آیا سرگیجه از علائم کم کاری تیروئید است؟ بهترین روش درمان این بیماری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

احساس سرگیجه و بی‌ثباتی در زمان ایستادن به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود ۲/۶ میلیون نفر در ایالات‌متحده آمریکا به دلیل سرگیجه به بیمارستان مراجعه می‌کنند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات تیروئید، علائمی مثل افت یا افزایش فشار خون، تپش قلب یا کند شدن ضربان قلب را تجربه می‌کنند که این علائم ممکن است موجب بروز سرگیجه در فرد شود. اما آیا سرگیجه از علائم کم کاری تیروئید است؟ در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که اختلال تیروئیدی چطور موجب بروز سرگیجه می‌شود.

آیا کم کاری تیروئید موجب سرگیجه می‌شود؟

غده تیروئید مسئول ترشح هورمون‌های مربوط به متابولیسم در بدن است و ضربان قلب و دمای بدن ما نیز تحت تاثیر این غده قرار دارد. کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید شما کم کار است و هورمون‌های تیروئید بسیار کمی تولید می‌کند. در صورتی که این مشکل به موقع درمان نشود، فرد با علائم آزار هنده‌ای مثل کاهش فشار خون، ضعف و بی‌حالی روبه‌رو می‌شود. زمانی که فشار خون کاهش پیدا کند، فرد ممکن است علائمی مثل سرگیجه را تجربه کند.

تصویر فردی که دچار سرگیجه شده است.
سرگیجه یکی از علائم هشداردهنده کم کاری تیروئید است که معمولا در اثر افت فشار خون ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید:چه غذاهایی باید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید وجود داشته باشد؟

از طرف دیگر کمبود هورمون‌های تیروئید، موجب بروز مشکلات تنفسی در فرد می‌شود و در این شرایط ممکن است مغز بیمار اکسیژن کافی دریافت نکند و فرد با علائمی مثل بی‌حالی و سرگیجه مواجه شود. معمولا مشکل سرگیجه در خانم‌های مسن مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر از سایر افراد اتفاق می‌افتد. در بیشتر مواقع با درمان به موقع و مصرف داروهای مناسب، می‌توان عوارض این بیماری را کاهش داد و از شر علائم آزاردهنده آن خلاص شد. از دیگر علائم کم کاری تیروئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در صورتی که این علائم را در کنار سرگیجه تجربه می‌کنید، حتما از یک متخصص غدد برای درمان کمک بگیرید:

  • افسردگی
  • ناباروری
  • یبوست
  • ریزش مو
  • ضعف
  • کاهش ضربان قلب
  • خشک شدن پوست
  • درد مفاصل
  • ریزش مو
  • افزایش وزن
  • پف کردن صورت
  • خشن شدن صدا
  • قاعدگی نامنظم
  • کاهش حافظه
  • سفتی عضلات

روش تشخیص کم کاری تیروئید چگونه است؟

کم کاری تیروئید ممکن است در هر سنی آغاز شود، اما به طور معمول این بیماری بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد. برای تشخیص این بیماری، ابتدا پزشک متخصص غدد علائم بیمار را بررسی و سپس از آزمایش T4 و T3 برای تشخیص بیماری استفاده می‌کند.

در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، این غده به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند و از همین رو بعد از آزمایش میزان TSH بسیار بالاتر از حد طبیعی و در مقابل مقدار T4 در آزمایش پایین و میزان T3 پایین یا نرمال خواهد بود. معمولا افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به کم کاری تیروئید قرار دارند:

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله کم‌ کاری تیروئید در کودکان مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به مقاله تیروئید پرکار در کودکان با عوامل دخیل در این بیماری در کودکان آشنا شوید.

اینفوگرافی افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به کم کاری تیروئید قرار دارند.
افرادی که به مشکلات مادرزادی و بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کم کاری تیروئید قرار دارند.
  • افرادی که بخشی از تیروئید خود را برداشته‌اند.
  • افرادی که تحت درمان رادیوتراپی قرارگرفته‌اند.
  • افرادی که به مشکلات مادرزادی مبتلا هستند.
  • افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند.
  • خانم‌هایی که باردار هستند.
  • افراد که از ید به مقدار خیلی زیاد یا خیلی کم استفاده می‌کنند.

برای آشنایی با باورهای غلط درمورد کم کاری تیروئید کلیک کنید.

درمان سرگیجه ناشی از کم کاری تیروئید

اگر سرگیجه شما ناشی از کم کاری تیروئید باشد، پزشک متخصص برای تنظیم هورمون‌های بدن از هورمون تیروئید مصنوعی استفاده می‌کند. در این شرایط باید هر روز از قرص استفاده کنید تا میزان هورمون‌های بدن متعادل شوند و علائم آزاردهنده بیماری کاهش پیدا کند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید به طور منظم سطح هورمون‌های بدن را اندازه‌گیری کنند و در صورت نیاز، دوز دارو را زیر نظر پزشک کم یا زیاد کنند. بعد از چند هفته درمان با دارو، معمولا عوارض کم کاری تیروئید و سرگیجه کاهش پیدا می‌کند و فرد احساس بهتری را تجربه خواهد کرد.

سخن نهایی

سرگیجه و احساس عدم تعادل، یکی از علائم کم کاری تیروئید درمان نشده است. به خاطر داشته باشید که پر کاری تیروئید نیز می‌تواند موجب بروز سرگیجه در فرد شود. اگر از مشکلات مربوط به تیروئید رنج می‌برید و به کم کاری یا پر کاری تیروئید مبتلا هستید، می‌توانید همین حالا به صورت مشاوره آنلاین دکتر غدد و حضوری با یکی از متخصصان غدد در درمانکده ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

آیا تنها کم کاری تیروئید موجب سرگیجه می‌شود؟

بیشتر بیماری‌های مربوط به تیروئید مثل کم کاری تیروئید، پر کاری تیروئید و همچنین ناهنجاری‌های مربوط به تیروئید موجب بروز سرگیجه در فرد می‌شود. کم کاری تیروئید موجب کاهش فشار خون و پرکاری تیروئید موجب افزایش فشار خون می‌شود و هر دوی این مشکلات موجب بروز سرگیجه می‌شوند.

آیا کم کاری تیروئید قابل درمان است؟

برای درمان کم کاری تیروئید لازم است فرد زیر نظر پزشک متخصص از دارو استفاده کند.

منابع: healthline، webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها