خواص روغن گل مغربی چیست؟ بررسی ۴ خاصیت باورنکردنی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روغن گل مغربی (Evening Primrose Oil) از دانه‌های گل پامچال شب تهیه می‌شود. خواص روغن گل مغربی شامل بهبود سلامت پوست، کاهش التهاب و تعادل هورمونی است که این گیاه را به یک مکمل طبیعی مفید برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی تبدیل می‌کند. در ادامه این مقاله از مجله سلامت درمانکده به بررسی خواص این روغن شفابخش خواهیم پرداخت.

روغن گل مغربی برای چیست؟

خواص روغن دانه‌های گل پامچال عبارت‌اند از:

۱. خواص روغن گل مغربی برای پوست

برخی از پزشکان معتقدند که گاما لینولنیک اسید (نوعی اسید چرب امگا ۶) موجود در روغن گل مغربی (EPO) با کاهش التهاب و تعداد سلول‌های پوستی که باعث ایجاد ضایعات می‌شوند، به درمان آکنه کمک می‌کند.  از آنجایی که پوست به تنهایی قادر به تولید گاما لینولنیک اسید نیست، مصرف روغن گل مغربی که سرشار از GLA است، ممکن است به حفظ سلامت پوست کمک کند.

این روغن می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. علاوه بر این، برخی کشورها روغن گل مغربی (EPO) را برای درمان اگزما که نوعی بیماری التهابی پوست است، تایید کرده‌اند.

تصویر گل مغربی
با اینکه روغن گل مغربی خواص بسیاری دارد؛ اما قبل از مصرف با یک متخصص تغذیه درباره مصرف آن مشورت کنید.

۲. خواص روغن گل مغربی برای مردان

روغن گل مغربی معمولا با سلامت زنان مرتبط است، اما برای مردان نیز فواید متعددی دارد. با افزایش سن مردان و افزایش حساسیت به مشکلات پروستات از جمله هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)، حفظ سلامت پروستات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این روغن می‌تواند با کاهش التهاب، از بروز مشکلات پروستات جلوگیری کند.

اسید گاما لینولنیک موجود در این روغن می‌تواند با بهبود جریان خون و کاهش التهاب در شریان‌ها به کاهش سطح کلسترول و خطر بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند. علاوه بر این، اثرات ضد التهابی این روغن می‌تواند به کاهش درد مفاصل و بهبود انعطاف‌پذیری کمک کند.

۳. خواص روغن گل مغربی در طب سنتی

برخی از خواص روغن این گیاه از نظر طب سنتی عبارت‌اند از:

  • درمان اگزما و درماتیت: این روغن به‌دلیل خواص ضد التهابی خود قرن‌هاست که برای درمان اختلالات پوستی مانند اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مدیریت آرتریت روماتوئید: روغن گل پامچال در طب سنتی به‌عنوان درمانی برای کاهش درد و التهاب مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در نظر گرفته می‌شود.
  • بهبود سلامت قلب: این روغن برای بهبود سلامت قلب و عروق توصیه شده؛ زیرا شواهد نشان داده است که گاما لینولنیک اسید موجود در این روغن می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول کمک کند.
  • مدیریت نوروپاتی دیابتی: در برخی از سیستم‌های طب سنتی، از این روغن برای مدیریت نوروپاتی دیابتی (درد عصبی مرتبط با دیابت) استفاده می‌شود.
اینفوگرافیک خواص گل مغربی از نظر طب سنتی
به‌دلیل خواص مرطوب‌کنندگی، این روغن می‌تواند به کاهش خطوط ریز و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند.

۴. خواص گل مغربی برای زنان

برخی از فواید روغن گل پامچال برای زنان عبارت‌اند از:

بیشتر بدانید: خواص روغن کنجد

الف) خواص روغن گل مغربی برای رحم

روغن گل پامچال به‌طور معمول به‌عنوان یک مکمل بالقوه برای مدیریت علائم مرتبط با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی خواص روغن گل مغربی برای تنبلی تخمدان عبارت‌اند از:

  • تنظیم سطح هورمون‌ها
  • کمک به بهبود تخمک‌گذاری
  • کاهش التهاب در بدن
  • بهبود حساسیت به انسولین در زنان مبتلا به PCOS و مقاوم به انسولین
  • کاهش حساسیت سینه

علاوه بر این، این روغن می‌تواند به بهبود علائم خشکی واژن نیز کمک کند. برخی از خواص روغن گل مغربی برای خشکی واژن عبارت‌اند از:

  • بهبود گردش خون در ناحیه لگن
  • تسکین التهاب‌های مرتبط با خشکی واژن
  • کمک به حفظ رطوبت در ناحیه واژن
  • حفظ خاصیت الاستیسیته و رطوبت بافت‌های واژن
  • کمک به تعادل هورمون‌ها

بیشتر بدانید: روغن کرچک

ب) خواص روغن گل مغربی در دوران پریودی

روغن گل پامچال اغلب برای کاهش علائم PMS مانند نفخ، نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری و حساسیت پستان‌ها استفاده می‌شود. اسید گاما لینولنیک می‌تواند به تنظیم هورمون‌هایی مانند پروستاگلاندین‌ها کمک کند و از این طریق علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد.

برخی از زنان گزارش داده‌اند که روغن گل پامچال به تنظیم چرخه‌های نامنظم قاعدگی آن‌ها کمک کرده است؛ اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی این روغن لازم است.

پ) خواص روغن گل مغربی برای زایمان

روغن گل پامچال حاوی اسید گاما لینولنیک است و به متعادل کردن سطح هورمون در بدن کمک کند و به این ترتیب فرآیند زایمان را تسهیل می‌کند. همچنین، اعتقاد بر این است که استفاده از روغن گل مغربی در بارداری می‌تواند به نرم شدن گردن رحم برای زایمان کمک می‌کند. این خاصیت می‌تواند برای زنانی که به تاریخ زایمان خود نزدیک می‌شوند، مفید باشد.

ت) مدیریت علائم یائسگی

زنانی که در دوران یائسگی هستند، اغلب از روغن گل پامچال برای کاهش دفعات و شدت گرگرفتگی استفاده می‌کنند. همچنین، این گیاه می‌تواند به کاهش نوسانات خلقی ناشی از یائسگی کمک کند.

بیشتر بدانید: روغن بادام تلخ برای چی خوبه؟

طریقه مصرف کپسول ژلاتینی روغن گل مغربی

این روغن به ۲ صورت خوراکی و موضعی تولید می‌شود. کپسول‌های خوراکی برای بزرگسالان معمولا در دوزهای ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌گرمی تجویز می‌شوند. بهترین زمان مصرف روغن گل مغربی بعد از صرف غذا است. علاوه بر این، زنان می‌توانند این کپسول را فقط در زمان پریود مصرف کنند.

مصرف روغن گل مغربی با ویتامین ای (E) به‌صورت موضعی نیز می‌تواند عوارض پوستی مثل اگزما یا خشکی پوست را تسکین دهد.

عوارض کپسول روغن گل مغربی

روغن گل پامچال معمولا به‌عنوان مکمل غذایی برای مدیریت شرایطی مانند اگزما، سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و علائم یائسگی مصرف می‌شود. در حالی که این روغن برای اکثر افراد ایمن در نظر گرفته می‌شود، ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. لذا قبل از مصرف این مکمل دارویی توصیه می‌کنیم به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. عوارض جانبی رایج این روغن شامل موارد زیر است:


مشکلات گوارشی: برخی افراد پس از مصرف این مکمل علائم گوارشی مانند تهوع، اسهال، گرفتگی معده یا نفخ داشته‌اند.

سردرد: سردرد یکی از علائمی است که افراد پس از مصرف این روغن گزارش داده‌اند.

واکنش‌های پوستی: واکنش‌های آلرژیک از جمله جوش‌های پوستی یا خارش، ممکن است در افراد حساس بروز یابد.

تغییرات قاعدگی: روغن گل پامچال می‌تواند بر چرخه‌های قاعدگی تاثیر بگذارد و ممکن است منجر به تغییر در جریان یا مدت قاعدگی شود.

تداخل با سایر داروها: این روغن ممکن است با برخی داروها مانند رقیق‌کننده‌های خون، داروهای ضد پلاکت و داروهایی که بر سطح هورمونی تاثیر می‌گذارند، تداخل داشته باشد.

تشنج: در برخی موارد نادر، مصرف این کپسول با بروز تشنج مرتبط بوده است؛ به ویژه در افرادی که مبتلا به اختلالات تشنج هستند.

فشار خون پایین: این مکمل باعث کاهش فشار خون می‌شود و می‌تواند برای افرادی که از داروهای ضد فشار خون استفاده می‌کنند مضر باشد.

سمیت کبدی: گزارش‌های نادری از بروز مشکلات کبدی بعد از مصرف این روغن نیز وجود دارد؛ هرچند این موضوع شایع نیست.

اینفوگرافیک عوارض جانبی کپسول روغن گل مغربی
از مصرف این مکمل بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

روغن گل مغربی از کجا بخریم؟

شما می‌توانید روغن گل مغربی باریج و روغن گل مغربی یوروویتال را از تمام داروخانه‌های معتبر در سراسر کشور و فروشگاه‌های آنلاین محصولات بهداشتی و دارویی تهیه کنید. قبل از خرید، مطمئن شوید که محصول از برند معتبر و با کیفیت بالا باشد و همچنین تاریخ انقضا و شرایط نگهداری آن را نیز بررسی کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی خواص روغن گل مغربی پرداختیم. شواهد بسیاری نشان می‌دهند که روغن این گیاه می‌تواند خواص درمانی مختلف داشته باشد. اگر تصمیم دارید از این مکمل برای تسکین دردهای قاعدگی و مدیریت دوران PMS استفاده کنید، توصیه می‌کنیم با یک متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر تغذیه از متخصص تغذیه مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

روغن گل مغربی چیست؟

روغن گل مغربی روغنی است که از دانه‌های گل پامچال به دست می‌آید و خواص دارویی و درمانی مختلفی دارد.

کپسول روغن گل مغربی برای چیست؟

این کپسول به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، مشکلات پوستی مانند اگزما و درماتیت، و علائم یائسگی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند برای سلامت قلب و عروق و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر باشد.

روغن گل مغربی برای چی خوبه؟

این روغن برای کاهش مشکلات قاعدگی و یائسگی، تقویت سلامت مو، تقویت سیستم ایمنی و درمان مشکلات پوستی مفید است.

آیا روغن گل مغربی باعث چاقی میشود؟

روغن گل مغربی به خودی خود باعث چاقی نمی‌شود؛ اما مصرف بیش از حد آن ممکن است به افزایش کالری دریافتی منجر شود. از آنجا که این روغن حاوی چربی است، باید به مقدار مناسب مصرف شود.

کپسول ژلاتینی روغن گل مغربی برای چیست؟

این کپسول برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی، مشکلات پوستی و بهبود سلامت قلب و عروق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

healthline | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها