آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو چه تاثیری دارد؟ بررسی نحوه مصرف و عوارض

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کاشت مو معمولا عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کند. با این حال، بعضی از افراد ممکن است عوارض جانبی خفیف مثل التهاب و تورم را تجربه کنند. این عارضه برای سلامتی فرد مضر نیست و اغلب ظرف چند روز به طور خودبه‌خود برطرف می‌شود. با این حال، راه‌های مختلفی برای درمان سریع‌تر آن وجود دارد که یکی از آن‌ها تزریق دگزامتازون است. این مقاله از مجله درمانکده به مزایا و عوارض تجویز آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو اختصاص دارد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

فواید آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو

تورم به معنی انبساط غیر عادی بدن است. این عارضه می‌تواند به دلیل وارد شدن هر گونه ضربه به بدن ایجاد شود. زخم‌های جراحی و داروهایی که در حین جراحی مصرف می‌شوند هم ممکن است در بروز آن نقش داشته باشند. به عنوان مثال، داروهای بی‌حس‌کننده که قبل از کاشت مو استفاده می‌شوند، یکی از دلایل احتمالی بروز آن هستند.

علاوه بر این، گاهی‌اوقات ممکن است تورم در اثر التهاب ایجاد شود. چون رگ‌ها در نزدیکی محل جراحی بزرگ می‌شوند تا سلول‌های خونی بیشتری به آنجا بروند. سلول‌های خونی از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند و سرعت بهبودی را افزایش می‌دهند.

بیشتر بدانید:آمپول دگزامتازون چیست؟

یک پزشک در حال جراحی کاشت مو
التهاب و تورم یکی از شایع‌ترین عوارض کاشت مو است.

شدت تورم بعد از کاشت مو به عوامل مختلفی مثل سن بیمار، شلی پوست و مدت زمان جراحی بستگی دارد. این عارضه به ندرت مضر است و معمولا بعد از چند روز بدون ایجاد مشکل جدی از بین می‌رود. با این حال، در بعضی از شرایط ممکن است مشکل‌ساز شود و به مداخله پزشکی نیاز داشته باشد.

اگر تورم شدید باشد یا روی کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد، پزشک از داروهای مختلف مثل آمپول دگزامتازون برای کنترل آن استفاده می‌کند. دگزامتازون یک داروی کورتیکواستروئیدی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند آلرژی، کولیت اولسراتیو، آرتریت، لوپوس و… تجویز می‌شود. این دارو می‌تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. به همین دلیل، برای کسانی که کاشت مو انجام می‌دهند گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

نحوه مصرف آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو

دوز و مدت زمان استفاده از دگزامتازون تزریقی به شرایط شما بستگی دارد و توسط پزشک مشخص می‌شود. در حین مصرف این دارو به دقت از دستورالعمل‌های پزشک پیروی کنید و ایجاد هر گونه تغییر در شرایط خود را به او اطلاع دهید.

عوارض آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو

از رایج‌ترین عوارض جانبی این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتباس مایعات (تورم دست یا مچ پا)
  • سردرد
  • سرگیجه
  • افزایش فشار خون
  • کند شدن سرعت بهبود زخم‌ها
  • مشکلات پوستی (مثل آکنه، نازک شدن پوست، کبودی یا تغییر رنگ پوست)
  • تغییر در سیکل قاعدگی

بیشتر بدانید:آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی چه تاثیری دارد؟

اینفوگرافی درباره عوارض شایع تزریق آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو
دگزامتازون تزریقی ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند.

در صورتی که عوارض فوق به مرور زمان از بین نرفتند یا به تدریج بدتر شدند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر عوارض جانبی دگزامتازون تزریقی را تجربه کردید، فورا نزد پزشک بروید. این عوارض عبارت‌اند از:

  • تب، لرز و خستگی
  • ضعف عضلانی
  • تورم، افزایش وزن سریع یا احساس تنگی نفس
  • درد چشم یا تاری دید
  • مدفوع خونی یا قیرمانند
  • سرفه خونی
  • تشنج

بیشتر بدانید:آمپول دگزامتازون برای ورم چه کاربردی دارد؟

  • افزایش فشار داخل جمجمه (سردرد شدید، شنیدن صدای زنگ در گوش، سرگیجه، حالت تهوع، مشکلات بینایی و احساس درد در پشت چشم)
  • پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده (درد شدید در قسمت فوقانی معده که به کمر گسترش می‌یابد، حالت تهوع و استفراغ)
  • کاهش پتاسیم خون (گرفتگی عضلات پا، یبوست، ضربان قلب نامنظم، افزایش تشنگی، افزایش ادرار، بی‌حسی یا گزگز و ضعف عضلانی)
  • واکنش آلرژیک (کهیر، مشکل در تنفس و تورم صورت، لب‌ها، زبان و گلو)

ممکن است در این مقاله به تمام عوارض جانبی تزریق آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو اشاره نشده باشد. به همین دلیل، ضروری است که بروز هر گونه علامت یا مشکل غیر عادی را فورا به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

اقدامات پیشگیرانه برای تزریق آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو

قبل از اینکه دکتر پوست و مو دگزامتازون تزریقی را برای شما تجویز کند، فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود را در اختیار او قرار دهید. همچنین به پزشک بگویید که سابقه ابتلا به کدام بیماری‌ها را دارید. چون دگزامتازون می‌تواند روی سایر بیماری‌های شما تاثیر بگذارد. علاوه بر این، ممکن است با بعضی از داروهایی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشد.

بیماری‌هایی که باید حتما سابقه ابتلا به آن‌ها را به پزشک اطلاع دهید شامل موارد زیر هستند:

  • بیماری کبدی (مانند سیروز)
  • بیماری کلیوی
  • اختلالات غده تیروئید
  • بیماری سل
  • پوکی استخوان
  • اختلالات عضلانی مانند میاستنی گراویس
  • دیابت (داروهای کورتیکواستروئیدی ممکن است سطح گلوکز را در خون یا ادرار افزایش دهند.)
  • گلوکوم (آب سیاه) و کاتاراکت (آب مروارید)
  • تبخال چشم
  • مشکلات گوارشی (مثل زخم معده، دیورتیکولیت و بیماری التهابی روده)
  • افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی
  • نارسایی احتقانی قلب و حمله قلبی
  • فشار خون بالا

بیشتر بدانید:آمپول دگزامتازون بعد از عمل بینی چه تاثیری دارد؟

آمپول دگزامتازون
اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، این موضوع را قبل از تجویز دگزامتازون تزریقی به پزشک اطلاع دهید.

علاوه بر این، باید درباره بیماری‌های عفونی به خصوص عفونت‌های قارچی که طی چند هفته گذشته تجربه کرده‌اید با پزشک صحبت کنید. چون آمپول دگزامتازون باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. در نتیجه، می‌تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت ‌کند یا احتمال بدتر شدن بیماری‌های عفونی را افزایش ‌دهد.

دگزامتازون می‌تواند روی نتیجه بعضی از تست‌های آزمایشگاهی تاثیر بگذارد. بنابراین اگر در حین مصرف آن به آزمایشگاه مراجعه کردید، این موضوع را به پرسنل اطلاع دهید.

کلام پایانی

کاشت مو یک نوع جراحی است که برای درمان طاسی توصیه می‌شود. از این‌رو می‌تواند تاثیر زیادی روی ظاهر و اعتمادبه‌نفس شما داشته باشد. کسانی که از طاسی با الگوی مردانه شکایت دارند یا در اثر سوختگی و آسیب‌دیدگی پوست سر بخشی از موی خود را از دست داده‌اند، از این روش درمانی بیشترین بهره را می‌برند.

عوارض جانبی کاشت مو معمولا جزئی هستند و با گذشت زمان برطرف می‌شوند. از این عوارض می‌توان به خونریزی، تورم پوست سر و کبودی دور چشم اشاره کرد. اگر این عوارض برای مدت طولانی ادامه داشتند یا در فعالیت‌های روزمره شما اختلال ایجاد کردند، با پزشک خود درباره آن‌ها مشورت کنید. پزشک می‌تواند با تجویز داروهای مختلف از جمله آمپول دگزامتازون عوارض کاشت مو را درمان کند یا احتمال بروز آن‌ها را به حداقل برساند.

برای مشورت با متخصص پوست می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین متخصصان پوست و مو آشنا شوید و از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو وقت بگیرید.

سوالات متداول

آمپول دگزامتازون چگونه التهاب و تورم را کاهش می‌دهد؟

دگزامتازون به دسته خاصی از داروها به نام کورتیکواستروئیدها تعلق دارد. کورتیکواستروئیدها روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند و از آزاد شدن موادی که باعث ایجاد التهاب می‌شوند جلوگیری می‌کنند.

آمپول دگزامتازون با چه داروهایی تداخل دارد؟

دگزامتازون با بعضی از واکسن‌ها (از جمله واکسن‌های حاوی ویروس زنده) و داروها (مثل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، دیگوکسین، افدرین، وارفارین، ایزونیازید و کتوکونازول) تداخل دارد.

تزریق آمپول دگزامتازون بعد از کاشت مو چه عوارضی دارد؟

از عوارض شایع این دارو می‌توان به سردرد، سرگیجه، افزایش فشار خون، آکنه و تغییر سیکل قاعدگی اشاره کرد.

بهترین راه‌کار غیر دارویی برای کاهش تورم ناشی از کاشت مو چیست؟

توصیه می‌شود مقدار زیادی آب بنوشید. چرا که دریافت ناکافی مایعات و کم‌آبی بدن باعث افزایش التهاب می‌شود. همچنین باید در چند روز اول بعد از جراحی از ورزش کردن خودداری کنید. چون تعریق ناشی از ورزش می‌تواند فولیکول‎های مو را تحت تاثیر قرار دهد و تورم را تشدید کند. بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب هم ممکن است برای کاهش تورم مفید باشد.

منابع: quartzhair, drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها