربت گیاهی با اثربخشی بالا برای درمان سرفه خشک خود هستید، پلارژین بزرگسالان انتخاب مناسبی است که علاوه بر بهبود سرفه‌های خشک، باعث کوتاه‌تر شدن طول دوره درمان سرماخوردگی هم می‌شود. در واقع، با مصرف چند دوز ابتدایی این شربت، خیلی زود سرفه خشک، گرفتگی سینوس‌ها و بینی، گلودرد و آبریزش بینی شما بهبود می‌یابند.

۹- شربت آویشن تیمورانت (Thymorant)

شربت تیمورانت را باید یکی دیگر از شربت‌های ضد سرفه معرفی کرد که به درمان سریع سرفه‌های خشک کمک می‌کند. این شربت با خاصیت خلط آوری، علاوه بر بهبود سرفه خشک باعث رفع عفونت‌های تنفسی می‌شود. آویشن موجود در ترکیبات شربت تیمورانت، خاصیت ضد میکروبی دارد و به دلیل اینکه عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان مناسب است.

بیشتر بدانید:سرفه های آلرژیک یا حساسیت فصلی؟ روش های درمان قطعی آن

۱۰- شربت گل بنفشه

تصویر شربت گل بنفشه
شربت گل بنفشه اثربخشی بالایی در درمان سرفه خشک دارد و در مدت زمان کوتاهی باعث بهبود این عارضه می‌شود.

این محصول، یک شربت برای سرفه خشک و گرفتگی صدا است که طب سنتی و مدرن اثربخشی آن را تایید می‌کند. شربت گل بنفشه مفید بهساز از عصاره گل بنفشه و شکر سرخ تهیه می‌شود که خاصیت شگفت‌انگیزی بر بهبودی سرفه‌های خشک دارند

خاصیت خلط آوری این شربت به عنوان یک اکسپکتورانت می‌تواند به بهبود سرفه خشک در مدت زمان کوتاه کمک کند و علائم سرماخوردگی را تسکین ببخشد. از طرفی، ترکیبات شربت گل بنفشه باعث مرطوب ماندن گلو می‌شوند و تحریکات عضلات مجاری تنفسی که عامل تشدید سرفه‌های خشک به‌شمار می‌آیند را کاهش می‌دهند.

همچنین می‌توانید برای درمان سرفه‌های مداوم از شربت برون کلد استفاده کنید. برای تهیه این شربت می‌توانید به بخش داروخانه آنلاین درمانکده مراجعه کنید

کدام شربت برای سرفه خشک کودکان مناسب است؟

اگر به دنبال بهترین شربت برای سرفه خشک کودک خود هستید که عوارض جانبی جدی نداشته باشد به محصولاتی که در جدول زیر معرفی می‌کنیم، توجه کنید. این شربت‌ها علاوه بر درمان سرفه خشک بزرگسالان برای استفاده کودکان هم مجاز هستند و به بهبود سرفه خشک آن‌ها کمک می‌کنند:

اسم شربتویژگی
شربت برم هگزین (Bromhexine)تسکین‌دهنده سرفه خشک و عوارض ناشی از آن مانند گلودرد و خارش گلو
شربت برون کلد (Broncold)درمان‌کننده سرفه خشک و رفع عفونت‌های تنفسی
شربت دیفین هیدرامین (Diphenhydramine)تسکین‌دهنده سرفه‌های خشک مزمن و مناسب برای کودکان بالای ۶ سال
شربت پلارژین کیدزکمک به درمان سرماخوردگی و سرفه خشک کودکان بالای یک سال
جدول اسامی شربت‌های موثر در درمان سرفه خشک کودکان

نگاهی کوتاه به بهترین شربت برای سرفه خشک

سرفه خشک به دلیل اینکه در مجاری تنفسی با مخاط همراه نیست، حس آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کند و اگر تعداد دفعات آن زیاد باشد، باعث کلافگی می‌شود. عوامل مختلفی در بروز سرفه خشک موثر هستند که شناخت آن‌ها می‌تواند به درمان سریع‌تر این عارضه کمک کند. پزشک معمولا شربت برای سرفه خشک تجویز می‌کند تا عوارض ناشی از آن مانند گلودرد، خارش و سوزش مجاری تنفسی تسکین پیدا کنند. لازم به ذکر است که استفاده از این شربت‌ها برای بزرگسالان و به‌خصوص کودکان تنها باید با تجویز پزشک انجام شود.

ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را با بهترین شربت‌ها برای بهبود سرفه خشک بزرگسالان و کودکان آشنا کردیم. اگر در مورد نحوه مصرف و اثرگذاری این محصولات، سوال دارید می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین دکتر عمومی این مجموعه مشاوره دریافت کنید. 

همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا دکتر آنلاین عمومی نوبت بگیرید.

سوالات متداول

کدام شربت برای سرفه خشک نوزادان مناسب است؟

در حال حاضر، دوز مشخصی از شربت‌های ضد سرفه برای نوزادان و کودکان زیر ۲ سال تجویز نمی‌شود. اگر به دنبال شربت مناسب برای نوزاد خود هستید، حتما با پزشک اطفال مشورت کنید و از انتخاب خودسرانه انواع مختلف شربت برای کودکان کوچک‌تر از ۲ سال بپرهیزید

قوی ترین شربت برای سرفه خشک کدام است؟

با توجه به اینکه علت ایجاد سرفه خشک متفاوت است، نمی‌توان محصول خاصی را به عنوان قوی‌ترین شربت برای همه افراد معرفی کرد. برخی متخصصان معتقدند شربت برونکو باریج، شربت گل بنفشه و شربت دکسترومتورفان اثربخشی بالایی در درمان سرفه خشک بزرگسالان و کودکان دارند؛ با این حال بهتر است آن‌ها را با تجویز پزشک مصرف کنید.

کدام شربت برای سرفه خشک شدید تجویز می‌شود؟

شربت هیدروکودون برای سرفه‌های خشک شدید، کلافه‌کننده، همراه با خارش و بدون خلط مناسب است.

منابع: truemeds | pharmeasy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها