قرص دایجستیو و کمک به دستگاه گوارش شما! چگونه این قرص را مصرف کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص دایجستیو (Digestive) محصولی است که از آنزیم‌های گوارشی و ترکیبات طبیعی تشکیل شده است و در افرادی که نمی‌توانند غذا را به طور کامل هضم کنند به رفع علائم گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع و معده‌درد کمک می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده به این سوال که قرص دایجستیو برای چیست و چگونه مصرف می‌شود پاسخ می‌دهیم و درباره عوارض احتمالی آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

قرص دایجستیو برای چیه؟

آنزیم‌های گوارشی پروتئین‌هایی هستند که نقش اساسی در هضم مواد غذایی دارند. دستگاه گوارش با تولید آنزیم به تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌های موجود در غذا کمک می‌کند. پانکراس (لوزالمعده) که در پشت معده قرار دارد، بسیاری از آنزیم‌های گوارشی را می‌سازد.

اگر پانکراس قادر به تولید آنزیم‌های گوارشی نباشد یا نتواند آن‌ها را به اندازه کافی در روده آزاد کند، باید از قرص Digestive استفاده کنید. این محصول انواع مختلفی دارد و در دوزهای متفاوت در دسترس است.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز به طور طبیعی لاکتاز کافی برای تجزیه قند موجود در لبنیات نمی‌سازند. در نتیجه، باید از مکمل‌های حاوی این آنزیم استفاده کنند تا به بدن در هضم محصولات لبنی کمک ‌کند.

فواید مصرف قرص دایجستیو خارجی یا ایرانی

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های حاوی آنزیم‌های گوارشی با فواید زیر همراه است:

  • تجزیه درشت‌مغذی‌ها: به کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها «درشت‌مغذی» می‌گویند. قرص Digestive به دلیل داشتن آنزیم‌های گوارشی به بدن در تجزیه و جذب درشت‌مغذی‌ها کمک می‌کند.
  • کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی: این عوارض ممکن است شامل اسهال، حالت تهوع و استفراغ باشند.
  • کمک به کاهش التهاب: پروتئاز یک آنزیم گوارشی است که به تجزیه پروتئین‌ها از جمله آن‌هایی که باعث التهاب و تورم می‌شوند کمک می‌کند.
  • درمان درد عضلات: در یک مطالعه مشاهده شد که پروتئاز درد را کاهش می‌دهد و ریکاوری عضلات را تسریع می‌کند. البته شواهد علمی درباره این موضوع ضدونقیض است.
  • کاهش علائم گوارشی: قرص Digestive نفخ، گاز اضافی و درد معده را تسکین می‌دهد. همچنین می‌تواند بیماری‌های گوارشی مانند پانکراتیت مزمن (که ممکن است به کمبود آنزیم‌های پانکراس منجر شود) یا عدم تحمل لاکتوز را مدیریت کند.
اینفوگرافی درباره فواید مصرف قرص دایجستیو
قرص Digestive به هضم درشت‌مغذی‌ها و درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

انواع قرص دایجستیو

بعضی از انواع این محصول بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند؛ اما برای تهیه بعضی از آن‌ها ممکن است به نسخه پزشک نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید: قرص بیسموت ساب سیترات و معجزه‌ آن در بیماری‌های گوارشی + عوارض

۱. مکمل‌های بدون نسخه (OTC)

مکمل‌های OTC در اشکال مختلف مانند قرص، کپسول و پودر وجود دارند و معمولا حاوی آنزیم‌هایی هستند که بدن شما به طور طبیعی آن‌ها را تولید می‌کند. این آنزیم‌ها عبارت‌اند از:

  • آمیلاز: نشاسته و قند را تجزیه می‌کند.
  • لاکتاز: به هضم لاکتوز یا قند موجود در محصولات لبنی کمک می‌کند.
  • لیپاز: چربی‌ را هضم می‌کند.
  • پروتئاز: پروتئین را تجزیه می‌کند.

علاوه بر این، بعضی از قرص‌های دایجستیو OTC از ترکیبات گیاهی یا طبیعی مثل رازیانه، نعناع، زنجبیل، بروملین (آنزیم موجود در آناناس) و… تشکیل شده‌اند. این محصولات هم برای کمک به تسهیل هضم و رفع مشکلات گوارشی مصرف می‌شوند. در ادامه می‌توانید عکس قرص دایجستیو حاوی محصولات گیاهی را مشاهده کنید:

یک جعبه قرص دایجستیو اید
بعضی از قرص‌های Digestive حاوی گیاهان دارویی یا سایر ترکیبات طبیعی هستند.

۲. مکمل‌های نیازمند نسخه

این محصولات به صورت کپسول یا قرص در دسترس هستند. پزشکان معمولا آن‌ها را به عنوان بخشی از درمان جایگزینی آنزیم پانکراس (PERT) تجویز می‌کنند. PERT به درمان فیبروز سیستیک (CF) و پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) مکرر کمک می‌کند.

نحوه مصرف قرص دایجستیو

اینکه قرص دایجستیو بعد از غذا، قبل یا همراه آن مصرف شود به نوع محصول بستگی دارد. اگر از یک محصول بدون نسخه استفاده می‌کنید، بروشور آن را به دقت بخوانید یا با پزشک مشورت کنید.

اگر از قرص دایجستیو به عنوان بخشی از PERT استفاده کنید، باید ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار واحد بین‌المللی آن را همراه با هر وعده غذایی و ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار واحد بین‌المللی آن را همراه با هر میان وعده بخورید. در این شرایط ممکن است پزشک از شما بخواهد نیمی از کل دوز دارو را با اولین قسمت غذا و مابقی آن را در حین غذا خوردن یا بعد از صرف غذا دریافت کنید.

دوز قرص دایجستیو با توجه به وضعیت سلامتی، رژیم‌غذایی و پاسخ بدن به درمان مشخص می‌شود. از این دارو به طور منظم و دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید تا بیشترین سود را  از آن ببرید. اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید، رعایت این دستور برای بهره‌مندی از مزایای دارو بسیار مهم است.

بدون مشورت با پزشک یا داروساز، مارک یا فرم قرص Digestive را تغییر ندهید. چرا که محصولات مختلف ممکن است حاوی مقادیر متفاوتی از آنزیم‌های گوارشی باشند.

نکات ایمنی درباره مصرف قرص دایجستیو

در مورد ایمنی مکمل‌های حاوی آنزیم‌های گوارشی تحقیقات کافی وجود ندارد. با این حال، شواهد موجود نشان می‌دهد که خطر استفاده از آن‌ها کم است. در تحقیقات مشخص نشده است که آیا مصرف قرص دایجستیو در بارداری بی‌خطر است یا خیر. در مورد مزایا و عوارض مصرف قرص دایجستیو در شیردهی هم اطلاعات کافی در دسترس نیست. بنابراین زنان باردار یا شیرده باید احتیاط کنند و بدون مشورت با پزشک به سراغ این محصول نروند. به یاد داشته باشید که این موضوع در مورد کودکان هم صدق می‌کند.

 یک زن باردار
اگر در دوران بارداری یا شیردهی به‌سر می‌برید، بدون مشورت با پزشک از قرص Digestive استفاده نکنید.

عوارض جانبی و تداخلات دارویی قرص دایجستیو

زیاده‌روی در مصرف این محصول ممکن است به واکنش بدن منجر شود و علائم زیر را ایجاد کند:

  • مشکل در بلع یا تنگی نفس
  • خستگی
  • خارش
  • افت فشار خون
  • تغییر خلق و خو
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شدید مفصلی یا عضلانی
  • بثورات پوستی
  • درد معده
  • زرد شدن چشم یا پوست

بیشتر بدانید: قرص هیوسین؛ دارویی برای درمان اسپاسم و انقباض دستگاه گوارش

بعضی از محصولات دایجستیو ممکن است با داروها تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توان به تداخل مکمل‌ بروملین با آموکسی‌سیلین، داروهای ضد انعقاد خون و داروهای ضد پلاکت اشاره کرد. به همین دلیل، لازم است فهرست تمام داروهای خود را قبل از مصرف این قرص در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید.

کلام پایانی

علائم گوارشی آزاردهنده هستند و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این شرایط، بسته به بیماری زمینه‌ای و علائم شما ممکن است مصرف قرص دایجستیو کمک‌کننده باشد. این محصول به ۲ شکل بدون نسخه و تجویزی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

قبل از امتحان کردن محصولات بدون نسخه درباره مزایا و عوارض احتمالی آن‌ها با دکتر گوارش مشورت کنید. همچنین اگر از مشکلات گوارشی مزمن رنج می‌برید، برای مشخص شدن علت بروز آن‌ها به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص گوارش آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص گوارش از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

از قرص دایجستیو در چه مواردی استفاده می‌شود؟

کاربرد این محصول به مواد تشکیل‌دهنده آن بستگی دارد. با این حال، به طور کلی از قرص دایجستیو برای ورم معده، سوء هاضمه، پانکراتیت و فیبروز سیستیک استفاده می‌شود. قرص دایجستیو برای یبوست هم می‌تواند مفید باشد.

آیا قرص دایجستیو جویدنی است؟

بعضی از انواع این قرص ممکن است جویدنی باشند. در سایر موارد باید از نگه داشتن دارو در دهان خودداری کنید. چون این کار باعث تحریک لثه‌ها می‌شود.

ایا قرص دایجستیو باعث یبوست میشود یا خطر اسهال را افزایش می‌دهد؟

قرص دایجستیو باعث اسهال میشود. این مشکل در کسانی که دستگاه گوارش حساس دارند، شایع‌تر است.

قرص دایجستیو باعث چاقی میشود یا لاغری؟

این سوال که قرص دایجستیو باعث لاغری میشود یا چاقی از سوی بسیاری از مردم مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که قرص دایجستیو برای چاقی یا لاغری فرموله نمی‌شود و تاثیری روی وزن بدن ندارد. این دارو فقط بعضی از مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند.

کاربرد قرص دایجستیو در بدنسازی چیست؟

قرص دایجستیو برای هضم غذا و جذب مواد مغذی مفید است و به رفع مشکلات گوارشی در حین ورزش کمک می‌کند. همچنین می‌تواند درد عضلات را تسکین دهد. در نتیجه، باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.

منابع: health, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها