سرفه کرونا چگونه است؟ بهترین روش‌های درمان این سرفه‌ها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرفه یکی از علائم بیماری‌های مختلف مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)، آلرژی‌های فصلی و کرونا است. بنابراین ممکن است این سوال برای افراد مطرح شود که سرفه بیماری COVID-19 چه تفاوتی با سرفه سایر بیماری‌ها دارد. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی ویژگی‌های سرفه کرونا و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

سرفه کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پژوهشگران در سال ۲۰۲۱ با مطالعه صداهایی که افراد تولید می‌کنند، تلاش کردند به این سوال پاسخ دهند که آیا می‌توان COVID-19 را از طریق سرفه تشخیص داد یا خیر. آن‌ها توانستند تفاوت صدا، بین فردی که مثلا گلوی خود را صاف می‌کند با فردی که به‌دلیل بیماری سرفه می‌کند را تشخیص دهند. با این حال، تحقیقات بیشتر نشان داد که راهی برای تشخیص سرفه کرونا با بررسی صدای سرفه وجود ندارد.

حدود دو سوم سرفه‌های مربوط به کووید-۱۹ سرفه‌های خشکی هستند که مخاط تولید نمی‌کنند. بنابراین پس از شروع سرفه، متوقف کردن آن دشوار است. با این حال، ممکن است گاهی‌اوقات هنگام ابتلا به کووید-۱۹، سرفه خلط‌دار در افراد دیده شود. البته دقت داشته باشید که ویژگی‌های این سرفه با سرفه‌های عادی متفاوت است و معمولا در طول روز ادامه پیدا نمی‌کند.

بیشتر بدانید:سویه جدید ویروس کرونا سال 1403 چیست؟

تصویر یک فرد در حال سرفه کردن
سرفه‌های خشک و ممتد یکی از نشانه‌های بیماری کرونا است.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند سرفه COVID-19 را تشخیص دهد؟

بر اساس تحقیقات، هوش مصنوعی (AI) در مواردی می‌تواند سرفه کرونایی را از سایر انواع سرفه تشخیص دهد. کاربران می‌توانند صداهای سرفه خود را برای هوش مصنوعی ارسال کنند و این برنامه نمونه سرفه را با یک پایگاه داده بزرگ مقایسه می‌کند. در نظر داشته باشید که این ابزارهای هوش مصنوعی نمی‌توانند تشخیص بالینی انجام دهند و فقط به دکتر عفونی برای غربالگری بیماری کرونا کمک می‌کنند.

ویژگی‌های سرفه کرونا

سرفه COVID-19 یک سرفه خشک و مداوم است و اغلب با قلقلک یا تحریک در گلو تشخیص داده شده و منجر به حملات مکرر سرفه می‌شود. برخلاف سرفه مولد (سرفه سینه‌ای) که مخاط تولید می‌کند، سرفه کووید-۱۹ معمولا منجر به دفع خلط نمی‌شود.

سرفه کرونا در درجه اول سیستم تنفسی را هدف قرار می‌دهد و باعث التهاب و تحریک غشاهای مخاطی پوشاننده گلو و راه‌های هوایی می‌شود. سرفه کردن در این بیماری روشی برای دفع ویروس و کاهش ناراحتی ریه است. در جدول زیر ویژگی‌های سرفه کووید-۱۹ با سایر بیماری‌ها مقایسه شده است:

سرماخوردگیآنفولانزاآلرژیویروس سنسیشیال تنفسیکووید-۱۹
شروع۱ الی ۳ روز پس از قرار گرفتن در معرض عامل بیماری۱ الی ۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض عامل بیماریبستگی به فصل دارد۴ الی ۶ روز پس از قرار گرفتن در معرض عامل بیماری۲ الی ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض عامل بیماری
نوع سرفهخفیفرایج (همراه مخاط)گاهیرایج (همراه مخاط)خشک
سایر علائمعطسه، گلودرد و آب‌ریزش یا گرفتگی بینیخستگی، بدن درد و سردردگلو درد، آب‌ریزش بینی و عطسهآب‌ریزش بینی، عطسه، گلودرد، سردردبدن درد، خستگی و از دست دادن بویایی یا چشایی

در نظر داشته باشید که قطعی‌ترین روش برای تایید سرفه کووید-۱۹، آزمایش‌های تشخیصی این بیماری است. برخی از این آزمایش‌ها عبارت‌اند از:

۱. آزمایش PCR

آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) ویروس را در نمونه‌های تنفسی مانند سواب بینی یا سواب گلو شناسایی می‌کند. نتایج PCR مثبت نشان‌دهنده این است که سرفه‌های فرد ناشی از ویروس کرونا است.

بیشتر بدانید:حس بویایی در کرونا؛ علامتی دیگر از کرونا که باید بدانید

۲. تست آنتی‌ژن (Antigen)

آنتی‌ژن نوعی تست تشخیصی سریع است که پروتئین‌های ویروسی خاص SARS-CoV-2 را شناسایی می‌کند. پاسخ مثبت این تست نیز تایید می‌کند که سرفه فرد ناشی از بیماری کرونا است.

۳. سی‌تی‌اسکن قفسه سینه

مطالعات تصویربرداری، مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس و سی‌تی‌اسکن (CT scan) معمولا برای ارزیابی میزان درگیری ریه در بیماران COVID-19 انجام شود. این روش‌های تصویربرداری می‌توانند ذات‌الریه ویروسی مرتبط با سرفه کرونا را تایید کنند.

بیشتر بدانید:تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

اینفوگرافیک روش‌های تایید سرفه کرونا
برای اطمینان بیشتر نتیجه هرگونه تست و آزمایش باید توسط پزشک حاذق بررسی و تایید شود.

بیشتر بدانید:آیا کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود؟

روش‌های درمان سرفه کرونا

اگر سرفه‌های مرتبط با کووید-۱۹ دارید، ممکن است احساس ناراحتی در قفسه سینه داشته باشید. بهترین درمان سرفه کرونا عبارت‌اند از:

  • در طول روز مقدار زیادی مایعات بنوشید. این کار به مرطوب نگه داشتن گلوی شما کمک می‌کند.
  • اگر هوای خانه شما بسیار خشک است از یک مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید. همچنین می‌توانید با آب گرم دوش بگیرید تا بخار زیادی تولید شود.
  • غذاهای سرد یا گرم مانند بستنی، چای گرم و آب‌گوشت مصرف کنید. این غذاها می‌توانند گلوی تحریک‌شده را آرام کرده و سرفه را کاهش دهند.
  • از قطره‌های سرفه یا آب‌نبات‌های کاهش‌دهنده سرفه استفاده کنید.
  • هر روز یک قاشق چای‌خوری عسل مصرف کنید.
  • اگر سرفه مرطوبی دارید که مخاط ایجاد می‌کند، از داروهای خلط‌آور سرفه استفاده کنید.
اینفوگرافیک بهترین روش درمان سرفه کرونا
تمرینات تنفس عمیق نیز می‌توانند به رفع سرفه‌های ناشی از بیماری کرونا کمک کنند.

سرفه کرونا در کودکان

کرونا در کودکان اغلب به‌صورت درد شکم، استفراغ و اسهال خود را نشان می‌دهد. با این حال اگر کودک شما پس از ابتلا به این بیماری سرفه می‌کند، می‌توانید از روش‌های ذکر‌شده در تیتر بالا برای کاهش علائم او استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های سرفه کووید-۱۹ پرداختیم. یکی از مهم‌ترین سوالات افراد در مورد این بیماری این است که سرفه کرونا چقدر طول میکشد. سرفه بعد از کرونا می‌تواند بین چند هفته تا حداکثر یک ماه ادامه داشته باشد. در نظر داشته باشید که اگر سرفه‌های شما بیشتر از یک ماه ادامه داشتند، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در برخی موارد عفونت کووید-۱۹ می‌تواند باعث آمبولی ریه و سرفه‌های خونی شود. اگر هنگام سرفه کردن بیش از یک قاشق چای‌خوری خون در آن وجود دارد، به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس محل زندگی خود مراجعه کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید از طریق پلتفرم درمانکده از به‌صورت حضوری و مشاوره آنلاین دکتر عفونی نوبت دریافت کنید.

بیشتر بدانید:عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟

سوالات متداول

سرفه خشک بعد از کرونا نشانه چیست؟

سرفه خشک یکی از علائم بیماری کرونا بوده و ممکن است تا حدود یک ماه ادامه داشته باشد.

برای سرفه کرونا چه باید کرد؟

نوشیدن مایعات فراوان، استفاده از تکنیک‌های تنفسی، مرطوب نگه داشتن محل زندگی و استفاده از داروهای ضد سرفه می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند.

سرفه کرونا چگونه است؟

سرفه کرونا معمولا خشک و ادامه‌دار است. در موارد شدید بیماری ممکن است در سرفه‌های فرد خون وجود داشته باشد.

منابع: healthline | kidshealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها