قرص دپاکین و تاثیر آن بر اختلالات تشنجی و تثبیت‌ خلق و خو + عوارض مهم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص دپاکین (Depakene یا Depakine) یک داروی ضد تشنج و تثبیت‌کننده خلق و خو است که برای مدیریت اختلالات عصبی و روانی تجویز می‌شود. با توجه به اهمیت و گستردگی کاربرد این دارو، آشنایی با مزایا و عوارض جانبی آن برای بیماران بسیار مهم است. اگر می‌خواهید با ویژگی‌ها و اثرات قرص Depakene آشنا شوید، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

قرص دپاکین چیست و چه کاربردی دارد؟

دپاکین نام تجاری داروی والپروات سدیم (Sodium valproate) است. این دارو نام‌های تجاری دیگری هم دارد که عبارت‌اند از:

  • اورلپت
  • اپی‌وال
  • والبایوات
  • دی ‌والدین
  • دیوالپروکس
  • دی والپروکس

قرص دپاکین برای میگرن، صرع و اختلال دوقطبی تجویز می‌شود. این دارو در دوزهای مختلف از جمله قرص دپاکین 500 و قرص دپاکین ۲۰۰ در دسترس است.

بهترین زمان مصرف قرص دپاکین

معمولا از این دارو یک تا ۲ بار در روز استفاده می‌شود. اگر ۲ بار در روز قرص Depakene مصرف می‌کنید، بهتر است بین دوزها ۱۰ تا ۱۲ ساعت فاصله در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می‌توانید اولین دوز را در صبح (بین ساعت هفت تا هشت) و دوز دوم را در عصر (بین ساعت ۱۹ تا ۲۰) مصرف کنید.

شما می‌توانید قرص Depakene را همراه با غذا یا بدون آن بخورید. با این حال، توصیه می‌شود همیشه به یک روش عمل کنید. به عبارت دیگر، دارو را در بعضی از روزها با غذا و در روزهای دیگر بدون غذا مصرف نکنید.

پزشک ممکن است دوز Depakene را با مقادیر کم شروع کند و سپس میزان مصرف آن را به تدریج طی چند روز یا چند هفته افزایش دهد. این کار احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل می‌رساند. بعد از مشخص شدن دوز مناسب Depakene، مقدار مصرف دارو ثابت باقی می‌ماند؛ مگر اینکه شرایط شما تغییر کند.

بدون مشورت با پزشک استفاده از داروی Depakene را متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید. چون این کار باعث بدتر شدن علائم شما می‌شود.

بیشتر بدانید: قرص لورازپام آرام‌بخشی موثر اما کشنده! موارد استفاده و مقدار مصرف آن

عوارض قرص دپاکین

قرص Depakene مانند همه داروها ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند. در ادامه به تعدادی از این عوارض اشاره می‌کنیم.

۱. عوارض جانبی رایج

این عوارض از هر ۱۰۰ نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آن‌ها معمولا خفیف هستند و خودبه‌خود از بین می‌روند. در صورت مشاهده عوارض زیر می‌توانید به مصرف Depakene ادامه دهید. اما اگر این عوارض آزاردهنده بودند یا با گذشت زمان از بین نرفتند، باید درباره آن‌ها با پزشک صحبت کنید:

  • معده‌درد
  • اسهال
  • خشکی دهان یا تورم لثه‌ها
  • لرزش در قسمتی از بدن یا حرکات غیر عادی چشم
  • احساس خستگی یا خواب‌آلودگی
  • سردرد
  • افزایش وزن
  • کم‌پشت شدن مو یا تغییر رنگ و بافت آن
  • پریود نامنظم
اینفوگرافی درباره عوارض رایج قرص دپاکین
از عوارض قرص Depakene می‌توان به مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سردرد، کم‌پشت شدن مو و پریود نامنظم اشاره کرد.

۲. عوارض جانبی جدی

گاهی‌اوقات مصرف قرص Depakene  با عوارض جانبی جدی همراه است. اگر مشکلات زیر را تجربه کردید، فورا به دنبال درمان بروید:

  • فکر کردن به خودکشی یا آسیب رساندن به خود
  • زرد شدن سفیدی چشم یا پوست و ادرار تیره رنگ که می‌تواند نشانه مشکلات کبدی باشد
  • حالت تهوع طولانی‌مدت و شدید، استفراغ یا معده‌درد که ممکن است نشانه پانکراتیت حاد (التهاب لوزالمعده) باشد
  • کبودی یا خونریزی غیر عادی که از اختلالات خونی ناشی می‌شود

۳. واکنش آلرژیک جدی

در موارد نادر، قرص Depakene ممکن است باعث واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) شود. در صورتی که با مشکلات زیر مواجه شدید، فورا با اورژانس (تلفن ۱۱۵) تماس بگیرید:

  • تورم ناگهانی لب‌ها، دهان، گلو یا زبان
  • تنفس سریع یا سخت (ممکن است به شدت خس‌خس کنید یا احساس کنید در حال خفگی یا نفس‌نفس زدن هستید)
  • سفت شدن گلو یا اختلال بلع
  • پوست، زبان یا لب‌های رنگ‌پریده، آبی یا خاکستری
  • گیجی، سرگیجه یا خواب‌آلودگی ناگهانی
  • غش کردن
  • بثورات پوستی متورم، برجسته و خارش‌دار

بیشتر بدانید: قرص کلونازپام چیست؟ دارویی برای کنترل حملات پانیک و تشنج

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که از مصرف قرص دپاکین بیشترین سود را ببرید و در عین حال به عوارض جانبی جدی مبتلا نشوید:

  • سابقه واکنش آلرژیک به Depakene یا هر داروی دیگری را به پزشک اطلاع دهید.
  • به پزشک خود بگویید که به کدام بیماری‌ها مبتلا هستید. این موضوع به‌خصوص در مورد مشکلات کبدی، پورفیری، اختلال چرخه اوره و اختلال میتوکندری از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • قرص Depakene ممکن است روی باروری مردان تاثیر بگذارد. همچنین اگر همسر مرد مصرف‌کننده این دارو باردار شود، خطر مشکلات یادگیری یا رفتاری در کودک وجود دارد. اگر قصد بچه‌دار شدن دارید، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت امکان داروی دیگری برایتان تجویز کند.

بیشتر بدانید: کتامین تراپی

تداخلات دارویی قرص دپاکین

قرص Depakene با بعضی از داروها از جمله آسپرین، وارفارین، آنتی‌بیوتیک‌ها، ریفامپین و کلستیرامین تداخل دارد. ممکن است در این مقاله به تمام تداخلات دارویی Depakene اشاره نشده باشد. بنابراین لازم است فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

فردی که چند داروی مختلف در دست او دیده می‌شود
قرص Depakene ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد.

فعل و انفعالات قرص دپاکین در بدن

قرص Depakene با کاهش فعالیت الکتریکی مغز به درمان تشنج یا کنترل علائم بیماری صرع کمک می‌کند. نحوه عملکرد این دارو برای درمان اختلال دوقطبی کاملا مشخص نیست. با این حال، تصور می‌شود با افزایش ماده شیمیایی گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز باعث کاهش دوره‌های شیدایی می‌شود.

دقیقا مشخص نیست که قرص Depakene چگونه از میگرن جلوگیری می‌کند. این دارو به احتمال زیاد نحوه انتقال سیگنال‌های درد توسط اعصاب را در مغز محدود می‌کند.

بیشتر بدانید: قرص لیتیوم و تاثیر آن بر تثبیت خلق و خو

افراد آسیب‌پذیر

مصرف قرص دپاکین در بارداری می‌تواند مشکلاتی برای رشد جنین ایجاد کند و خطر ابتلا به نقایص مادرزادی و مشکلات یادگیری را افزایش دهد. به همین دلیل، برای زنانی که احتمال دارد باردار شوند گزینه مناسبی نیست. با این حال، در بعضی موارد که سایر درمان‌ها موثر نیستند ممکن است پزشک مجبور به تجویز Depakene شود. در این صورت، باید از یک روش پیشگیری از بارداری مطمئن استفاده کنید.

اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، استفاده از آن را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید؛ بلکه فورا نزد پزشک بروید تا روش قطع قرص دپاکین را مشخص کند. قطع ناگهانی این دارو باعث بدتر شدن علائم تشنج می‌شود. تشنج می‌تواند خطر سقط جنین و زمین خوردن را افزایش دهد و به فرزند شما آسیب برساند.

قرص دپاکین به مقدار کم وارد شیر مادر می‌شود، اما بعید است که به کودک آسیب برساند. بنابراین در دوران شیردهی می‌توانید تحت نظر پزشک از آن استفاده کنید. با این حال، اگر علائم زیر را در فرزندتان مشاهده کردید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • کودک مثل همیشه خوب شیر نمی‌خورد.
  • کودک به راحتی کبود می‌شود.
  • پوست یا سفیدی چشم کودک زرد شده، ادرار او تیره رنگ یا مدفوعش بسیار روشن است.
یک زن جوان که به فرزند خود شیر می‌دهد
اگر به فرزند خود شیر می‌دهید، بدون مشورت با پزشک از قرص Depakene استفاده نکنید.

کلام پایانی

قرص دپاکین برای درمان صرع، اختلال دوقطبی و میگرن استفاده می‌شود و می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند. با این حال، مانند هر داروی دیگری ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. بنابراین از Depakene باید تحت نظر متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک استفاده کنید تا از ایمنی و اثربخشی آن مطمئن شوید.

اگر در مورد نحوه مصرف این دارو به راهنمایی نیاز دارید. می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله روانپزشک آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری روانپزشک از روانپزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید با متخصص مغز و اعصاب آنلاین مشاوره داشته باشید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص مغز و اعصاب از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

قرص دپاکین از چیست؟

والپروات ماده موثره این دارو است.

قرص دپاکین در چه مواردی تجویز می‌شود؟

از قرص دپاکین برای سردرد میگرنی، اختلال دوقطبی و تشنج استفاده می‌شود.

آیا قرص دپاکین برای ترک اعتیاد مفید است؟

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که این دارو به تسکین علائم ترک اعتیاد کمک می‌کند. با این حال، باید تحت نظر پزشک از آن استفاده کنید تا به عوارض جانبی جدی مبتلا نشوید.

آیا قرص دپاکین مرفین دارد؟

 خیر. این دارو فاقد مرفین است.

آیا قرص دپاکین باعث چاقی میشود؟

 بله. این دارو ممکن است در بعضی از افراد باعث افزایش وزن شود.

آیا قرص دپاکین باعث فشار خون میشود؟

افزایش فشار خون از عوارض شناخته‌شده Depakene نیست. با این حال، اگر در حین مصرف این دارو با تغییر غیر عادی فشار خون مواجه شدید، باید درباره این موضوع با پزشک معالج خود صحبت کنید.

منابع: nhs, epilepsysociety

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها