برای بیماری گال چه بخوریم؟ بررسی 4 خوراکی مفید برای این بیماران

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گال یک بیماری پوستی بسیار مسری است که توسط کنه‌ای به نام Sarcoptes scabiei ایجاد می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به خارش به خصوص در شب و بثورات پوستی اشاره کرد. مصرف داروهای موضعی و خوراکی درمان اصلی بیماری گال است. با این حال، غذاها هم می‌توانند در کنترل علائم آن نقش داشته باشند. در این مقاله از مجله درمانکده به این سوال که برای بیماری گال چه بخوریم پاسخ می‌دهیم و شما را با بهترین و بدترین غذاها برای این بیماری آشنا می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

غذاهای مفید برای افراد مبتلا به بیماری گال

رژیم غذایی شما تاثیر زیادی روی سیستم ایمنی بدن‌تان دارد. بنابراین مهم است که به دقت به آنچه که می‌خورید توجه کنید. غذاهای سالم مثل میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین C هستند. این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی مثل بیماری گال را به حداقل برساند.

البته ذکر این نکته ضروری است که هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند برای درمان بیماری‌ها معجزه کند. با این حال، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از انواع ویتامین و ماده معدنی با افزایش توانایی بدن برای پیشگیری از بیماری‌ها یا درمان سریع‌تر آن‌ها مرتبط است.

اگر به دنبال یک راه موثر برای کنترل علائم بیماری گال می‌گردید، توصیه می‌کنیم وعده‌های غذایی خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که شامل غذاهای زیر باشند. این غذاها اغلب خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارند و به سم‌زدایی بدن کمک می‌کنند. از این‌رو باعث می‌شوند شما راحت‌تر از شر کنه‌های مضر خلاص شوید.

۱. بلوبری

اعتقاد بر این است که بلوبری در مقایسه با بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان بیشتری است. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی این میوه به خانواده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول به نام فلاونوئید تعلق دارند. یک گروه خاص از فلاونوئیدها که آنتوسیانین نامیده می‌شوند، مسئول بسیاری از اثرات مفید بلوبری هستند.

اینفوگرافی درباره غذاهای مفید برای بیماری گال
غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان و مواد ضد التهاب به کنترل علائم بیماری گال کمک می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بلوبری می‌توانند استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و التهاب را مهار کنند. از آنجا که التهاب بیش از حد باعث بدتر شدن علائم بیماری گال می‌شود، خوردن بلوبری می‌تواند برای افراد مبتلا به آن مفید باشد.

۲. سیر و پیاز

هم سیر و هم پیاز مقدار زیادی کوئرستین دارند که از خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی برخوردار است و می‌تواند به کاهش هر گونه تحریک در پوست کمک کند. این ماده رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و آنزیم‌های دخیل در بروز التهاب را سرکوب می‌کند. بنابراین باعث می‌شود سطح مواد شیمیایی محرک التهاب از جمله هیستامین در بدن کاهش یابد. هر چقدر مقدار هیستامین در بدن بالاتر باشد، خارش پوست شدیدتر است.

فواید مصرف سیر و پیاز فقط به کوئرستین موجود در آن‌ها مربوط نمی‌شود؛ چرا که این سبزیجات ترکیبات پرخاصیت دیگری هم دارند. به عنوان مثال، حاوی گوگرد هستند؛ یعنی یک ماده معدنی مهم که به طور بالقوه قادر است هر گونه کنه را از بین ببرد.

۳. سبزیجات برگ سبز

از سایر مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به گال می‌توان به سبزیجات برگ سبز اشاره کرد. چون سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های مفیدی هستند که می‌توانند از بدن در برابر التهاب محافظت کنند. همچنین مواد مغذی موجود در این مواد غذایی تاثیر زیادی روی سیستم ایمنی بدن دارند و باعث تقویت آن می‌شوند.

۴. گردو

گردو حاوی اسید چرب مفیدی به نام امگا ۳ است که خاصیت ضد التهابی دارد. در این ماده غذایی همچنین آرژنین، پلی‌فنول و منیزیم یافت می‌شود که می‌توانند آن را به یک نیروگاه آنتی‌اکسیدانی قوی برای مبارزه با التهاب تبدیل ‌کنند.

تعدادی گردو
گردو خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کاهش علائم بیماری گال می‌شود.

غذاهایی که برای بیماران مبتلا به گال مضرند

رژیم غذایی به‌خودی‌خود نمی‌تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری گال ‌کند، اما قادر است روی عملکرد سیستم ایمنی‌ بدن‌تان تاثیر بگذارد. اگر از رژیمی پیروی می‌کنید که فاقد مواد مغذی ضروری است یا مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه‌شده و چربی ناسالم دارد، ممکن است سیستم ایمنی بدن‌تان به مرور زمان ضعیف شود که این شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مسری قرار می‌دهد.

غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم همگی حاوی مواد التهاب‌زا هستند و به همین دلیل می‌توانند سطح مواد شیمیایی مضر مثل هیستامین را در بدن افزایش دهند. بنابراین افراد مبتلا به گال که بیش از حد از این غذاها استفاده می‌کنند دیرتر از سایر بیماران بهبود می‌یابند.

بیشتر بدانید:بهترین پماد برای درمان گال چیست؟

رایج‌ترین غذاهای التهاب‌زا که توصیه می‌شود از رژیم غذایی بیماری گال حذف شوند شامل موارد زیر هستند:

  • گوشت قرمز پرچرب
  • گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس
  • انواع کیک، شیرینی، بیسکویت و کلوچه
  • نان و ماکارونی که با آرد سفید تهیه شده‌اند
  • غذاهای سرخ‌شده مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، مرغ سوخاری و دونات
  • غذاهای سرشار از قند افزوده مانند آبنبات، ژله و شربت
  • نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مثل نوشابه و نوشیدنی‌های ورزشی
  • مواد غذایی حاوی چربی‌ ترانس از جمله مارگارین و روغن جامد
  • نوشیدنی‌های الکلی
مقداری غذای سرخ‌شده و فست فود
مواد غذایی حاوی چربی ناسالم باعث بدتر شدن علائم بیماری گال می‌شوند.

کلام پایانی

بیماری گال یک نوع عفونت پوستی است که باعث تغییر رنگ پوست، تورم و خارش شدید می‌شود. غذاهای ضد التهاب به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کنند؛ در حالی که بعضی از غذاها مثل فست فود باعث بدتر شدن علائم آن می‌شوند.

اگر در مورد تاثیر رژیم غذایی روی علائم بیماری گال به راهنمایی نیاز دارید، توصیه می‌کنیم از طریق سایت درمانکده با متخصص تغذیه مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین متخصص پوست آشنا شوید و سوالات خود را به صورت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر پوست از آن‌ها بپرسید.

سوالات متداول

بیماری گال چه علائمی دارد؟

پس از مواجهه با کنه، تقریبا ۲ تا هشت هفته طول می‌کشد تا علائم بیماری گال ظاهر شوند. علائم بارز این بیماری عبارت‌اند از: بثورات پوستی و خارش شدید که در شب بدتر می‌شود. این علائم معمولا روی مچ دست، آرنج، زیر بغل، نوک سینه‌ها، آلت تناسلی، کمر، باسن و بین انگشت‌ها دیده می‌شوند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بیماری گال هستند؟

شیوع این بیماری در مناطق شلوغ که تماس پوست به پوست وجود دارد، بیشتر است. بنابراین کسانی که در خانه سالمندان، بازداشتگاه‌، اردوگاه افراد بی‌پناه یا مرکز نگهداری از کودکان به‌سر می‌برند احتمالا آن را بیشتر از دیگران تجربه می‌کنند.

کدام درمان‌های خانگی برای بیماری گال موثرند؟

روغن درخت چای و آلوئه‌ورا ممکن است به بهبود علائم بیماری گال کمک کنند. اما قبل از امتحان کردن آن‌ها بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آیا بیماری گال قابل پیشگیری است؟

هیچ دارویی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. اما اگر از لباس‌های شسته‌نشده یا ملحفه‌های مورد استفاده افراد مبتلا به بیماری گال دوری کنید، می‌توانید احتمال ابتلا به آن را کاهش دهید.

منابع: avogel, avogel, draxe

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها