اگر دندان عقل نهفته جراحی نشود چه می‌شود؟ مهم‌ترین عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دندان عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می‌شود از سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می‌کند و در برخی افراد ممکن است هیچگاه از لثه خارج نشود و به صورت نهفته باقی بماند. در برخی شرایط خاص، نکشیدن دندان عقل موجب آسیب به دندان‌های مجاور می‌شود و عوارض جدی در فرد ایجاد می‌کند. اما اگر دندان عقل نهفته جراحی نشود چه می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با عواقب نکشیدن دندان عقل آشنا شوید.

چرا باید دندان عقل نهفته را بکشیم؟

دندان عقل معمولا نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر دندان‌ها دارد و اگر به صورت نهفته باقی بماند، لازم است توسط دندانپزشک بررسی شود و در صورت نیاز کشیده شود. به طور معمولا دندان عقل سریع‌تر از سایر دندان‌ها پوسیده می‌شود و در بسیاری از مواقع به دندان‌های مجاور خود آسیب وارد می‌کند. کوچک بودن فک موجب می‌شود تا دندان عقل فضای کافی برای رشد نداشته باشد و به صورت نهفته در لثه باقی بماند. 

مطالعات نشان می‌دهد که دندان عقل تنها در برخی مواقع خاص باید جراحی شود و در شرایط عادی، مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند. در بسیاری از افراد دندان عقل تا آخر عمر به صورت نهفته باقی می‌ماند و هیچگاه از لثه خارج نمی‌شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل کشیدن دندان عقل نهفته اشاره شده است.

بیشتر بدانید:دندان درد چه دلایلی دارد؟ با این روش‌ها علت آن را بیابید

اینفوگرافی چرا باید دندان عقل نهفته را بکشیم؟
نکشیدن دندان عقل موجب نامرتب شدن دندان‌های مجاور می‌شود و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

۱- نامرتب شدن دندان‌ها

دندان عقل نهفته ممکن است به دندان‌های مجاور خود فشار وارد کند و موجب به هم ریختن نظم دندان‌ها شود. در این شرایط دندان‌های شما فرم نامناسبی پیدا می‌کند و ممکن است به ارتودنسی نیاز پیدا کنید.

بیشتر بدانید:بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم؟ معرفی 10 غذا مفید

۲- آسیب به دندان‌های مجاور

زمانی که دندان عقل به صورت کج رشد می‌کند یا فضای کافی برای رویش ندارد، دندان‌های کناری خود را تحت فشار قرار می‌دهد. در این شرایط دندان‌های کناری دندان عقل در معرض سایش و پوسیدگی قرار می‌گیرند و ممکن است فرد در دندان‌های خود احساس درد و ناراحتی را تجربه کند.

۳- عفونت

دندان عقل نهفته بیشتر از دندان‌های دیگر در معرض عفونت قرار دارد و ممکن است دردهای شدیدی در ناحیه فک و لثه ایجاد کند. نکشیدن دندان عقل نهفته، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت و بیماری‌های مربوط به لثه را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانید:بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم؟ معرفی 10 غذا مفید

تصویر فردی که دندان درد دارد.
در بسیاری از افراد نکشیدن دندان نهفته موجب ایجاد عفونت و درد در فک و لثه می‌شود.

بیشتر بدانید:جراحی دندان؛ مراقبت‌های لازم بعد از جراحی دندان عقل تا ایمپلنت

۴- کیست

کیست‌ها، کیسه‌های پر از مایعی هستند که ممکن است در لثه یا در اطراف دندان عقل و استخوان فک ایجاد شوند. ترکیدن این کیست‌ها موجب آسیب به دندان، استخوان فک و همچنین اعصاب می‌شود.

 ۵- سردرد

نکشیدن دندان عقل نهفته در برخی افراد، موجب فشار و گرفتگی در انتهای فک می‌شود. بسیاری از افرادی که دندان عقل نهفته دارند، گاهی‌اوقات دچار سردرد و سرگیجه می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نکشیدن دندان عقل می‌تواند علائم سردردهای میگرنی را تشدید کند.

چه زمانی باید دندان عقل را بکشیم؟

تصمیم‌گیری در مورد کشیدن یا نکشیدن دندان عقل، معمولا به شرایط دندان شما بستگی دارد. به طور معمول پزشک با بررسی دقیق وضعیت دندان به شما می‌گوید که دندان شما نیاز به کشیدن دارد یا خیر. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل کشیدن دندان عقل نهفته اشاره شده است:

برای مطالعه مقاله جراحی دندان شکسته کلیک کنید.

  • دندان عقل مانع رشد صحیح سایر دندان‌ها شده است.
  • دندان عقل موجب درد یا آسیب به فک شده است.
  • دندان عقل برای درمان سایر دندان‌های مرتبط با دندان یا فک مشکل ایجاد کرده است.
  • دندان عقل به دندان‌های مجاور فشار وارد می‌کند.
  • دندان عقل به صورت غیر طبیعی از لثه خارج شده است و فرد درد زیادی را تجربه می‌کند.
  • فرد به یک بیماری خاص در لثه مبتلا شده است.
  • دندان عقل پوسیده شده است.
  • در اطراف دندان عقل چرک و عفونت ایجاد شده است.
  • تومور یا کیست خوش‌خیم در ناحیه دندان عقل ایجاد شده است.
  • فرد طعم بدی را در دهان احساس می‌کند و دهان او بد بو شده است.
  • فرد در اطراف دندان عقل درد، سوزش و خونریزی را تجربه می‌کند.

کشیدن دندان عقل نهفته چه عوارضی دارد؟

حقیقت این است که کشیدن دندان عقل نهفته به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و معمولا فرد بعد از جراحی با درد و ورم نسبتا شدید مواجه می‌شود. برای جرا

حی دندان عقل نهفته، پزشک با توجه به شرایط بیمار از بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. در برخی شرایط ممکن است دندانپزشک، قبل از شروع جراحی از ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش درد بیمار استفاده کند. بسیاری از افراد بعد از عمل درد زیادی دارند و لازم است زیر نظر دندانپزشک تا چند روز از مسکن و آنتی‌بیوتیک استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

بیشتر بدانید:جراحی دندان عقل به چه صورت است؟ بررسی انواع روش‌های جراحی

تصویر فردی که دندان عقل خود را کشیده و صورت او ورم کرده است.
کشیدن دندان عقل موجب ایجاد درد و ورم شدید می‌شود.

بیشتر بدانید:کشیدن دندان عقل درد دارد؟ عوارض و مراقبت‌های بعد از جراحی

در پاسخ به این که اگر دندان عقل نهفته جراحی نشود چه می‌شود، باید بگوییم که این کار ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری ایجاد کند و خطر پوسیدگی دندان، عفونت و کیست را افزایش دهد. در صورتی که دندان عقل شما نهفته است یا در مورد کشیدن این دندان شک دارید، می‌توانید به صورت مشاوره دندانپزشکی آنلاین نوبت خود را از طریق پلتفرم درمانکده رزرو کنید.

سوالات متداول

بهترین روش برای تشخیص دندان عقل نهفته چیست؟

برای تشخیص دندان عقل نهفته معمولا باید از عکس‌برداری رادیولوژی استفاده کنید.

آیا کشیدن دندان عقل نهفته ضروری است؟

زمانی که دندان عقل نهفته موجب ایجاد درد، ناراحتی، فشار و آسیب به دندان‌های مجاور و همچنین کیست و تومورهای دهانی شود، باید آن را جراحی کنید.

منابع: pleasantplainsdental، ncbi.nlm

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها