علت ترک پا چیست؟ ۷ روش خانگی موثر برای درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ترک‌خوردگی پا یکی از مشکلات رایج پوستی است که معمولا به دلیل خشکی شدید و ضخیم شدن پوست پا ایجاد می‌شود و در اکثر مواقع با درد و ناراحتی زیادی همراه است. شاید شکافته شدن پوست پا در مراحل ابتدایی چندان عمیق به نظر نرسد، اما زمانی که فشار روی پا افزایش پیدا کند و این ترک‌ها درمان نشوند، فرد با مشکلات جدی و شکاف‌های گسترده‌تری روبه‌رو خواهد شد. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده می‌توانید با علت ترک پا و همچنین آموزش رفع ترک پا به طور کامل آشنا شوید و به این سوالات پاسخ می‌دهیم که ترک پاشنه پا از چیست و چرا کف پا ترک می‌خورد.

علت ترک پا چیست؟

آیا می‌دانید ترک پا از چیست؟ ترک‌خوردگی یا شقاق پاشنه پا زمانی اتفاق می‌افتد که پوست شما به شدت خشک و کم آب شود. در بسیاری از مواقع این مشکل به دلیل پوشیدن کفش نامناسب و قرار گرفتن در معرض گرد و خاک زیاد ایجاد می‌شود و در برخی مواقع نیز ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. معمولا ایستادن یا راه رفتن زیاد، موجب افزایش فشار به پاشنه پا می‌شود؛ در این شرایط چربی زیر پوست به مرور کاهش پیدا می‌کند و پوست پا در معرض خشکی و ترک‌خوردگی قرار می‌گیرد. در ادامه این بخش می‌توانید با دلایل ترک‌خوردگی پا اشاره شده است.

اینفوگرافی دلایل ترک‌خوردگی پا
از مهم‌ترین دلایل ترک‌خوردگی پوست پا می‌توان به عفونت قارچی، اگزما، سرمای شدید، خشکی پوست و بیماری‌های پوستی اشاره کرد.
  • عفونت‌های قارچی
  • ورزش سنگین
  • اگزمای پوستی
  • آفتاب‌سوختگی شدید
  • سرمای شدید هوا
  • کم‌آبی بدن
  • خشکی شدید پوست
  • کم‌کاری تیروئید و مشکلات هورمونی
  • دوش گرفتن با آب داغ
  • شستشوی بیش از حد و خیساندن طولانی‌مدت پاها در آب
  • استفاده از مواد شوینده نامناسب برای شستشوی پاها
  • تغذیه نامناسب
  • خار پاشنه
  • صاف بودن کف پا
  • دیابت

بیشتر بدانید: درمان ترک پوستی

علت ترک پای کودک

ترک پا در کودکان، معمولا دلایل متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارد. راه رفتن با پای برهنه روی زمین و موکت می‌تواند به پوست حساس کودک آسیب وارد کند و موجب خشک شدن آن شود. از طرف دیگر استفاده از کفش نامناسب، آفتاب‌سوختگی شدید و همچنین اگزما نیز از دلایل ترک خوردن پای کودکان محسوب می‌شود.

یکی از بیماری‌های شایع پوستی که موجب ترک‌خوردگی کف پای کودک می‌شود، درماتوز کف پا است که به عنوان سندرم جوراب خیس نیز شناخته می‌شود. این بیماری معمولا در کف پای کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود و به دلیل تعریق و خشک شدن متناوب پاها ایجاد می‌شود.

درمان ترک پا

ترک‌خوردگی نه تنها ظاهر ناخوشایندی در پاها ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند خطر ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها را به بدن افزایش دهد و موجب بروز عفونت شود. بی‌توجهی نسبت به درمان این موضوع موجب عمیق‌تر شدن ترک‌ها می‌شود و در این شرایط فرد درد و خونریزی زیادی را تجربه می‌کند. در پاسخ به این سوال که ترک پا با چی خوب میشه باید بگوییم که راهکارهای متعددی برای درمان این مشکل وجود دارد. در ادامه این بخش می‌توانید با بهترین روش‌های درمان سریع ترک پا آشنا شوید.

اینفوگرافی روش‌های درمان ترک‌خوردگی پا
برای رفع ترک‌خوردگی پاشنه پا می‌توانید از روش‌های خانگی یا کرم‌های مخصوص استفاده کنید.

۱- رفع قطعی ترک پا با گلاب و گلیسیرین

گلیسیرین قدرت مرطوب‌کنندگی بالایی دارد و به بهبود ترک‌خوردگی و نرمی پوست کمک می‌کند. در این روش باید یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را با ۲ قاشق چای‌خوری گلاب و نصف قاشق چای‌خوری آبلیمو تازه ترکیب کنید. حالا این ترکیب را روی ترک‌های پا بمالید و یک جوراب نخی بپوشید. تکرار این روش به درمان کامل ترک‌های پا کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: عکس پینه پا

۲- رفع ترک پا با خمیر دندان

برای درمان خانگی ترک پا می‌توانید از خمیر دندان استفاده کنید. در این روش باید مقداری خمیر دندان روی پاشنه پاها بزنید. حدود نیم ساعت صبر کنید و بعد پاها را بشویید. این کار ترک‌های سطحی پوست را درمان می‌کند و برای نرم شدن پوست پا مفید است.

بیشتر بدانید: درمان منافذ باز پوست

۳- درمان ترک پا با وازلین

راهکار بعدی برای برطرف کردن ترک‌خوردگی پا استفاده از وازلین است. بهتر است بدانید که وازلین قویترین کرم ترک پا است که به از بین بردن خشکی پا نیز کمک می‌کند. در این روش باید دوش بگیرید یا پاهایتان را بشویید. سپس یک لایه ضخیم وازلین روی پاشنه پا بمالید. در ادامه یک جوراب نخی بپوشید و اجازه دهید وازلین برای یک شب تا صبح روی پاها بماند. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید چند شب این کار را تکرار کنید تا پوست به طور کامل بازسازی شود.

۴- درمان ترک پا با نوشابه

برای برطرف کردن ترک‌های ایجاد شده روی کف و پاشنه پا می‌توانید مقداری نوشابه را با سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید. حالا این ترکیب را در یک ظرف بریزید و پاها را داخل آن قرار دهید به طوری که کف پا کاملا داخل ظرف قرار بگیرد. حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد پاها را بشویید.

بیشتر بدانید: علت دون دون شدن پوست

۵- استفاده از سنگ پا

برای درمان قطعی ترک پا می‌توانید از سنگ پا استفاده کنید. در این روش ابتدا باید پاها را خیس کنید. سپس با کمک سنگ پا به مدت ۲ دقیقه پوست خشک پا را به آرامی ماساژ دهید. در این روش به هیچ عنوان نباید به پوست فشار وارد کنید. در ادامه پاها را بشویید و یک لایه ضخیم مرطوب‌کننده روی پوست بمالید.

تصویر فردی که پاهایش ترک‌ خورده و از سنگ پا استفاده می‌کند.
استفاده از سنگ پا یک روش موثر برای درمان ترک و خشکی پوست پا است.

۶- استفاده از کرم مخصوص ترک پا

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده قوی یکی دیگر از روشی‌هایی است که به درمان این مشکل کمک می‌کند. در این روش بهتر است بعد از حمام کردن و قبل از خواب، مقداری مرطوب‌کننده روی پوست خود بمالید و بعد یک جوراب نخی بپوشید.

اگر با خودتان فکر می‌کنید که برای ترک پا چه کرمی خوبه باید بگوییم که کرم ترک پا باریج یکی از بهترین برندهای موجود در بازار برای رفع ترک‌خوردگی پوست پا است. به خاطر داشته باشید که برای ترک‌خوردگی پا حتما از کرم‌هایی استفاده کنید که در ترکیبات آن‌ها از آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، لانولین و اوره استفاده شده باشد. آلفا هیدروکسی اسید برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست مفید است. لانولین به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و اوره نیز یک ماده طبیعی ضد باکتری و ضد التهاب است که به آبرسانی پوست نیز کمک می‌کند.

۷- پدیکور

پدیکور از خشکی پوست پا جلوگیری می‌کند و برای از بین بردن پوست مرده پا نیز مفید است. در این روش باید پاهای خود را برای 20 دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس از اسفنج لوفا یا اسکراب‌لایه بردار برای حذف سلول‌های مرده پوست استفاده کنید. در مرحله بعد می‌توانید با سنگ پا به آرامی پوست پا را ماساژ دهید. در انتها نیز می‌توانید از یک کرم مرطوب‌کننده قوی برای نرم کردن پوست استفاده کنید.

بیشتر بدانید: عکس خون مردگی زیر پوست

سخن نهایی

ترک‌خوردگی پا یکی از مشکلات رایج پوستی است که در بسیاری از مواقع با درمان‌های خانگی برطرف می‌شود. در صورتی که این مشکل ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای باشد یا شدت ترک‌خوردگی پا زیاد باشد، لازم است برای درمان این مشکل از یک متخصص پوست کمک بگیرید. شما می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص پوست آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص پوست از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

اگر پا ترک بخورد چه کنیم؟

بهترین درمان ترک پا استفاده از مرطوب‌کننده‌های قوی، روغن‌های خانگی و همچنین وازلین است. به خاطر داشته باشید که اگر ترک‌خوردگی پا شدید باشد، حتی در صورت استفاده از بهترین پماد ترک پا نیز مشکل شما برطرف نمی‌شود و باید از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

ترک کف پا از چیست؟

سرمای شدید، کم‌آبی بدن، خشکی شدید پوست پا و همچنین بیماری‌های پوستی و زمینه‌ای از مهم‌ترین دلایل ترک کف پا هستند.

بهترین کرم ترک پا خارجی و ایرانی چیست؟

از بهترین برندهای کرم ترک پای خارجی می‌توان به کرم بایونکس، اولاین و مستر پلاست اشاره کرد. بهترین کرم ترک پا ایرانی نیز باریج است. برندهای سی‌گل، سینره، دکتر ژیلا و ژبن پلاس نیز کیفیت بسیار مطلوبی دارند.

منابع: verywellhealth، webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها