تب دنگی چیست؟ این بیماری واگیر دارد و کشنده است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تب دنگی (Dengue fever) یک عفونت ویروسی است که از پشه آئدس (Aedes) حامل یکی از چهار نوع ویروس دنگی (DENV) به انسان سرایت می‌کند. این ویروس اغلب در آب و هوای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دیده می‌شود.

اکثر افرادی که به Dengue fever مبتلا می‌شوند هیچ علامتی ندارند. اما سایرین ممکن است مشکلاتی مثل تب بالا، سردرد، بدن‌درد و حالت تهوع را تجربه کنند.

بیشتر بیماران در عرض یک تا ۲ هفته بهبود می‌یابند. با این حال، بعضی از افراد علائم شدید بیماری را تجربه می‌کنند و به مراقبت در بیمارستان نیاز دارند. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره Dengue fever اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علائم تب دنگی

کارشناسان تخمین می‌زنند که تقریبا ۴۰۰ میلیون نفر در سال به Dengue fever مبتلا می‌شوند؛ اما اکثر آن‌ها (حدود ۸۰ درصد) هیچ علامتی ندارند. در صورتی که بیماری با علامت همراه باشد، نشانه‌های آن چهار تا ۱۰ روز پس از آلوده شدن فرد ظاهر می‌شوند و ۲ تا هفت روز طول می‌کشند. علائم تب دنگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب بالا (۴۰ درجه سانتی‌گراد یا ۱۰۴ درجه فارنهایت)
  • سردرد شدید
  • درد پشت چشم
  • درد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • بثورات پوستی
اینفوگرافی درباره علائم تب دنگی
Dengue fever با تب بالا، درد، حالت تهوع، استفراغ و بثورات پوستی همراه است.

بیماران ممکن است پس از بهبودی برای چند هفته احساس خستگی کنند. افرادی که برای بار دوم آلوده می‌شوند بیشتر از دیگران در معرض خطر علائم شدید قرار دارند. علائم هشداردهنده بیماری شدید معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از برطرف شدن تب مشاهده می‌شوند. این علائم عبارت‌اند از:

  • درد شدید شکم
  • استفراغ مداوم
  • تنفس سریع و پی‌درپی
  • خونریزی لثه یا بینی
  • خستگی
  • بی‌قراری
  • وجود خون در استفراغ یا مدفوع
  • تشنگی شدید
  • پوست رنگ‎پریده و سرد
  • احساس ضعف

افراد مبتلا به علائم فوق باید فورا تحت مراقبت قرار بگیرند.

بیشتر بدانید: ساس باعث چه بیماری می‌شود؟

تشخیص تب دنگی

تب دنگی با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. آزمایش خون مشخص می‌کند که کدام ویروس دنگی در بروز بیماری نقش داشته است. علاوه بر این، به شناسایی سایر ویروس‌هایی که علائم مشابه دارند، کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:تب در بزرگسالان

درمان تب دنگی

در حال حاضر، درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. در نتیجه، تمرکز روی کنترل علائم است. در بیشتر موارد می‌توان تب دنگی را در خانه با داروهای مسکن درمان کرد. معمولا برای کنترل درد از استامینوفن استفاده می‌شود. چون استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

اگر به Dengue fever مبتلا هستید، تا حد امکان استراحت کنید و مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. همچنین به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده علائم شدید بیماری باید فورا به پزشک مراجعه کنید. چون احتمالا به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارید.

یک مرد بیمار در مطب پزشک
اگر علائم Dengue fever شدید بود، در اسرع وقت نزد پزشک بروید.

بیشتر بدانید:تب یونجه؛ علل، علائم و درمان

پیشگیری از تب دنگی

۲ راه اصلی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱. محافظت از خود در برابر پشه

اگر می‌خواهید خطر ابتلا به تب دنگی را کاهش دهید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای دور نگه داشتن پشه آئدس از دافع حشرات که حاوی ۲۰ تا ۳۰ درصد DEET یا سایر مواد شناخته‌شده است، استفاده کنید.
  • در فضای باز حتما پوست در معرض دید خود را بپوشانید. این موضوع به‌خصوص شب‌ها که احتمال حضور پشه بیشتر است، اهمیت زیادی دارد.
  • نقاط کم‌ارتفاعی که ممکن است باعث جمع شدن آب شوند را پر کنید. همچنین سطل‌ها، لاستیک‌های قدیمی و سایر وسایلی که می‌توانند محل تجمع آب راکد باشند را بردارید.  
  • تا حد امکان پنجره‌ها و درها را ببندید تا پشه‌ها وارد منزل شما نشوند.
  • شب‌ها در مناطقی که Dengue fever شایع است از پشه‌بند استفاده کنید.
  • اگر باردار هستید، در صورت امکان از سفر به مناطقی که این بیماری در آنجا شایع است خودداری کنید.
  • قبل از سفر در مورد اینکه این بیماری در مقصد شما وجود دارد یا خیر، تحقیق کنید.

بیشتر بدانید:علائم تب دنگی چیست؟

۲. واکسن تب دنگی

واکسن دنگی فقط در صورتی توصیه می‌شود که قبلا به این بیماری مبتلا شده باشید. اگر در آینده به نسخه دیگری از ویروس دنگی آلوده شوید، واکسن خطر ابتلا به بیماری شدید را کاهش می‌دهد. از آنجا که حداقل چهار نوع ویروس دنگی وجود دارد، شما می‌توانید بیش از یک بار به این بیماری مبتلا شوید.

بیشتر بدانید: حشره دراکولا

واکسن برای کسانی که در گذشته تب دنگی نداشته‌اند، مناسب نیست. چون خطر ابتلا به بیماری شدید را در این افراد افزایش می‌دهد. پزشک قبل از تزریق واکسن از آزمایش خون برای بررسی سابقه ابتلا به Dengue fever استفاده می‌کند. از پزشک بپرسید که آیا کاندیدای مناسبی برای دریافت این واکسن محسوب می‌شوید یا خیر.

بیشتر بدانید: نیش پشه و بیماری سالک + علائم و درمان

آیا تب دنگی واگیر دارد؟

تب دنگی از انسان به انسان به طور مستقیم منتقل نمی‌شود؛ بلکه این اتفاق از طریق پشه‌های آئدس رخ می‌دهد. پشه‌ها با نیش زدن افراد مختلف می‌توانند باعث سرایت بیماری شوند. سرایت مستقیم بیماری فقط در دوران بارداری رخ می‌دهد. چرا که مادر مبتلا به Dengue fever می‌تواند بیماری را در دوران بارداری یا زمان زایمان به فرزند خود منتقل کند.

 یک زن باردار
زنان باردار می‌توانند Dengue fever را به فرزند خود منتقل کنند.

کلام پایانی

سالانه صدها میلیون نفر در سراسر جهان به تب دنگی مبتلا می‌شوند. این بیماری در بیشتر موارد خفیف یا حتی بدون علامت است. اما در صورت شدید بودن می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود. اگر درباره درمان Dengue fever یا پیشگیری از آن به راهنمایی نیاز دارید، با متخصص عفونی مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین متخصص عفونی آشنا شوید و از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر عفونی وقت بگیرید.

سوالات متداول

تب دنگی چیست؟

این بیماری یک نوع عفونت ویروسی است که به تب، درد، حالت تهوع و بثورات پوستی منجر می‌شود.

تب دنگی از چیست؟

این بیماری از طریق پشه آئدس به انسان سرایت می‌کند.

تب دنگی از کدام کشور است؟

در پاسخ به این سوال که تب دنگی از کجا اومده باید بگوییم که این بیماری در آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقا، بخش‌هایی از آسیا، بعضی از مناطق ایالات متحده آمریکا و جزایر اقیانوس آرام یافت می‌شود. تب دنگی در ایران هم وجود دارد. به دلیل شیوع تب دنگی وزارت بهداشت از مردم خواسته است که اقدامات لازم را برای پیشگیری از آن انجام دهند.

آیا تب دنگی کشنده است؟

اینکه تب دنگی باعث مرگ میشود یا خیر، سوال رایج بسیاری از مردم است. در پاسخ باید بگوییم که این بیماری در موارد شدید کشنده است. با این حال، اگر بلافاصله تحت درمان قرار بگیرید، بیش از ۹۹ درصد شانس بهبودی دارید.

تب دنگی برای زنان باردار چه عوارضی دارد؟

این بیماری باعث سقط جنین، تولد نوزاد کم‌وزن یا زایمان زودرس می‌شود.

منابع: who, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها