آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی چه تاثیری دارد؟ بررسی عوارض این آمپول

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تزریق آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی (رینوپلاستی) یکی از کارهای کاربردی است که جراحان متخصص زیبایی پس از جراحی بینی انجام می‌دهند. دگزامتازون (Dexamethasone) از داروهای کورتیکواستروئید به‌شمار می‌آید که بیشتر با نام کورتون شناخته می‌شود و نوع تزریقی (آمپول) آن برای کاهش ورم پس از جراحی بینی کاربرد دارد. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را بیشتر با کاربرد آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی و نحوه تزریق آن آشنا کنیم.

کاربرد آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی چیست؟

اینفوگرافیک کاربرد آمپول دگزامتازون بعد از رینوپلاستی
معمولا پزشکان پس از جراحی بینی، تزریق دگزامتازون را الزامی می‌دانند.

دگزامتازون دارویی از خانواده کورتیکواستروئید‌ها (کورتون) است که با کاهش برخی مواد شیمیایی، می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. از مهم‌ترین کاربرد آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کاهش ورم بینی 

آمپول دگزامتازون به عنوان یک کورتیکواستروئید قوی، التهاب و ورم ناشی از جراحی بینی را کاهش می‌دهد. هر چه بینی ورم کمتری داشته باشد، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند و نتایج نهایی رینوپلاستی زودتر نمایان می‌شوند.

۲- تغییر شکل بینی 

آمپول دگزا بعد از عمل بینی به صورت مستقیم بر تغییر شکل بینی تاثیر نمی‌گذارد، اما با کاهش ورم و التهاب باعث می‌شود تا نتایج واقعی جراحی زودتر مشخص شوند. بدین شکل، جراح می‌تواند در صورت نیاز برای اصلاحات جزئی، سریع‌تر تصمیم‌گیری کند.

۳- جلوگیری از ایجاد بافت اسکار 

کاهش ورم و التهاب به جلوگیری از ایجاد بافت اسکار کمک می‌کند. اسکارهای داخلی و خارجی می‌توانند ظاهر بینی را پس از جراحی تحت تاثیر قرار دهند و باعث بروز مشکلات عملکردی شوند. 

تزریق آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی با کاهش التهاب و جلوگیری از تشکیل بیش از حد بافت فیبروزی، ایجاد بافت اسکار را به حداقل می‌رساند. 

از طرفی، اگر پس از رینوپلاستی بافت وسیعی از اسکار در بینی ایجاد شده باشد و اجازه شکل‌گیری فرم جدید را به بینی ندهد، پزشک از تزریق دگزامتازون بعد از عمل بینی برای بهبود و درمان بافت اسکار استفاده می‌کند.

بهترین زمان برای تزریق آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی

در مورد زمان زدن آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی بین جراحان تفاوت نظر وجود دارد. برخی از جراحان معتقدند یک الی ۲ ماه پس از عمل بینی باید این آمپول تزریق شود تا از ایجاد بافت اسکار جلوگیری کند. بعضی دیگر از پزشکان متخصص زیبایی بر این باور هستند که آمپول دگزامتازون را باید سه الی چهار ماه بعد از جراحی بینی تزریق کنند تا ورم بینی در این مدت به طور کامل برطرف شود. آن‌ها معتقدند تزریق دگزامتازون در این زمان ایمن‌تر است و ضمن جلوگیری از تشکیل بافت اسکار به اصلاح فرم بینی کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:آمپول دگزامتازون برای دندان درد چه کاربردی دارد؟

تعداد دفعات تزریق دگزامتازون بعد از رینوپلاستی

 تصویر پزشک در حال تزریق آمپول به بینی بعد از جراحی
معمولا ورم بینی یک هفته پس از تزریق دگزامتازون کاهش می‌یابد.

شرایط فرد تعیین‌کننده تعداد دفعات و میزان تزریق آمپول دگزامتازون بعد از جراحی بینی است. برخی از افراد پس از جراحی اولیه یا عمل ترمیمی به چندین دوز تزریق دگزامتازون نیاز دارند، اما برای بعضی دیگر تنها زدن یک واحد دگزامتازون کافی است. از طرفی، برخی از متخصصان معتقدند بهتر است این آمپول در فواصل زمانی چهار الی ۶ هفته انجام شود تا بینی فرم و شکل جدید خود را به تدریج در دوره ریکاوری پیدا کند.

آمپول دگزا بعد از عمل بینی برای چه افرادی مناسب است؟

افراد با ویژگی‌های زیر کاندید مناسبی برای تزریق دگزامتازون بعد از رینوپلاستی به‌شمار می‌آیند:

  • ضخامت بالای پوست بینی در ناحیه نوک بینی
  • کندی روند کاهش التهاب و ورم بینی پس از جراحی
  • وجود سابقه عمل بینی از قبل
  • تشکیل بافت اسکار پس از رینوپلاستی بر روی بینی

بیشتر بدانید:آمپول دگزامتازون برای ورم چه کاربردی دارد؟

تزریق دگزامتازون پس از رینوپلاستی در کدام ناحیه از بینی انجام می‌شود؟

معمولا ناحیه سوپراتیپ و نوک بینی پس از رینوپلاستی بیشتر از سایر نواحی دچار ورم و التهاب می‌شوند. این نواحی دارای پوست نسبتا ضخیمی هستند و هر چه ضخامت پوست بیشتر باشد، احتمال ایجاد ورم در آن ناحیه افزایش می‌یابد. 

جراح پس از بررسی پوست بینی، روش جراحی و سن بیمار، در صورت صلاحدید برای کاهش ورم نوک بینی و بالای آن، آمپول دگزامتازون تزریق می‌کند. زدن این آمپول به نوک بینی می‌تواند اثر تورم را از بین ببرد و ظاهر بینی را زیباتر کند.

عوارض زدن آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی چیست؟

اینفوگرافیک عوارض آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی
اگر دگزامتازون زیر نظر پزشک متخصص تزریق شود، احتمال بروز عوارض جانبی ناشی از آن کاهش می‌یابد.

این آمپول یک روش ایمن و موثر برای کاهش ورم و جلوگیری از ایجاد بافت اسکار در بینی پس از رینوپلاستی است. با این حال، نمی‌توان گفت تزریق دگزامتازون برای همه افراد بدون هیچ عوارضی انجام می‌شود. با وجود اینکه عوارض ناشی از تزریق آمپول دگزامتازون پس از رینوپلاستی به ندرت رخ می‌دهد، موارد زیر را می‌توان از خطرات زدن این آمپول دانست:

  • آسیب رساندن به بافت سالم و ایجاد تورفتگی یا افتادگی پوست
  • بیش از حد نازک شدن پوست
  • احساس درد و تورم در نواحی مختلف بدن
  • بروز هیپوپیگمنتیشن (ایجاد لکه‌های پوستی روشن)
  • از بین رفتن بافت پوست
  • افزایش قند خون
  • عفونت

بیشتر بدانیم:آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو چه تاثیری دارد؟

تزریق دگزامتازون باید تحت نظر متخصص گوش حلق بینی انجام شود تا احتمال بروز عوارض جانبی مانند عفونت، خونریزی و تاثیرات منفی بر سیستم ایمنی بدن کاهش یابد. 

مراقبت‌های بعد از رینوپلاستی و تزریق آمپول دگزامتازون به بینی

از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از زدن آمپول دگزامتازون به بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تا ۲ روز پس از زدن آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • سر خود را به سمت پایین نگه ندارید.
  • داروهای ضد التهابی مانند آسپرین مصرف نکنید.
  • به آن ناحیه از بینی خود که دگزامتازون تزریق شده، دست نزنید.
  • اجسام سنگین را تا چند روز پس از تزریق دگزامتازون بعد از عمل بینی بلند نکنید.
  • به مدت یک ماه پس از رینوپلاستی و زدن آمپول دگزامتازون، فعالیت ورزشی انجام ندهید.

راهنمای مراجعه به پزشک

آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی به منظور کاهش ورم و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آمپول، نوعی کورتیکواستروئید قوی است که با کاهش پاسخ‌های التهابی بدن به تسریع روند بهبود ورم بینی پس از عمل کمک می‌کند. با این حال، استفاده از آمپول دگزامتازون بدون تجویز و نظارت پزشک توصیه نمی‌شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه، جراح متخصص زیبایی باید دوز و مدت زمان تزریق این آمپول را مشخص کند. 

شما می‌توانید برای مشورت در این زمینه با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص گوش حلق بینی باتجربه به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر گوش حلق بینی و تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

چرا آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی تزریق می‌شود؟

این آمپول با هدف کاهش ورم بینی، تغییر در شکل بینی (اصلاحات جزئی) و جلوگیری از ایجاد بافت اسکار پس از جراحی رینوپلاستی تزریق می‌شود.

چقدر طول می‌کشد تا ورم بینی با تزریق آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی کاهش یابد؟

مدت زمان بهبود ورم بینی پس از رینوپلاستی و تزریق دگزامتازون در افراد مختلف متفاوت است. متخصصان به طور کلی بازه زمانی پنج تا ۶ روز را برای بهبود این عارضه در نظر می‌گیرند.

آیا زدن آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی درد دارد؟

خیر. این آمپول همچون سایر تزریقات با سرنگ عادی انجام می‌شود و درد ندارد.

آیا با تزریق دگزامتازون بعد از عمل بینی، همچنان به چسب بینی نیاز است؟

بله. چسب بینی نقش موثری در کاهش ورم بینی بعد از جراحی رینوپلاستی دارد؛ از همین‌رو توصیه می‌شود همچنان تا ۲ هفته پس از زدن آمپول دگزامتازون از چسب بینی استفاده کنید.

منابع: drhilinsk | cangelloplasticsurgery

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها